Dimineaţa, noiembrie 1914 (Anul 11, nr. 3831-3860)

1914-11-01 / nr. 3831

Rușii înaintează iia, Galiția *"----- 1 1 •»» ......... ■■ ' "" «EI an Ineonfarat iar Przemysl» ---------------##--------------— Raport oficial austriac — Viena, 3 ® Oct.—Comunicat oficial ! Operațiunile pe teatrul de razboiu din nord-est se continuă metodic fără tulburare din partea Inamicului. In teritoriul Galiției centrale evacuat de noi spontan, rușii au înaintat până dincolo de Vistula Inferioară, dincolo de Rzeszow și In spațiul Lisko. Przemysl este din nou înconjurat de ruși. In valea Striului un grup inamic, fiind înfrânt, a trebuit sa fugă în fața focului bateriilor noastre și in fața cavaleriei noastre apărută pe neaștepte. (Kor. Bureau). * Luptele din Franța I ’ — ----------—?—i—tixmurile fia mina garminilor.Francezii au realizat alte progrese. T Petrograd, 30 Oct.— Agenția Havas transmite următorul comunicat oficial francez din II (II) st. n. p. la 15 jum.: și Pe aripa stingă lupta a reînceput era dimineață cu ib intensitate mare între Nieuport și Lys. In general frontul nostru s’a menținut cu toată violența forței Iatacurilor germane îndreptate contra anumitor puncte de sprijin ale liniei noastre. 1. La nord de Nieuport am putut chiar să reocupăm tombaertzyde și sa înaintăm dincolo de această localitate, dar spre finele zilei germanii au izbutit să cucerească Dixmunde. Continuăm a ne menține în împrejurimile acestei localități și pe canalul dintre Nieuport și Ypres, care este puternic ocupat. Lupta ia fost foarte crîncenă pe toate aceste puncte. Trupele engleze, atacate pe mai multe puncte, au oprit pretutindeni în loc pe dușman. Pe restul frontului, situațiunea este în general neschimbată, cu excepția cîtorva înaintări ale noastre la nord de Soissons în regiunea la apus de Vailly și pe aripa dreaptă a Aisnei. In afară de aceste două puncte, starea atmosferei a permis ca acțiuni de amănunt să fie în favoarea noastră, în special am respins cu pierderi mari pe ""dușman la Coincourt, la 3 km. spre nord de pădurea "Parroy*— (Westnik). Cum pot intra vagoanele ungurești in țară ? O MĂSURĂ A SERVICIULUI SA* Fată de starea de necurățenie în care se găsesc toate vagoanele goale ungurești, cari se trimet în Rominia, pentru exportul cerealelor, serviciul sanitar în înțelegere cu direcțiunea căilor ferate, a luat toate măsurile de precauțiune. Toate aceste vagoane vor fi supuse la o riguroasă desinfectare, în momentul sosirea lor la punctele noastre de frontieră. De asemeni, ungurii au fost anunțati telegrafic de a evita pe viitor trimeterile vagoanelor cari nu vor fi în perfectă stare de curățenie. In urma, înțelegerea stabilită între Căile ferate și direcțiunea serviciului sanitar, s’a dat de asemeni ordine tuturor organelor drumului de fier de la frontierele Predeal, Palanca și Cimenî, de a refuza primirea oricărui vagon unguresc, care nu va îndeplini condițiunea de a fi fost pe deplin curățit și desinfectat, NIT AR Germania dușmanul secular al tarellor Londra, 29 Octombrie.— Agenția Recher află din Simla că viceregele prin» tr’um comunicat deploră încercarea ce se face de a tîrî Turcia într’un războiul contra Angliei în folosul Germaniei și Austriei, dușmanii seculari ai națiunei turcești. Nuse va putea ști decit mai tîrziu cum populațiunea din ținuturile îndepărtate vor primi comunica» tei, dar șefii recunoscuți ai comunitatea mahomedane țin de pe acum mee» Singuri spre a sprijini pe Anglia, și în mochee, pretutindeni în Indii s’afi spus rugăciuni pentru izbânda armatelor engleze și pentru ca Turcia să răcile noastră sau să fie de partea Angliei. (A. R.) Alte fraude germane Două nouă descoperiri senzaționale în trenul de Arad ------ IQj IQr îndrăzneala germanilor fața de țara noastră ia proporțiile unui adevărat scandal. După faldurile comise cu transporturile descoperite noaptea trecută, a celor 30 colete cu materiale de telegrafie fără fir, cari aveau declarațiunile vamale că sunt „pînze pentru circ“, — autoritățile vamale de la Predeal au făcut în cursul zilei de erî o nouă senzațională descoperire. * La sosirea trenului de Arad în gara Predeal, un domn locotenent, von Dening, sa prezintat autorităților vamale, drept curier special al ministerului de război și german trimis la comandamentul german din Constantinopol, declarînd în acelaș timp că are într’un vagon 13 colete, burdufuri de piele mari, cu corespondență diplomatică. Cele 13 colete poartă sigiliul ministerului de război german. Față de această declarație, vama Predeal a comunicat de urgență cazul telefonic ministerului de finanțe, care a disputat reținerea celor 13 colete la sosirea lor în gara de Nord. La sosirea trenului de Arad, coletele au fost preluate de către șeful vamei gării de Nord și reținute. Cu toate intervențiile făcute de ministrul Germaniei, putem ști însă că cele 13 colete n’au fost încă predate locotenentului von Dening și că nici nu vor fi predate. In acelaș tren, autoritățile căilor ferate, după cite aflăm, au făcut o altă senzațională descoperire. Intr-un vagem de clasa I au fost găsite opt colete, burdufuri de piele noul, mari, venite de la Berlin împreună cu un însoțitor german, care călătorea în acelaș compartiment. Verificate In gara de Nord, s’a descoperit că cele opt colete conțin monede de aur nouă germane, trimise pentru Turcia. A. Sandu Transporturile germane Mijloace incorecte.— Transportările oprite De chrid s'au luat măsuri severe pentru controlarea transporturilor străine cari trec pe la noi, de atunci germanii au recurs la următorul truc: sub diferite pretexte ei își procură deja legația din Berlin, este un „laisser passer", cu ajutorul căruia anumite persoane să fie apoi însărcinate să treacă pe la noi munițiuni pentru Turcia. Așa a procedat și ultimele transporturi din zilele acestea. Unul din transporturi era condus de o persoană care avea un laisser passer", și a declarat ca bagajul său conține efecte diplomatice. De fapt însă s'a găsit aparate de telegrafie fără fir, în saci și lăzi de cite 3 metri. Transportul a fost oprit. imediat a sosit apoi uri alt transport în colete, condus de o persoană, care însă nu mai avea „laisser passer“. Coletele erau declarate ca avînd efecte de... circ. Ele conțineau insă aparate militare si corturi. Transportul acesta a fost de asemenea oprit. * Ere au sosit din Berlin alte 20 de lăzi, cari în momente cind scrim aceste rînduri sunt supuse controlului. In ce privește transportul de aur el a trecut intr adevăr eti-noapte, așa cum am anunțat noi. Se spune că aurul a fost declarat ca atare din partea lui Deutschebank, fiind vorba de 10 milioane expediate pentru sucursala din Constantinopol. Din toate cele de mai sus relesă dar, cum noi, drept mulțumire pentru Turna curo •»*'. — Bosforul, ne-am grăbit să stabilim o legătură directă de cale ferată Berlin-Constantinopol, pentru ca acesta din urmă să nu ducă nici o lipsă. Ci despre felul disprețuitor cu care Germania tratează neutralitatea noastră, aceasta n’o mai relevăm, e de prisos ! * * ' va Razboiul dura pînă în Febbruarie Roma, 30 Oct. — Din Londra se anunță că un ofițer superior francez ar fi declarat corespondentalui ziarului „Daily Mai!“ că nu se poate spera ca războiul actual să se încheie mai degrabă decit în Februarie 1915 spre a se putea infringe, cum este de dorit, rezistenta Germaniei, (K. K. T. Korrespondenz Bureau) Ca prizonier politic in Austri ---------------**--------— II Spionomania în Austria.— 8000 persoane suspecte arestate în Galiția.— Un avocat arestat fiindcă e însurat cu o rusoaică.— Un medic arestat fiindcă o pacientă i-a cerut o placă fotografică. •— Un soldat ucis de niște patrioți Dacă războiul Contra Serbiei a fost primit cu răceală, intrarea Germaniei In acțiune a dat foc la mari și entuziaste demonstrațiunii. Vienezii crezînd încă în existența triplei alianțe și în dependința Romînieî de Viena și Berlin, au demonstrat nu numai în fața ambasadei germane, ci și în fața celei italiene și a legației române. Dacă în alte țări declararea războiului și demonstrațiile patriotice au coincidat cu excese contra străinilor, trebuie spus, spre onoarea vienezilor, că aceștia au avut o atitudine corectă și civilizată. Și ar fi păstrat-o poate pînă astăzi dacă n’ar fi intervenit autoritățile birocratice cu unele comunicate neroade. Apucate de un subit acces de spionomanie și suspectare au făcut apel la patriot! să fie cu ochi! în patru, să supravegheze pe străin! și pe ce! car! trădează sentimente antipatriotice, și să înlăture (unschädlich machen) orice individ suspect. Acest comunicat a dat rezultate care au întrecut așteptările emițătorilor lui. Unii Sherlock Holmes amatori au crezut desa lor datorie de a denunța cel puțin zeci de indivizi suspecți pe zi, astfel că în scurt timp închisoarea militară din Viena s’a umplut de spion și Indivizi suspecți. In prima jumătate a lunii August au fost arestate la Viena peste o mie de persoane în urma acelui comunicat. Au fost însă și unii cari au crezut că „înlăturarea“ indivizilor suspecți trebuie să fie radicală și s’au dedat la excese contra celor bănuiți sau denunțați ca spioni sau irendentiști. In provincie spionomania, suspectarea și excesele patriotice au făcut ravagii și mai mari. In primul rînd Galiția șî Bucovina au dat un număr mare de victime. Pînă la 1 Septembrie nu mai puțin de cu 8000 persoane, dintre cari vreo o mie de preoți ruteni, au fost arestate în aceste două provincii sub bănuiala de spionaj și antipatriotism. Intre arestați se găseau preoți și învățători, țărani și negustori, funcționari de-ai statului și lucrători; ruteni și polonezi, __ români și evrei, tineri și bătrîni, bărbați, femei și... copii. Intr’o seară, prin August, pe cînd mă aflam pe cheiul Franz Josef din Viena am văzut trecînd cîteva tramvaie pline de civiliști pe toate vîrstele și de diferite clase sociale, escortat! de militari. Intercisidu-mă am aflat că face parte dintr’un transport de 2000 indivizi suspecți din Galiția, și că sunt trimiși în Styria, lingă Gras, ca să fie internați acolo pe tot timpul războiului. Pe lingă Galiția, Bosnia, Herțegovina, Dalmația — în aceste provincii a funcționat și spînzurătoarea — Istria, Triestul și Triestul au dat un număr însemnat de victime. E de ajins să pomenesc că pînăr arhiepiscopul din Laibach a fost crestat și internat. Un caz tipic, care arată pina unde a mers spionomania în Austria, s’a întîmplat la Wiener-Neustadt. Acolo cunoscutul avocat dr. H. Löw a fost arestat împreună cu soția sa, fiindcă... d-na Löw e rusoaică. Un prieten al familiei Löw, funcționar la poștă, a fost de asemenea arestat, fiindcă... și-a cumpărat amu! *cesta mobilă nouă. Tot trei au fost înaintați parchetului militar pe b bănuiala de spionaj și după nouă săptămîni de prevenție au fost eliberați căci nu s’a putut dovedi cea mai mică vină. Am spus că e un caz tipic, fiindcă sunt nenumărate cazurile persoanelor arestate fără nici un motiv, ținute săptămîni de zile în prevenție, apoi eliberate fără să li se facă măcar proces. Voi fi mai cita un singur caz". Un medic rus, d-rtd Chmielnicky, asistat la um sanatoriu de lingă Viena, de 20 de ani în Austen, cu diploma de la Universitatea din Viena a fost arestat sub bănuiala de spionaj și ținut 8 săptămîni la închisoarea militară, fiindcă o fostă pacientă i-a cerut printr-o cartă poștală o placă fotografică uitată la dlrsul. După eliberarea luf din închisoarea militară, d-rul _Ch. a fost înaintat poliției, ca prizonier de războiu și cîteva zile a fost tovarășul meu de odaie la închisoarea poliției din Viena. Of-Cît de criminală a fost ațîțarea oficială a patrioților contra „indivizilor suspecți“ au arătat nenumăratele excese cari au avut loc prin provincie contra taior astfel de Indivizi. Vomu cita un caz cu sfîrșit tragic, care s’a întîmplat la Linz, capitala Austriei de sus. Cunosc acest caz din povestirea ziarului vienez „Arbeiter Zeitung”, care întregistrînd faptul, a protestat energic contra exceselor. Pe una din străzile Linzului, mai mulți trecători s’au năpustit deodată asupra unui trecător și l’au luat la bătaie sub motiv că ar fi strigat: Trăiască Serbia . Un soldat în uniformă, trecînd din întâmplare pe acolo, a sărit în ajutorul celui maltratat. Patrioții s’au năpustit și asupra soldatului și peste cîteva minute acesta a căzut mort la pământ, avînd un cuțit împlîntat în coastă. Am povestit aceste cazuri ca să se vadă că autoritățile, în primul rînd, au datoria să nu-și piardă capul. De altfel aceleași autorități cari au lansat primul comunicat, au fost silite apoi să lanseze alte două comunicate prin care să invite populația să-șî păstreze sîngele rece și să nu se dedea la excese. L. Rintzler . * Haine Sâmbătă 1 Noembrie se va pune in vânzare in Capitală și in întreaga țară Saptămana Războiului CULORI MARE REVISTA ILUSTRATA IN ~~ 12 PAGINI 10 BANI EXEMPLARUL 10 BANI EXEMPLARUL