Cuvântul Nou, iunie 2009 (Anul 20, nr. 5415-5434)

2009-06-02 / nr. 5415

Social - PoliticCVagina 2 ■ Anul XIX Nr. 5415 Europarlamentarul PNL, Mogor Csibi, în vizită la Sfântu Gheorghe “Am spus de mai multe ori că din punctul meu de vedere această campanie este una nereuşită, un test pe care noi politicienii din România - şi aici mă includ şi pe mine - nu am reuşit să-l tratăm cu seriozitatea care era necesară”, a precizat ieri candidatul la Alegerile europarlamentare din partea PNL-ului, Magor Csibi, în cadrul unei conferinţe de presă ţinute la Sf. Gheorghe. Potrivit acestuia, totuşi una dintre realizările actualei campanii este o luptă de idei şi o schimbare spre politicile publice, majoritatea europarlamentarilor liberali reuşind să abordeze temele clasice legate de industrie, mediu, agricultură. “ Cu siguranţă proiectul meu şi proiectul nostru, (al PNL-ului) pe termen mediu şi lung va viza, în continuare, necesitatea ca noi, europarlamentarii PNL, să fim identificaţi după proiecte. Când cineva se gândeşte la noi, să ştie că acest politician se ocupă cu natura, agricultura etc. şi să nu fie catalogat după declaraţii de prin presa centrală. Din păcate, temele interne au acaparat şi acestă campanie, şi mă refer de exemplu la politica energetică. Dacă la nivel European eficienţa energetică reprezintă primul pilon, în România nu se vorbeşte de eficientizarea sistemului. La fel se întâmplă şi în cazul celorlalte programe, cum ar fi înlocuirea energiei clasice cu cea din surse regenerabile - caz concret programul Casa Verde - care a fost oprit în România”, a mai subliniat europarlamentarul Mogor Csibi. (B.G.) Pădurea, tot mai “rarefiată” Cu securea la înaintare Delictele silvice continuă, aşa după cum arătam recent într-un alt material. Tăpierile ilegale sunt, în continuare, pe primul plan, după cum reiese din statisticile din domeniu pe plan local. Ca atare, lucrătorii de la Serviciul Poliţiei de Ordine Publică, Compartimentul silvicultură, împreună cu colegi de la Posturile de Poliţie comunale, şi pădurari organizează şi execută consecvent acţiuni pentru prevenirea tăierilor ilegale şi a furturilor de material lemnos pe tot teritoriul judeţului Covasna. A venit şi vara din punct de vedere calendaristic, însă sezonul infracţiunilor silvice, a tăierilor ilegale de arbori şi a furturilor de material lemnos continuă nestingherit. Pentru prevenirea şi combaterea acestui tip de infracţionalitate poliţiştii covăsneni au intensificat controalele în teren în ultima perioadă. îndemn negucegetat Recent, agenţi din cadul Serviciului Poliţiei de ordine publică Covasna au identificat-o pe H. Gabriela, de 27 de ani, domiciliată în comuna Comandău, care la îndemnul soţului acesteia, H. Aurelian, de 33 de ani, a tăiat fără drept 112 arbori speciile anin şi molid din fâneaţa împădurită aparţinând unei societăţi comerciale din comună, cu intenţia de a transporta materialul lemnos rezultat la domiciliu. Prejudiciul de 19,065 metri cubi a fost stabilit de către specialişti din cadrul I.T.R.S.V. Braşov în conformitate cu prevederile legale în vigoare la suma de 2022,1 lei. Paguba a putut fi recuperată în proporţie de 65 la sută şi predate părţii vătămate. în prezent se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de tăiere ilegală de arbori și furt material lemnos. Horia C. DELIU „împreună pentru sănătatea ta” Urmare a numeroaselor solicitări, medicii dermatologi de la cabinetele medicale ale fundaţiei vor consulta gratuit în ziua de 8 iunie între orele 14-16 pentru depistarea cancerului de piele (aluniţe). Amintim celor interesaţi că se pot prezenta la cabinetul de cardiologie (dr. Dombi Zsuzsanna Imola și dr. Dombi Pal) cu trimitere de la medicul de familie, precum și la cabinetul de psihiatrie (dr. Salan Andreea Maria). Programările se fac la telefoanele 0267 352266 sau 0724 573354. COMUNICAT DE PRESĂ Sprijinirea IMM-urilor prin ajutoare de minimis Pentru sprijinirea activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii s-a aprobat în şedinţa de Guvern din data de 20 mai 2009 modificarea H.G. nr. 164/2007 privind acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea întreprinderilor. Principalele modificări aduse acestui act normativ sunt majorarea bugetului maxim al schemei de la 5 milioane euro la 100 milioane euro și extinderea listei domeniilor de activitate eligibile. Valoarea maximă a ajutorului de minimis de care poate beneficia un operator economic în baza cheltuielilor eligibile este de 200.000 euro, echivalent în lei, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, în sumă nerambursabilă, cu respectarea condiţiilor prevăzute de actul normativ. Operatorii economici interesaţi pot accesa site-ul Ministerului Finanţelor Publice - rubrica Noutăţi, în vederea obţinerii informaţiilor referitoare la modul de depunere a solicitărilor de finanţare însoţite de documente justificative. Petre BULARCA, Director-coordonator D.G.F.P. Covasna Peste 40 de copii abandonaţi în spitalele covăsnene Potrivit datelor prezentate în Raportul anual, în 2008 în cele cinci spitale de pe teritoriul judeţului au fost părăsiţi 42 de copii, în pofida faptului că reprezentanţii spitalelor, ai poliţiei şi ai autorităţilor locale, specialiştii direcţiei au depus nenumărate eforturi pentru depistarea părinţilor şi informarea acestora despre efectele negative ale separării copilului de către familia sa şi despre beneficiile creşterii noului-născut în sânul propriei familii, succesul acţiunilor întreprinse a fost doar în proporţie de 50%. Din cele 42 de cazuri de copii abandonaţi, numai 20 au ajuns să fie reintegraţi în familiile lor, iar restul au fost instituţionalizaţi: 17 copii au ajuns în plasament la asistenţi maternali profesionişti, iar cinci la centre de plasament. Din păcate, nici numărul cazurilor de abuz, neglijare şi exploatare (ANE) nu este în scădere. Din totalul de 116 de situaţii ANE sesizate în anul 2008, au existat 30 de împrejurări destul de grave, apreciate de către specialişti că pun în pericol viaţa, sănătatea, integritatea fizică, psihică a copilului. Intervenţia organelor abilitate a constat în scoaterea minorilor diin mediul unde erau expuşi pericolelor, urmând să beneficieze de servicii rezidenţiale şi de consiliere. în restul cazurilor, copii şi familile au beneficiat de evaluare şi consiliere, încercându-se intrarea în normalitate. Măsuri care au dat roade Măsurile organizatorice luate de conducerea Poliţiei judeţene şi a Jandarmeriei Covasna au dat roade şi în ultima vreme nu s-au înregistrat evenimentele deosebite, cu excepţia unor accidente rutiere. Cu toate că s-au întreprins activităţi specifice pentru prevenirea accidentelor, din diferite cause au apărut unele incidente pe linie de circulaţie. Recomandări deosebit de utile pentru pietoni Pentru că în ultima vreme categoria cea mai expusă o constituie pietonii, conducerea Poliţiei Rutiere Covasna ţine să facă unele precizări de larg interes. Astfel, pietonii sunt obligati să se deplaseze numai pe trotuar, iar în lipsa acestuia, pe acostamentul din partea stanga a drumului, în direcția lor de mers. Când si acostamentul lipseste, pietonii sunt obligati sa circule cât mai aproape de marginea din partea stângă a părţii carosabile, în direcţia lor de mers. Pietonii au prioritate de trecere faţă de conducătorii de vehicule numai atunci când sunt angajaţi in traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate si semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor. Riscul unor traversări hazardate Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localităţi, pe la colţul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. Pietonii surprinşi şi accidentaţi ca urmare a traversării prin locuri nepermise, la culoarea roşie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectării altor obligaţii stabilite de normele rutiere poartă întreaga răspundere a accidentării lor, în condiţiile în care conducătorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulaţia prin acel sector. Sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcţie specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, precum şi cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role. Se exceptează de la respectarea regulilor stabilite pentru pietoni poliţistul rutier şi persoanele care se află pe platforma drumului public şi sunt autorizate, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, să îndrume sau să dirijeze circulaţia rutieră, în condiţiile stabilite prin regulament Rubrică realizată de Horia C. DELIU