Cuvântul Nou, octombrie 2000 (Anul 11, nr. 2896-2921)

2000-10-02 / nr. 2896

Limite ale democraţiei Gabriel FLORESCU Fierberea cea mare din partide vizează acum întocmirea listelor de candidaţi pentru alegeri şi acordarea de locuri eligibile “stâlpilor” formaţiunilor politice. Este o vânzoleală nemaipomenită prin staffurile tuturor partidelor care au cât de cât şansă de a accede în viitorul Parlament şi nu puţini sunt cei care s-au supărat pe “sat” şi s-au mutat oriunde află un loc care să le permită să fie fruncea. Declaraţiile multor lideri converg spre aceeaşi rezultantă: primenirea rândurilor parlamentarilor ( cât de serios este gândită această primenire vezi, de pildă, la UDMR Covasna, unde aceiaşi oameni vor face naveta la Bucureşti şi în următorii patru ani, promovarea tinerilor, a unor oameni mai competenţi decât cei ce au şezut până acum în băncile parlamentare. Lucru deloc greu de realizat ţinând cont de prestaţia lamentabilă a multor deputaţi şi senatori care mai degrabă s-au destins decât să se distingă în Parlament. De la zicere la faptă este o cale atât de lungă, cum a scris Eminescu, ca de la Pământ la Lună. Treaba cu înlocuirea celor necorespunzători cu alţi veleitari să o creadă cine vrea, noi mai puţin, în realitate, la acest punct primează banii. Da, arginţii pe care sunt dispuşi să-i “jertfească” doritorii de scaun parlamentar în folosul partidului. Susţii cui, trebuie campania electorală, ai şanse să ajungi pe primele locuri pe listă, altfel... O altă cerinţă ce trebuie să îndeplinească o listă “bine gândită” constă în cedarea locurilor 1 sau 2 pentru domnii din Bucureşti care trebuie să se aleagă. Iar aici intervin limitele democraţiei de partid, când filialele judeţene sunt pur şi simplu călcate în picioare de conducerea superioară. Am auzit scandalul de la Timişoara, unde membrii locali trebuiau să înţeleagă raţiunile superioare ale şefilor liberali sau ţărănişti şi să se dea la o parte în favoarea acestora, deşi întreaga organizaţie judeţeană era împotrivă. La fel s-au petrecut lucrurile la Brașov cu proaspătul liberal Babiuc care s-a îndrăgostit subit de oraşul de la poalele Tâmpei şi vrea să candideze neapărat aici. Nu contează că are vechime neîntreruptă în câmpul PNL mai mult de o grămadă, el trebuie să fie ajutat să rămână în continuare parlamentar. Asta, probabil, în spiritul reînnoirii rândurilor şi al întinerii cadrelor. Limitele democraţiei se manifestă şi în faptul că listele electorale trebuie întotdeauna şi la toate partidele aprobate de aceeaşi conducere superioară, astfel încât independenţa filialelor judeţene se reduce la a întocmi respectivele liste aşa cum sugerează centrul. Prea puţin interesează capii partidului dacă cei impuşi de la şi din Bucureşti nu vor călca timp de patru ani în circumscripţia pe care, chipurile, o reprezintă, important este ca astfel să se mulţumească nişte oameni care nu au alt merit decât buletinul de Capitală şi relaţii la preşedinţii partidelor sau, ca-n cazul Babiuc, atunci când respectivii au jurat pe programul partidului au pus şi condiţia să primească loc în Parlament. Spiritul democratic guvernează numai de sus în jos, nu şi invers. Este, iarăşi, o confirmare a realităţii perpetue a fabulei lui Grigore Alexandrescu - noi vrem egalitate, dar nu pentru căţei. Căţeii să tacă ori de câte ori dulăii de la conducere au ceva de spus. LIBERALII CAM PE ANI ! - PE COADA CALULUI Liberalii, de oricare spiţă ar fi ei, o iau din ce în ce mai mult spre stânga. Cotitura “istorică” a fost acuzată de seniorii PNL, care s-au şi retras din partid, lăsându-i pe Stoica şi Quintus să facă ce alianţe vor crede ei că se potrivesc pentru a guverna şi după noiembrie 2000. Exemplul lor a fost urmat de PNL Câmpeanu, care la alegerile locale a mers în multe judeţe pe liste comune cu PDSR. . Acum, în precampania electorală la generale, cotitura liberalilor spre stânga se produce şi în judeţul nostru. Nu la nivelul PNL Quintus, care încă nu negociază cu PDSR, ci la nivelul PNL Câmpeanu, formaţiune care a fost practic înghiţită de PDSR Covasna, conform principiului “peştele mare îl înghite pe cel mic”. Apropo de peşti şi de politică provincială, coloana vertebrală devine, în multe cazuri, doar prilej de a fenta obstacolele... Lucru perfect observabil şi la unii dintre concetăţenii noştri, pentru care politica este doar un prilej de a urca pe cal, dacă nu chiar în şa, măcar pe coadă... .M. TUDOR joo:§ PAA mL . m în comuna Zagon aplicarea Legii fondului Funciar 18/1991 continuă cu... remăsurări Aurel GOLCIU în comuna Zagon numeroasele probleme legate de actele normative privind fondul funciar, cauzate în mare parte de neaplicarea corectă a prevederilor Legii 18/1991 de către comisiile locale ce şi-au desfăşurat activitatea, în primii ani de după intrarea în vigoare a acesteia, au impus conducerii primăriei iniţierea unei acţiuni de remăsurare a terenurilor cu care au fost puse în posesie persoanele ce îndeplineau condiţiile pentru reconstituirea dreptului de proprietate în limita a 10 hectare. “Sunt cetăţeni care ocupă suprafeţe mai mari decât cele înscrise în adeverinţe sau titluri de proprietate, alţii nu au fost puşi încă în posesie cu întreaga suprafaţă care li se cuvenea şi sunt şi vreo două persoane care, deşi au titlurile de proprietate, au rămas fără terenuri, acestea fiind atribuite ulterior altora - ne spune domnul primar Kis Iosif. Drept urmare, pentru a clarifica situaţia, primăria a încheiat un contract cu o societate specializată în efectuarea de măsurători, Satelit SRL, pentru remăsurarea parcelelor deţinute cu adeverinţă sau titluri de proprietate, în suprafaţă totală de vreo 1500 de hectare, din care până la ora actuală au fost remăsurate parcele însumând 800 de hectare. în ce priveşte Legea 1/2000, până acum, după cum ne-a precizat interlocutorul, activitatea s-a axat pe finalizarea dosarelor pentru validarea suprafeţelor de pădure ce au aparţinut fostelor composesorate. în cazurile a trei dintre ele dosarele au fost deja validate de comisia judeţeană şi erau premise ca şi dosarul celui de al patrulea composesorat, numit Bota, să fie validat în aceste zile, în total în cazul composesoratelor este vorba de o suprafaţă de vreo 12000 de hectare de pădure. Foştii proprietarii individuali sau moştenitorii acestora au depus cereri pentru o suprafaţă totală de peste 1000 de hectare de pădure, iar primăria comunei, bisericile şi şcolile pentru vreo 7000 de hectare. Se preconizează ca până la finele lunii viitoare şi dosarele cuprinzînd aceste cereri şi celelalte documente necesare, să fie validate. Totodată, la primăria comunei se află depuse dosarele a 11 persoane care în baza prevderilor Legii 1/2000 au solicitat reconstituirea dreptului de proprietate asupra unor terenuri agricole în suprafaţă de peste 10 hectare, limita admisă fiind după cum se ştie de 50 de hectare. Acestor solicitări li se va putea da curs numai după finalizarea aplicării Legii 18/ 1991, în situația în care vor mai rămâne terenuri agricole disponibile, în caz contrar, Legea 1/2000 prevăzând acordarea de despăgubiri. Senatorul Corneliu Vadim Tudor a fost desemnat candidat la Preşedinţie de către Consiliul Naţional al PRM *  Consiliul Naţional al PRM l-a desemnat, sîmbătă, pe senatorul şi liderul partidului, Corneliu Vadim Tudor, drept candidat la alegerile prezidenţiale. Vadim Tudor a spus, cu acest prilej, că nu se teme de contracandidaţii săi pentru funcţia supremă în stat, aceştia fiind “fie foşti activişti de partid, fie simpli contabili”, care nu întrunesc calităţiile necesare pentru a reinstaura autoritatea, pentru a scoate ţara din impasul economic şi pentru a accelera procesul de integrare în structurile euro-atlantice. “Eu sunt un fanatic al cinstei şi al dreptăţii, un naţionalist luminat şi nu un extremist. Experienţa Austriei şi a Yugoslaviei va fi irepetabilă în cazul României, dacă eu voi deveni preşedinte”, a spus Vadim. Acesta a expus priorităţile programului de guvernare ale PRM, care prevăd, printre altele, recuperarea tezaurului naţional de la Federaţia Rusă, ieftinirea mîncării, a băuturii şi a carburanţilor, integrarea socială a rromilor, renegocierea contractelor cu FMI şi Banca Mondială “în sensul protejării statului român”, expulzarea persoanelor care sabotează integritatea teritorială a ţării şi unirea cu Republica Moldova. Vădim a promis că, în cazul în care va cîştiga alegerile, va fi un preşedinte reformator şi un alt om, “mai bun”. Liderul PRM a apreciat că în confruntările electorale care vor urma, îşi va surclasa adversarii, întrucît deţine o înzestrare culturală şi oratorică pe care contracandidaţii săi n-ar putea-o dobîndi “nici în o sută de ani”. Secretarul general al PRM, Gheorghe Funar, ia îndemnat pe cei prezenţi la consiliu să “treacă veacul cu Vadim”. Un copil lăsat în voia soartei Vasilica CIOBANU Cu mai bine de două luni , în urmă, Petrică a plecat de-acasă cu intenţia să meargă la bunica lui din Vatra Dornei, spune el, dar s-a urcat într-un tren care circula în altă direcţie şi aşa a ajuns în Staţia CFR Sfântu Gheorghe. Fiind depistat de organele de poliţie, acest minor a fost dus la Centrul de copiii în regim de urgenţă Sfântu Gheorghe. De fapt, Petrică este internat la o şcoală specială din Gura Humorului, însă în vacanţă el a stat la mama lui, Maricica Lazăr din Fălticeni, aşa cum, dealtfel, şi “ colegii lui au stat la părinţii lor în perioada respectivă. Se pare că, la mama lui prea puţin s-a bucurat Petrică de afecţiune şi de un trai modest, să-i zicem, unde avea să-şi împartă bucuria şi, mai ales, tristeţea cu cei patru fraţi ai lui, fraţi doar după mamă pentru că părinţii lui sunt despărţiţi. în plus, Maricica Lazăr nu are loc de muncă şi locuieşte undeva într-un apartament din Fălticeni. Pe de altă parte, Petrică nu l-a mai văzut pe tatăl lui, Ştefan Sapai, cam de mult, după cum declară el, deşi vorbele lui confuze dau impresia că nici nu-l cunoaşte, în afară de dragostea părintească, la Centru de copii în regim de urgenţă din municipiul Sfântu Gheorghe acestui minor nu-i lipseşte mai nimic ca să-i fie bine; îi sunt deci asigurate mâncarea şi cazarea (singur în cameră), ba are posibilitatea să frecventeze şi cursurile şcolare, fiind în clasa a II-a. Problema este că el nu poate să rămână aici timp îndelungat, fapt pentru care dl Ioan Pricăjan, şeful centrului, precum şi organele de poliţie au luat legătura cu Direcţia Judeţeană pentru Protecţia Drepturilor Copilului Suceava şi cu Maricia Şerban ■ cu scopul de a se prezenta cineva de-acolo să-l preia pe Petrică. Cu toate că cei sesizaţi cu privire la situaţia minorului în cauză au lăsat să se înţeleagă că există receptivitate la apelul făcut, până acum încă n-a venit nimeni după Petrică. Motivul pentru care Maricica Lazăr nu a venit să-şi ia copilul de la centru este lipsa banilor. Nu cunoaştem însă ce argumente invocă în acest sens D.J.P.D.C. Suceava sau chiar şcoala din Gura Humorului unde Petrică este internat ! Sperăm, totuşi, că nueste vorba de nepăsare şi lipsă de răspundere pentru că nu ne-ar face decât plăcerea să credem acest lucru. O PROBLEMĂ MAJORĂ: MINORII Anul XI Nr. 2896 Luni 2 octombrie 2000 4 pagini 1000 lei Jocurile Olimpice, Sydney 2000 26 de medalii pentru România: 11 de aur, 6 de argint şi 9 de bronz După măgăria cu Andrea Răducan şi Mihaela Melinte (unii zic că domnii din Comitetul Olimpic Internaţional sunt porci, alţii că sunt boi, dar eu rămân la părerea că sunt măgari), soarele s-a arătat din nou pe uliţa românească de la Sydney. Sâmbătă, am putea spune, a fost o zi minunată, pentru că nu e de ici, de colo să aduni c cinci medalii. Cea mai mare bucurie ne-a produs-o echipajul maculin de canoer, alcătuit din Florin Popescu şi Mitică Pricop, care a realizat un parcurs extraordinar, la capătul căruia a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, reînnodând şirul victoriilor româneşti întreurpt după retragerea lui Patzaichin şi Simionov. Bine sa comportat, de asemenea, echipajul feminin de kaiak 4 (Mariana Limbău, Elena Radu, Raluca Ioniţă, Sanda Tofa), care a terminat pe locul 3 la 1000 m, intrând în posesia medaliei de bronz. ____________ S. NICOLAE (Continuare îi pagina a 2-a) Consiliul Naţional al PSDR a aprobat protocolul de fuziune cu PDSR Consiliul Naţional al PSDR a aprobat, sîmbătă, protocolul viitoarei fuziuni cu PDSR, cel al intrării în alianţa Polului Democrat Social din România, precum şi tezele de guvernare şi oferta electorală a partidului. Preşedintele PSDR, Alexandru Athanasiu, a declarat că ambele protocoale au fost votate aproape în unanimitate, înregistrîndu-se o singură abţinere, din partea preşedintelui de onorare, Sergiu Cunescu care a avut alţumite reticenţe şi a exprimat în timpul lucrărilor o poziţie diferită de ceilalţi membri ai partidului. Athanasiu a recunoscut că diferendul au apărut din cauza opoziţiei manifestate de Cunescu faţă de alianţa cu PDSR şi de faptul că procesul politic în care s-a angajat partidul său nu este lipsit de riscuri. Liderul PSDR a spus că principalul risc îl reprezintă faptul că, în timpul viitoarelor negocieri, atît în cadrul alianţei cît şi în vederea fuziunii, anumite principii social-democrat ar putea fi distorsionate. în privinţa tezelor de guvernare şi a ofertei electorale, Athanasiu a explicat că elemente din acestea vor fi integrate în oferta electorală a alianţei Polul Democrat Social. Athanasiu a spus că programele electorale şi de guvernare ale alianţei vor fi realizate de comun acord de toate partidele componente şi că cele adoptate de fiecare partid în parte vor f folosite ca bază de lucru. Consiliul Naţional al PSDR a mai aprobat şi numirea în funcţia de vicepreşedinte cu probleme economice a fostului lider aperist Adrian Bălănescu. Bernard Kouchner acuză puterea de la Belgrad că vrea să manipuleze rezultatul alegerilor . iPMIPIPiin Administratorul ONU în Kosovo, Bernard Kouchner, a acuzat, vineri, puterea de la Belgrad că încearcă să manipuleze rezultatul alegerilor prezidenţiale de duminică, adăugind în contul preşedintelui Slobodan Miloşevici 140.000 de voturi provenite din Kosovo, relatează AFP. Kouchner a adresat o plîngere oficială guvernului de la Belgrad, în care afirmă că Misiunea Naţiunilor Unite din Kosovo (MINUK) a numărat în provincie cel mult 45.000 de votanţi în timpul alegerilor de duminica trecută. “în consecinţă, protestez cu vehemenţă faţă de ceea ce nu poate fi considerat decît de manipulare a rezultatului votului şi o tentativă de falsificare a rezultatului final”, a afirmat Kouchner. Opoziţia de la Belgrad susţine că, la numărarea voturilor exprimate la alegerile .................................. prezidenţiale, Comisia Electorală U a trecut în contul lui Miloşevici 142.000 de voturi provenind din Kosovo, care au influenţat semnificativ rezultatele finale. Bernard Kouchner a reamintit că 300 de echipe ale MIVUK au supravegheat desfăşurarea alegerilor, numărînd persoanele care au intrat în birourile de votare. “La închiderea urnelor, la vot se prezentaseră 44.167 de persoane, toate din zone cu populaţie majoritar sîrbă”, a declarat el. MERIDIANE SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 668; 315 577 SEPSISZENTGYÖrtGY KOVÁSZNA MEGYEI KÖNYVTÁR PENTRU SÂRBUL ISAKOVICI “STATUL ROMAN E SFANT’ Directorul general de la “Textila Oltul” S.A., Vlastimir Isakovici, este sârb de origine. Domnia sa şi-a atras antipatia unor ziarişti pentru că nu a dat căldură dispensarului de lângă fabrică din motive de ineficienţă. Medicii de la acest dispensar au fost sfătuiţi să-şi instaleze o centrală termică proprie, întrucât nu vor putea plăti costurile foarte mari la care le-ar putea fi livrată energia termică de la Textila. Logic, gazul metan peste cota alocată fabricii costă foarte mult, situaţie în care o centrală termică proprie ar fi singura soluţie convenabilă pentru dispensarul cu pricina. Acelaşi domn Isakovici a fost bârfit pentru că a închis fostul cămin de fete din apropierea cartierului Orko, cămin care nu-şi justifica nici măcar cheltuielile de întreţinere, ca să nu mai vorbim de faptul că acolo nu locuiau doar angajaţii fabricii, ci şi alte persoane din oraş, care naveau nici o legătură cu Textila Oltul. Cineva îşi vânduse chiar apartamentul şi se mutase, bine mersi, într-o cameră la acest cămin. Directorul general Isakovici vrea să facă acolo un cămin modern, cu tot ce trebuie unor locuinţe confortabile şi civilizate, în care să stea numai angajaţii fabricii, cu prioritate specialiştii care vin din alte zone ale ţării. Directorul general Vlastimir Isakovici nu acceptă VIAŢA PE SCURT ineficienţă şi nu-i place deloc să fie dator la stat. Are încă datoriile printre datornicii către CASS, dar datoriile asta au fost reeşalonate şi vor fi plătite. Pentru că, zice dl. Isakovici: “Statul român e sfanţ”. Pentru că mai are încă vreo 17 miliarde de lei datorii, pe care chiar vrea să le plătească, dl. Isakovici nu şi-a permis să dea celor 1250 de salariaţi ai fabricii lefuri mari. Dar e mulţumit că textiliştii şi familiile lor au o pâine pe masă. Bunărea, ea există, oamenii nu au plecat în şomaj. Multe fabrici textile din ţară şiau,închis porţile. Textila Oltul funcţionează, cu profit chiar, şi îşi plăteşte datoriile către stat. Incet-încet, dar plăteşte...Alte întreprinderi, cu datorii mai mari decât ale Textilei, au făcut, ce-au făcut şi-au uitat de ele, fără să uite, însă, a mări lefurile oamenilor. Care, desigur, au nevoie de bani. Preţul, însă, este neplata datoriilor către statul român. Care stat nu este pentru toţi românii sfânt. Pentru unii este doar un prilej de veşnică ciupeală, pentru alţii este motiv de bătut cu pumnul în piept, iar pentru unii dintre noi, mai puţini, e prilej de permanentă campanie electorală. De aceea, poate, m-a impresionat să-l aud pe sârbul Vlastimir Isakovici spunând “statul român e sfânt”... Dumitru MANOL.