Cuvântul Nou, noiembrie 2006 (Anul 17, nr. 4737-4762)

2006-11-01 / nr. 4737

1)0(11 yCtíilLil fii/m Cotidian social-politic al județului Covasna Nr. 4737 Primul-ministru Tăriceanu: România îşi va menţine actualele politici economice şi fiscale Primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu a declarat miercuri, în cadrul conferinţei Economist Intelligence, că guvernul pe care îl conduce va menţine actualele politici economice şi fiscale, deoarece au dat rezultate excelente, şi se va concentra în anii următori pe două mari obiective - investiţii mult mai mari şi standard de viaţă mai ridicat. Şeful executivul a amintit că, în urmă cu trei ani, cu prilejul aceloraşi conferinţe, se discuta posibilitatea adoptării cotei unice de impozitare. Introducerea ei, în cele din urmă, în 2005 s-a dovedit un succes, a determinat creşterea veniturilor la buget şi permite acum guvernului să susţină actuala creştere economică, cu scopul declarat al reducerii decalajelor de dezvoltare faţă de celelalte state europene. Premierul Tăriceanu a arătat că îşi propune reducerea acestor decalaje prin investiţii masive în infrastructură şi în capitalul uman. Avantajele României pentru atragerea investiţiilor străine, în opinia primului-ministru, le reprezintă transferul de cultură corporatistă care s-a făcut cu succes, costul redus al forţei de muncă, chiar şi în perioada următoare, capitalul străin, care găseşte un mediu propice în România şi aportul de capital al românilor care muncesc în străinătate. Acest din urmă avantaj şi costul redus al forţei de muncă au fost incluse de premier şi la capitolul slăbiciuni ale economiei româneşti, în măsura în care câştigurile muncitorilor din străinătate vor atinge o limită, iar costul forţei de muncă va creşte pe termen lung. Deşi România a pierdut în sectorul textil 60.000 de locuri de muncă, a arătat premierul, acest fapt nu reprezintă un risc major, pentru că este mai importantă crearea unor locuri de muncă în industrii cu o valoare adăugată mult mai ridicată. Pentru a veni în sprijinul mediului de afaceri, premierul a afirmat că guvernul va asigura o descentralizare şi mai mare, salarii mai bune pentru funcţionarii publici şi reducerea birocraţiei, prin extinderea sistemului aprobării tacite. Obiectivul final al economiei româneşti, a declarat primulministru, îl reprezintă atingerea criteriilor de convergenţă cu Uniunea Europeană. Creşterea economică viitoare, care va asigura această convergenţă, se va baza, în consecinţă, pe rata investiţiilor, care în 2006 a depăşit rata consumului, pe deficitul de cont curent încurajator şi pe creşterea veniturilor salariale o dată cu creşterea productivităţii. Premierul a subliniat totodată că România urmăreşte o mai bună pregătire a administraţiei centrale, dar mai ales locale, pentru buna absorbţie a fondurilor europene. în acest context, Călin Popescu-Tăriceanu a afirmat că, după 1 ianuarie 2007, IMM-urile vor fi încurajate să fie mai prezente pe piaţa românească, deoarece investitorii străini vor avea siguranţa că vor fi respectate aceleaşi reglementări ca în cadrul UE. Din partea oamenilor de afaceri străini prezenţi la conferinţă, cele mai multe întrebări adresate premierului au vizat diminuarea birocraţiei şi îmbunătăţirea serviciilor publice. Referitor la ultimul subiect, primul-ministru a arătat că guvernul are în vedere o deplină transparenţă a cheltuirii banilor publici. Călin Popescu-Tăriceanu a dat ca exemplu faptul că banii proveniţi din privatizarea BCR vor fi incluşi în Fondul Naţional de Dezvoltare, ce urmează a fi creat în săptămânile următoare, şi vor fi alocaţi unor mari proiecte de infrastructură. Şeful executivului a amintit totodată de nevoia restructurării sistemului de învăţământ superior, astfel încât universităţile româneşti să răspundă mai bine solicitărilor economiei. Premierul a mai subliniat şi faptul că România, în contextul regional actual marcat de instabilitate, poate reprezenta o oportunitate pentru investitorii străini, cu condiţia ca ţara noastră să se bucure în continuare de stabilitatea politică necesară unei creșteri economice sănătoase. Parlamentarii pot deveni înalţi funcţionari publici fără a susţine cursuri de specialitate Parlamentarii pot deveni înalţi funcţionari publici, fără a absolvi programe de formare specializată şi perfecţionare în domeniu, conform unui proiect de lege adoptat, marţi, de plenul Camerei Deputaţilor. Iniţiativa legislativă aparţine deputaţilor PNL Rareş Mănescu şi Mihăiţă Calimente şi modifică Legea 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici. Propunerea a întrunit 167 de voturi ‘pentru’ şi 47 voturi ‘împotrivă’. Majoritatea deputaţilor care au dat vot negativ au fost din partea Partidului Democrat (31). Potrivit Legii 188/1999, putea face parte din categoria înalţilor funcţionari publici numai o persoană care are studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă şi a absolvit programe de formare specializată şi perfecţionare în administraţia publică sau în alte domenii specifice de activitate, organizate, după caz, de Institutul Naţional de Administraţie sau de alte instituţii specializate, organizate în ţară sau străinătate, sau a dobândit titlul științific de doctor in specialitatea funcției publce respective. Marko Bela: Judecătorii europeni nu trebuie aleşi pe criterii politice Profesionalismul şi moralitatea ar trebui să fie singurele criterii care să stea la baza desemnării din partea României a judecătorilor de la CEDO sau Curtea Europeană de Justiţie, consideră preşedintele Uniunii Democrate Maghiare din România (UDMR), Marko Bela. Liderul UDMR a declarat, marţi, întro conferinţă de presă, că în cazul comisarului european a fost firesc ca, pe lângă criteriile profesionale, care au fost cele mai importante, să fie luate în considerare şi cele politice, principiu care, în opinia sa, nu trebuie aplicat în cazul judecătorilor sau al altor funcţionari europeni. ’Nu cred că în cazul judecătorilor sau al altor funcţii ar trebui să ne gândim la aşa ceva, nici la algoritm politic, nici la altceva’, a spus Marko Bela. Potrivit acestuia, în Uniunea Europeană (UE) mai sunt foruri unde va exista reprezentare politică, precum Consiliul Regiunilor. ‘Acolo vom avea reprezentanţi ai administraţiei locale, preşedinţi de consilii judeţene, primari. Acolo, în mod firesc, se va oglindi un algoritm politic al tuturor partidelor din România’ a adăugat Marko Bela. Premierul Călin Popescu-Tăriceanu i-a solicitat luni ministrului justiţiei, Monica Macovei, să-i transmită informaţiile deţinute despre candidaţii selectaţi pentru cele două posturi de judecători în instituţii europene ce revin României, pentru finalizarea în cel mai scurt timp a selecţiei. Primul-ministru a discutat cu ministrul justiţiei despre sesizarea făcută de preşedintele Fundaţiei pentru o Societate Deschisă, Renate Weber, unul dintre candidaţii pentru aceste posturi. Renate Weber a criticat procesul de selectare a judecătorilor români la Curtea Europeană de Justiţie şi la Tribunalul de Primă Instanţă, anunţând că nu se va mai prezenta la interviul final. Ea i-a adresat o scrisoare premierului Călin Popescu- Tăriceanu prin care i-a adus la cunoştinţă ‘situaţia managerială inadmisibilă de la Ministerul Justiţiei’. Conservatorii nu renunţă la moţiunea împotriva lui Marko Bela Conservatorii nu şi-au retras moţiunea simplă îndreptată împotriva vicepremierului Marko Bela, liderul Uniunii Democrate Maghiare din România, şi nici nu şi-o vor retrage pentru că nu le este frică de nimeni, a declarat, marţi, preşedintele Partidului Conservator, Dan Voiculescu. ’Nicolae Popa are mandat să strângă în continuare semnăturile necesare pentru susţinerea moţiunii’, a precizat Dan Voiculescu. Liderul conservatorilor a afirmat că menţinerea intenţiei de a depune moţiunea împotriva lui Marko Bela ‘nu este o tactică, ci este revolta apropo de încercarea vicepremierului Marko Bela de a promova o acţiune anticonstituţională’. ’Nu am gândit tactic, strategic, ci a fost şi este cunoscuta noastră apropiere faţă de românii din Transilvania’, a adăugat Dan Voiculescu. Prin retragerea semnăturilor deputaţilor PSD, iniţiativa deputaţilor conservatori de a depune în plen moţiunea simplă împotriva lui Marko Bela a rămas cu ceva timp în urmă fără obiect. ’Din momentul în care deputaţii PSD şi-au retras semnăturile, mi se pare firesc ca moţiunea să nu se mai discute’, anunţa la acea vreme viceliderul grupului PD, deputatul Petru Călian. Coreea de Nord îşi reafirmă angajamentul de a abandona programul nuclear, afirmă negociatorul american Coreea de Nord şi-a reafirmat angajamentul asumat anul trecut de a abandona programele nucleare în schimbul unor concesii, a declarat marţi la Beijing negociatorul american Christopher Hill, la încheierea unei întrevederi cu omologii săi nordcoreean şi chinez, Kim Kye-gwan şi Wu Dawei, informează AFP. Coreea de Nord a promis că va respecta angajamentul asumat în septembrie 2005, în cursul ultimei sesiuni de convorbiri de la Beijing. ‘Ne-am reafirmat cu toţii, între care şi Coreea de Nord, angajamentul faţă de declaraţia din septembrie şi denuclerizarea Peninsulei Coreea’, a precizat oficialul american în cursul unei conferinţe de presă. Să continuăm fragmentul de ieri preluat din periodicul “Europai Ido” şi în care se vorbeşte deschis despre revizuirea graniţelor şi crearea unui stat independent pe “Pământul Secuiesc”. “Această momeală (de imposibilitate a modificării hotarelor - n.red.) ambalată şi dozată în mod ingenios este înghiţită de mulţi. Aşadar, să rămână hotarele nedrepte actuale, să sufere şi să piară, în continuare, aceiaşi supuşi şi să abuzeze în continuare aceiaşi uzurpatori (bineînţeles, români - n. red.) care au fost aduşi în această situaţie deja de 85 de ani de către "cei care au adus pacea Să vedem însă ce spune Bibo István în lucrarea sa intitulată "Suferinţa statelor mici din Europa de est "Dacă identificăm acel proces istoric care a fost decisiv pe acest teritoriu ne dăm seama că în Europa Centrală şi de Est toate problemele legate de graniţe provin din contradicţia a două puncte de vedere: unul privind situaţia istorică, status-quo-ul, iar celălalt apartenenţa etnică şi lingvistică. Şi peste tot problema este că, acolo unde naţionalismul lingvistic face ca o situaţie să devină controversată, graniţele statului trebuie mutate peste hotarele lingvistice. Dar între timp, trebuie avută în atenţie şi opoziţia reprezentată de relaţiile, sentimentele istorice, respectiv situaţia existentă. Reducând astfel problema la esenţă, putem să eliminăm acele superstiţii dăunătoare cu care sunt înceţoşate problemele legate de graniţele de aici. ” Adânc cugetat! Liderul PC consideră că problemele apărute pe fondul nominalizării comisarului european sunt “un eşec pentru România” Preşedintele Partidului Conservator (PC), Dan Voiculescu, a declarat, marţi, că ’este o ruşine’ ceea ce s-a întâmplat din momentul nominalizării lui Varujan Vosganian pentru funcţia de comisar european. ’Traian Băsescu a avut şi el rolul său, iar premierul Tăriceanu nu a fost informat corect’, a spus Voiculescu. Liderul PC a apreciat că eşecul înregistrat prin nominalizarea lui Varujan Vosganian în această funcţie reprezintă ’un eşec al României’. ’Este o ruşine pentru noi în ansamblu. Competiţia în interior dăunează întotdeauna competiţiei în exterior’, a spus Dan Voiculescu. După retragerea candidaturii senatorului PNL Varujan Vosganian, preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Durao Barroso, a confirmat luni, la Lisabona, acceptarea candidaturii lui Leonard Orbán, ministru adjunct al integrării europene şi fost negociator-şef cu UE, pentru postul de comisar european. Ministerul Educaţiei va da şcolilor bani pentru centrale termice, dacă acestea vor cere Ministrul educaţiei şi cercetării, Mihail Hărdău, a declarat, marţi, că ministerul va da bani şcolilor pentru ca acestea să-şi achiziţioneze centrale termice proprii, în cazul în care vor solicita bani pentru acest lucru. ’Putem să acordăm banii necesari pentru instalarea de centrale termice proprii pentru şcoli, dar trebuie ca acestea să solicite acest lucru’, a precizat Hărdău. El a spus că ministerul pe care-l conduce ‘doreşte ca fiecare şcoală să aibă autonomie pentru încălzire’ şi să nu depindă de cartierul în care este situată. Mihail Hărdău a afirmat că nu are informaţii despre şcoli care nu ar avea căldură. ’Nu am mai avut semnale despre probleme în aprovizionarea de iarnă cu lemne sau cu păcură. Ne-am întâlnit cu inspectorii şcolari şi nu am avut nici o informaţie că ar fi probleme’, a adăugat Hărdău. Referinduse la situaţia din Bistriţa, unde 400 de elevi au protestat din cauza frigului din şcoli, ministrul Hărdău a declarat că acolo întreg cartierul nu are căldură, nu numai şcolile. ’Cei de acolo nu au făcut o cerere pentru o centrală proprie, dar dacă vor face, noi vom găsi mijloace să-i ajutăm. Pentru situaţii extreme răspunsul este şi mai rapid’, a precizat Hărdău. Peste 400 de elevi de la Şcoala generală ‘Avram Iancu’ din Bistriţa, însoţiţi de profesori, au protestat, luni, în faţa sediului prefecturii, nemulţumiţi de frigul din sălile de curs. Elevii au purtat pancarte pe care scria ‘Vrem căldură în şcoală! ’ şi au scandat ‘Am venit să învăţăm, nu să îngheţăm!’, deoarece, de aproape o lună, temperaturile în clase nu depăşesc 12 grade Celsius, iar mulţi copii s-au îmbolnăvit. Situaţia este provocată de întârzierea cu care Primăria Bistriţa a constatat falimentul societăţii care furnizează agentul termic în sistem centralizat, Proditerm, şi a demarat procedurile pentru constituir^Direcţief^t-'; ^ la r egulament .ta ri y-i tad scoaterea,din Termoficare Municipale, atribuţiile acesteia. Mai mult, firma E.On *" “'"05 — Gaz, din Târgu-Mureş, refuză să reia furnizarea de gaz către noul operator de energie termică, din cauză că Proditerm are de plătit datorii de aproape şase milioane de lei, fiind cel mai mare datornic din ţară, începând de marţi, orele au fost scurtate la 35 de minute, cu pauză de câte cinci minute, pentru ca elevii să nu fie nevoiţi să suporte prea mult timp frigul din sălile de curs. Nu doar elevii de la Şcoala generală ‘Avram Iancu’ sunt în această situaţie, ci şi elevii din alte 13 unităţi de învăţământ, care primesc căldură în sistem centralizat. Caloriferele sunt reci şi în peste 1.000 de apartamente din Bistriţa şi în alte instituţii publice, inclusiv primăria, chiar dacă guvernul a alocat un milion de lei pentru achiziţionarea combustibilului necesar. Scaunul de primar... (urmare din pagina 1) să facem paşi importanţi. Tot astfel putem cataloga şi preocuparea pentru atragerea de fonduri prin realizarea de proiecte care sunt de interes local. Cele trei proiecte pe care am reuşit să le finalizăm au o valoare totală în jur de şapte sute de mii de euro. Am depus cerere de finanţare pentru un studiu de fezabilitate al unui proiect de infrastructură mare ce avea o valoare de cinci milioane de euro. Proiectul a fost apreciat la Alba Iulia, dar, din nefericire pentru noi, a fost respins la Bucureşti, fiind admis pentru finanţare proiectul „ Drumul apelor minerale” care, după părerea mea, a fost aprobat pe criterii politice. Ceea ce mă deranjează este că aceia care sunt în măsură trebuiau să convingă că amândouă proiectele erau necesare. Ce obiective ar fi cuprins proiectul respectiv? - Amenajarea unei pârtii de schi cu infrastructura aferentă, care ar fi obligatorie în oraşul nostru în ideea de a atrage cât mai mulţi turişti şi drumurile care conduceau către aceasta. Cinci milioane de euro era o sumă serioasă care ar fi intrat în oraşul nostru şi poate viaţa cetăţenilor s-ar fi schimbat puţin. Realizarea acestui proiect ar fi creat locuri de muncă, numărul turiştilor sigur ar fi crescut, iar cetăţenii oraşului ar fi beneficiat de pe urma acestora. Euroobservatorii ineficienţi, înlocuiţi până la sfârşitul anului Grupurile politice din cele două camere ale Parlamentului au posibilitatea ca, până la 1 ianuarie, să-i înlocuiască pe euroobservatorii care nu s-au dovedit eficienţi, aşa cum au sugerat reprezentanţii Parlamentului European, a declarat, marţi, preşedintele Senatului, Nicolae Văcăroiu. El a spus că membrii Biroului Permanent au luat în discuţie, marţi, o serie de ‘probleme de ordin procedural’, care ţin de transformarea euroobservatorilor în europarlamentari pentru o anumită perioadă, până la organizarea de alegeri. ’Discuţia de până acum mergea pe ideea că grupurile politice pot înlocui unii observatori care nu au fost eficienţi. Nu am luat deocamdată o decizie, dar, din discuţiile avute cu cei de la Uniunea Europeană, a reieşit că partidele politice pot să-i înlocuiască până la 1 ianuarie. (...) Am vrut să vedem, totodată, în ce măsură este nevoie de o corecţie a legii, există o compatibilitate între cele două funcţii (parlamentar român şi european - n.r.) şi să stabilim dacă va trebui, eventual, să venim cu o corecţie încât să nu perturbăm activitatea în Senat şi Camera Deputaţilor’ a precizat Nicolae Văcăroiu. Totodată, el a spus că membrii conducerii Senatului au abordat şi subiectul legat de constituirea comisiei de afaceri europene, pentru ca toate aceste probleme să fie rezolvate înainte de intrarea în vacanţa parlamentară. ’Trebuie să vedem ce măsură vom lua, vom avea comisii diferite sau una comună, pentru că scopul este monitorizarea modului în care guvernul pune în aplicare directivele UE, care vor fi obligatorii de la 1 ianuarie 2007", a subliniat Văcăroiu. S.C. TURISM COVASNA S.A. ANGAJEAZĂ: - Consilier Juridic; - Șef Departament Resurse Umane. CONDIȚII: - Studii superioare; - Experiență în domeniu; Relaţii la telefon 0267-340.285. C.V.-ul se depune lasediul societății, str.1 Decembrie 1918 nr.1-2 Covasna. 1927- MICA PUBLICITATE •MICA PUBLICITATE VÂNZĂRI Telefon 0747-361.306. (362 B) CASE Societate comercială din Lunca Câlnicului angajează sudori calificaţi şi necalificaţi. VÂND casă şi teren în localitatea Bodoc. Telefon 0740-003611. (370) Telefon 0268-515.111, 0268-515.259. (326) VÂND casă (apă, gaze) str. Voican nr.56, Sfântu Gheorghe, 1200 mp. Telefon 0268-477.595. (356) Angajăm zidari, dulgheri, telefon 0742-081.245,0722-156.702 și barmani, telefon 0744-169.105.(345) APARTAMENTE TERENURI TREI CAMERE VÂND teren intravilan 25 ari (30 euro/mp) str. Jakai Mor între nr.26-28. Telefon VÂND apartament trei camere, parter, decomandat, zona Crângului, 80 mp. Telefon 0740-967.058. (FH) 0728-789.378. (363) DIVERSE DOUACAMERE S.C. PLASTIMET S.R.L., cu sediul în Sfântu Gheorghe, str. Armata Română nr.56 VÂND apartament două camere, 2 balcoane, îmbunătăţiri, Sfântu Gheorghe, preț la vederea apartamentului. Telefon 0745-506.430. (361) A, a demarat acţiunile în vederea reînnoirii Autorizaţiei de mediu pentru adresa susmenţionată. Eventualele contestaţii şi sugestii se pot depune la sediul IPM din Sfântu VÂND apartament două camere și teren intravilan Arcuș. Telefon 0744-676.868. (335) Gheorghe, str. Gen. Grigore Bălan nr.10 în termen de 15 zile de la prezentul anunț. (372) ÎNCHIRIERI DECES Oferim spaţiu pentru închiriat 100 mp, 2 vitrine lângă semafor. Telefon 0788- 486.170. (327) Familia îndoliată anunţă dispariţia prematură a iubitului nostru soţ şi tată, inginerul IOAN CORBU, fost director S.M.A. Covasna. înmormântarea ALTEVANZARI va avea loc miercuri, 1 noiembrie 2006, orele 13.00, la cimitirul ortodox din VÂND telefon mobil LGC 1100 în stare perfectă de funcţionare. Telefon 0744- 642.122. (C) Hărman, jud. Braşov. Veşnică amintire! Dumnezeu să-l odihnească în pace! Familia îndoliată. (368) VÂND boiler ARISTON, electric, 30 litri, rezervor TITAN (garanţie 7 ani), 250,00 CONDOLEANŢE RON. Telefon 0745-282.155. (R) Sincere condoleanţe familiei CORBU în greaua încercare pricinuită de VÂND căţeluşi canişori, 3 luni, vaccinaţi. Telefon 352.357. (365) decesul celui ce a fost IOAN CORBU. Membrii asociaţiei de proprietari VÂND canapea, măsuţă şi sobă de teracotă. Telefon 0723-837.534.314.508. (FI) nr.15 Sf. Gheorghe. (369) VÂND maşină de cusut şi televizor color. Telefon 0788-034.828! (366) Familia Stanciu transmitesincere condoleanţe familiei CORBU, în OFERTE DE SERVICIU greaua încercare pricinuită de decesul fostului nostru coleg de serviciu ing. Caut babysitter pentru copil de 2 ani cu cunoştinţe de vorbire fluentă de engleză. IOAN CORBU. Dumnezeu să-l odihnească în pace.