Cuvântul Nou, septembrie 2007 (Anul 18, nr. 4979-4998)

2007-09-03 / nr. 4979

" Poliţia belgiană nu mai ştie ce să facă cu banii reţinuţi din amenzi » 9 n Câinele vampir din Texas . Poza zilei n Trei pe zi _________________________ AC SPORT Editorial Femei, femei... Gabriel FLORESCU !n recent studiu demonstrează că Angela Merkel, cancelarul Germaniei, este cea mai puternică femeie din lume. Rezultatul nu este deloc surprinzător pentru cine urmăreşte viaţa politică internaţională şi poziţiile pe care doamna Merkel le-a adoptat. Atât în Europa, cât şi vizavi de parteneri din SUA şi China, cancelarul german s-a dovedit a fi o femeie cu multă tărie. De altfel, nu s-a sfiit nici să manifeste o poziţie inflexibilă vizavi de Bush atunci când nu i-au convenit deciziile administraţiei americane, astfel încât plasarea ei pe primul loc nu surprinde. Este, poate, neaşteptată poziţionarea pe locurile doi şi trei a unui vicepremier chinez şi a unui om de afaceri din sud-estul Asiei, acestea precedând-o pe Condoleezza Rice, secretarul de stat american, acuzată că prea a devenit o roată la căruţa lui Bush. Bineînţeles, în clasament apar şi alte doamne cu notorietate în lumea politicii, a afacerilor sau a acţiunilor caritabile, dar la fel de normal (?) nu găsim nici urmă de femeie din România. Sigur, am aflat despre câteva care au reuşit în afaceri, au firme serioase, dar nu s-au remarcat în afară de acestea. Doamnele noastre ajung să fie cunoscute pentru frumuseţea lor (ceea ce nu-i rău, între noi fie vorba), pentru că sunt actriţe sau cântăreţe cunoscute în lumea mare sau (dar asta nu ne face cinstea) pentru diverse aventuri galante. Ei, şi să nu uităm de cele care au fost apreciate la Neptun de preşedintele Băsescu... întâlnirea de zi malul mării a femeilor din PD a subliniat un aspect deloc întâmplător: ca pe vremea lui Petre Roman, reprezentantele sexului frumos s-au topit nu de căldură, ci de emoţie că s-au întâlnit cu şeful statului. Nu am uitat vremurile când fostul preşedinte al partidului, Petre Roman, crea aceeaşi stare apropiată de leşin atunci când vizita o fabrică de confecţii. Acum preşedintele Băsescu se dovedeşte atât de şarmant în compania amazoanelor partidului încât acestea sunt pe cale să se îndrăgostească de el. Noroc cu doamna Băsescu... întâlnirea de la Neptun a președintelui cu reprezentantele femeilor democrate prilejuiește o altă reflexie: de ce Traian Băsescu, care în calitatea lui de președinte trebuie să fie un personaj neutru, merge numai la conclavurile pediştilor, nu şi la alte manifestări de acest gen ale altor partide. Prin această discriminare, domnia sa încalcă spiritul Constituţiei, afirmându-se ca un partizan doar al unei formaţiuni politice, demonstrând că sângele nu se face apă nici la Cotroceni. Este o atitudine comparabilă cu postura înalţilor funcţionari administrativi, recte prefecţi, care au devenit peste noapte apolitici, iar ulterior sunt “apăraţi” de foştii colegi. Revenind însă la chestiunea femeilor puternice, ne întrebăm unde sunt româncele cu adevărat active în viaţa politică, care s-au făcut cunoscute prin acţiuni de amploare în alte domenii? Fără discuţie, Ui noi funcţionează încă o mai veche reticenţă faţă de promovarea femeilor în funcţii înalte din cauza Elenei Ceauşescu şi a modului cum se gândea politica de cadre pe vremea comunismului. După aproape 18 ani ar fi însă timpul să manifestăm mai multă încredere în semenele noastre, să dovedim că sunt egalele noastre şi să le oferim aceleaşi şanse. Aşadar, pe când un preşedinte-femeie la Cotroceni? H /62 BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ „BŐD PÉTER” SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 679.315 577 SEPSISZETGYÖRGY BŐD PÉTERNYEI KÖNYVTÁR Cotidian social-politic al județului Covasna Anul XVIII Numărul 4979 • Luni 3 septembrie 2007 mi 40 bani Voie bună şi prezenţe de seamă la cea de-a XXXV-a ediţie a Ciobănaşului de la întorsura Buzăului Conducerea ANOFM în vizită de lucru în judeţul Covasna Structurile de conducere ale Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) s-au reunit vineri la Centrul de Studii Europene de la Arcuş. La şedinţa Consiliului Administrativ al ANOFM au participat preşedintele Agenţiei, Ionel Muscalu, secretarul general al acesteia, Gheorghe Clement, directorul Direcţiei pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Elena Baboi, precum şi directorii AJOFM- urilor din judeţele Covasna, Braşov, Bacău, Vrancea şi Harghita. Printre punctele aflate pe ordinea de zi s-au aflat situaţia şomajului la sfârşitul lunii iulie şi disponibilizările prevăzute pentru luna septembrie a acestui an. Potrivit lui Ionel Muscalu, şomajul pe ţară la această dată este de 3, 8 %, cel mai mare procent înregistrându-se în judeţul Mehedinţi- 8,34, iar cel mai mic în judeţul Timiş- 1,6%. Muscalu a precizat că diferenţele de şomaj între diverse judeţe se datorează atât acţiunilor specifice cât şi teritoriilor şi forţei de muncă activă ale acestora. Referitor la judeţul Covasna, Ionel Muscalu a apreciat că rata şomajului de aicide 4, 8% pe luna iulie, nu este una nici mare, nici scăzută; în ceea ce priveşte celelalte judeţe prezente la întâlnire, Braşovul are o rată a şomajului de 5, 3%, Bacăul şi Harghita de 4, 5% iar Vrancea de 3, 7. Monica RIZEA O PAGINA 2 Ieri a avut loc la întorsura Buzăului cea de -a XXXV-a ediţie a Festivalului Ciobănaşul, sărbătoare devenită o adevărată tradiţie. De dimineaţă, oraşul întorsura Buzăului, în haine de sărbătoare, a fost asaltat de oameni, zeci de ochi curioşi ţintind atât spre oficialităţile prezente cât şi spre cei care, îmbrăcaţi în costume populare ale diverselor zone, promiteau una dintre cele mai impresionante defilări, în momentul deschiderii oficiale a Festivalului Ciobănaşul. Primarul Gheorghe Baciu şi-a întâmpinat oaspeţii la intrarea în Primăria întorsura Buzăului; printre cei prezenţi la eveniment s-au numărat prefectul de Covasna, György Ervin, subprefectul Ioan Ursache, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Vajda Lajos, deputatul PD Covasna, Petre Străchinaru, precum şi primari din diversele localităţi ale judeţului Covasna, dornici să ia parte la această sărbătoare unică în judeţul nostru. Festivalul “Ciobănaşul” a devenit deja o tradiţie a oraşului întorsura Buzăului, fiind o sărbătoare ce adună, anual, mii de participanţi din toate colţurile ţării. Capetele de afiş pentru ediţia din acest an au fost Elena Lăceanu, Gheorghe Turda şi Adrian Petrescu, acesta din urmă fiind un instrumentist recunoscut, originar din Zona Buzaielor. Ploile din luna trecută au diminuat cu vreo 15 la sută pierderile cauzate de secetă producţiei de cartofi Dacă la prima estimare a producţiei medii la hectar făcută la culturile de cartofi din judeţul nostru, la finele lunii iulie, specialiştii de la Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală afirmau că în această toamnă, la recoltat nu se vor obţine decât în jur de 12500 kilograme la hectar, în urma unei noi estimări efectuate recent se apreciază că producţia medie de cartofi la hectar va fi de cam 14500 kilograme. Aşadar, ploile căzute în cursul lunii august au avut un efect benefic şi la această cultură, reducând pierderile provocate de seceta din acest an cu vreo 2000 de kilograme pe hectar. Totuşi, comparativ cu producţia medie pe hectar obţinută în anul trecut, de aproape 20000 de kilograme, cea din acest an va fi mai mică cu aproximativ 28 la sută. Fapt care se vede deja şi în preţurile de desfacere, care sunt cuprinse în judeţ, la producător, între 70-90 de bani kilogramul, nu însă cu mult mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, în schimb pe piaţa en gros de legume şi cartofi din Braşov, aflată la capătul cartierului Bartolomeu, la ieşirea din acest municipiu reşedinţă de judeţ spre comuna Cristian, acestea sunt simţitor mai mari, între 80 de bani - 1,2 lei noi kilogramul, funcţie de mărime, soi şi calitate, în pieţele agroalimentare din judeţ preţurile sunt deja destul de piperate. Bunăoară, în Piața O PAGINA 2 Aurel GOLCIU Profit în orice chip? Pâinea noastră de toate zilele, dijmuită de unii la greu • Multe nereguli în domeniul industriei de morărit şi panificaţie în judeţul Covasna Timp de mai multe săptămâni poliţişti din cadrul Serviciului Investigaţii Fraude Covasna, împreună cu comisari ai Gărzii Financiare, reprezentanţi ai Inspectoratului Teritorial de Muncă şi specialişti ai Direcţiei Sanitar-Veterinare şi Siguranţa Alimentelor au desfăşurat aproape 50 de verificări la societăţi comerciale care au ca dormeniu de activitate morăritul şi panificaţia şi la şapte persoane fizice. După cum ne-a informat comisarul-şef Ioan Crăciun, şeful Serviciului Investigaţii şi Combaterea Fraudelor din cadrul Inspectoratului de Poliţie Covasna, în urma acestor verificări au fost constatate cinci infracţiuni şi s-au aplicat 47 de amenzi . PAGINA 2 Horia C. DELIA