Cuvântul Nou, noiembrie 2009 (Anul 1, nr. 3-6)

2009-11-03 / nr. 3

Pagina 2 Cuvântul nou Spitalul Judeţean Covasna a cerut Ministerului Sănătăţii 800.000 euro pentru lucrări de consolidare Conducerea Spitalului Judeţean de Urgenţă „Dr. Fogolyán Kristóf“ din Siîintu Gheorghe a solicitat Ministerului Sănătăţii, pentru anul 2010, fonduri în valoare totală de 800.000 de euro în vederea finalizării lucrărilor de consolidare la corpul C al spitalului, transmite corespondentul Mediafax. Lucrările de consolidare la Spitalul Judeţean de Urgenţă „Dr. Fogolyan Kristof“ din Sfântu Gheorghe au fost reluate în luna iulie. Directorul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Covasna, Deme Judit, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că la începutul anului s-a solicitat Ministerului Sănătăţii alocarea unui fond în valoare de 4,67 de milioane de lei (circa un milion de euro) pentru terminarea lucrărilor de consolidare la corpul C al Spitalului Judeţean, sumă din care Guvernul a alocat, în acest an, 980.000 de lei (circa 200.000 de euro). Potrivit sursei citate, pentru finalizarea lucrărilor de consolidare s-a solicitat de la Ministerul Sănătăţii, pentru anul 2010, alocarea a aproximativ 800.000 de euro. Pe de altă parte, managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă „Dr. Fogolyan Kristof“ din Sfântu Gheorghe, Torok Zsuzsanna, a declarat că în 30 octombrie spitalul avea datorii de 1,5 milioane de lei la furnizori, din care 700.000 de lei cu termen de plată depăşit. Torok Zsuzsanna a subliniat că s-au introdus „pe toate fronturile11 măsuri pentru a diminua cheltuielile, fiind simplificat şi meniul. Datorii de 1 milion de lei la Spitalul din Târgu Secuiesc De asemenea, şi Spitalul orăşenesc din municipiul Târgu Secuiesc are datorii către diverşi furnizori, valoarea acestora fiind de circa un milion de lei. Directorul Direcţiei de Sănătătate Publică (DSP) Covasna, Deme Judit, a afirmat, la rândul său, că datoriile acestei unităţi medicale, acumulate în ultimii ani, au mai scăzut datorită eforturilor autorităţilor locale şi ale conducerii Spitalului orăşenesc din Târgu Secuiesc, în prezent valoarea restanţelor ridicându-se la circa un milion de lei. Deme Judit a amintit că spitalul din Târgu Secuiesc are datorii încă din 2006 din cauza subfinanţării, dar acesta are un plan de eşalonare a restanţelor, pe care a reuşit să îl menţină până în prezent. Potrivit conducerii instituţiei, s-a ajuns în această situaţie pentru că tariful pentru un caz rezolvat la Târgu Secuiesc este mult mai mic faţă de tarifele de la restul spitalelor covăsnene. Totodată, în ceea ce priveşte lucrările de consolidare a Spitalului Judeţean Covasna, CJ a depus, în 30 octombrie, la ADR Centru din Alba lulia, un proiect pentru a obţine finanţare, în cadrul POR, pentru reabilitarea spitalului. Valoarea totală a proiectului se ridică la 85 de milioane de lei. De asemenea, s-a aprobat cofinanţarea Consiliului Judeţean Covasna cu 1.430.022,77 lei, suma reprezentând 2 la sută din cheltuielile eligibile ale proiectului. Până la implementarea acestui proiect european, autorităţile covăsnene vor să finalizeze, din fonduri guvernamentale, lucrările începute la corpul C al spitalului, în cadrul proiectului privind consolidarea structurii de rezistență a clădirii. Spitalul se află de peste trei ani în lucrări de consolidare, în 2008 acestea fiind însă oprite, din lipsă de fonduri. (Mediafax) mmmmmmmm Dublarea cuantumului amenzilor în cazul muncii la negru Art. 276 (1) din Codul Muncii prevede: „Constituie contravenţie şi se sancţionează astfel următoarele fapte: e) primirea la muncă a persoanelor fără încheierea unui contract individual de muncă, potrivit art. 16 alin.(1), cu amendă de la 1.500 lei la 2.000 lei pentru fiecare persoană identificată, fără a depăşi valoarea cumulată de 100.000 lei”. Camera Deputaţilor a adoptat pe 21.10.2009 o propunere legislativă pentru modificarea Codului Muncii, majorînd amenzile aplicate angajatorilor care nu respectă prevederile legale ce reglementează încheierea contractului individual de muncă. Deputaţii au adoptat, cu 254 de voturi pentru şi unul împotrivă, propunerea legislativă ce are ca obiect de reglementare modificarea art.276 şi completarea art.277 din Codul muncii, în sensul înăspririi cadrului legal privind sancţiunile aplicabile în cazul utilizării muncii la negru de către unii angajatori. De la data intrării în vigoare a noilor prevederi, art 276 alin.1 litera e va avea următorul cuprins: „Primirea la muncă a persoanelor fără încheierea unui contract individual de muncă, potrivit art. 16 alin.(l) cu amendă de la 3.000 lei la 4.000 lei pentru fiecare persoană identificată, fără a depăși valoarea cumulată de 100.000 lei”. Art. 16 alin.(l) din Codul muncii prevede: „Contractul individual de muncă se încheie în baza consimţământului părţilor, în formă scrisă, în limba română. Obligaţia de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă revine angajatorului. Angajatorul persoană juridică, persoană fizică autorizată să desfăşoare o activitate independentă, precum şi asociaţia familială au obligaţia de a încheia, în formă scrisă, contractul individual de muncă anterior începerii raporturilor de muncă”, încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă reprezintă cea mai concludentă dovadă a ceea ce au convenit părţile, documentul pe baza căruia se poate verifica în ce măsura şi-a îndeplinit obligaţiile oricare dintre părţi, ce drepturi poate revendica şi ce răspunderi are, chiar şi în cadrul soluţionării unor eventuale litigii, încheierea lui, chiar înainte de începerea raportului de muncă şi în formă scrisă, este în interesul ambelor părţi. Răspunderea pentru încheierea contractului individual de muncă revine, în mod firesc, angajatorului. Existența contractului previne comportamentul abuziv al angajatorului, dar şi atitudinea incorectă a salariatului în îndeplinirea sarcinilor pentru care s-a angajat, încadrarea în muncă doar cu forme legale, asigură şi cunoaşterea şi exercitarea obligaţiilor legale ce le revin celor care folosesc forţa de muncă salariată. Prevederea obligaţiei încheierii contractului individual de muncă, în formă scrisă, precum şi sancţionarea neîndeplinirii acestei obligaţii legale nu îngrădesc în niciun fel exerciţiul dreptului la muncă. în cazul în care angajatorul utilizează în mod repetat munca la negru, fapta acestuia constituie infracţiune şi se sancţionează cu închisoare de la 1 la 2 ani sau cu amendă penală. Răspunderea penală revine reprezentantului legal al angajatorului. (Jurist Simona Bularca) Actualitate Un sondaj numit dorinţă 9 Bătălie mare în sondajele PSD şi PNL. Miza intrării în turul II e prea mare ca să-i scape vreo greşeală lui Geoană sau lui Antonescu. Şi pentru că sunt calcule clare care spun că anti-băsescienii şi-ar concentra eforturile pe cine-i mai bine plasat, PSD şi PNL fac pe dracu’n patru și încearcă păcăleala cu „sondaju’“. Cred că s-a demonstrat demult că în România surprizele le produc doar cei care vin din eșalonul doi. Poll-position (cel mai bun loc pe grila de start) e o năpastă. La fel cum e și locul challengerului (aspirantul la locul I). Neluând în seamă subtilele axiome ale prezentului politic, Geoană şi Antonescu au mari şanse să-şi rupă reciproc picioarele încercând - nu să câştige - ci să ajungă în finală. Mergând pe linia anti-Băsescu şi pe încercarea de a fura un vot negativ de la populaţia nemulţumită de corăbiei, cei doi nu oferă nimic. Decât posibilitatea unor noi alianţe sinistre care vor duce spre alte guverne struţo-cămile. Poate şansa României se numeşte Oprescu. Atât datorită faptului că vine din urmă şi respectă toate datinile câştigătorului surpriză, dar şi pentru că independenţa unui preşedinte se poate transforma în dependenţă de lege şi morală. Chinuind sondajele, când trase, când împinse, Geoană şi Antonescu aduc lehamitea în case cu mesajul anti, într-o ţară conflictuală, cu un preşedinte conflictual avem şi o opoziţie conflictuală. PSD şi PNL se trezesc şi se culcă scuipând Băsescu. Politica înfierbântă minţile, structura viitorului guvern dă fiori, iar banii cheltuiţi în campanie aduce transpiraţii reci. Ştiu că nu se poate, dar aş vrea să-i văd pe toţi, da’ pe toţi mogulii sondajelor că pierd. Măcar aşa, o dată! , Adrian Negulescu Măsuri împotriva AH1N1: Toate spitalele din România intră în carantină. Vaccinarea începe pe 26 noiembrie 174 de persoane s-au infectat cu virusul AH1N1, în ultima săptămână, ducând numărul cazurilor de gripă nouă din România la 555, din luna mai şi până acum. Din cei 174 de pacienţi care se află sub tratament la ora actuală, 34 de cazuri sunt de import (virusul a fost contractat în străinătate) şi 140 sunt cazuri cu transmitere secundară. Cinci şcoli sunt închise, două în Bucureşti, şi câte una în Iaşi, Dolj şi Suceava. în lumina acestor informaţii, comitetul naţional de urgenţă pentru gestionarea gripei noi a luat câteva măsuri suplimentare: - toate spitalele vor intra în carantină, programul de vizite fiind restricţionat - la unităţile de primiri urgenţe se vor crea fluxuri separate pentru triajul persoanelor cu afecţiuni respiratorii. - medicii de familie vor fi mobilizaţi să promoveze vaccinarea cu vaccin pandemic. - spitalele vor fi aprovizionate cu medicamente antivirale şi materiale de protecţie. Campania de vaccinare împotriva virusului AH VII va începe din 26-27 noiembrie şi se va realiza cu vaccin Antigrip, produs de Institutul Cantacuzino. România a renunţat la cumpărarea unui vaccin străin deoarece toate ofertele pe care le avea erau cu termen de furnizare în 2010. Potrivit lui Adrian Streinu Cercel, România dispune de 400.000 de doze de medicamente antivirale şi intenţionează să mai cumpere alte 1.375.000 de doze. Acestea vor fi distribuite spitalelor şi nu se vor găsi în farmaciile cu circuit deschis. „Vaccinul pandemic nu diferă de vaccinul sezonier. Singura diferenţă este că cel pandemic are o singură tulpină, iar cel sezonier are trei tulpini“ a spus Streinu Cercel. Din momentul vaccinării, organismul este apărat de virus după aproximativ 10, 14 zile. Primele 300.000 de doze vor fi folosite pentru vaccinarea personalului medical, a studenţilor din cele două focare importante, Iaşi şi Bucureşti, precum şi a personalului de la frontiere. Streinu Cercel a făcut un apel la persoanele care prezintă simptomele bolii, să se autoizoleze la domiciliu şi să îşi contacteze medicul de familie, pentru a stabili o întâlnire într-un moment în care cabinetul nu este aglomerat.