Cuvântul Nou, februarie 1999 (Anul 10, nr. 2382-2405)

1999-02-01 / nr. 2382

[ COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA ") — Anul X Nr. 2382 Luni 1 februarie 1999 4 pagini 700 lei Ofensiva pentru recâştigarea imaginii Gabriel FLORESCU Partidul Unităţii Naţionale Române dă semne în ultima perioadă că a depăşit starea de şoc provocată de despărţirea de Gheorghe Funar şi caută să-şi găsească un nou drum între partidele româneşti. Punctul de pornire în acţiunea de recâştigare a poziţiilor şi retuşarea imaginii şifonate de numeroasele certuri intestine a constituit-o clarificarea componenţei partidului. Acum a devenit clar cine a întors spatele PUNR şi cine a rămas în formaţiunea condusă de Valeriu Tabără, dezertări prea mari ne mai fiind previzibile. Pasul doi în crearea unei noi imagini l-a constituit adoptarea unui limbaj politic diferit de cel practicat în timpul lui Funar. Sigur, nu s-a renunţat la ideologia partidului, la obiectivele sale principale şi condamnarea acţiunilor întreprinse contra statului român de partidul etnic care este UDMR, dar s-a adoptat un ton mai moderat, chiar dacă ferm. Regăsim această tendinţă în riposta ,la propunerea lui Frunda György de formare la nivelul Consiliului Europei a unei Comisii speciale pentru minorităţile naţionale, o încercare voalată de monitorizare a României în această chestiune, într-un comunicat al PUNR pus la dispoziţia noostră de preşedintele partidului se subliniază clar poziţia puneliştilor: “Aşa cum îi stă în caracter, în mod cu totul imoral, senatorul UDMR Gh. Frunda a încercat, prin mijloace tipic UDMR-iste, de presiune şi şantaj politic, să inducă în eroare Consiliul Europei, fără a informa în prealabil delegaţia oficială a Parlamentului României în legătură cu această problemă./.../ Prin această acţiune Vădit antinaţională UDMR confirmă, dacă mai era necesar, că nu este preocupat, în nici un fel, de problemele economice şi sociale ale ţării, ci numai de satisfacerea propriilor revendicări...” De asemenea, PUNR şi-a nuanţat poziţia faţă de PRM, altădată un aliat de nădejde. Nu numai trecerea lui Funar la Vădim a determinat o astfel de întoarcere a armelor, cât mai degrabă faptul că PRM s-a înfruptat serios din electoratul PUNR după cum o demonstrează şi sondajele de opinie. Faptul că a fost dezavuată implicarea PRM în mineriadă conduce la aceeaşi concluzie: PUNR doreşte să se situeze pe o poziţie mai de centru-stânga moderată, mult mai pe placul electoratului “aşezat”, îndeosebi din Ardeal. Următorul demers se regăseşte în strădaniile de a găsi noi adepţi, membri sau simpatizanţi, în acest sens se apelează la toate mijloacele. Astfel, conducerea partidului şi-a dat seama (cam târziu, e drept) că sindicatele trebuie apropiate de PUNR, ele putând deveni un sprijin electoral deloc de neglijat în condiţiile în care, dacă alegerile generale ar avea loc în viitorul apropiat, pragul de 5% n-ar fi atins. Drept urmare, au fost demarate convorbiri cu principalele centrale sindicale şi li s-a promis acestora sprijin parlamentar în soluţionarea revendicărilor lor. Câteva reuşite a înregistrat Tabără în atragerea unor parlamentari din alte partide, după ce câţiva din “grupul de la Cluj” l-au părăsit. Astfel, George Pruteanu şi PUNR au anunţat o logodnă ce s-ar putea uşor transforma în mariaj, iar un alt senator, fostul liberal de Gorj, Dumitru Huidu a ales ca nouă dragoste tot PUNR. Să nu uităm apoi frecventele deplasări ale staffului partidului în teritoriu, inclusiv în judeţul nostru. Dacă va reuşi PUNR în acest demers de a-și crea o imagine nouă rămâne de văzut la următoarele alegeri... /-------------------------------------------------------------------------------------------\ .J / SINDICATELE + I.D.S.u... ... o forţă care poate impune inclusiv alegeri anticipate. Jucând atent şi strâns, Ion Iliescu şi PDSR încearcă o apropiere de sindicatele tot mai nemulţumite de prestanţa guvernamentală. Conducerea P.D.S.R. a avut întrevederi cu oarece sindicate, ele vor continua şi se vor lărgi. Mai mult, chiar, PDSR vrea să fie ceva mai aproape şi de social-democraţii lui Petre Roman. La ce bun să te cerţi cu fratele tău de doctrină, când sunt atâţia alţii care te muşcă din toate părţile? Aşa că, dacă A.Năstase va continua să caute o cale de apropiere de P.Roman, nu-i deloc exclus ca la viitoarele alegeri cele două feţe şifonate ale fostului F.S.N. să se întregească în una singură, curată şi netedă ca un fund de copil mic. _______________V.M.TUDOR “Dacă există lege prin care se spune să dai, noi trebuie să dăm, nicicum să luăm !” Este de părere domnul Gheorghe Baciu, primarul orașului întorsura Buzăului, referindu-se la plata ajutoarelor sociale .-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------/ r Vasilica CIOBANU -Una din cele două-trei primării din județul nostru care au achitat lună de lună ajutoarele sociale, potrivit Legii nr. 67 din 1995, este și Primăria întorsura Buzăului. Având în vedere că veniturile la bugetul local sunt foarte reduse,,cum vă veţi descurca cu plata ajutoarelor sociale în anul în curs ? Problema ajutoarelor sociale este foarte încurcată şi nu ştiu exact când a început: de când a venit dl. Traian Decebal Remeş la Ministerul Finanţelor sau de când guvernanţii s-au luat tare de reformă !? Se-ntâmplă un lucru curios în România noastră: unii trăiesc la patru ace, trei piscine şi conturi în Elveţia şi alţii cerşesc sau, dacă nu putem să-i ajutăm să aibă un trai minim, minim nu decent, escaladează fenomenul social în cel mai nedorit mod, inclusiv de genul manifestării pe care au avut-o recent minerii. Asta înseamnă politică fără alternativă, politică “după ureche”, ca şi-n unele orchestre de muzică populară unde unii cântă după ureche, iar alţii după partitură. Deci, la ora actuală, Guvernul cam aşa acţionează, după ureche ... - Fără dirijor ? - Cu sau iară dirijor, dar dirijorul e simpatic. Mie-mi place mult dl. Radu Vasile ! Ceea ce se întâmplă în ţară la ora actuală ar trebui să le dea dumnealor foarte multe nopţi de insomnie, nu numai nouă, celor din treptele inferioare ale ierarhiei. Eu am ajuns să nu dorm noaptea şi să mă gândesc cum să procedez ca să realizăm câte ceva în oraşul nostru, de unde dau un leu pentru nu ştiu ce stradă, de unde să car ceva piatră pentru reparat străzi, cum să încep lucrările la rampă de gunoi sau la gazul metan, de unde mai dau ajutoarele sociale ca să fiu la zic cu ele !? . Şi, totuşi, acordarea ajutoarelor sociale este o chestiune legiferată, deci există o lege în acest sens și ea trebuie respectă ca oricare alta... - în legătură cu această lege am unele nemulțumiri, pentru că s-a lăsat loc de interpretare şi se pare că guvernanţii şi parlamentarii cunosc foarte bine proverbul cu.. .aruncă găina moartă în curtea altuia. Prin urmare, s-a dat această lege imperfectă, comentată de foarte mulţi, etichetată la timpul respectiv ca lege populistă pentru ca pedeseriştii să câştige alegerile. Dar, m-aş fi aşteptat din partea celor care au câştigat alegerile în 1996 să fi spus ceva de genul că, legea ajutoarelor sociale nu este valabilă fiindcă s-a aruncat pe ■ bugetul local, buget care an ■ de an s-a diminuat datorită dispariţiei locurilor de | muncă, datorită ■ împovărării fiscale ■ extraordinare a | contribuabililor, datorită | neputinţei şi neorganizării | Ministerului Finanţelor în | colectarea fondurilor şi a | taxelor. Probabil că ar fi | fost mult mai bine dacă ■ aceste ajutoare se asigurau în mod egal, ceva sul I pensie, adică să i se fi dat * omului o anumită sumă, pe I situaţii de caz, iar aceşti I bani să fi fost asiguraţi din | transferuri sau sume defalcate de la bugetul statului, ca să aibă I posibilitatea să plătească ajutoarele sociale şi | acea primărie din judeţ care are cele mai mici ■ fonduri la buget. Şi-atunci, ar fi fost obligată ■ să achite ajutoarele sociale şi Primăria Sfăntu ! (Continuare în pagina a 3-a) Crezând că pot induce în eroare pe “naivi”. Un călător și o casieră de bilete C.F.R. și-au încercat “norocul”, comiţând manopere ilicite! -------------------------------------------------------------------------- --------------- • Modificarea repetată a tarifelor la bilete -factor favorizat) al unor matrapazlâcuri • Noroc cu ochii vigilenţi ai poliţiştilor T.F. Horia C.DELIU După cum arătam şi în precedentul arricol dedicat întâmplărilor mai aparte petrecute în universul foarte bogat al C.F.R-ului, trebuie să recunoaştem obiectiv că amintita societatea are de înfruntat destule probleme: unele legate de dotările sale depăşite fizic şi moral, altele ce ţin de obiceiurile neortodoxe ale personalului de serviciu şi călătorilor. Despre costul exorbitant al biletelor am vorbit, aproape în fiecare lună ivindu-se noi majorări. Aşa că, păzea! Cum scriam şi în alte dăţi, marea majoritate a pasagerilor se comportă corespunzător, doar o mică parte dovedindu-se că stă slab la capitolul educaţie şi “şapte ani de acasă”... De aceea e bine să existe un curent de opinie mai ferm împotriva acelora care fac rău. (Continuare în pagina a 3-a) Chintă la două capete... Nu cred că nu ştiţi ce-i aia chintă la două capete. O să explic, totuşi, că o astfel de chintă e mai uşor de făcut decât cea simplă, la un singur cap. Dacă transferăm situaţia de la poker la politică, că tot un joc e şi politica... - reiese următoarea realitate: Guvernul şi coaliţia majoritară sau pus rău de tot pe eliminarea extremismului din politica românească. Primul pas în această nobilă direcţiune pare a fi scurtarea de cap a Partidului România Mare, adică izolarea politică, (eventual fizică...) a tribunului C.V.Tudor. Al doilea pas, făcut imediat (chintă la două capete, nu?) este judecarea lui Miron Cozma pentru toate blestemăţiile făcute de câţiva ani încoace, care au culminat cu mineriada nr.5. Chestia asta cu extremismul românesc în politică şi lupta Guvernului cu acesta pică nemaipomenit de bine chiar acum, în toiul vizitei premierului român în Germania, e clar că nemţii ştiu tot despre noi, minerii şi Vadimii noştri, aşa că o evidentă aplicare a lui Radu Vasile spre scoaterea în afara legii a partidelor extremiste nu poate fi decât salutată de germani. Aşa că, jucând la două capete, în materie de extremism (sindical sau politic) Guvernul are toate şansele să prindă măcar unul - ceea ce pentru acest an ar fi chiar suficient. Bun, punem la obroc “România Mare”” şi Miron Cozma, îi închidem pe Vadim şi pe Luceafăr. Şi? Gata cu extremismul? Gata cu revoltele sindicatelor?! Aiurea. Cu “extrema” cochetează şi U.D.M.R. când cere drepturi colective şi autonomie teritorială pentru minoritatea maghiară. Dar e mult mai greu să desfiinţezi un partid etnic al unei minorităţi agresive decât unul căruia îi zice “România Mare”... Cât despre sindicate, ele vor rămâne mereu extremiste câtă vreme viaţa noastra, a celor care plătim impozite, ca fi la cheremul unor miniştri incompetenţi sau rău intenţionaţi, câtă vreme oamenii noştri politici vor face nu politică pentru ţară şi oamenii ei, ci afaceri necurate pentru propria lor propășire. Dumitru MANOLĂCHESCU Filiala PUNR Covasna încearcă să rezolve Cea mai mare problemă a băcelenilor ș iluminatul public ! Daniela ANDREI Sâmbătă, 30 ianurie, după sărbătorirea Sfinţilor Trei Ierarhi, Vasile, Grigore şi Ioan, * sătenii din Băcel, comuna Chichiş, s-au adunat la Căminul cultural din sat pentru a-şi spunerăsurile liderilor filialei PUNR Covasna, doamna Maria Peligrad şi dl. Ioan Bumbu. Prima şi cea mai importantă problemă ■ ridicată de săteni, care cere o rezolvare imediată a fost iluminatul public. Aşa cum afirmau ei, de ceva timp şi destul de frecvent, în tot satul au apărut întreruperile de curent electric, precum şi I variaţiile de tensiune. Cui se datorează această problemă? Un posibil răspuns ar fi instalaţiile vechi, care desigur ar trebui înlocuite. De asemenea, de câte ori sunt înlocuite becurile ■ pentru iluminatul public acestea se sparg tot datorită acestor variaţii. S-a observat chiar la trei dintre stâlpi că bobinele erau arse şi din această cauză becurile nu pot fi montate. Pentru rezolvarea acestei probleme filiala PUNR le-a propus să înainteze o cerere IRE-ului. (Continuare în pagina a 3-a) PSDR a renunţat la ideea fuziunii cu ApR PSDR a renunţat deocamdată la ideea fuziunii cu ApR, deoarece nu poate da curs condiţiei puse de partidul condus de Meleşcanu de a ieşi de la guvernare, în condiţiile în care ministrul PSDR al Muncii şi Protecţiei Sociale se bucură de sprijinul Executivului în promovarea programului de protecţie socială. “Trebuie să recunosc că în guvernele de după 1996, în privinţa legislaţiei muncii, am fost sprijiniţi. Nu avem în momentul de faţă - şi sper să nu avem vreodată - vreun motiv să ne plîngem de lipsă de sprijin în guvern”, a declarat, sîmbătă, într-o conferinţă de presă, preşedintele PSDR Sergiu Cunescu, în opinia lui Cunescu, fuziunea “s-a împotmolit” fiindcă nu este posibil ca un partid să fie cu o parte în opoziţie şi cu o alta la guvernare şi a estimat că PSDR şi ApR se vor regăsi împreună la guvernare după alegerile din 2000, cînd va fi format un guvern de coaliție. ______________________________/ Indisciplină în Parlamentul României: Senatorii şi deputaţii n-au vrut să lucreze sâmbăta la Bugetul pe 1999 Comisiile parlamentare de bugetfinanţe nu s-au putut întruni, sîmbătă, să finalizeze dezbaterea proiectului Bugetului de stat pe 1999, deoarece majoritatea senatorilor şi deputaţilor au lipsit, în ciuda faptului că s-au angajat să lucreze şi în weekend, neadoptarea bugetului pe 1999 fiind cauza amânării vizitei delegaţiei FMI. După şedinţa de vineri, membrii comisiilor încheiaseră dezbaterea pe articole, cu excepţia celor privind sprijinirea Bancorex, stabilirea deficitului bugetar şi defalcarea sumelor pentru bugetele locale. Delegaţia Fondului Monetar Internaţional este aşteptată la Bucureşti la jumătatea lunii februarie, pentru a negocia un nou împrumut care este necesar României, în condiţiile în care anul acesta are de rambursat, în primăvară, peste 2,8 miliarde de dolari din datoria externă. Neadoptarea bugetului pînă în 15 februarie va compromite acordul cu FMI, întrucît alte negocieri nu mai pot avea loc pînă în luna iulie. Concernul Siemens doreşte să se implice în informatizarea sistemelor de asigurări sociale şi medicale Concernul Siemens doreşte să se implice în proiectele privind implementarea sistemului asigurărilor medicale, precum şi în informatizarea sistemului de protecţie socială şi a sistemului Ministerului Finanţelor. Antony Maher, membru în Consiliul de Administraţie al companiei, a declarat că Siemens poate oferi softul şi reţeaua informatică şi poate asigura întreţinerea pentru acestea. Oficialul Siemens spune că aceste proiecte nu vor afecta bugetul României, investiţia urmînd să fie recuperată în 10 - 15 ani. Premierul Radu Vasile a apreciat că proiectele sunt importante pentru România. El a arătat că informatizarea reţelei Ministerului Finanţelor este esenţială, în perspectiva introducerii impozitului pe venitul global. Propunerea Siemens privind implementarea sistemului asigurărilor medicale a fost făcută mai demult, însă premierul nu a fost informat. “Este pentru prima oară cînd aud despre această propunere, care mă interesează”, a spus Radu Vasile. Premierul apreciază drept regretabil faptul că propunerea Siemens nu i-a fost adusă la cunoştinţă, pentru că Guvernul tocmai a amînat cu trei luni, la sfîrşitul anului trecut, intrarea în atribuţii a casei naţionale de asigurări medicale. Mă întreb dacă nu cumva este o lipsă de interes”, a spus Radu vasile, anunţînd că va discuta în acest sens cu ministrul Sănătăţii, Hajdu Gabor. Reprezentanţii Siemens au arătat că România este un partener important pentru concern, care intenţionează să se implice şi în telefonia mobilă. Premierul Radu Vasile efectuează o vizită de lucru în Germania, în perioada 27 - 30 ianuarie.