Cuvântul Nou, aprilie 2002 (Anul 13, nr. 3347-3370)

2002-04-16 / nr. 3358

Anul XIII Nr. 3358 Judeţul Covasna ocupă locul 7 pe ţară la proprietate industrială România va acorda o atenţie sporită proprietăţii intelectuale, acesta este se pare mesajul pe care Preşedenţia României îl transmite de Ziua mondială a proprietăţii intelectuale, într-un moment în care ţara noastră este pe lista neagră a ţărilor cu cea mai dezvoltată piraterie din domeniul software şi nu numai. Anul trecut, numai în Europa de Est, 145 milioane dolari au intrat numai în buzunarele piraţilor software. Specialiştii susţin că o scădere de numai 1% a ratei pirateriei în estul Europei ar duce la crearea a 6.500 de noi locuri de muncă. Pirateria software, principala piedică în dezvoltarea sectorului IT în Romania, a atins în ultimii ani cote alarmante. într-un top al ratei pirateriei, Romania ocupa locul 17, poziţie care nu ne pune într-o situaţie prea bună. Pentru prima dată după revoluţie, pe 26 aprilie, la Bucureşti, într-un simpozion de Ziua mondială a proprietăţii intelectuale, organizat de OMPI şi OSIM, sub înaltul patronaj al Preşedintelui Ion Iliescu va fi acordată o maximă importanţă acestui domeniu, într-o situaţie a înregistrărilor la OSIM, judeţul Covasna apare ca un judeţ unde se pune preţ pe proprietatea intelectuală. „Din 1997 şi până anul trecut au fost înregistrate sau sunt în curs de definitivare 31 de invenţii, 175 de mărci şi 75 de desene şi modele industriale.“ ne-a declarat coordonatoarea Centrului Regional pentru Promovarea Protecţiei Proprietăţii Intelectuale, Stanciu Adelina. ,Această statistică demonstrează utilitatea acestui centru dar şi gradul de conştientizare în rândul inventatorilor şi al mediului de afaceri. în acest moment suntem pe locul 7 pe țară de proprietate intelectuală, chiar în faţa un°r județe cu o activitate economică mai mare decât cea a județului nostru“, ne-a măi declarat reprezentanta OSIM în teritoriu. Până la sfârşitul anului Primele parcuri de software din Romania ar putea deveni operaţionale Lucrările de realizare a unui parc industrial specializat in tehnologie informaţională ar putea fi începute până în toamna acestui an la Cluj. Valoarea totală a investiţiei se ridică la şapte milioane de euro, din care patru milioane de euro reprezintă fonduri acordate de Uniunea Europeană, restul de trei milioane de euro urmând să fie asiguraţi de autorităţile române, începerea lucrărilor efective va fi precedată, conform unei dezbateri publice, organizată la Consiliul Judeţean Cluj, de o licitaţie internaţională. Realizarea parcului va conduce la crearea unui număr de cel puţin o mie de noi locuri de muncă. Clujul nu este singurul oraş care va beneficia de utilităţile unui asemenea parc. Alte parcuri de software vor deveni funcţionale, conform unei declaraţii a lui Dan Nica, ministrul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, până la sfârşitul anului, în oraşele Galaţi, Brăila, Slobozia şi Braşov. Parcurile de software vor oferi spaţiu pentru desfăşurarea activităţii unui număr mare de firme private, al căror scop este dezvoltarea de soft. Se vor oferi astfel condiţii similare cu cele ale angajaţilor din Germania sau Statele Unite şi se va crea un cadru potrivit pentru competiţia firmelor şi dezvoltarea lor. „Pentru deschiderea acestor parcuri nu sunt necesare investiţii semnificative, întrucât autorităţile locale, care sunt interesate de proiecte, vor pune la dispoziţie clădirile. Aceste spaţii trebuie doar reamenajate, pentru a se preta la activitatea de realizare de software. De asemenea, trebuie realizate reţele de transmisii date de fTtare viteză, respectiv conexiuni puternice pentru acces Internet“, a măi SPUS Mica. Firmele ce vor fi găzduite în parcul de software vor corespunde unui set de prevederi minimale, legate de obiectul de activitate, de numărul de angajaţi, de vechimea firmei şi se vor angaja să respecte anumite obligaţii faţă de comunitate. Ministrul Comunicaţiilor a afirmat că, pentru Bucureşti, unde dimensiunile platformelor sunt mari şi investiţiile sunt de altă anvergură, s-a avansat ideea înfiinţării unui parc internaţional de software. Euro ar putea depăşi dolarul peste un an Valoarea monedei unice europene o va depăşi pe cea a dolarului peste aproximativ un an, in condiţiile in care economia Statelor Unite va avea o evoluţie inferioara celei din zona euro, releva un studiu realizat de Reuters. Raportul, elaborat pe baza previziunilor a 49 de traderi, preconizează un curs de 0,89 dolari pentru un euro la sfârșitul lunii iulie a acestui an, pentru ca la finele lunii decembrie rata de schimb sa ajunga la 0,9 dolari. Studiul arata ca de la începutul anului 2002 moneda unica europeana a pierdut circa doua procente comparativ cu dolarul american, ca urmare a optimismului privind redresarea economiei americane. Cu toate acestea, traderii considera ca incertitudinile referitoare la relansarea creșterii economiei Statelor Unite s-au amplificat in ultima perioada si anticipează un revers al deprecierii euro. „Investitorii au inceput sa realizeze ca redresarea economica a SUA va fi un proces lent, iar profitabilitatea sectorului corporatist va fi departe de a fi satisfacatoare, ceea ce va cauza o apreciere a euro la jumatatea acestui an”, a declarat Chris Furness, analist al firmei londoneze 4CAST. Totuşi, exista si traderi mai puţin optimişti in privinţa perspectivelor monedei europene, care estimează la 0,8 - 0,95 dolari raportul de schimb peste sase luni si la 0,77-1,01 dolari peste 12 luni. Economia zonei euro a crescut cu 1,4% in ultimul trimestru al anului trecut, raportat la perioada similara a anului 2000, in vreme ce produsul intern brut al SUA a cunoscut o rata anuala de crestere de 0,2% in ultimele trei luni ale anului. Guvernul va analiza măsurile necesare pentru simplificarea procedurilor de înregistrare a societăţilor comeriale, a declarat prim-ministrul Adrian Năstase. El a afirmat că modul în care s-a efectuat pînă în prezent înregistrarea acestor societăţi nu a fost satisfăcător, în special din cauza condiţiilor privind dotarea tehnică a întreprinderii care au fost impuse investitorilor şi care trebuie îndeplinite înainte de începerea activtăţii. “Trebuie să găsim soluţii pentru rezolvarea acestei probleme. Nu cred că este nevoie de obţinerea unui aviz iniţial pentru funcţionarea societăţii care să blocheze înregistrarea acesteia, ci de efectuarea unor controale ulterioare care să ateste faptul că activitatea întreprinderii se desfăşoară legal”, a spus Năstase. Şeful Guvernului a vizitat sediul Biroului Cinic, din incinta Camerei de Comerţ şi Industrie a României, pentru a verifica modul în care cetăţenii sunt trataţi la ghişee, precum şi condiţiile în care se derulează procedurile de înregistrare a societăţilor comerciale. El a afirmat că a decis să controleze personal modul în care funcţionarii Biroului Unic îşi desfăşoară activitatea, în urma reclamaţiilor primite din partea investitorilor români şi străini şi în care erau prezentate o serie de dificultăţi întîmpinate la înregistrarea societăţilor proprii. “Au fost semnalate anumite probleme care au arătat că actualul sistem are nevoie de îmbunătăţiri. Am constatat că, acum, în loc să se simplifice, procedurile de înfiinţare a întreprinderilor şi, implicit, de înfiinţare a unor noi locuri de muncă durează mai mult ca înainte “, a spus Năstase. Premierul a afirmat că Guvernul ar putea renunţa la prevederile privind obligativitatea obţinerii de către investitor, înainte de înregistrarea societăţii, a unui aviz tehnic de funcţionare, urmînd ca autorităţile statului să verifice ulterior modul în care întreprinderile nou înfiinţate respectă reglementările legale. Societăţile care nu vor respecta aceste reglementări vor fi amendate sau desfiinţate, fără a mai avea dreptul de a desfăşura activităţi comerciale în România pe o perioadă cuprinsă între cinci şi zece ani. “Dacă nu vom porni însă de la ideea de bună-credinţă privind respectarea legii, nu vom putea merge înainte, deoarece întotdeauna se vor găsi soluţii de încălcare a legii”, a spus Năstase. Adrian Năstase: Guvernul va analiza posibilitatea simplificării procedurilor de înregistrare a firmelor ■ executivul ar putea renunţa la prevederile privind obligativitatea obţinerii de către investitor, înainte de înregistrarea societăţii, a unui aviz tehnic de funcţionare. Societăţile din turism obligate să îşi preschimbe certificatele de clasificare Societăţile din turism trebuie să solicite ministerului de resort preschimbarea certificatelor de clasificare şi a licenţelor de turism. Potrivit unui ordin al ministrului Turismului, toţi agenţii economici posesori ai certificatelor şi licenţelor de turism emise de fostul Minister al Turismului şi Comerţului sau de către fosta Autoritate Naţională pentru Turism sunt obligaţi să facă demersurile necesare pentru obţinerea noilor tipuri de documente. Acestea vor fi eliberate de Ministerul Turismului gratuit, în baza cererii societăţii, însoţită de originalul vechilor certificate sau licenţe şi de copia certificatului de înregistrare la Registrul Comerţului, precizează un comunicat al Ministerului Turismului. Agenţii economici sunt obligaţi să afişeze certificatele de clasificare sau licenţele de turism, în original sau sub formă defotocopie, la recepţia unităţii de cazare, respectiv la sediul agenţiei de turism. Printr-un alt ordin, ministrul Dan Matei Agathon a decis înfiinţarea, în cadrul Direcţiei Generale de Autorizare şi Control, a Compartimentului pentru Relaţii Publice, care va avea ca atribuţie soluţionarea petiţiilor. Instituţiile de supraveghere vor face schimburi periodice de informaţii Protocolul de colaborare în domeniul supravegherii, semnat, miercuri, de Banca Naţională a României, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM) şi Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), reprezintă un moment de cotitură în privinţa calităţii supravegherii şi un reper în stabilitatea şi soliditatea instituţiilor financiar-bancare şi de asigurări, a declarat, miercuri, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. “Prin încheierea acestui acord dorim să prevenim şi să combatem operaţiunile riscante, fenomenele de fraudă şi să transmitem un semnal de stabilitate, atît în interior cît şi în exterior. Toate cele trei instituţii au colaborat şi pînă în prezent, pe baza înţelegerilor reciproce şi în virtutea faptului că erau subordonate Parlamentului. Necesitatea încheierii acordului a fost determinată ,de interdependenţa crescîndă a pieţelor de capital, bancară şi de asigurări, pentru a evita fenomenele mai puţin supravegheate de la intersecţia celor trei domenii”, a mai spus Isărescu. Guvernatorul BNR a amintit că încheierea protocolului reprezintă şi una dintre prevederile memorandumului încheiat de România cu Fondul Monetar Internaţional. BNR a propus acest protocol, a adăugat Isărescu, avînd ca punct de plecare cerinţele exprese ale acordului de la Basel. Acordul pune accent pe colaborarea, cu precădere, în zonele unde există o suprapunere sau un gol în cadrul activităţilor de supraveghere exercitate de autorităţi şi pe conlucrarea în domeniul elaborării legislaţiei. Instituţiile de supraveghere vor fi obligate să se informeze reciproc asupra evoluţiilor care pot prezenta importanţă pentru oricare dintre autorităţi şi să organizeze acţiuni concertate de supraveghere asupra conglomeratelor financiare, cu scopul identificării şi instrumentării globale a problemelor de importanţă deosebită. “Acest protocol ne obligă pentru că, în funcţie de modul în care se aplică, vom contribui împreună la prevenirea unor fenomene cu un eventual impact asupra populaţiei, în multe cazuri este mai important să aplicăm corect o lege, decît să elaborăm. Nu vom restrînge însă colaborarea la nivelul supravegherii, în aplicarea pachetului legislativ privind piaţa de capital vom cere sprijinul BNR şi CSA, pentru ca normele să nu contravină celor emise de aceste instituţii”, a a afirmat preşedintele CNVM, Gabriela Anghelache. Preşedintele CNVM mai spune că informaţia privind rezultatele controalelor efectuate de cele trei instituţii trebuie schimbată în timp util, pentru a reuşi contracararea efectelor nedorite. • Ideea unei colaborări mai largi a fost agreată şi de preşedintele CSA, Nicolae Crişan, care a amintit că instituţia condusă de el a fost înfiinţată de numai cîteva luni. Crişan a spus că piaţa asigurărilor se află într-un proces de restructurare, după ce numărul societăţilor de asigurări a scăzut de la peste 70 la 48 de companii, în urma aplicării normelor de autorizare. Preşedintele CSA a adăugat că procesul de consolidare a pieţei de asigurări continuă, cinci societăţi aflîndu-se în regim de administrare specială. * \ { Dobânzi practicate de băncile comerciale pentru depozitele persoanelor fizice în data de 16 aprilie 2002 Banca Comercială Română Banca Română pentru Dezvoltare -GSG Banc Post Raiffeisen - Banca Agricolă Banca Transilvania Casa de Economii și Consemnaţiuni 26%/an suma minimă 500 mii lei 27%/an suma minimă 500 mii lei 28%/an suma minimă 500 mii lei 27%/an suma minimă 100 mii lei 27%/an suma minimă 300 mii lei 24%/an suma minimă 100 mii lei 28%/an suma minimă 100 mii lei 29%/an suma minimă 500 mii lei 29%/an suma minimă 500 mii lei 28%/an suma minimă 100 mii lei 29%/an suma minimă 300 mii lei 25%/an suma minimă 100 mii lei 29%/an suma minimă 500 mii lei 30%/an suma minimă 1 mii lei 30%/an suma minimă 500 mii lei 29%/an suma minimă 100 mii lei 30%/an suma minimă 300 mii lei 30%/an suma minimă 500 mii lei 31%/an suma minimă 1 mii lei 30%/an suma minimă 300 mii lei 29%/an suma minimă 100 mii lei 31%/an suma minimă 300 mii lei 31%/an suma minimă 500 mii lei 32%/an suma minimă 1 mii lei 28%/an suma minimă 500 mii lei 29%/an suma minimă 100 mii lei 32%/an suma minimă 300 mii lei 28%/an suma minimă 100 mii lei (înântul imn Ministerul Finanţelor 9 intenţionează să reducă contribuţia la fondurile de pensii Ministerul Finanţelor Publice (MFP) intenţionează să reducă nivelul contribuţiei la asigurările sociale cu un procent cuprins între 5 şi 10%, care urmează să fie stabilit în perioada imediat următoare, a declarat ministrul de resort, Mihai Tănăsescu. El a afirmat că, în ceea ce priveşte impozitele clasice, cum ar fi impozitul de pe venit, impozitul pe profit, taxa pe valoarea adăugată şi accizele, fiscalitatea din România este asemănătoare cu cea din statele din regiune sau cele din UE. Constrîngerea cea mai mare este localizată la nivelul asigurărilor sociale, unde cota de impozit cumulată care trebuie plătită de angajatori şi angajaţi este de 57%. Cea mai mare contribuţie, de 35%, trebuie achitată la fondurile de pensii. Potrivit studiilor preliminare efectuate de MFP împreună cu alte ministere, fiecare punct procentual de reducere a impozitării în acest domeniu va reduce veniturile la bugetul de stat cu 2.500 de miliarde de lei. Simulările utilizate de Ministerul Finanţelor indică faptul că o reducere cu 10% a contribuţiilor la fondul de pensii ar însemna pierderi de 25.000 de miliarde la buget. Micşorarea taxei va duce însă la creşterea gradului de colectare de la 59%, în prezent, la aproximativ 71-72%. Pentru acoperirea integrală a veniturilor pierdute prin reducerea cotei de impozitare ar trebui ca gradul de încasare să crească la 82%, motiv pentru care reducerea se va situa, probabil, sub nivelul de 10%, a mai spus Tănăsescu. UTILITARE Informaţii furnizate de Camera de Comerţ şi Industrie Covasna Din agenda CCI Covasna ■ SC ROYAL SERVICE SA organizează participarea societăţilor comerciale din judeţ, cu stand comun, la următoarele expoziţii specializate organizate de ROMEXPO în Bucureşti: CONSTRUCT EXPO (08-12 mai), ROMTHERM (08-12 mai), TIBCO (29 mai- 3 iunie), CER GLASS (29 mai- 3 iunie). ■ în luna aprilie sunt programate la preschimbarea certificatelor de înmatriculare societăţile comerciale înmatriculate in anul 1998. în acelaşi timp sunt aşteptate toate firmele înmatriculate anterior şi nu sunt refuzate firmele înmatriculate în perioada 1997-2001. Conform datelor Oficiului Registrului Comerţului Covasna, până astăzi şi-au preschimbat certificatele doar 24% din firmele care trebuiau să se prezinte la ghişeele Biroului Unic. Conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă nr. 76/2001 comercianţii sunt obligaţi să-şi preschimbe certificatul de înmatriculare şi codul fiscal până la data de 30.06.2002. După expirarea acestui termen, certificatele de înmatriculare şi cele de înregistrare fiscală sunt nule de drept iar societăţile în cauză nu vor mai putea funcţiona. ■ CCI Covasna oferă următoarele servicii: -consultanţă în domeniul comerţului exterior, încheieri de contracte, clauze, condiţi şi termene precum şi derularea operaţiunilor de vămuire, întocmirea avizelor necesare pentru procurarea diverselor autorizaţii şi licenţe; -consultanţă în domeniul derulării acestor operaţiuni eventual şi preluarea derulării (contracte transport, vămuire, depozitare) -consultanţă în domeniul derulări programelor organismelor financiare internaţionale (efectuarea de studii consultanţă) ■ ADR Centru a anunţat modificarea termenului de depunere a proiectelor de dezvoltare a resurselor umane. Noul termen este de 31 mai 2002 faţă de 22 februarie 2002 cât fusese stabilit la lansarea proiectului. Pentru a veni în sprijinul aplicanţilor, Ministerul Dezvoltării şi Prognozei va efectua unele modificări asupra ghidului solicitantului şi asupra cererii tip de finanţare. Documentaţiile pot fi obţinute de pe adresele de Internet www.mdp.ro sau www.infoeuropa.ro. Firmele interesate de asistenţă/consultanţă pentru întocmirea proiectelor pot apela la CCI Covasna. ■ La sediul CCI Covasna se poate consulta lista programelor de finanţare pentru IMM-uri, din fonduri directe de investiţii pentru proiecte în valoare de 0,3-15 milioane USD, lista târgurilor şi expoziţiilor internaţionale din 2002 cu finanţare de la bugetul de stat, revista „Used Machinery“ - revistă olandeză de mașini și utilaje folosite. Misiuni economice ■ 14 -18 aprilie se vor desfăşura la Milano „Zilele parteneriatului economic româno-italian“. Seminarul are ca temă prezentarea direcţiilor de cooperare între cele două ţări. Seminarul are inclus şi programe de întâlniri cu oficialităţile italiene şi române, precum și întâlniri bilaterale cu societățile comerciale din Italia. Târguri şi expoziţii I 09.04 - 13.04.2002 CONSTRUMA - Expoziţie internaţională de construcţii - BUDAPESTA/UNGARIA ■ 09.04 - 13.04.2002 DECORSTONE-Expoziţie internaţională de pietre decorative - BUDAPESTA/UNGARIA ■ 09.04 - 14.04.2002 BRAŞOV AUTO SHOW - BRAşOV/BRAşOV ■ 10.04 - 14.04.2002 CENTER EAST EURO FAIR - Târg general pentru bunuri de consum - CLUJ/CLUJ ■ 10.04 - 15.04.2002 SALONUL INTERNATIONAL AL MOBILEI - MILANO/ITALIA ■ 11.04 - 14.04.2002 TRANSPORTURI ȘI LOGISTICĂ -BUCUREȘTI ■ 11.04 - 14.04.2002 AUTO EXPO TEHNICA-BUCUREȘTI ■ 16.04 - 18.04.2002 SEMICON EUROPA 2002 - Expoziţia Internaţională de Echipamente şi Componente pentru Industrie şi Servicii -MUNCHEN/GERMANIA ■ 25.04 - 28.04.2002 INDUSTRIA LEMNULUI - ODORHEIUL SECUIESC/HARGHITA Cereri şi oferte ■ firmă din Portugalia caută producători de produse metalurgice pentru contractare ■ firmă din Germania caută dispozitive de ridicat şi paleţi ■ Informaţii suplimentare pot fi obţinute la Camera de Comerţ şi Industrie Covasna, telefon 311.146, Departamentul de Relaţii. Economic