Cuvîntul Nou, aprilie 1980 (Anul 13, nr. 2548-2573)

1980-04-01 / nr. 2548

ANUL XIII, Nr. 2548 Dispozitiv de frecare cu randament sporit în ampla lui desfăşurare, procesul productiv ridică o serie de probleme între care cele de ordin tehnic ocupă un loc aparte. Zi de zi, muncitorii, inginerii şi tehnicienii întreprinderii mecanice din Tîrgu Secuiesc încearcă să le găsească o soluţionare cit mai eficientă deoarece, în acest fel, îşi uşurează munca şi creează, totodată, condiţii pentru creşterea randamentului în producţie. Prin muncă, talent şi pasiune multe din problemele de natură tehnică au putut fi rezolvate, fapt ce a permis obţinerea unor importante economii de manoperă, materiale sau valută. Eforturile pentru promovarea noului s-au materializat şi se materializează aici în numeroase invenţii şi inovaţii care, in marea lor majoritate, se aplică cu un deosebit succes în practică. Cea mai recentă dintre ele — o inovaţie — este dispozitivul de prelucrare a poligoanelor interioare (hexagoane) prin frezare, realizat de maistrul LUKÁCS IMRE şi inginerul PIRIT GEORGESCU. Cum s-a născut această inovaţie? Evident, din dorinţa soluţionării unei probleme de ordin tehnic. Trebuiau executate prin aşchiere matriţele cu hexagon interior care nu se pot realiza prin deformare plastică şi nici prelucra la strungul de deblonat. Odată cu conceperea acestui dispozitiv, scopul a fost atins. Simplu, robust şi cu funcţionalitate precisă, acesta se poate adapta cu uşurinţă la maşinile unelte de prelucrat metale prin aşchiere. Avantajele pe care le oferă, in comparaţie cu celelalte metode folosite sunt multiple. Să consemnăm cîteva dintre ele. Deci : • Este universal, în sensul că se poate monta pe axul principal al maşinilor în locul capetelor de frezat obişnuite . La acelaşi tip de poligon înscris, gamele de dimensiuni se obţin numai prin modificarea excentricităţii bucşei • La aceeaşi operaţie, poate executa, în acelaşi timp, teşiturile interioare şi exterioare, ceea ce nu se poate face prin celelalte metode • Execută poligoane de dimensiuni de la cele mai mici pînă la cele mai mari, cunoscute și întrebuințate • Reduce adaosul de prelucrare (economie de manoperă) • DISPOZITIVUL DE PRELUCRARE (PRIN FREZARE) A POLIGOANELOR INTERIOARE, conceput si realizat in cadrul întreprinderii mecanice din Tîrgu Secuiesc, are o productivitate de două ori mai mare decit cele folosite pînă acum. Elimină adaosul mare lăsat la operaţia de eroziune electrică • Elimină operaţiile de pilire a laturilor şi colţurilor • Scula cu care prelucrează poate avea un număr de tăişuri adecvat, în funcţie de solicitări • Funcţionează fără zgomot şi nu necesită întreţineri speciale • Este simplu din punct de vedere constructiv, motiv pentru care se poate realiza în orice sculărie. Eficienţa acestui dispozitiv constă în faptul că are un randament de două ori mai mare decât cel folosit pînă acum şi scurtează apreciabil ciclul de fabricaţie a matriţelor datorită eliminării unor operaţii — pitirea laturilor şi colţurilor, a teşiturilor exterioare etc. NICOLAE STOIAN PROCEDEUL DE FORJARE A PIULIŢELOR PE PRESA AUTOMATA AMP 20 — AMP ;50, invenţia tehnicianului Csoma Valentin şi a inginerilor Jakabos Csaba, Salamon Géza şi Molnár Iosif, de la aceeaşi întreprindere, are o eficienţă anuală care depăşeşte cifra de 10 milioane lei! Inventatorii acestui procedeu sunt preocupaţi acum de soluţionarea altor probleme de ordin tehnic. 87 DE ANI DE LA CREAREA PAP POLITIC AL CLASEI MUNCIT Evocînd împlinirea a 87 de ani de la crearea partidului politic al clasei muncitoare din România, comuniştii, întregul popor cinstesc cu adine respect eroicele tradiţii revoluţionare ale mişcării noastre muncitoreşti, una dintre cele mai vechi din lume, încă de la apariţia ei pe arena politică a ţării, clasa muncitoare şi-a pus problema organizării, a făuririi unui partid politic propriu, înţele■gînd că de aceasta depinde în mod decisiv desfăşurarea cu succes a luptei sale împotriva asupririi, pentru dreptate socială. O influenţă decisivă asupra dezvoltării mişcării noastre muncitoreşti a avut faptul că ea şi-a însuşit din clipa apariţiei ei pe arena istoriei ideile marxismului, ale socialismului ştiinţific. Apare semnificativ în acest sens faptul că din 1886, în lucrarea Ce vor socialiştii români ? se sublinia ca obiectiv fundamental al luptei revoluţionare a clasei muncitoare cucerirea puterii în stat şi instaurarea dictaturii proletariatului, iar în Programul P.S.D.M.R. se proclama ca sarcină centrală a partidului „de a organiza proletariatul, de a organiza poporul muncitor“ pentru „înlăturarea societăţii burgheze şi întemeierea societăţii socialiste“. Crearea, la 31 martie 1803, a partidului clasei muncitoare cite din România pe baza princiceapiilor socialismului ştiinţific cehi a marcat o etapă nouă in desporfăşurarea procesului revolu- noutuţionar din ţara noastră, a in radicat lupta clasei muncitoare re pe un plan superior. De-a lun- tru gul deceniilor, nu a existat a îi problemă social-politică maistorioră asupra căreia partidul lizăr clasei muncitoare să nu-şi fi tmii spus cuvîntul, pentru soluţionarea căreia acesta să nu fi militat, de pe poziţii înaintate, în numele intereselor vitale ale poporului. Totodată, mişcarea noastră socialistă a ştiut să îmbine organic lupta pentru „desfiinţarea exploatării, a claselor...“ cu „apărarea neşovăitoare a independenţei naţionale“. Procesul de maturizare politico-ideologică a proletariatului, a mişcării muncitoreşti şi socialiste din ţara noastră avea să ducă în deceniile următoare la transformarea partidului socialist în partid comunist, la 8 mai 1921, iar apoi mininificarea P.C.R. şi P.S.D., în februarie 1948, a partidului unic al clasei noastre muncitoare, ne temelia socialismului ştiinţific. Năzuinţele scumpe militanţilor socialişti care au pus cu 87 de ani în urmă temeliile P.S . M.R. au fost nu numai împlinite, dar şi cu mult depășite de prezentul Români oi srv'idiîqtp fiub steagul roşu al P.C.R., clasa num-Pr gres P.C Nico conc tului plan ta tiv rare;* etapa plini' Rom ţinut unei tive, cauzi făcu' terni liste, justi paciîn ahi? ani intri juru, lui repi. Ceai for* hc*r X Lucrările acestei campanii agricole pot fi terminate la timp şi în condiţii de înaltă calitate (Urmare din pas 1) I.A.S. şi 810 ha în cooperativele agricole de producţie. Duminică a fost o zi obişnuită de lucru pentru cooperatori şi mecanizatori, care au acţionat din majoritatea unităţilor — cu toate forţele, reuşind să execute pregătirea terenului pe o suprafaţă de 834 ha. S-au remarcat consiliile unice agroindustriale Boroşneu Mare (115 ha), Cernat (105 ha) şi Sfîntu Gheorghe (217 ha). S-au însămînţat, in această zi, 915 ha — cele mai mari suprafeţe s-au înregistrat la Boroşneu Mare (80 ha) şi Sfîntu Gheorghe (95 ha). Trebuie spus insă, că rezultatele puteau fi şi mai bune, dacă s-ar fi însămînţat şi in cadrul Consiliului agroindustrial Baraolt, sau daci la Bodoc nu s-ar fi lucrat la jumătate din capacitatea normală, în perioada care urmează terenul permite executarea lucrărilor în cele mai bune condiţii. Există şi baza materială necesară executării un timp optim a însămînţărilor, aşa că totul depinde de modul în care factorii de răspundere vor şti să organizeze munca, să folosească utilajele din dotare la capacitatea maximă. însămînțarea orzoaicei, de exemplu, se poate termina în cel mult 6—7 zile, dacă pregătirea terenurilor se va face în schimburi prelungite. Concomitent cu însămînțările la orzoaica trebuie Început și semănatul sfeclei de zahăr, al inului pentru fuior și plantatul cartofilor. Aceste lucrări vor cere un efort suplimentar din partea mecanizatorilor şi cooperatorilor, care pot determina, insă, printr-o mobilizare şi conştiinciozitate exemplare, terminarea la timp, şi în condiţii de înaltă calitate, a tuturor lucrărilor din această campanie agricolă, care mai to ri]ta ti Respectarea graficelor de execuţie — condiţie hotărîtoare pentru realizarea integrală a fonduluî de locuinţe (Urmare din pag. 1) care au împiedicat recepţionarea, punerea în timp util, la dispoziţia locatarilor, a unor apartamente. Aşa stau lucru ■ rile cu blocul nr. 12 F din zona Lenin, care nu poate fi recepţionat pentru că nu au fost efectuate tencuielile exterioare. Odată cu terminarea lucrărilor trebuie asigurate şi de zile1 m. odată, constuie să ac. lutarea une plimentar dierea def bilit pentru fiecare sar hirmărirea zarea tutur n fr ni 14 m. A tir lui înt rii careglu, CCT