Dacia, februarie-iunie 1928 (Anul 15, nr. 29-135)

1928-06-10 / nr. 119

ANUL XV No. 119 Director-Proprietar L. M.MOLCU Redacția si Administrata Strada Traian No. 16—20 ABONAMENTUL, Pe 12 luni...................... . . 700 lei 6 .......... 400 . Pentru autoritați și institufiuni bancare abonamentul indoit Manuscrisele nepublicate nu se Înapoiază TELEFON« No. 42/3 și 85/1 — Apare zilnic la orele 12 AJUNCIURI DUPĂ TA. Ultimul barbar " Ultimile declarațiuni ale premierului italian nu’s de natură a ne surprinde. Le consideram drept o continuare , sau mai bine zis o confirmare a atitudinei adaptată de d. Mussolini față de noi. După faimosul interview acordat lordului Rothermere după ce oficialități italiene din Budapesta, au luat parte la o demonstrație maghiară unde s’au proferat cuvinte injurioase la adresa României, omul în cămașe neagră ca și gândurile ce-i frământă creerul ros de ambițiuni, și-a arătat de astădată întreaga goliciune a intențiilor protivnice intereselor poporului românesc. De fapt, fără a avea pretenții de profet,ziarul nostru a precizat cu ani în urmă, cam în epoca de strălucire mussolinistâ, când mulți de ai noștri se tăvăleau în extaz la auzul numelui geniului de la Roma, că d. Mussolini nn-i dușman ascuns, că din ordinul său delegații italieni din C.E.D. se strâduesc să distrugă traficul dunărean prin intenționata periclitare a navigabilității fluviului. Aceasta pentru ca să se creieze o nouă cale de trafic transcontinental prin portul italian Triest. Lovitura a reușit regimul nesigur al canalului Sulina și taxele exorbitante au avut darul să îndrepte vapoarele pe alte căi. Iată cum am fost iubiți în viața economică. De aceea, când alții s’au alarmat mai întâi de cuprinsul interviewului publicat de către lordul cu râvneala în scăfârlie, ca și când dictatorul fascist și-a pus pecetea pe tratatul de amiciție italo-român și pe actul de recunoaștere a alipirea Basarabiei, noi am rămas retranșați în convingerile formate anterior de tăria unor fapte ce nu puteau fi trecute în umbră. In sbuciumata-i existență, poporul românesc a învățat să se apere de dușmani, dar și să se ferească de prieteni. Așa că, în momentele de fața, coaliția rothermero-mussolinistă nu va putea să clintească fundamentele statului nostru. Poporul divizat în luptele de partid — pentru că românul născut politician —va fi totuși în măsură să se ridice ca un singur om, atunci când cineva ar cuteza să întindă brațe vrăjmașe către dânsul. Dar nu aceste concluzii urmărim în articolul de față. E altceva ce ne determină sa ridicăm tonul, să ne massăm întreg disprețul de care dispunem, spre a-i arunca pe obrajii celui mai bicisnic dintre fii R oei actuale, uzurpatorul Benitto Mussolini. E durerea ce-o resimțim cu toții, când aruncând privirile către limanul Tibrului, vedem în fața columnei lui Traian actul de naștere al românismului —pe fiul renegat, biciuind cauza latinității dela gurile Dunării. Insă acțiunea mussoliniană, nu angajază câtuși de puțin poporul italian, îngenunchiat sub greutatea cizmei fasciste—popor asuprit, pus astăzi în imposibilitate să reacționeze. Simțămintele acestei națiuni față de noi nu pot fi puse la îndoială și nu trebue s-o confundăm cu organizația fascistă, asupritoare și lipsită de orice scrupul. Tirania dictatorială va trece și dânsa, iar timpul va arunca văi des peste paginile de istorie rușinoasa de acum, peste mussoliniada cămășilor cernite. Iar Cetatea Eternă a supordealungul secolelor și pe alți barbari, dar tiraniile acestora n’au putut transforma coloritul sângelui latin. Mussolini e ultimul barbar. Dar, ce e val, ca valul trece, precum a spus nemuritorul nostru Mihail Eminescu. IZWX— jOT Cronica zilei Cine intră pe ușă, ese pe fereastră Un proverb englezesc care la prima cetire pare idiot, stupid, fără noimă și care totuși în viață își găsește adesea o practică aplicare. Luat de scurt și privit cu lupa, el ar putea însemna că omul în lupta pentru existență trebue să fie șmecher, dibaci, să alunece ca șarpele, să bată potecile ascunse, căci dacă va merge pe drumul mare, în plină lumină, va fi zărit, luat la goană și doborât. In alți termeni, nu fi cinstit, de ai să spui cuiva ceva, nu intra pe ușă, ci ia-o pe din dos, saltă-te pe un gard și tate în casă peste pervazul primei ferestre. Stăpânul se va emoționa, îți va face toate onorurile cuvenite unui crai isteț și te va scoate cu pompă și alai pe ușa ce dă în scara de marmoră. Din contra de intri pe ușă, cuviincios, rezervat, modest, cu căciula în mână, îți va da cu piciorul într’o parte cunoscută a trupului, iar tu abia de vei nimeri s’o zbughești pe fereastră... Cred că este inutil să insist mai departe. Evidența nu are nevoe de comentarii. In orice caz, găsesc plăcut să amintesc ceea ce mi s’a întâmplat acum mai mulți ani pe când îmi făceam stagiul în calitate de medic-locotenent. Colonelul om de-o energie și o inteligență care se ținea toată ziua de năzbâtii, iar pe noi, ofițerii, ne purta într’o veșnică frământare. — Doctore, îmi zise el într’o dimineață bătându-mă prietenește peste umăr, pentru Duminecă ai să-mi prepari o conferință cu tilul »Despre higiena trupei*. Ce puteam obiecta ? Ordinul se execută nu se discută. Era într’o Mineri. In mai puțin de 56 ore, mi-am pregătit cuvântarea și în ziua fixată, cu un tupeu și o siguranță demne de admirație, mi-am făcut apariția în sala mare a regimentului intrând țanțoș pe ușa centrală. Aproximativ o mie de oameni, dintre care vreo cincizeci de ofițeri superiori și inferiori cu soțiile, așteptau să mă asculte vorbind. Ca să fiu sincer, eu luasem lucrul în glumă : îmi ziceam că voi prosti soldăcimea cu câteva percepte de curățenie și atâta tot. Ei , băete, poftești acum să înșiri gogoși în fața unei adunări atât de selecte. Am văzut roșu, negru, verde și albastru și am mai văzut că în dosul estradei, unde mă urcasem ca să perorez, sta larg deschisă o fereastră. Am înghițit în sec, am tușit semnificativ și făcând stângă-împrejur, am sărit pe fereastră... Astfel grăi prietenul meu Niță Calul, zis și Armăsarul, după care luând parcă dintr’odată mai multe prune în gură, conduse sufocându-se în beregată: „Who enters through the dour goes out through the windows. AX. PONI Prostie5* Organul zilnic al guvernului, * scumpita, din cauza ca cei doi men, legația permanentă, d-nii Sachettî și * acest sens, cu toate opunerile dlor Moșî Hudulescu. „ Nu remarcam această perlă, dacă un Oia primară nu ne-ar fi atras atențiunea : — Cum domnule, două voturi opoziționis, prime voința altor trei guvernamentale ? Și copilul avea perfectă dreptate. Pentru că o lume întreaga o știe, ca celor doi opoziționiști din , permanentă municipala li s'a luat pana și drept semna acte cât de simple și deci nici vorba nu mai p. de consultarea voinței lor. _ Oricum ar fi, scumpirea pâinei e justificată și măsuri fost aplicată în toată țara. _ Dar există cineva pe această lume, care să scape criticelor eftine și fără răspundere? O consfătuire național-țărănistă Delegația permanentă a comitetului de conducere a partidului național-țărănesc a ținut ori dimineață, o nouă ședință sub președinția d-lui Iuliu Maniu. Se păstrează cel mai mare secret în privința hotărîrilor luate. D. general Averescu la Regentă D. general Averescu, președintele partidului poporului, a fost primit ori, la ora 11 dimineața în audiență de membrii Regenței, cărora le a înmânat moțiunea votată la Timișoara. -------------- împrumutul s-a semnat ? Citim în »Lupta“. In cursul zilei de eri guvernul și Banca Națională au primit de la Londra telegrame anunțând semnarea convenției împrumutului. Împrumutul se urcă deocamdată 8a milioane dolari dar cu dreptul de a fi sporit până la 256 milioane dolari. Participă la realizarea împrumutului Banca Angliei, a Franței, a Italiei, a Olandei și a Danemarcei. Toate diferendele cu Banca Schroeder din Londra au fost aplanate, ceia ce probabil a determinat Banca Angliei să consimtă la realizarea împrumutului. 1—«»sa—— WigHB Linia ferată Constanța-Mangalia S-au început primele lucrări de nivelare a terenului, în vederea construirii liniei ferate Constanța- Mangalia. Probabil că încă în sezonul de lucru al anului acesta, se va începe așezarea șinelor. In acelaș timp, se lucrează la terminarea liniei Techirghiol-Sat. Balul societății „Mărăști“ Astă seară în salonul Cazinoului municipal, are loc balul societății „Mărăști", sub patronajul d-lui general I. Vlădescu, comandantul diviziei a 9-a. Cunoscând scopul patriotic al societății, nu ne îndoim că publicul constănțean va veni în număr cât mai mare spre a da concursul său, întru înfăptuirea refacerii câmpului de onoare a Mărășeștilor. In ce privește organizarea balului, putem de pe acum a profetiza complecta sa reușită. Va fi poate cel din urmă,dar precisi cel mai reușit bal al sezonului anului acesta. im I main ■ ■s est. - *m._. ... I jfi töá Jő jt. Piața cerealelor 8 Iunie 1928 1 „ orz 660 5 „ ovăz 690-730 5 „ lână 54oo-64oo 17 „ fân 15o-32o 2 . pae dughie 550 63o N Imm - ragüümi Hoți de trenuri arestați In ultimul timp s-au săvârșit în trenurile care circulă pe linia Constanța-București, o sumă de furturi. Faptul a determinat siguranța din București să trimită agenți întru urmărirea făptașilor. Aceștia au reușit ori să prindă o întreagă bandă de hoți de trenuri, ce avea în frunte pe Ion Dinicu și Sabollaș, doi vestiți hoți din Ardeal. I . am— —? UK] 0 Hittip iSJOKp UHIKH — Contestația opoziției, împotriva alegerei «le la Federală Am anunțat că, față de modul cum liberalii au procedat la alegerea de la Federala Băncilor Populare, reprezentanții opoziției național-țărăniste au depus o contestație, sprijinită pe motivele de mai jos. Spargerea unor bănci încă cu o lună înainte de daat adunării generale a Federalei, organele administrative în frunte cu prefectul județului, au cutreerat satele și prin toate mijloacele au împus consiliilor de administrație ale băncilor populare să delege persoanele ce li se va indica de către administrație. In unele comune unde consiliile de administrație au dat dovezi de independență, autoritățile au spart ușile băncilor și au anulat delegațiile. Aceste fapte s’au petrecut la Coroi, Dumbrăveni, Mulciova, Enișenița, Ghiolpunar, Pantelimonul de Jos, Cartal, Caramurat și Cazalmurat. Interesant e că băncile de la Carol, și Dumbrăveni s’au prezentat cu două delegații, una legală, a doua obținută prin silnicire. Arestări deghizate și pe fața în ajunul adunării generale, delegații băncilor au fost aduși la prefectura de județ și siliți să semneze o petițiune prin care cer vot nominal. Delegații au fost apoi încercuiți de agenți administrativi, și ținuți sub un fel de arest deghizat. In ziua alegerii, pe lângâ agenții poliției a fost adusă o campanie de jandarmi, iar pe străzi circulau patrule militare. Delegatul băncii din Topalu, G. Nicolai a fost arestat și menținut la sediul companiei de jandarmi. Ca o consecință a teroarei, când s’a deschis ședința adunării, atmosfera era atâta de încărcată, încât constituirea biroului și verificarea titlurilor delegațiilor, a durat două ore și jumătate. Diverși participanți conștienți de rolul adunării, voind să vorbească, au fost împiedicați, prin tumultul provocat de anumite personagii- Vot ilegal In această situațiune grea, când s’a ajuns la chestiunea votării, s’a prezentat la birou o perțiune prin care se cerea vot nominal pe față, în contradicție cu dispozițiunile legale. Cu toate insistențele depuse, nu s’a putut evita ilegalitatea. Atunci, pentru a nu se creia un precedent periculos pentru instituția băncilor populare, un număr de patruzeci delegați, au părăsit sala. Concluziuni De prisos a mai face comentarii, asupra celor mai sus expuse. E destul de trist că politicianismul fără scrupule și distrugător a fost introdus și într’o instituție menită a sprijini pur și simplu agricultura și nu a fi în slujba unui partid politic. Nădăjduim că forurile indicate vor înțelege gravitatea situației și vor ordona o nouă alegere la Federală, o alegere în limitele strict legale. Altfel, țărănimea nu va mai avea în băncile populare, acel sprijin de care au trebuință, ci adevărate organe de speculă și corupție. 1 începerea sezonului la Mangalia In urma stăruinței d-lui primar Gh. Ardeai, Mangalia a fost recunoscută stațiune balneo-climaterică, ceea ce îi va asigura prosperitatea. Deși suntem abia la începutul lui Iunie, au și început a sosi vizitatorii. Legătura Mangalia — Constanța se face de către opt mașini care deservesc interesele vizitatorilor până la orele 8 seara, ultima cursă din Mangalia spre Constanța, ca și din Constanța spre Mangalia, \ tip OQc. Com, cerealiștii de fapt. Ca înveninez lucru, în amănunte. Voia primar a făcut timp, delegațiunei perma, tențiunile cerealiștilor. L. în unanimitate, — deci atât nmbrii liberali cât și cu național- răniștii — au fost de acord, ca primarul să intre în tratative cu cerealiștii, în vederea unei soluții acceptabile pentru ambele părți. Mai multe întrevederi au avut loc, la cari, membri-delegați naționali-țărăniști n’au asistat. După comunicările d-lui primar, condițiunile unei înțelegeri erau — la un moment dat — asigurate. Totuși tratativele au eșuat — și nu din vina municipiului. Mă aflam de față, întâmplător, la ultima întrevedere dintre d. primar și delegația cerealiștilor. Aceasta din urmă, inzistând „acte, a făcut utere, pe jtit că nu o de acest zeu declarat că, o zice negocieri, au inzist. Faptul ca,unde din ce ie ce prere nu se poate contesta f ie întreaga delej permanenta al.municipiului a cunoscut urmărit tratativele duse de d. prișimar și că, pe această chestie a existat o perfectă solidaritate, indiferent de culoarea politică a membrilor delegați. Dacă cele ce afirm aci sunt puse la îndoială, să se încumete cei în drept și să mă desmintâ, căci eu nu înțeleg ca unii să fie »la plăcinte înainte, la război înapoi“. F. Sachetti Membru în delegația permanentă a municipiului Constanța. I Viata cercetășească Comandamentul Marei Legiuni a cercetașilor României, a trimis următoarea adresă Comandamentului cercetașilor din Constanța: Domnule Comandant. Și pe calea aceasta, comandamentul Marei Legiuni vă mulțumește, de vpa îitia personal, precum și tuturor colaboratorilor și sprijinitorilor dvs. pentru tot ce ați făcut întru realizarea succesului strălucit al serbărilor dela 20 și 21 Mai, cari au imagunat fericit și demn seria, de solemnități întru celebrarea anului jubiliar al Dobrogei. Cu mulțumire am constatat concursul generos al autorităților, participarea armatei și marinei, prezența școalelor și interesul binevoitor al publicului față de opera cercetășiei române, bine reprezentată prin cele patru cohorte prezente în număr mai mare: București, Medgidia, Bazargic și Constanța, a căror înnâlțitoare înfrățire în idealismul cercetășesc a emoționat pe toți cei ce au asistat la legământul solemn din Piața lui Ovidiu. Păstrând tuturor recunoștință pentru sprijinul, pe care îl solicităm și de aci înainte „ comandamentul Marei Legiuni exprimă laudă celor patru cohorte numite pentru stăruința lor în spiritului cercetășesc adevărat • — constată cu mulțumire continu i stea de activitate, de la înființarea organizației, al d-lor comandanți N. Constantinescu-Pană și A. Alecu și salută cu bucurie premisa nouilor colaboratori. Sănătate. Comandantul Marei Legiuni Profesor. (ss) Const.. Ikedelcu 'x;H țț. sJ-Ä Victimele vitezii Eri după amiază pe strada Carol, la intersecția acesteia cu bulevardul Regina Maria, autocamionul societății de cimenturi a isbit căruța lui Haralambie Ionescu , din suburbia Anadalchiei, sfărâmând-o. Căruțașul s’a ales cu leziuni serioase. Căruța a fost spartă. , —SH----- ‘ E3 Atacul unei bande Astă noapte, o bandă de ruși din Ghizdurești a încercat să fure lemne de la podul Atârnați al carierei Cantacuzino-Hârșova. Somată de gardianul Grigore Mihai, banda a răspuns cu focuri de armă, împușcând grav pe gardian, care a fost internat în spitalul din Hârșova. ZOB .VÜI Excroc dresat Poliția a arestat în localitate pe un oarecare Mendel Ilsac din Galați. Acesta prezentându-se sub un nume fals, drept reprezentantul unei mari firme din Galați a încasat de la diverși comercianți sume de bani, al căror total se cifrează la peste trei sute mii lei. Ancheta este în curs. ■ [UNK] [UNK]wir , .BKjÜl Și-a ars hainele Măcelarul Gheorghe Badea din strada Crișanei 29, venind beat acasă pe la orele 3 din noapte, după ce s’a certat cu concubina sa, a luat toate hainele ce se aflau în locuință, și ducându-le în curte, le-a stropit cu petrol și le-a dat foc. Iată unul care și-a făcut-o pe piele, de vreme ce a rămas fără haine. am»--1 fübi Restaurantul „CAPATO“ și-a redeschis Grădina de Vară — Bucătărie excelentă — SPECIALITĂȚI de PESCĂRIE GRĂTAR SPECIAL. Vinuri indigene și streine ORCHESTRA unii Luni seara, comitetul local al partidului național țrănesc se va întruni la casa partidului, spre al fixa ziua întrunirei cetățenești,, precum și a discuta diverse chestiuni la ordinea de zi. I A— { 1 * ""■iPil Inspectoratul muncii din localitate, a început de două zile, verificarea scrielor sindicatului! «Muncitorilor Manuali“ din port! Cu vaporul „România“ s’au înapoiat în localitate, membrii congresului farmaciștilor precum și cei ai societății „Carpatina"l din Sibiu, ce au fost în excursiiune la Constantinopol. I “ irif 1 Anunț pe această cale pe toți clienții mei care îmi dolorează bani pentru bilete teatrale, să biinevoiasca a-mi achita, de îndata sumele, cunoscând că în cazi contrar voi fi nevoit a le publica numere în gazete. a Moritz Comet | agent teatral I ms’»« r. ^ ,.T I La 15 iulie, 1928, se va deschide la Constanța un curs pregătitor de clasa Vili și Bacalaureat pentru absolventele și abisolvenții a 7 clase liceale. I Corpul profesoral este alcătui din cei mai distinși profesori titulari ai învățământului secundar din Regiunea X a școlară. Informațiuni și înscrieri, până la Iulie, la d-l profesor Gr. Rost str. șt. Bănescu 3. Toată lumea să cumpere piatră brută pentru clădiri, numai la depozitul d-lui Costică Kirițescu din bulevardul Ferdinand, care vinde cu prețul de 250 Lim c în loc de 400 cum vân< alții. PANZA DE MATASI elvețiană pentru mor Carbid en gros „Zenith” str. Ștefan cel Mare 48, Constanța. —a— tip INȘTIINTARI a sosit ceasornicul Chronometri ȘAPIRA Lei ÎIOO bucata, garantat ani. Verighete de logodne și cadouri la ȘAPIRA