Dacia, ianuarie-iunie 1931 (Anul 18, nr. 1-96)

1931-06-10 / nr. 87

| Cei șaizeci , patru ! După consultația Șaizeci și patru de consilieri comunali și județeni cari contau până acum ca membri ai partidului național-țărănesc, cari au fost susținuți și au fost aleși pe listele acestui partid in demnitățile pe cari le-au ocupat până mai ori ori le ocupă încă, au votat pe candidatul guvernamental nu fără a asigura mai înainte conducerea partidului național-țărănesc de fidelitatea și statornicia lor. Pentru lupta pe care o duce partidul național-țărănesc contează foarte puțin dacă in parlamentul acesta ori în altul, el are un reprezentant mai mult sau mai puțin. Dar faptul că s’au putut găsi între membrii lui șaizeci și patru de oameni de nimic, șaizeci și patru de trădători, aceasta arată cât de crâncenă trebue să fie lupta pe care el are a o duce de acum înainte. Arată că pentru înrădăcinarea cinstei și consequenței politice, el mai are încă multe de făcut. Educația politică a masselor, pe care partidele oligarhice și bancare le pervertesc prin tot felul de mijloace, așteaptă de la partidul național țărănesc o operă de purificare, operă care nu mai poate întârzia. Altfel consecințele le va suporta singur. Nu se lunjet descoperitQPii de MunlHte In ultimele luni, vama a descoperit mai multe contrabande. Amenzile aplicate contrabandiștilor au fost vărsate casei autonome a monopolurilor. Totuși vameșii se plâng că de ani de zile nu și-au încasat armele. Toate intervențile pe lângă Regie au rămas ineficace. Din această cauză cei puși să descopere contrabandele sunt descurajați, luându-li se și ultimul stimulent, pentru care și au pus de multe ori viața în pericol. ni Surpare de mal — Un om omorât — In apropierea Constanței s’a prăbușit un mal de pământ nisipos. Lucrătorul Ion I. G moiu care săpa în pământ a fost complect acoperit de malul surpat. După câteva ore el a fost găsit asfixiat. Parchetul fiind înștințat a ordonat transportarea cadavrului la n orgă. Crimă din ură Erid. a. doi vechi dușmani Drăghici C-tin din mahalaua Coiciu 169 și Gh. Popa s’au luat la ceartă. La un moment dat acesta din urmă a înplântat un cuțit în pieptul lui Drăghici lăsându-l într’un sac de sânge. In stare gravă el a fost transportat la spitalul Dr. Si n. Beálini mierlit? sesatoriale Ile la Calai! La alegerile pentru colegiul profesional cari au avut locuri la Galați s’au obținut următoarele rezultate: Secția industrială: M. Auschnit 71 voturi ales Popovici Mezin 198 D. G. Rizescu 13 Secția comercială: Apostol Popa 223 « ales Izvoranu 48 « Secția agricolă I Lupescu 273 voturi ales Zainea 69 « Alegerea Consiliilui Colegiului Fnaieul din Constaota Sâmbătă 23 Mai a. c. farmaciștii din municipiul și județul Constanța, au procedat în conformitate cu noua lege sanitară la constituirea secțiunei din județul Constanța a colegiului farmaceutic cât și la alegerea primului comitet care se compune din 3 farmaciști diriginți proprietari 2 farmaciști licențiați precum și un membru supleant în comitet. Adunarea a avut loc la prefectura județului Constanța și a fost prezidată de d. Dr. Virgil Apostolescu medicul primar al județului ca delegat al Ministerului Sănătății publice. Au candidat 8 farmaciști iar după alegere au intrat în consiliu d-nii farmaciști: 1. Miga Ion I. Berbereanu, Stelian Stănescu, Nicolae Bigani și I. Zachi iar supleant D-na C. Mihăilescu-Acest comitet întrunit imediat s’a constituit în modul următor. Peședinte I. Miga secretar Ion I. Berbereanu Casier Stelian Stăncescu. ndivitarea „Crucii Roșii” la constanța Toate surorile infirmiere voluntare ale Crucii Roși, absolvente în anul trecut ale cursurilor de la spitalul militar, fac actualmente practică sub conducerea d-nei Elena Botez, vicepreședinta filialei Constanța. Bolnavii spitalului militar sunt îngrijiți de infermierele ce vin la practică și ajutați de doamnele din societate, care în timp de pace la fel ca în răsboiu înțeleg să-și facă datoria față de fii țâri. Don A liman le similite pe Eri s’au înregistrat două încercări de sinucidere. Femeea Adipea Redini din Techirghiol fiind cuprinsă de un acces de alienare mentală a încercat să se sinucidă. In acest scop ea a vrut să se arunce înaintea trenului de București. Gestul a fost observat la timp de un cantonier care a împiedicat o să se omoare. i «OSV <1. La spitalul »Drion» a fost internată fata Floarea Pop servitoare în str. Traian, care a încercat să se sinucidă astă noapte cu tinctură de iod. Ea a încercat să și pue capăt zilelor din cauza unei dragoste nefericite. Starea ei nu este gravă, SiSeria ResMrululantic, la Gonstanța Ca și în restul țarei, s-a sărbătorit ori cu un deosebit fast în localitate, un an de la urcarea pe tron a Majestății Sale Regelui Carol II. Dimineața a avut loc la Catedra episcopală un Te Deum oficiat de Episcopul Gherontie al Tomisului înconjurat de întregul cler, la care au asistat toți capii autorităților civile și militare. O companie de onoare din reg. 34 Inf. a dat onorurile. In acest timp mai multe hidroavioane și avioane au sburat deasupra orașului făcând diferite figuri acrobatice. Seara la orele 8 a avut loc o retragere cu torțe. Din Matti t emorilor se DM la nenumărate landuri ziarul nostru s’a făcut ecoul nevoilor exprimate ale Castariței, intervenind pe toate zile pentru soluționarea lor. Campaniile de presă și-au avut efectul dort de noi și de întreaga populație a orașului. Din nou se pune la ordinea zilei o chestiune vitală, de o importanță capitală pentru prestigiul economiei noastre naționale. E vorba de exportul nostru de petrol export care aduce milioane la vistieria statului și sute de mii în caseria municipiului Constanța. Cu toate acestea, chestiunea exportului de petrol este neglijată. Petroliștii intervin pretutindeni pentru a li se crea posibilitatea intensificării acestui export prin extinderea bazinului de petrol. Când Constanța a ajuns a fi punctul de unde se alimentează cu produse petrolifere Europa întreagă, nu înțelegem de ce atâta indiferență și de ce cererile petroiștilor merg în gol Toată atenția ar trebui să fie îndreptată numai asupra baziului de petrol, el dă viață și animație portului. Actualmente tancurile care nu pot pr ude loc la dana unde este instalată conducta de petrol, sunt nevoite a aștepta zile întregi în port și în radă. De multe ori vasele ancorate în port au suferit accidente, lovindu-se de epava vaporului scufundat «Jima“. In urma acestor accidente, vasele care au suferit avarii au fost nevoite să ne ocolească, prelungindu și cursa până în porturile rusești. Află de aceasta, tancurile cari nu capătă loc la conductă și cari așteptă rândul fac cheltueli mai mari în plus, cea ce constitue un nou motv ca aceste vase să ne ocolească. Să nu uităm că rușii au creat la Marea Neagră portul de petrol Tonapse, construit special dea concura Constanța. Exportul petrolului rusesc prin acest port se face cu cea mai mare regularitate, făcându-se înlesniri cumpărătorilor și dându-se posibilitatea ca încărcările să se facă cât mai iute posibil. De acea, pentru că pe viitor să nu fim ocoliți și pentru că exportul nostru să se intensifice, nu să scadă ca în prezent — ar fi bine ca doleanțele petroliștilor să fie cât mai curând satisfăcute, extinzându-se bazinul de petrol. Furturile la plaje Odată cu începerea băilor de mare și-au făcut apariția pungașii de plajă. Em, d. cpt. Stănescu Ion din reg. 34 Inf, a reclamat chesturei că în timp ce făcea bac la plaja »Trei papuci“, un pungaș s’a strecurat în cabina sale, fa rându i lucrurile de valoare din buzunare. Io jurai Melet* de la Táramuras —O urmărire în localitate — în legătură cu descoperirea fraudelor cu pădurile de la Târgul Mureș a sosit în localtate un comisar de la poliția judiciară din acel oraș însoțit de doi dedeclivi pentru a atesta pe un inginer agronom implicat în această afacere. Deoarece inginerul urmărt nu mai lovește în localitate și fusese numit în ultimul timp șef al unui ocol silvic din Cadrilater, polițiștii au plecat spre Silistra.«»angst *«*»»*=« % Anul XVIIII No. 87 Director-Proprietar L. M. MOLCUR ® idecția fi Administrația Strada Qard II ®. A CEtate ABONAMENTUL Es 12 luni 700 ll 6 pî ■ * • I * I ■ 400 „ Pentru autorități ș! Instituțiuni^ban- Care abonamentul îndoit^ Miercuri 10 Iunie 1931 — TELEFON No. 822 — Apare aestult la ora 12 ANUNCIURI DUPĂ TARIF Expliiada și învățăiintele UNEI ALEGERI Guvernamentalii au înregistrat un nou succes: au obținut și locul de senator al colegiului consiliilor comunale. Este deosebit de ciudat lucru — dacă alegerile în țara noastră s'ar efectua în mod cinstit — ca un candidat liberal să reușească în această alegere unde se știe că votează aproape in unanimitate oameni despre care se știa că nu pot fi altceva decât membri ai partidului național-țărănesc. Pentru cine nu cunoaște cum s'au petrecut lucrurile în adevăr, rezultatul alegerii de la 6 Iunie este cu adevărat neexplicabil iar dacă totul se poate încerca o explicație, aceasta n'ar putea fi câtuș de puțin plauzibilă pentru că nu se poate câtuși de puțin crede că insuccesul înregistrat de partidul național țărănesc se datorește cumva unui declin ori poate unui început de descompunere. Firește dacă alegerea de asaltăeri ar fi fost perfect corectă, alte explicațiuni nu s-ar putea găsi reușitei candidatului liberal. După culoarea politică a votanților de asaltăeri, candidatul liberal care a obținut 195 voturi nu ar fi trebuit să aibă decât 131 voturi pentru că atâția liberali existau între votanții prezenți. Candidatul național-țărănist ar fi trebuit să obțină 202 voturi pentru că atâția naționali-țărăniști se găseau printre votanți. Totuș candidatul liberalilor a obținut 195 voturi pe când candidatul partidului național-țărănesc n'a obținut decât 138. Cum se explică diferența de 64 voturi pe cari le-a obținut candidatul liberal și cari ar fi trebuit să revină candidatului național țărănist ? Dacă alegerile nu s'ar fi petrecut așa cum s’au petrecut, s'ar putea admite, cum am spus, ipoteza unui început de desmembrare a partidului național-țărănesc. Faptul însă că la alegerile pentru Cameră partidul național-țărănesc s'a plasat în fruntea întregii opoziții luând 30 mandate, însemnează că ipoteza începutului de desmembrare cade, iar că încrederea populară se îndreaptă încă spre partidul naționalțărănesc și chiar într'o apreciabilă măsură. Se știe doar că de exemplu liberalii imediat după guvernările lor de abia reușiau să obțină în parlamentul următor cel mult 7-8 mandate. Dacă alegerile ar fi fost perfect libere, dacă nici o ingerință, nici o încercare de cumpărare a voturilor nu s'ar fi făcut, evident că numărul mandatelor obținute de partidul național țărănesc ar fi fost cu mult mai mare. Se știe însă cum au fost aceste alegeri. Să mai arătăm încă odată seria tuturor abuzurilor, a fărădelegilor cari s'au comis spre a asigura guvernului majoritățile pe cari le-a obținut, ar fi credem fără rost. De aceea, nu trebue să ne mirăm câtuși de puțin că rezultatul alegerii de Sâmbătă este acela care a fost. Consilierii cari trebuiau să voteze au fost terorizați, arestați, ținuți sechestrați câte o zi două spre a li se obține declarație că vor vota pe candidatul guvernamental. De asemenea, băncile liberale au „lucrat“ intens amenințând cu execuțiuni silite sau întrebuințând restul arsenalului de mijloace de cari dispun spre a se obține voturile consilierilor votanți. Candidatul guvernamental care s'a ales alaltăeri nu va recunoaște că a fost liber ales. Chiar dacă formal litera legii se va fi respectat, adevărul este că în fond alegerea s'a făcut prin călcarea legii. Dar unii votanți au putut fi mituiți. Acesta este faptul din care partidul naționalțărănesc are atrage serioase învățăminte pe viitor. Au fost 64 de inși cari pur și simplu s’au vândut ori s'au dovedit oameni slabi. Pe aceștia și încă pe alții ca ei partidul național-țărănesc are obligația sa-i măture din rândurile sale. Pentru zilele luptei pe viață și pe moarte care începe astăzi, partidul național țărănesc nu poate conta decât pe oameni întregi. De aceea, o operă de purificare se impune. Este necesar, categoric necesar, ca toți aceia cari în vreme de cumpănă au trecut de partea cealaltă acoperiți de secretul votului și cari până ele au profitat de pe urma regimului național-țârănesc, să fie alungați cu scârbă. Pentru că dacă sunt nemulțumiri în contra acestui partid, ele se datoresc tocmai acestor lichere, cu nouă fețe, de cari partidul național-țărănesc are obligația să se dispenseze. Nu numărul ostașilor ci virtuțile lor trebuesc să se ia în considerare. Alegerile s'au terminat. D- Argetoianu poate pleca in concediu___ Luni unii constințean la Londra Pe cale particulară aflăm că vioristul Gorge Antoniu originar din Constanța obține succese enorme pe scenele teatrelor din Londra unde concertează. D. Gorge Antoniu a plecat acum douăzeci de ani din Constanța, stabilindu-se în Capitală, unde a urmat cursurile conservatorului de muzică. înzestrat cu un real talent el a plecat la Paris și de acolo la Londra. Intr’un interviev acordat unei reviste de specialitate, d. Antoniu își amintește cu drag de locurile copilăriei de pe malul Mării Negre. Este probabil că d-sa va face în cursul anului acesta un turneu în România, Rezultatul mafiMlor C.F.R. Duminică a avut loc pe stadionul sportiv al municipiului un match amical de foot ball între echipa C. F. R. București și Victoria Constanța, ambele de categoria I. Rezultatul a fost de 1 la 1 pentru echipa bucureșteană Luni pe acelaș stadion, a avut loc un match de foot-ball între echipa C. F. R București și echipa elenă «Epis» Constanța. Matchul s-a terminat cu scorul de 2 la 1 pentru C. F. R. •.. Prima victimă a mărit —Un marinar înnecat— Ori după amiază, un grup de soldați de la baza navală s-au dus să facă baie în mare la plaja Tataia. Din aceștia, soldamarinar Seperinski înaintând prea mult în larg și probabil fiind apucat de un cârcel s-a înnecat. Cadavrul lui a fost imediat pescuit și transportat la morga spitalului militar. Severinski era originar din Basarabia și a fost încorporat cu contigentul 1931. Prima baie făcută in mare i-a fost fatală. Starea nițel Recolta se anunță până acum foarte frumoasă. Agricultorii se arată însă îngrijați de faptul că plouă prea mult. Ultimele ploi au cauzat pagube serioase. Piața cerealelor * 1 6 Iunie 1931 2 Grâu de toamnă 280 7 orz 290-300 7 ovăz 365-385 26 porumb 220-235 1 rapiță primăvară 420-1 fasole 490-15 pae dughie 200-260 2 lână 350- 3800 Situația fiecăruia dintre partidele politice se arată în realitate după alegeri. Numărul de voturi obținut de fiecare din ele, curentul care pe alte căi se poate observa în opinia publică pentru fiecare din ele precum și o sumedenie de alte elemente care se pot observa cu prilejul consultațiunii corpului electoral? pot arăta aproape cu preciune care este locul pe care fiecare partid politic îl menține în viața politică, dacă se mai bucură sai nu de încrederea poporului. In lumina acestor premize vom privi rezultatul general al alegerilor și în special situația partidului național-țărănesc. Cifrele arată că guvernul a obținut în aceste alegeri majorități zdrobitoare. Evident, nu vom uita spunând aceasta, două lucruri și anume: întâi că aceste voturi nu s’au dat toate guvernului și al doilea că aceste voturi s’au obținut prin procedee despre cari e mai bine să nu mai vorbim. Se știe doar că pe listele guvernului au candidat liberalii d-lui I. G. Duca precum și uniii reprezentanți ai diferitelor. asociații profesionale cu categorii sociale. De aceea e foarte greu de precizat cui anume au fost date voturile obținute de perimata Uniune Națională precum și care e locul în angrenajul vieții politice a țării, în scara valor lor politice dară vieți, a partidelor cari au alcătuit această uniune națională. In ce privește însă partidele de opoziție, situația lor se desemnează precis. In fruntea tuturor stă partidul național țărănes . Faptul este foarte logic și dacă este necesară o explicație, ea se va desprinde din cele de mai jos. După război s-a format în România un singur partid cu ramificații pe întreg cuprinsul țării. Partid cu ideologia lui și cu un program de guvernământ, potrivit nouilor cerințe. Partid, care din punct de vedere al organizației, a însemnat un mare progres în desvoltarea politică. Acest partid a fost violent combătut de la început chiar, de toate celelalte partide sau grupări. Era o înțelegere tacită a tuturor pentru a combate partidul național-țărănesc. Decât numai, toți adversarii nu au contat pe un element nou : schimbarea mentalității survenită în urma războiului. Partidul național - țărănesc era în ritmul timpului, a răspuns aspirațiunilor cetățenilor, venea cu o mentalitate nouă. Adversarii lui au continuat să rămână la mentalitatea învechită. Nu și au dat seama că prin introducerea votului universal, s’a produs o revoluție. La guvern, partidul național-țărănesc a fost combătut cu aceiași violență. După demisia benevolă a guvernului, pentru a ușura dorința Suveranului de a se realiza un guvern al uniunii naționale, a început o și mai violentă campanie împotriva acestui partid. Partidul național-țărănesc a fost ținta tuturor atacurilor pentru că dela început și a fixat o linie, de conduită de la care nu s-a abătut este singurul partid, care a avut o singură atitudine. Adversarii săi care atât în chestiunile mari cât și în cele mici, au avut sau atitudini potrivnice, sau au fost în echivoc, sunt neconsolați de atitudinea acestui partd. De aci acțiunea de răzbunare împotriva partidului național-țărănesc Cu o violență necunoscută încă în luptele dintre partide, guvernul Iorga secondat de partidul liberal și de toate celelalte grupări, a dat un formidabil asalt împotriva partidului național țărănesc. In numeroasele reportagii bazate pe fapte controlate, s’a putut vedea la ce mijloace de ordin «practic» au recurs guvernamentali» înainte de alegeri, și în ziua de alegeri. Ziua de alegeri va rămâne în analele politicei noastre ca o zi de pomină. Nu mai înșirăm noi fapte deja cunoscute. Tragem concluzia, că deși partidul național — țărănesc a avut împotriva sa coaliția tuturor grupărilor politice și a guvernului care a operat urnele, totuși, a făcut dovada nu numai a popularității, dar și a forței sale. Dacă acest partid e slab, dacă pe propagandiștii săi nu-i primeau alegătorii la sate, cum au afirmat tot timpul cartelații guvernamentali, pentru ce guvernul a fost nevoit să recurgă la mijloacele, la care a recurs ? Căci față de un partid slab, inexistent electoralicește, nu ai nevoe să iei măsuri excepționale. Măsurile luate de guvern nu au fost aplicate celorlalte grupări politice decât din eroare, cum tot din eroare a fost percheziționat un ministru din guvern, oprit și arestat de jandarmi, pentru că jandarmii care îl cunoșteau nu aflaseră încă de trecerea lui de la naționali — țărăniști la guvernamentali. Rezultatul acestor alegeri, cu toate acestea arată că partidul național țărănesc este singurul partid care reprezintă o forța reală și un puternic instrument de guvernare. Guvernul prin comunicare și comentariile oficioaselor sale, vorbește de strălucita sa victore. D. Argetoianu știe că nu e vorba nici de victorie și cu cât mai puțin «strălucit»! D. Argetoianu știe că a pregătit acest rezultat și cum l-a pregătit ! De aceia oficiosul guvernului poate scrie cu seninătate naivă: «Succesul strălucit obținut de listele de candidați ai uniunii naționale. DEȘI PREVĂZUT,“ Vedeți, succesul era.. «prevăzut» și aranjat, D. Argetoianu e înainte de toate prevăzător. Rzultatul alegerilor efectuate în condiții excepționale, a fixat poziția partidelor politice și a diferitelor grupuri. Faptele zilei Borfașii la lucru — Pungașul Vasile Popescu originar din corn. Poenișvăriștea jud. Gorj aseară la orele 9 pe str. Jupiter a smuls din mână d-nei Elena Constantin o poșetă cu ban. La țipetele doamnei au sărit trecătorii cari după o goană de aproape jumătate de oră, au reușit sar prinză, predându-i pe mâna poliției. Spargerea Cu ajutorul unor chei potrivite, hoți rămași încă nedescoperiți s’au introdus in locuința d-lui Ismail Hasin din str. Aprodul Purice 9, furând lucruri casnice și două covoare orientale de preț. Scandal — Barbu Neculai din str. Câlugăreni 34 și marinarul soldat Stănescu Gh. de la Divizia de Mare, au provocat un enorm scandal, încercând să înjunghie pe un gardian public. Accident. Automobilul cu No. 343 condus de șoferul Gogu Durea, circulând cu viteză pe str. Mircea, la colț cu str. Carol a lovit trăsura cu No. 20 condusă de birjarul Rifat Sahhir. Ambele vehicule au fost avariate ușor și un cal de la trăsură a fost rănit. Mâini Se pare că parlamentul va fi convocat la 15 Iunie. Leziunea va fi de scurtă durată. I —. ; js?Nr»n*ni Exportatorii și comercianții din localitate protestează împotriva deosebirei orelor de serviciu la autoritățile din port. La S. P. M. se lucrează de la 7 luni la 11 dim. și dela 25 d. a. La c. f. r. dela 6 la 2 1 dim. și 2-5 d. a. și la vamă de la 8-12 dim. și 35 d. a. Din această cauză exportatorii sufără prejudicii și cer unifcarea orelor de lucru la autoritățile din port.