Cuvîntul Nou, iulie 1988 (Anul 21, nr. 5105-5130)

1988-07-01 / nr. 5105

PAG. 2 mimm mMsului mmm cemusescu la Plenara Consiliului National al Frontului Democraţiei si Unităţii Socialiste 1 I 1 (Urmare din pag . Fără îndoială, o politică generală justă este esenţială pentru a asigura mersul înainte, dar aceasta reprezintă numai începutul. Rolul hotărîtor îl au clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, întregul popor ! Iată de ce, doresc — şi la plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste — să aduc un omagiu activităţii întregii noastre naţiuni, întregului popor, care este adevăratul făuritor al socialismului, al bunăstării şi fericirii, al independenţei României ! (Aplauze şi urale puternice ; se scandează îndelung: „Ceauşescu şi poporul !“). Teza construirii socialismului cu poporul şi pentru popor nu reprezintă o noţiune abstractă, generală, ci o realitate a democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţionare, a faptului că toţi cetăţenii patriei, indiferent de naţionalitate, de convingeri, acţionează în deplină unitate, spre binele şi bunăstarea întregii naţiuni, spre înflorirea continuă a civilizaţiei şi întărirea independenţei patriei noastre. Aceasta constituie cea mai puternică forţă pe care o reprezintă astăzi naţiunea noastră, statul nostru — România! (Aplauze puternice, prelungite, se scandează îndelung : „Ceauşescu, România — stima noastră şi mîndria !“)Orice om de bună credinţă apreciază înfăptuirile României — şi trebuie să declar şi de această dată că, în numeroasele întîlniri, şi în străinătate, şi în ţară, de la mulţi vizitatori, ascult declaraţii de preţuire şi aprecieri deosebite privind munca şi realizările poporului român. Şi aceste aprecieri nu sunt de complezenţă, sunt rezultatul constatărilor pe care oameni de diferite convingeri politice le fac cu privire la munca poporului nostru, preţuind activitatea sa, politica sa de pace şi de colaborare internaţională. Aceasta constituie un factor care ne întăreşte încrederea în justeţea politicii noastre, convingerea că trebuie să întărim colaborarea internaţională, de pace, cu toate naţiunile şi statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. (Aplauze puternice, prelungite). Acum, este necesar ca toate organizaţiile componente, ale Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste să acţioneze cu întreaga răspundere — fiecare în domeniul său de activitate — pentru înfăptuirea programelor de dezvoltare economico-socială, pentru perfecţionarea şi modernizarea întregii activităţi, pentru dezvoltarea continuă a democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, pentru buna funcţionare a noilor organisme democratice şi conlucrarea lor tot mai strînsă cu organele de stat, ca una din condiţiile de importanţă deosebită pentru buna desfăşurare a întregii noastre activităţi. In perioada premergătoare plenarei noastre, în organizaţiile componente ale Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste s-au dezbătut pe larg problemele pe care le-am discutat şi astăzi. Ieri, în consiliile oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană, s-au dezbătut, de asemenea, aceste probleme. In dimineaţa aceasta, programele au fost dezbătute în cadrul Organizaţiei Democraţiei şi Unităţii Socialiste, care îi cuprinde pe cetăţenii care nu sunt membri ai Partidului Comunist Român — peste 4 milioane de membri — şi care, în deplină unitate, sub conducerea partidului nostru comunist, forţa politică conducătoare a societăţii, acţionează în mod ferm, aducînd o contribuţie importantă la toate realizările ce se înfăptuiesc în România. De fapt, toate organizaţiile şi organismele, toţi participanţii la Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste — într-o formă sau alta, corespunzătoare activităţii lor — contribuie şi au un rol activ la dezvoltarea generală a patriei noastre. De altfel, istoria de peste două milenii a poporului nostru este plină de multe şi multe învăţăminte. întotdeauna, oamenii care au fost legaţi de popor, de glie şi au dorit să asigure dezvoltarea limbii române, a naţiunii române, a culturii şi formarea statului naţional român, şi-au făcut, într-o formă sau alta, datoria. Şi, după cum se spune, cînd a fost nevoie, au pus la o parte orice fel de instrumente şi au luat în mînă sabia pentru a-şi apăra glia, independenţa patriei, pentru a lupta împotriva dominaţiei străine. Trăim, desigur, în alte împrejurări. Acum trebuie să punem mina să muncim cu toţii, indiferent unde am fi, să ridicăm patria pe noi culmi de progres şi civilizaţie, să asigurăm un loc demn, liber, naţiunii noastre în rîndul naţiunilor libere ale lumii. Să lăsăm la o parte totul şi să acţionăm pentru pace, pentru colaborare, pentru dezarmare, pentru că numai in condiţii de pace asigurăm viitorul naţiunii noastre, viitorul tuturorpopoarelor şi naţiunilor lumii ! (Aplauze puternice, prelungite , se scandează : „Ceauşescu — pace !"). Stimaţi tovarăşi şi prieteni, Republica Socialistă România a dezvoltat şi dezvoltă larg relaţiile sale cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Participăm şi vom participa activ şi în viitor la soluţionarea gravelor şi complexelor probleme ale lumii contemporane, în interesul tuturor naţiunilor, al independenţei şi suveranităţii lor, al păcii şi progresului economic şi social al fiecărei naţiuni. In acest cadru, aş dori să mă refer foarte succint la schimbul de scrisori dintre Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar. Am vorbit puţin mai larg despre aceasta in plenara Comitetului Central, de aceea nu doresc să reiau aceste lucruri. Am pornit, cînd am adresat scrisoarea conducerii Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, de la necesitatea de a se ajunge la discuţii între delegaţiile celor două partide, în vederea stabilirii, de comun acord, a renunţării la orice activitate îndreptată împotriva României socialiste, de a se pune capăt activităţii şoviniste, naţionaliste şi de dezinformare sistematică a poporului ungar cu privire la realităţile din ţara noastră. Am primit răspunsul spre sfîrşitul lunii iunie, prin care conducerea Partidului Muncitoresc Socialist Ungar se declara de acord să se înceapă discuţii, în diferite etape. Am considerat că este un pas important în această problemă, dar, din păcate, nu au trecut prea multe zile, şi în Ungaria au continuat să se facă declaraţii, să se publice tot felul de materiale cu privire la politica României, cu caracter naţionalist-şovin, iar ieri în problema aceasta, s-a organizat o demonstraţie în faţa ambasadei noastre. Este greu de înţeles de la ce judecată au pornit organizatorii acestei demonstraţii. Se pare că lipsa unei demascări ferme a politicii hortyste, mai mult chiar, admiraţia unor cercuri din Ungaria pentru politica hortystă, constituie o sursă de inspiraţie pentru acei care sunt pătrunşi de ură faţă de măreţele realizări ale poporului român, faţă de programele de dezvoltare socialistă a patriei noastre. Nu este un secret pentru nimeni că, în edificarea socialismului, există deosebiri de abordare a problemelor. Dar noi am pornit şi pornim de la faptul că realizarea socialismului se înfăptuieşte într-o diversitate de condiţii, de la o ţară la alta, de la o etapă la alta, şi că fiecare partid şi popor îşi alege calea dezvoltării pe care o crede cea mai corespunzătoare. Adevăratul judecător trebuie să fie poporul din fiecare ţară, realitatea, viaţa care demonstrează şi vor demonstra în ce măsură o cale sau alta au răspuns realităţilor şi năzuinţelor de bunăstare, de libertate ale poporului. Nu dorim în nici un fel să ne amestecăm in treburile altor state şi, deci, nici ale Ungariei vecine. Problemele actuale din această ţară trebuie să le soluţioneze forţele conducătoare, poporul ungar, iar pornind de la aceasta, nui putem admite în nici un fel, nimănui, să se amestece în treburile noastre interne, să considere că este bine sau nu este bine ca o problemă să se soluţioneze într-un fel sau altul. Şi noi avem multe păreri despre ce se întîmplă în lume şi în diferite ţări, inclusiv în Ungaria. Dar nu considerăm că trebuie să ne referim la acestea, să ne amestecăm în treburile interne ale altor state. Dar, mai cu seamă, nu putem admite să se declare din nou într-o comisie a parlamentului ungar că politica constantă a Ungariei este ca toţi cetăţenii din alte ţări care au strămoşi cit de îndepărtaţi de origine ungară să aparţină naţiunii ungare şi că Ungaria îşi asumă răspunderea de a se ocupa de ei şi de a le dirija activitatea. Este o concepţie străină dreptului internaţional, pe care nici Horty nu a îndrăznit s-o formuleze. Dar, se pare, că s-au găsit oameni care vor să depăşească tot ceea ce a fost mai rău în istoria omenirii, în acest domeniu. De problemele cetăţenilor români — indiferent care a fost originea părinţilor lor — se ocupă partidul şi statul nostru. De altfel, practic, este foarte greu să identificăm ce s-a întîmplat de veacuri. Un lucru este clar, că poporul român s-a născut pe aceste meleaguri, şi-a cucerit independenţa, s-a format ca naţiune în luptă, a conlucrat cu vecinii, inclusiv cu oamenii înaintaţi din rîndurile naţiunii ungere. Pe aceste meleaguri au conlucrat şi oamenii muncii români, şi maghiari, şi de altă naţionalitate. Tot ceea ce s-a realizat în România reprezintă munca comună, iar toţi ce locuiesc în România sunt cetăţeni români, cu aceleaşi drepturi, dar şi cu aceleaşi obligaţii! Nimeni din afară nu poate emite pretenţia de a se ocupa de un grup sau altul de cetăţeni români! De toţi cetăţenii patriei noastre se ocupă conducerea statului şi partidului nostru, societatea noastră, se ocupă poporul nostru însuşi, care, in mod democratic, îşi hotărăşte dezvoltarea sa, viitorul socialist şi comunist! (Aplauze puternice, urale prelungite, se scandează îndelung „Ceauşescu şi poporul !"). Sperăm şi dorim să se renunţe cit mai grabnic la asemenea manifestări şi concepţii şi să se înţeleagă că interesul poporului român şi poporului ungar este de a trăi în bună vecinătate, de a conlucra activ în toate domeniile, pentru construcţia socialismului, pentru ridicarea nivelului lor de viaţă, pentru asigurarea independenţei fiecărei naţiuni. Aşa se vor servi în cele mai bune condiţii interesele, atît ale naţiunii române, cit şi ale naţiunii ungare, interesele păcii şi colaborării internaţionale. (Aplauze şi urale puternice, prelungite). Sunt multe probleme internaţionale grele. Sîntem profund preocupaţi de situaţia gravă economică existentă în lume, de agravarea situaţiei ţărilor in curs de dezvoltare. Ne pronunţăm ferm pentru o nouă ordine economică mondială, pentru asigurarea condiţiilor necesare progresului economico-social al ţărilor în curs de dezvoltare, pentru dezvoltarea echilibrată a economiei mondiale pentru relaţii noi, de deplină egalitate între toate naţiunile, bazate pe respectul independenţei, suveranităţii şi neamestecului în treburile interne, pe respectul dreptului fiecărui popor de a-şi alege calea dezvoltării pe care o doreşte, fără nici un amestec din afară. (Aplauze puternice, prelungite). Sîntem ferm hotărîţi să participăm şi în viitor, cu toate forţele, la dezvoltarea prieteniei şi colaborării cu toate popoarele şi forţele progresiste, cu toţi cei care se pronunţă pentru pace, pentru libertate, pentru dezarmare, pentru independenţa fiecărei naţiuni. Avem convingerea că, acţionind unite, forţele progresiste, popoarele de pretutindeni dispun de forţa necesară şi vor impune, pînă la urmă — chiar dacă vor fi necesare lupte grele — o nouă gîndire, o nouă politică, vor impune dezarmarea, vor asigura realizarea unei lumi a păcii şi colaborării, fără arme şi războaie! Pentru această lume trebuie să acţionăm cu toţii, cu toată hotărîrea ! (Aplauze şi urale puternice ; se scandează „Ceauşescu, România — pacea şi prietenia !“). Stimaţi tovarăşi şi prieteni, Acum este necesar să ne întoarcem fiecare la locurile de muncă cu hotărîrea fermă de a acţiona cu toate forţele, în deplină unitate, în vederea înfăptuirii planului pe acest an, pentru realizarea în cele mai bune condiţii a cincinalului actual, asigurînd astfel înfăptuirea obiectivelor strategice de trecere a patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, de ridicare a României pe noi culmi de progres şi civilizaţie. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc să adresez tuturor organizaţiilor şi organismelor Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, Consiliului Naţional, întregului nostru popor cele mai bune urări de noi şi noi realizări, de noi succese în toate domeniile, multă sănătate şi fericire !Urale şi aplauze puternice, prelungite , se scandează îndelung „Ceauşescu şi poporul !“, „Ceauşescu, România — stima noastră şi mîndria !“. Se intonează „E scris pe Tricolor unire". Intr-o puternică unitate toţi cei prezenţi în sală se ridică în picioare şi aclamă îndelung pentru Partidul Comunist Român — forţa politică conducătoare a naţiunii noastre —, pentru secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu). " Valenţe ale spiritului gospodăresc Constructorilor de maşini din cadrul Secţiei de Prelucrări Mecanice de pe platforma industrială a oraşului Tîrgu Secuiesc nu le este indiferent cu ce cheltuieli realizează producţia. In această idee, se pune accent mai cu seamă pe diminuarea consumurilor de metal şi energie. „Măsurile întreprinse in vederea eliminării risipei, spune inginerul Akaczos László, şeful secţiei, au făcut ca în intervalul de timp care a trecut de la începutul anului să se economisească circa 50 de tone metal şi mai bine de 100 MWh energie electrică“. RAPORT ■ Se extinde utilizarea calculatoarelor în producţie Pentru asigurarea unui sistem informaţional adecvat cunoaşterii mai bune, a situaţiei privind calitatea ■ produselor fabricate, la întreprinderea de Aparataj şi Motoare Electrice au fost introduse pe calculator evidenţa probelor tip şi emiterea buletinelor de demarcare pentru 180 de produse de aparataj electric auto. Se lucrează, de asemenea, la introducerea pe calculator a gestiunii calităţii şi evidenţa aparaturii de măsură şi control, ca şi a probelor tip la motoare electrice. Prin finalizarea introducerii pe calculator a acestor lucrări se va asigura posibilitatea obţinerii în orice moment a situaţiei probelor tip executate şi a celor care urmează să fie efectuate, cu detaliere pe beneficiari. Lucrarea este in premieră naţională şi constituie o experienţă care poate fi preluată şi de alte unităţi. (N.P.) CUVINTUL NOU Anul XXI Nr. 5105 O nouă dovadă a grijii partidului şi statului (Urmare din pag. 1) mult un tinăr decit să î se ofere condiţii de viaţă, studiu, muncă, aşa cum le avem noi ? Tocmai de aceea doresc să-mi exprim întreaga gratitudine faţă de măsurile de majorare a retribuţiei personalului muncitor, să-mi iau angajamentul că voi face tot ceea ce depinde de mine pentru a-mi îndeplini exemplar sarcinile profesionale, răspunzînd astfel prin fapte grijii, atenţiei deosebite cu care sîntem înconjuraţi, îndrumaţi, ocrotiţi. Acesta este răspunsul unui tînăr utecist, care, aidoma tuturor tinerilor din România de azi, urmează neabătut politica înţeleaptă a partidului, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu.