Cuventul, iulie 1933 (Anul 9, nr. 2938-2968)

1933-07-01 / nr. 2938

SAMBATA I IULIE 1933 Ploaia torenţială de astănoapte O rupere de nori. Cartiere inundate Aseară la orele 8,30, o ploae topeareană, slobozită asupra bietului rentială cum nu s’a mai văzut de Bucureşti, ani de zile, s’a abătut asupra Capi- Aproape de orele 10, ploaia s’a iali. Un adevărat potop. Străzile, mai potolit; ea a continuat în chiar cele din centru, s’au transfor- cursul nopței, mat în adevărate fluvii cari făcu ! Apa căzută în cantităţi mari a fără circulaţia cu totul imposibilă, cut însă ravagii în cartierele perife-Bucureştenii surprinşi tocmai la ora plimbărei pe calea Victoriei, s’au refugiat în ganguri şi chiar în case străine, ca să scape de mânia unor deslănţuiri cu cari numai regizorii «Regelui Lear» isbutesc la teatru să ne înfioare doar fantezia A fost în adevăr o seară shakes ----------OOOXOOO-------- rice ale Capitalei, provocând inundaţii. Posturile de pompieri au fost nevoite să intervină în numeroase cazuri. Au fost inundate cartierele Lupeasca, parte din 13 Septembrie, Fioreasca, etc., etc., unde pompierii au fost nevoiți să scoată apa din case. ooolooo- Copaci smulşi şi geamuri sparte de furtună. Semănături distruse de grindină TIMIŞOARA, 29.— O furtună puternică s’a abătut ori după amiază în regiunea de sud a Banatului, cauzând pagube enorme. La Reşiţa în special a fost un adevărat dezastru. Sute de copaci au fost smulşi din rădăcină şi culcaţi la pământ, iar geamurile de la aproape toate clădirile au fost făcute ţăndări. De asemeni numeroase case au fost desvelite, coperişurile fiind purtate de vânt ca nişte jucării. La ora 6 d. a. în Reşiţa română era un adevărat infern. Dealungul străzilor copacii răsturnaţi împiedecau orice circulaţie şi deoarece numeroase fire electrice au fost rupte, Uzina a întrerupt curentul. La un moment dat şi-au făcut apariţia nouri groşi, ceea ce a produs o puternică nanică în sânul populaţiei rămasă pe întuneric. Timp de o oră, odată cu vijelia şi descărcările electrice, a căzut grindină de o mărime considerabilă, acoperind pământil cu un strat grosde ghiaţă. IN JUDEŢ Din primele informaţiuni căpătate din judeţ rezultă că numeroase semănături au fost complect distruse. Nu se ştie dacă sunt victime omeneşti şi la cât se ridică pagubele, deoarece toate firele telefonice au fost rupte. ------oooxoo Ruperea de nori dela Tg.-Frumos Mari inundaţii. O victimă omenească -OOOXOOO • TG-FRUMOS, 29. — O puternică rupere de nori însoţită de manifestaţiuni electrice s’a abătut aseară asupra oraşului şi judeţului nostru. Timp de trei ore a căzut o ploaie torenţială, din care cauză pârâul care trece prin oraş s’a umflat, revărsăndu-se şi inundând întreag cartierul Ţigănimea. Numeroase case sunt în pericol. Ştirile sosite din judeţ arată că întinse terenuri cu semănături au fost inundate, pagubele fiind extrem de mari. UCIS DE TRĂSNET Săteanul Gheorghe Turturică din com. Bărăbătești, a fost surprins de ploaie în timp ce se afla pe câmp și ucis de trăsnet. Corpul lui a fost găsit azi complect carbonizat. Meeting aviatic sau acrobaţii de circ? De câteva zile au apărut pe străzile Capitalei afişe care anunţă «Mari spectacole aviatice» cu cei mai «celebri barişti, trapezişti», pentru Duminica viitoare, la Băneasa.. Afişele acestea par mai degrabă destinate să anunţe un spectacol de circ, nu de aviaţie. Eram obicinuiţi până acum să se anunţe meetingurile aviatice sau simplele demonstraţiuni aeriene, în mod decent, fără arsenalul de bâlciu. Un spectacol aviatic în sine, e destul de impresionant pentru a nu mai fi nevoe de atragerea publicului prin mijloace de Moşi. Se pare însă că la mijloc e opera unui organizator fără scrupule care nu a avut până acum alte legături cu aviaţia decât printr-un sondaj când era să fie linşat de public, căruia a fost nevoit să-i dea cu forţa banii încasaţi pentru un meeting ce n’a avut loc.Pe afişele lipite pe străzi se anunţă că demonstraţia cu «bariştii» şi «trapezul» va avea loc sub egida «aviaţiei civile» şi că beneficiul e afectat... fondului naţional al aviaţiei. Credem că e la mijloc un abuz, aviaţia civilă, suntem siguri, nu putea da gir unui organizator fără scrupule, «specialist» în materie de scandal aviatic. Nu vrem să credem că unui asemenea ins i se rezervă rolul de a.. «aduna» beneficii pentru fondul naţional al aviaţiei. In jurul cazului de la Academia Comercială Am arătat în numărul nostru de ori că, în cursul zilei de Miercuri, la Academia comercială din Capitală s’a înregistrat un incident. La examenul ţinut de d. profesor Rogalski, un student, anume Becheanu, ar fi prezentat un carnet ce nu era al său, dar căruia îi înlocuise fotografia, punând-o pe a sa. Studentul a fost reţinut şi predat circumscripţiei a 3-a poliţieneşti, unde au început cuvenitele cercetări. Ori, aceste cercetări au fost reluate. Studentul, care în primul moment afirmase că a fost trimis să dea examen de către titularul carnetului, a revenit asupra declaraţiei. E vorba din cercetările urmate până acum, de o mistificare; — în ce scop, rămâne să se stabilească. S’a arătat în unele ziare că substituitul ar fi dispărut din Capitală în momentul descoperire! dela academia comercială. Ori, i persoana în chestiune, care ocupă o importantă slujbă în Ministerul Finanţelor luând cunoştinţă ori dimineaţa de cele relatate în ziare, s a prezentat imediat organelor poliţieneşti, cerând cu insistenţă o amplă cercetare a afacerei şi susţinând că se ţinteşte, probabil compromiterea sa. Autorităţile continuă cercetările spre a stabili condiţiunile acestei substituiri studenţeşti căreia i s’au dat proporţii neobicinuite. Afacerea Skoda-Seletzski SA a dat ordonanța definitivă SE impune un supliment de INSTRUCŢIE După cum am mai relatat, instrucţia afacerei Skoda-Seletzski se găseşte în ultima fază. Raportorul special al afacerei, d. lt. col. Radu Pruteanu, a terminat redactarea ordonanţei definitive. Se pare că nu s’a reţinut decât culpa de... rupere de sigilii. Bietul Seletzski... Conform procedurei codului justiţiei militare, raportorul afacerei, odată ordonanţa încheiată, a înaintat dosarul comisarului regal pentru întocmirea rechizitoriului. D. It. colonel Pomponiu cercetează voluminosul dosar, spre a vedea dacă nu e cazul să se institue un supliment de instrucție. ’*----- CUVAHTUL - : * - * % . ' '■ - v- ; :r , : : Sosirea cu avionul pe aerodrom Convenţia comercială româno-italiană întrevederea Mironescu— Ugo Sola Eri la amiazi d. G. G. Mironescu, vice-preşedintele consiliului şi ministru de externe ad-interim, a avut o lungă întrevedere cu d. Ugo Sola, ministrul Italiei în România. In această întrevedere, la care a asistat şi d. Ion Lugoşianu, ministrul ţării la Roma, s’a discutat în jurul prelungirii convenţiei comerciale cu Italia. Azi se va şti dacă se prelungeşte actuala convenţie sau se va începe negocieri noui pentru încheerea unei convenţii comerciale pe alte baze. p" —o oxoo—— --------0X0------- CAPITALA S'a prăbuşit o schela — Cinci lucrători răniţi Un grav accident s’a întâmplat ori după amiază, la noua clădire în con- ^ strucţie a liceului Matei Basarab, de pe strada cu acelaş nume. O schelă, construită din material prost, s’a prăbuşit. In momentul acela, pe schelă, ridicată până la etajul II, se aflau cinci lucrători, care au căzut astfel, de la o înălţime de 10 metri, în curtea liceului, alegânduse cu contuziuni, leziuni şi fracturi destul de grave. Iată numele victimelor: Beche Teodor, din strada Zamfir Olaru Nr. 14, care este cel mai grav rănit dintre ei, având o fractură a coloanei vertebrale. Apoi, Andor Gheorghiu, Bujică Ioan, din Calea Moşilor, Melinson Sofronie, din str. Turnători Nr. 10 şi Ştefan Belint, din Parcul Rahova. Beche Teodor a fost transportat la spitalul Brâncovenesc, iar ceilalţi patru, după ce au fost pansaţi de un intern al Salvării, au fost lăsaţi liberi, întrucât sunt în afară de orice pericol. Grave frământări In Consiliu Municipal al Capitalei Consileril nafioaaHoraaişti Îşi dispută demnităfile. Anularea alegerilor pentru Soc, de gaz şi electricitate Ce se petrece la primăriile de sectoare Sunt cunoscute certurile din organizaţia naţional-ţărăniste a Capitalei. De ani de zile, o luptă violentă macină forţele politice conduse de d. Virgil Madgearu, mereu prea ocupat ca să se poată îngriji de cadrele, al căror şef este. * Ceea ce însă este mai grav, e faptul, că aceste lupte nu se duc înlăuntrul graniţelor politice ale organizaţiei, ci ele au fost mutate în arena gospodăriei comunale, ale cărei interese sunt astfel greu lovite. Din această cauză, probleme de interes obştesc, stau nerezolvate de ani întregi, fiindcă certurile constitue o permanentă sabotare a activităţii consiliului general, unde opoziţia prea puţin numeroasă, dar mai ales puţin conştientă, se amuză încurcându-le şi trăgând sfori dibace. DOUA TABERE Cauza iniţială a acestor conflicte, trebue căutată în primul rând în amalgamul organizaţiei Capitalei, compusă din puţinii ţărănişti, mulţi veniţi din alte partide încă înainte de 1928 şi fireşte mulţi fachişti, aceştia din urmă învestiţi cu majoritatea posturilor, fără a avea în acelaş timp vreun aport electoral. De aci, lucrături peste lucrături şi lupte — până la exterminare — pentru ocuparea posturilor de primari de sectoare şi delegaţii în conducerea uzinelor de gaz şi electricitate. LUPTA PE PRIMARII încă din primul moment al guvernării din 1928, au început certurile, iar rezultatul a fost că, la primăria de Verde, după grave frământări şi o sistematică acţiune de sabotare a fostului primar, conducerea a fost încredinţată d-lui C. Algiu. Nici acesta însă n’a avut linişte, findcă numirea sa, a fost făcută cu desconsiderarea dorinţelor organizaţiei locale, care susţinea pe d. Mitică Rădulescu. De aci, nouă certuri, alte sabotări, iar d. V. Madgearu a demis pur şi simplu pe d. C. Algiu, în locul căruia a trecut agreiatul sectorului. Ceea ce nu înseamnă că primariatul d-lui Mitică Rădulescu este o fericire... De aceasta are grije d. Pompiliu Ioniţescu, şeful demisionat al culorii. ŞI LA GALBEN Cu mici modificări de decor, aceiaşi bătălie s’a dat la sectorul 1 Galben, al cărui primar, d. A. Bolintineanu, a fost silit să plece pe o chestiune delicată, grijuliu muşamalizată de partid. Şi, după ce d- general Lupescu a demisionat cedând locul d-lui Garabet Aslan, fruntaş al fostei grupări, «răspunderiste» a început şi ar fi o campanie puţin onestă, pe care am relatat-o de altfel în reportaţiile noastre asupra consiliilor sectorului. Deşi primând de Galben a reuşit să facă o administraţie model şi să asigure primăriei ce conduce o frumoasă prosperitate, sabotarea a luat forme prea puţin onorabile, în fruntea campaniei aflându-se fostul primar d. A■ Bolintineanu şi un consilier — d. Serdaru — supărat că i-au fost refuzate unele delegaţii gras retribuite. ASALTUL PEDELEGAŢIILE DE LA U. C. B. Iată însă că primarul de galben era şi membru în conducerea U. C. B ului. Pe motiv de incompatibilitate şi după scandaluri cari au ţinut in loc câteva luni activitatea consiliului general, d. Garabet Aslan a fost silit să demisioneze. Fireşte, imediat a încetat chestiunea incompatibilităţii, pe locul vacant anunţându-şi candidatura şi alţi primari, cum şi consilierii-deputaţi. S'a mai întâmplat un lucru: In conducerea Uzinelor sunt şi câţiva liberali. Şi pentru a se ajunge la o împăcare s'a căzut la o tranzacţie, în sensul ca, odată cu complectarea consiliului UCB, pe anul în curs, să fie scoşi toţi liberalii, ca consiliul să coopteze în sânul său un număr de şase consilieri comunali recomandaţi de consiliul general al municipiului. Alegerea a avut loc Marţi, după o prealabilă consfătuire care a potolit un scandal în perspectivă Votul a fost deci aranjat bând, spre surprinderea generală, au reuşit consilierii susţinuţi de grupata adeptă a «purificării» — condusă de d. D. D. Tănăsescu — şi un singur candidat al fachiştilor, d. D. Algiu. SE ANULEAZÅ ALEGERILE ? Ce s’a întâmplat Miercuri, e greu de spus. Cert este numai că la cornsiliul din aceea zi, s’a anunţat că alegerile au fost greşit efectuate şi în consecinţă vor fi anulate, pentru a se proceda, astăzi, la o nouă consultare a urnei. Vestea aceasta a dat naştere unei agitaţii extraordinare şi se prevede pentru şedinţă de astăzi dimineaţă o furtună puternică. CE VA FACE D. DOBRESCU ? Bri, un însemnat număr de membri ai partidului, consilieri ai Capitalei, au avut o consfătare, hotărând să nu consimtă la anularea alegerilor efectuate. Evident, ultimul cuvânt îl are însă primarul general, a cărui situaţie este pur şi simplu tragică. Pus între ciocan şi nicovală, stânjenit in activitatea sa de luptele fratiei de, d. Dem. Dobrescu este silit să se epuizeze în sforţările de a împăca beligeranţii, în timp ce Capitala are încă sute de străzi nepavate, iar veniturile sunt aproape falimentare. „Lovitura“ monopolului importului de bumbac mmmm --QflD~l ■ Un consorţi a suspectat nişte operaţii mai suspecte Ne-am ocupat în numărul de ori al ziarului nostru de înfiinţarea uinui cartel al importatorilor de bumbac, în fruntea căruia se află d-nil Crişan, preşedintele Camerei de comerţ din Alba Iulia şi Şaraga, vicepreşedintele Camierei de comerţ din Iaşi. Aceşti domni fac sforţări disperate pe lângă ministerul de industrie şi comerţ, ca să li se aprobe importul întregei cantităţi de bumbac necesară consumului Intern, ca ei, monopolizând-o, să o împartă apoi importatorilor, spre desfacere, după bunul lor plac. Ne întrebăm, cu ce drept se amestecă aceşti domni în această chestiune, când ei au cu totul altă ocupaţie activitatea lor fiind, credem, devotată Camerelor de comerţ respective, unde au un serviciu public de îndeplinit, şi nici de cum la Bucureşti, în fruntea unui cartel, adică în fruntea unui organ de speculă nepermisa. Pe cât ştim, nici d. Crişan, nici d. Şaraga nu sunt importatori, cel mult în perioada Martie—Iunie au făcut practică cu distribuirea diferitelor cantităţi de mărfuri diverselor firme şi în special în favoarea unei firme. Nu ne interesează ce socoteli şi-au făcut aceşti domni, când au decis înfiinţarea cartelului, ştim doar că importatorii de bumbac au intervenit la cei în drept ca să împiedece înfiinţarea cartelului. Marile firme şi importatorii ştiu bine ce s ar întâmpla dacă cartelul ar obţine ceea ce urmăreşte. Din statutele cartelului reiese că toţi importatorii trebue să se înscrie şi să plătească o taxă de înscriere, care variază între 500 şi 2001 lei. Dacă facem o mică socoteală, — adică socoteala celor doi domni, — cartelul ar avea 500 membri de drept cu o cotizaţie de 2000 lei şi 2000 membri cu o cotizaţie de 500 lei, taxa de înscriere ar fi în total de 2 milioane Iei. Afară de aceasta, — şi aci este «lovitura», — fruntaşii acestui cartel au vrut ca toţi membrii să mai plătească pentru fiecare kgr. de bumbac ce se va obţine de la cartel, pentru cheltueli discrete, ceea ce ar fi, după întreaga cantitate de 6 milioane kgr. pe an, un alt venit de milioane lei, plus cele 2 milioane din taxa de înscriere, în total deci 10 milioane lei. Unde ar fi să intre suma aceasta de 10 milioane lei ? --------0X0-------înapoierea d-lui Savel Rădulescu D. Savel Rădulescu, subsecretar de stat la ministerul afacerilor externe, sosește diseară în Capitală, venind cu Simplonul de la Londra și Paris. Corectarea cursului râului Prut Un credit de 10 milioane Guvernul a deschis un credit de 10 milioane lei pentru corectarea cursului râului Prut. De pe urma lucrărilor ce se vor face din acest credit, vor profita comunele riviere din Bucovina și din nordul Basarabiei, Sinuciderea din Pasagiul imobiliara 1! --------* Eri după amiază, s-a înregistrat sinucidere în pasagiul Imobiliara. La etajul prim al imobilului, în camera ce o ocupa de mai multă vreme, și-a pus capăt zilelor spânzurându-se, Honorine A. Bucurescu, în vârstă de 52 ani, fostă casieriță. Nefericita, al cărei soţ fusese ucis acum patru ani îrrtr’un accident de automobil, a fost găsită spânzurată de uşă. S’au anunţat imediat autorităţile cari au stabilit că nefericita fusese suferindă. Irrtr’o scrisoare lăsată de sinucigaşă, ea roagă ca să fie anunţată o soră. — ALTA ÎNCERCARE DE SINUCIDERE Studentul Ion Butică, de la Facultatea de Drept din Capitală, domiciliat în strada Leon Vodă No. 22, din motive familiare, a încercat să se sinucidă, luând 50 grame de tinctură de iod. Ingrijirile unui intern al «Salvării», au fost suficiente şi tânărul astăzi în afară de orice student pericol • DOUA ACCIDENTE LA CUSRELELE DE MOTOCICLETE Eii dimineaţă s-a inaugurat noua pistă de alergări a unui nou velodrom, de pe şoseaua Olteniţei, înregistrându-se cu acest prilej două accidente. Motociclistul Alexandru Trifu, a căzut de pe o motocicletă, alegânduse cu fractura a două coaste şi a fost internat la spitalul Brâncovenesc. Deasemeni, a fost rănit un biciclist al cărui nume ne scapă. HOŢI DE TRENURI Din noapte, paznicul Grigore Predescu, pe când se afla la Chitiţă Triaj, a observat câţiva indivizi suspecţi ce se urcaseră într’un tren de marfă ce mergea spre Griviţa c.f.r. Paznicul s’a luat după ei, şi la un moment dat a observat cum nenecunoscuţii desfac piese dela vagoane şi se aruncă jos. Paznicul a scos revolverul, bandiţii au sărit din tren. Numai unul dintre ei a putut fi capturat. Predat postului de jandarmi, banditul a fost identificat în persoana lăcătuşului Păunescu Manole, care a declarat că, împreună cu cei cinci tovarăşi ai săi, opera de vreo trei săptămâni în trenuri. S’au luat măsuri pentru prinderea bandiţilor. ACCIDENTE Băiatul Constantin Cacoveanu, în etate de 16 ani, lucrând eri, la o construcţie, pe strada Ldouard Grand No. 19, a fost victima unui grav accident. O ladă cu cărămizi, s’a prăbuşit peste el, spărgându-i capul adânc. Nefericitul se pare că sa ales cu o fractură a bazei craniului. In Stare gravă a fost transportat cu o ambulanţă a «Salvării», la spitalul Filantropia. Pe strada Uranus, s-a întâmplat, ori după amiază, un accident destul de grav. Săteanul Neacşu Florea, din comuna Domneşti, judeţul Ilfov, se întorcea acasă, după ce vânduse în Bucureşti, o căruţă cu ceapă. La un moment dat, eşind în faţa căruţii un autobuz, caii s’au speriat şi au luat-o la fugă. Neacşu Florea a fost asvârlit din căruţă, şi în cădere s’a ales cu contuziuni pe tot corpul, precum şi cu o fractură a piciorului drept. «Salvarea» l’a internat la spitalul Brâncovenesc. — Salaurul Oancea Vasile, lucrând la o construcţie,, pe strada Labirint, a căzut de la o înălţime de 6 metri, rupându-şi maxilarul inferior. ..........• ‘ ' A fost internat la spitalul Colţea. ACCIDENT DE AUTOMOBIL Pe şoseaua Kiseleff, automobilul 1215—Ploeşti, a călcat pe băiatul Anghel Ionescu, din strada Washington No. 8, fracturându-i piciorul stâng. Victima s-a ales, deasemeni, şi cu numeroase contuziuni şi a fost dusă cu acelaş automobil la spitalul Golentina. AU LUAT FOC! Copilita Nicolina Stan, în vârstă de 7 ani, din strada Rondul Bisericii No. 17, jucându-se cu alţi copii, cu chibrituri, la un moment dat, i s’a aprins rochiţa şi până să primească ajutoare, s’a ales cu arsuri pe corp. * Servitoarea Marioara Ionescu, din serviciul d-lui Marcovici, din strada Povernei No. 23, spălând o canapea cu benzină, — benzina a luat foc, — nu se știe în ce împrejurări, — provocând arsuri grave servitoarei. SINUCIGAȘA  Tarifele directe de mărfuri cu statele Europei Conferința care se ţine la Viena De două zile a început la Viena conferinţa pentru reconstituirea tarifelor directe, pentru transportul mărfurilor între România şi statele Europei şi statele Europei centrale. Discuțiunile de la Viena se urmează pe baza propunerilor făcute de România in sensul ca toate aceste tarife, să fie calculate pe bază de valută franc aur. La aceste dezbateri participă delegaţi ai României, Ungariei, Cehoslovaciei, Iugoslaviei şi probabil fi germani. Nu este exclus ca între timp, independent de aranjamentul care se va face la Viena, România să poată ajunge la o înţelegere pentru un tarif direct de mărfurt calculat pe aceleaşi baze, şi cu Italia. * După părerea cercurilor conducătoare ale Regiei căilor ferate, nouile tarife directe im vor putea fi puse in aplicare înainte de 1 Septembrie. Aceasta, întrucât până atunci urmează să se întocmească tarife pe diverse categorii de produse şi cari reclamă studii amănunţite cu toate administraţiile de căi ferate. Totuşi, dată fiind marea nevoe ca schimbul de produse între statele europene să se facă direct fără dificultăţile cari există actualmente pentru expeditori, nu este de loc exclus ca până la 1 Septembrie când se vor aplica nouile tarife, România să repună în vigoare, tarifele vechi. In felul cum s’a procedat de curând cu tarifele româno- poloneze pentru Polonia și portul Danzig. * In legătură cu tarifele încheiate de curând la Varşovia privind traficul român-polon, s-a hotărât ca în cursul lunei August, pentru perfectuarea acestui aranjament, să se tină o nouă conferinţă la Constanta. -------------MO----------- închiderea localului Blocului cetăţenesc“ »»■ Eri după amiază d. colonel Pella, comisar regal pe lângă consiliul de răsboiu al corpului II armată, însoţit de reprezentanţii autorităţilor poliţieneşti, s-a prezentat la sediul „Blocului cetăţenesc“ din Calea Victoriei No. 72; localul a fost închis şi sigilat. Măsura aceasta a fost luată în urma constatării comandamentului că se convocaseră întruniri şi conferinţe fără prealabila autorizare a organelor de resort.