Cuvîntul Nou, mai 1981 (Anul 14, nr. 2884-2908)

1981-05-01 / nr. 2884

ANUL XIV. Nr. 2884 Marea adunare populară din Capitală (Umora din Dog. 1) conducătorul iubit al partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Sosirea coloanei oficiale este salutată cu vii aclamaţii şi aplauze. La intrarea în sală, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului sunt salutaţi cu aplauze puternice, cu urale prelungite. In prezidiul adunării iau loc tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat. în sală sunt prezenţi membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, membri de partid cu stagiu din ilegalitate, conducători de instituţii centrale, organizaţii de masă şi obşteşti, generali şi ofiţeri, activişti de partid şi de stat, oameni ai muncii din întreprinderi şi instituţii bucureştene. La adunare participă, de asemenea, şefi de misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti, alţi membri ai corpului diplomatic, corespondenţi ai presei străine. In deschiderea adunării s-a intonat Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Adunarea a fost deschisă de tovarăşul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei. Despre semnificaţia zilei de 1 Mai, a vorbit tovarăşul Cornel Onescu, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor. Adunarea se încheie într-o atmosferă de înălţător patriotism. Cei prezenţi ovaţionează îndelung pentru partid şi secretarul său general, pentru harnicul popor român constructor al socialismului şi comunismului, pentru patria noastră liberă, demnă şi independentă. Cei prezenţi dau glas încrederii nestrămutate in partid şi secretarul său general. hotărîrii neclintite a tuturor oamenilor muncii din patria noastră — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — de a munci fără preget pentru transpunerea în viaţă a luminosului Program al partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, pentru progresul şi înflorirea continuă a României socialiste, întreaga adunare se constituie într-o elocventă şi entuziastă manifestare a unităţii de nezdruncinat a întregului nostru popor în jurul partidului şi al secretarului său general, a convingerii depline în justeţea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, politică care corespunde în cel mai înalt grad aspiraţiilor de progres şi bunăstare ale naţiunii noastre socialiste. * Potrivit tradiţiei, după încheierea adunării consacrate sărbătoririi Zilei de 1 Mai, în Palatul Sporturilor şi Culturii a avut loc un spectacol festiv cu concursul unor artişti de frunte ai teatrelor bucureştene, al unor reputate formaţii muzicale profesioniste şi de amatori şi cu participarea a sute de interpreţi din întreprinderi, instituţii şi facultăţi. Spectacolul a constituit un fierbinte omagiu adus Zilei de 1 Mai, străveche sărbătoare a poporului român, şi celor ce s-au jertfit ca ea să figureze la loc de cinste în calendarul nostru. In acelaşi timp el s-a constituit intr-un imn de slavă închinat Partidului Comunist Român, aflat în pragul aniversării a 60 de ani de glorioasă existenţă, secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, conducătorul iubit, urmat cu nestrămutată credinţă de întreaga noastră naţiune. * In încheierea spectacolului, un grup de pionieri şi şoimi ai patriei au urcat la tribuna oficială, oferind tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului, frumoase buchete de flori. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu i-au îmbrăţişat cu dragoste părintească pe copii. Adunarea populară şi spectacolul se încheie cu intonarea Internaţionalei — imnul de luptă al muncitorilor din toate ţările, întreaga sală ovaţionează din nou pentru conducătorul iubit şi stimat al partidului şi statului nostru, pentru patria noastră socialistă, pentru eroicul nostru popor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu răspund cu căldură manifestărilor de dragoste şi respect ale celor prezenţi. La ieşirea din sală, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu sunt întîmpinaţi cu aceleaşi sentimente de mii de bucureşteni aflaţi in Parcul tineretului. Tradiţionala sărbătoare a zilei de 1 Mai s-a constituit prin întreaga ei desfăşurare, într-o elocventă mărturie a ataşamentului clasei noastre muncitoare la politica partidului, a unităţii întregului nostru popor în jurul partidului şi al secretarului său general, a hotărîrii de a face totul pentru înfăptuirea istoricelor hotărîri ale celui de-al Xll-lea forum al comuniştilor români. (Urmare din pag. 1) Iapă, a eficienţei şi calităţii în care am păşit Suntem mîndri că trăim aceste zile minunate de eră socialistă, de împlinire a idealurilor de libertate şi progres pentru care au militat prin veacuri forţele cele mai înaintate ale poporului nostru, pentru care, în aprigile bătălii de clasă conduse de partidul comuniştilor, cei mai de seamă fii ai clasei noastre muncitoare au înscris pagini de glorios eroism în marea epopee a istoriei neamului. Cel mai de seamă omagiu pe care noi, cei de azi, îl aduceru marilor evenimente din viaţa poporului şi a partidului, sunt realizările remarcabile pe care le dobîndim prin efortul creator al minţii şi braţelor noastre, care fac ca judeţul Covasna, ca dealtfel întreaga ţară, să se înscrie pregnant pe verticala dezvoltării socialiste, făurindu-şi o industrie modernă şi o agricultură in plin avînt, premise ale bunăstării materiale şi spirituale ale tuturor fiilor acestor meleaguri. Suntem conştienţi că tot ceea ce am realizat in dezvoltarea multilaterală creşterea gradaţie a vieţii este rodul cor tre partid a î? de transformară a societăţii re poartă amp acţiunii dumne te şi înţelepte, ■bil legate de : tă şi plină de Atenai care o desfăşure şi stimate tar general, ci un deceniu : fruntea partid* Animaţi de neavoastră e devotat al nea aleasă omenie, rat, eminent calitant revoluţii tate de înalt ! 2 MAI - ZIUA TINERETULUI Sărbătorim, în acest început de mai plin de profunde semnificaţii pentru istoria trecută şi prezentă a poporului nostru, Ziua tineretului, cinstind astfel glorioasele tradiţii de luptă ale tinerei generaţii, ca şi strădaniile sale prezente pentru continua înălţare a patriei. Tinara generaţie, cei mai înaintaţi reprezentanţi ai săi a uteciştii, s-au aflat mereu alături de comunişti, nepregetînd să jertfească totul pentru nobila cauză a libertăţii, dreptăţii şi bunăstării. Strălucitul exemplu oferit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu, care s-au aliat în fruntea uteciştilor în anii grei ai ilegalităţii, a fost urmat cu fidelitate şi dragoste de cei aflaţi la vîrsta marilor năzuinţe. Istoria construcţiei noii vieţi în patria noastră este plină de minunate pilde ale dăruirii cu care tinerii şi-au pus întreaga capacitate, întregul elan în slujba înaltelor idealuri promovate cu atîta consecvenţă de partidul clasei muncitoare. Astăzi, în fabrici, pe ogoare, şantiere ori lăcaşe de învăţămînt, suflul elanului lor nestăvilit este prezent, continuînd tradiţiile de luptă revoluţionară ale înaintaşilor. Exemplul viu pe care-l oferă zi de zi şi tinerii covăsneni este edificator. Toate succesele obţinute de oamenii muncii din judeţul Covasna poartă şi amprenta strădaniilor tinerei generaţii. La I.M.A.S.A. sau I.A. E. Sfîntu Gheorghe, Întreprinderea mecanică sau de confecţii din Tîrgu Secuiesc, întreprinderea minieră Căpeni sau Cooperativa meşteşugărească „Arta populară" din întorsura Buzăului, din agricultura noastră socialistă, puternicele detaşamente de utecişti se numără printre cei mai destoinici muncitori, ingineri şi tehnicieni. Ziua tineretului din acest an are şi o semnificaţie aparte: este sărbătorită în preajma marelui jubileu al Partidului Comunist Român, eveniment de însemnătate crucială in istoria poporului nostru. Şi cu acest prilej, tinerii covăsneni — români şi maghiari — îşi exprimă încă o dată puternicul ataşament faţă, de partidul nostru, faţă de secretarul său general, tovaraşul Nicolae Ceauşescu, reafirmîndu-şi nestrămutata hotărîre de a înfăptui minunatele prevederi ale Congresului al Xll-lea al P.C.R. (Urmare din pag. 1) tind astfel sentimentele socialiştilor români, ale clasei muncitoare din ţara noastră. De-atunci, vechea sărbătoare s-a împletit pe meleagurile româneşti cu manifestarea dîrză a voinţei proletariatului împotriva exploatării şi împilărilor de tot felul, pentru făurirea unui viitor mai bun tuturor truditorilor, întregului popor muncitor. încă de la apariţia sa, clasa muncitoare din România s-a afirmat cu vigoare ca exponent de nădejde al intereselor supreme ale poporului, independenţei şi suveranităţii ţării, propăşirii patriei, manifestindu-și consecvent patriotismul fierbinte pus in slujba celor mai nobile cauze. Aceste trăsături ce au caracterizat intedeauna proletariatul nostru s-au amplificat odată cu făurirea Partidului Comunist Român, conducătorul încercat al maselor muncitoare în grele bătălii de clasă, în lupta împotriva asupririi, şi exploatării, pentru apărarea fiinţei naţionale in faţa întunecatului pericol al fascismului, pentru eliberarea patriei şi victoria revoluţiei socialiste, pentru ridicarea ţării pe culmile civilizaţiei şi bunăstării, intrînd in tradiţiile mişcării revoluţionare din România, sărbătorirea zilei de 1 Mai a căpătat treptat semnificaţii social-politice mai profunde. „Se poate spune — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu - că privind retrospectiv, manifestările muncitoreşti de 1 Mai jalonează insăşi istoria bogată şi eroică a proletariatului român de la începuturile organizării sale, de la crearea partidului său politic revoluţionar, pîrnă la cucerirea victoriei in revoluţia socialistă şi zidirea cu succes a noii orînduiri sociale, orinduirea socialistă." Marea manifestaţie de lai Mai 1939 se detaşează ca un moment de referinţă in lupta clasei muncitoare pentru apărarea independenţei patriei, pentru unitate, libertate şi socialism. Mobilizaţi de un comitet de organizare in fruntea căruia se afla tinărul luptător comunist Nicolae Ceauşescu, zeci de mii de oameni ai muncii din Capitala ţării şi-au spus atunci cuvîntul răspicat împotriva fascismului şi imperialismului, pentru unitatea de luptă a tuturor oamenilor muncii. „Creşterea avintului mişcării antifasciste din România — sublinia secretarul general al partidului — se oglindeşte în rolul acţiunilor de luptă care au avut loc în această perioadă, in marile demonstraţii antifasciste organizate la 1 Mai 1939, sub semnul impotrivirii poporului nostru Germaniei fasciste, pentru libertăţi democratice, pentru apărarea independenţei ţării." Pentru poporul nostru sărbătorirea zilei de 1 Mai capătă în acest an o valoare deosebită prin faptul că are loc in preajma împlinirii a 60 de ani de la făurirea Partidului Comunist Român, sub a cărui conducere oamenii muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, toţi cei ce trăiesc pe pămîntul străvechi al patriei române şi-au dat mina intr-o indestructibilă unitate şi înfrăţire, luptînd pentru independenţa şi suveranitatea patriei, pentru instaurarea regimului democratic, pentru făurirea orînduirii noi, socialiste. România socialistă de astăzi, ţară cu o economie dinamică şi modernă, cu o viaţă socială tot mai înfloritoare, realizează o producţie industrială de 48 de ori mai mare şi un venit naţional de 14 ori mai mare decit în perioada anterioară celui de-al ll-lea război mondial. Un moment de însemnătate crucială în viaţa social-politică a ţării noastre, în amplificarea ritmului construcţiei socialiste, îl constituie Congresul al IX-lea al P.C.R., alegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu in fruntea partidului, moment care a inaugurat o etapă nouă, caracterizată prin spirit ştiinţific, raţional şi novator în corducerea societăţii, printr-un dinamism fără precedent în dezvoltarea economico-socială, anii care au trecut de atunci inscriindu-se ca cei mai rodnici, fertili şi bogaţi în împliniri din întreaga istorie a patriei. Pentru oamenii muncii — români şi maghiari — din judeţul nostru, înfrăţiţi într-o unitate de monolit în jurul partidului, al conducătorului iubit şi stimat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, sărbătorirea zilei de 1 Mai constituie prilejul unor bilanţuri rodnice. Pe baza promovării cu consecvenţă de către partidul şi statul nostru a unei politici de industrializare socialistă armonioasă şi multilaterală, judeţul Covasna realizează astăzi în numai 7 zile întreaga producţie industrială a anului 1938, în 13 zile pe cea a anului 1950 şi in 50 de zile pe cea a anului 1965, în cinstea sărbătorii de astăzi şi a gloriosului jubileu al partidului, oamenii muncii covăsneni au obţinut realizări însemnate în primele luni din acest prim an al cincinalului eficienţei şi calităţii. Agricultura judeţului nostru cunoaşte şi ea o dezvoltare continuă atît cantitativ cit şi calitativ. Cu legitimă mindrie patriotică, oamenii muncii din agricultura judeţului nostru au raportat conducerii partidului că, acţionînd ferm pentru traducerea în viaţă a preţioaselor indicaţii date de secretarul general al partidului cu ocazia vizitei de lucru pe care a efectuat-o recent în unităţi agricole din judeţ, a hotărîrilor Congresului al ll-lea al ţărănimii, au terminat La ceas de sărbătoare încă din ziua sămînţările de întreaga supraDezvoltarea a judeţului este a politicii ţifice a partid* are implicaţii nivelului de tre ritual al locu Covasna. Retrit sonalului numi ţăranilor cooperat in ultimul considerabile, rilor de mărfuri cialist, pe loc de la 6 780 le această perioc folosinţă 12 001 te din fonduri construite de c de la stat. O nică au cunoştiinţa, cultura tară v J¥aror imbogăţeşte pe Sărbătorind muncii şi a soţionale cu senior şi biruinţe român in frunt comunist păşeştisfacţia rodnic a clădi pentr noii societăţi c perităţii şi ecl CUV1 TRADIŢII DE LUPTA REVOLUŢIONARĂ 1 II îl JUDII în perioada interbelică pregătirile şi orbătoririi zilei de 1 Mai au constituit o atet educare comunistă a clasei muncitoare, auzul luptei proletare prin îmbogăţirea formilor de activitate revoluţionară. In judeţul Covasna, întrunirile muncita pentru sărbătorirea zilei de 1 Mai au fost juri in care oamenii muncii îşi exprimau hota uniţi pentru drepturile lor legitime, împirii şi a inegalităţilor sociale. Ziua de 1 Mai 1029 a fost aniversată idei economice şi ale stării de spirit protesti muncitoare. In oraşul Sfîntu Gheorghe sârbi 1 Mai a fost pregătită de muncitorii sindico brica de ţesut, cărora li s-au adăugat mume brica de tutun şi sindicatul constructorilor. Sfîntu Gheorghe, pe baza instrucţiur'or pri lectură, interzice demonstraţiile de strradă a cartelor, în sala festivă a oraşului are loc citorilor, cu 600 departicipanţi. Preşedinţi fabricii de tutun, Nagy Victor, a deschis aci dintre muncitori a vorbit despre importanţa A urmat apoi un program artistic cu recite cintece socialiste, susţinut de muncitori. Tot in 1929, la mina Căpeni, muncitorii tării intr-o adunare să cumpere un drapel monstreze prin localitate in ziua de 1 Mai, împotriva măsurilor antimuncitoreşti luate minei. In anul 1933, anul marilor bătălii declicatului din ţara noastră, se organizează mii şi adunări de 1 Mai. In oraşul Sfîntu (