Cuvântul Nou, mai 1995 (Anul 6, nr. 1353-1373)

1995-05-03 / nr. 1353

CUVÂNTUL NOU coiium siEim-piuiiG m JHsmiiii emisii Anul VI Nr. 1353 Miercuri, 3 mai 1995 8 pagini — 120 lei lntr-un posibil manual politic pentru U.D.M.R. există şi LECŢIA CLEJA După 1990 ceangăii din Moldova - zona Bacăului în special - au început să fie asiduu curtaţi de U.D.M.R. 5-a încercat şi se încearcă lămurirea lor pentru a adera la partidul unic al maghiarilor din România. Fără succes, sunt doar vreo 1 000 de ceangăi care şi-au ,,găsit" sânge maghiar, restul susţinând că sunt români. Dealtfel, disputa istorică în jurul ceangăilor se desfăşoară între aceste limite : sunt ceangăii români maghiarizaţi, sau maghiari românizaţi? încercând să-i lămurească asupra originii lor ungureşti, reprezentanţii U.D. M.R. au făcut cărare de 5 ani încoace peste Oituz, cu tot felul de ajutoare şi „atenţii" pentru viitoarele cadre de nădejde ale Uniunii. Dar ceangăii din Moldova sunt departe de a se lăsa atraşi de cântecele de sirenă ale acestei atât de europene organizaţii etnice. Ei n-au aderat la U.D.M.R. decât în număr nesemnificativ. Mai mult, de curând, în comuna Cleja, din judeţul Bacău, domnul Takács Csaba, preşedintele executiv al U.D. M.R., abia a scăpat de bătaia unor săteni revoltaţi de maşinaţiunile U.D.M.R. pentru atragerea populaţiei ceangăieşti pe drumul utemerizării. Sătenii, furioşi, au oprit maşinile care se îndreptau spre locul unde urma să se ţină adunarea generală a Asociaţiei Ceangăilor Maghiari din Moldova - organizaţie cu sediul la Sfântu Gheorghe. Noroc cu Intervenţia Poliţiei din comună, altfel onorabilii reprezentanţi ai U.D.M.R. (printre care s-au văzut şi figuri cunoscute din Sfântu Gheorghe) ar fi fost alungaţi cu pietre din zonă. De ce s-au întâmplat toa-Dumitru MANOLĂCHESCU (Continuare în pag. a 5-a) Centenar Blaga Primul lucru pe care mi-l notasem în carneţel a fost să leg versul dinţar al poeziei „Eu ,nu strivesc corola de minuni a lumii" de imaginea buchetului uriaş de corcoduş înflorit din sala de conferinţe a Liceului „Székely Miko" din Sfântu Gheorghe unde, vineri după-amiază, de la ora 16, s-au celebrat 100 de ani de la naşterea unuia dintre cei mai mari poeţi ai românilor, Lucian Blaga. Aniversarea a fost posibilă prin strădaniile catedrei de limba română de la liceul gazdă, ale Filialei Sfântu Gheorghe a Societăţii de Ştiinţe Filologice, care, nota bene, a mai organizat nu de mult şi Centenarul Ion Barbu, şi ale Inspectoratului pentru cultură al judeţului Covasna. Comunicările ştiinţifice pe temapoeziei blagiene, prezen-Alexandra MORAR (Continuare în pag. 5) Doar când vin puhoaiele ?! In fiecare an,în judeţ, pentru întreţinerea şi repararea lucrărilor hidrotehnice - care includ în principal reparaţii de diguri, suprainălţări, precum şi consolidări de maluri - se cheltuiesc sute de milioane de lei. Consecinţa : s-au redus considerabil efectele inundaţiilor asupra terenurilor agricole şi gospodăriilor populaţiei. Dar, pentru că veni vorba de populaţie, nu demult, stând de vorbă cu doamna Maria Stoica, director al Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna, am consemnat o serie de aspecte care reflectă toate, o gravă lipsă de responsabilitate manifestată de numeroşi cetăţeni în ce priveşte îndeplinirea unor obligaţii Aurel GOLCIU (Continuare în pag. a 3-a) Primăvara la Arcuș. Oláh Benedek are doar 20 de ani şi a început rău viaţa. Lipsit de instrucţie şi provenind dintr-o familie dezorganizată, acolo, în oraşul de baştină, Târgu Secuiesc. Pentru că n-a găsit înţelegere şi afecţiune la părinţii lui, privirea încărcată de ură i s-a întors către ceea ce putea obţine prin furt şi tâlhărie, încă nu împlinise 17 ani când i-a dat unui trecător oarecare doi pumni şi i-a smuls ceasul de la mână. A continuat să-şi caute prada pe străzi, dar nu pentru multă vreme. Arestat, a petrecut doi ani într-un centru de reeducare, timp în care probabil s-a specializat pentru viitoarele lovituri. La ieşirea din detenţie, revine la Târgu Secuiesc, dar refuză să se întoarcă în casa părintească, locuieşte la o soră, într-un bloc în care, la parter, stătea şi viitoarea sa victimă. Zöld Andrei, 72 de ani, un bătrân singuratic care trăia modest, aşa cum se trăieşte azi dintr-o pensie oferită de stat. Intr-una din seri, la orele 22:30, Benedek se întoarce din oraş şi observă prin geamul de la stradă lumină în camera bătrânului. Ajunge în faţa uşii şi bate în ea, apoi încearcă clanţa. In cele din urmă forţează cu umărul uşa, care se desprinde din canat în fărâme, înaintează către camera în care bătrânul, de teamă, presimţind ce urma sâ se întâmple, se săltase deja din pat. Urmează câţiva pumni în cap aplicaţi fulgerător, bătrânul se prăbuşeşte, agresorul apucă un taburet şi începe să lovească sălbatic în cap, peste abdomen, şira spinării, picioare. A lovit până i-au pierit forţele şi s-a prăbuşit pe divan. Criminalul scotoceşte peste tot prin casă şi in buzunarul mortului găseşte o sumă derizorie: 5 000 lei. Ii saltă, împreună cu ceasul de la mână şi un inel de Victor IANCULESCU De la tâlhărie la crimă nu-i decât un pas ! „Americanii au venit! Să vedem acum ce va urma...“ acum ce — Interviu cu dl. dr. Mihai POPESCU, directorul Centrului de patologie neuromusr’illină Vâlco'le __ - Deci, domnule doctor Mihai Popescu, au venit sau nu americanii, așa cum scriam In ziarul de sâmbătă, 29 aprilie a.c.? EVENIMENT LA VÂLCELE Da, cu toate că eu vă spusesem iniţial doar de unul, cel drept o somitate medicală, anume profesor doctor James C. Stearns, preşedintele Asociaţiilor americane ale handicapaţilor psihomotori — ce a făcut parte din delegaţia fostului preşedinte american George Bush, care ne-a vizitat ţara zilele trecute la invitaţia lui Sever Mureşan, azi cunoscut om de afaceri. Împreună cu prof. Stearns a sosit la Vâlcele luni, 1 mai, şi un alt personaj important de peste Ocecin, Warren Morgans, consilierul juridic al amintitei asociaţii, împreună cu Horia C. DELIU (Continuare in pag. a 2-a) ipi IN ZIARUL DE AZI. S1 CURIER SENTIMENTAL KT PRIVIRE SPRE VIITOR lW INVITATUL NOSTRU , CINEFILA . SPORT în industrie, creşteri spectaculoase In luna martie, la nivel de judeţ, s-a realizat o producţie Industrială în valoare de 27,8 miliarde lei. Adăugată această cifră la realizările din ianuarie şi februarie, rezultă un total de 76,4 miliarde lei, nivelul atins în primul trimestru fiind superior cu 40,6 la sută celui din perioada similară a anului trecut. Creşteri importante (faţă de luna februarie) s-au obţinut la pâine, carne porcine, carne bovine, preparate din carne, lapte pentru consum, produse lactate proaspete, brânzeturi, ţigarete, ţesături din bumbac, confecţii textile, cherestea de răşinoase, cherestea de fag, cherestea de diverse specii, motoare electrice sub S. NICOLAE (Continuare in pag 2) (Continuare in pag. a 2-a)