Dimineaţa, iunie 1915 (Anul 12, nr. 4038-4067)

1915-06-11 / nr. 4048

Se va deschide la: TV" 15 IUNIE a. c. -m Desfacerea produselor de pe domeniile Nicolae Gaalacuzino CALEA MOȘILOR 50, colț cu Sf. Vineri 1 din viile de la DEALU jud. Prahova Prețui»! foarte reduse Comenzile se primesc și prin telefon No. 7/51 și Se execută prompt la domiciliu Motoare »Alamo In 4 timpuri cu aprindere electro-magnetică pentru motorină și benzină, construct uune orizontală. Depozit permanent în mărimi de 6, 10, 15 și 25 cai putere Motoare „Alamo“ transportabile pentru treerat etc.f în mărime de 10, 15 și 25 cai putere ULEI MINERAL toate calitățile VALVOUHI, UNSOARE CONSISTENTA ZWEIFEL & C °— SOCIETATE ANONIMA — BUCUREȘTI NO. 31 Calea Moșilor 31 DIMINEAȚA Absolvenții Seminarului „Nifon“ Următorii elevi au absolvit clasa VII-a a seminarului „Nifon“ : Alexandrescu Alexandru, Gh. Lazăr (Ialomița); Benghea Dumitru, Călărași (Dolj); Constantinescu Al., Fierbinți (Ilfov); Constantinescu Iulian, Crîngurile (Dîmbovița); Diaconescu Aurel, Boten (Mușcel); Dumitrescu Aurelian, Drajna de Sus (Prahova) Goagă loan, Onești (Bacău); Gruescu Pantelimon, Poenari-Burchi (Prahova); Herjescu loan, Balotești (Ilfov); Iliescu Stelian, Comurile (Prahova); Iliescu Vasile, Coștieni de Jos (R.Sărat); Leontescu Th. Haralambie, Coconi (Ilfov); Ionescu R. Uie, Popa (Teleorman); Manea D. Toma, Suseni (Argeș); Mărculescu Ioan, Urechești (R.-Sărat); Minculescu Gh., Glavacioc (Vlașca); Moise Constantin, Dițești (Prahova); Moisescu Gh., Dedulești (R.-Sărat); Nănescu Vasile, Humele (Argeș); Popescu Em. D tru, Poiana (Ialomița) Popescu I. Marin, Tetoni (Vîtcea); Popescu Gh. Alexandru, Necșești (Teleorman); Popescu I. Spiridon, Petroșița (Dîmbovița); Prunescu Constantin, Urechești (Gorj); Rădulescu C-tin, Sămara (Argeș); Simionescu Gh., Petroșița (Dîmbovița); Scheano Pavel, Lerești (Mușcel); Stănesicu Constantin, Bordușelul (Ialomița); Stănescu Anastase, Drăgoești (Ilfov); Șerbănescu Mihail, Chiroiu- Roșiori (Ilfov) și Popescu I. Petre, Flămînda (Teleorman), t in I ®ra §si Ungaria Dela Ifí—30 Maia s'au înregistrat in Ungaria următoarele nești cazuri de holeră: H la Buda-Pesta, 2 Oradia-Mare, 2 Debretin, Kassa 42, Komáron 1, Tecs 2, Poganovici 2, Hozeva 3, Unevar 5. Di total s'au înregistrat 131 cazuri dintre cari 37 mortale. Față de numeroasele cazuri de holeră din Ungaria, direcția sanitară a înștiințat din nou, prin trio circulară, pe toți medicii de la frontieră, în ce privește controlul sanitar al celor cari vin în țără. Direcția generală a serviciului sanitar a fost înștiințată că de la 17— 22 Mai c. s-au înregistrat la Bagdad în Asia Mică 37 cazuri de ciumă bubonică dintre cari 27 mortale. Oereti numai au fai?iraful GIESSHUBIENL MARONI A se feri de contrafaceri și de ape artificiale Dr. Uscate — Specializat la Berlin și Paris —■ — GENITO -URINARE - Boale lumești de piele și sifilis Analiza Sângelui — Injecții cu 60% nov. — S’A MUTAT Str. Oteteleșasiu 5, Etaj I Pe 1 Angii Teatru.— In dosul Terasei.— — Prin Strada Sărindar — Consultațiuni 3—6. — Telefon 10172 n fi orice cantitate și calitate, predat franco la oricare — gară, cumpără. — G.&I. GRUPPER, Brăila Basile Sepeanu — Avocat — Bulevardul Elisabeta 58 Consultații 8Va—10 a.m. 6—8 p.m NÎUfARE O pereche jambiere maro sau negre și o pereche Ghete de box maro sau negre cusute. Cu Lei 48.50 vinde magazinul Orașul Boston din Bulevardul Elisabeta No. 9 alături de Radivon, pentru reclamă. AVV^vVVV\T\Ar/\'VVVvV\VV'VVV\A^VVVV%AArAArVVVAlVvVVV)p CASE DE BANI ORIGINALE I se găsesc j NUMAI IN 3EPQS.TUL Representantului general pentru Romania , Jacoes Geld ! Str. Doamnei .1—23 — 1 Csbipet MSiLICO iniRVB fili Al, CALEA GRIVIȚEI No. 215 Lângă Farmacia Dr. N. Popovici Boale interne de femei și copii Genito Urinare, sifilitice — (LUMEȘTI) — Consultațiuni 8 dimineața — 10 soari Iernii serios activ dispunând de cauțiune Lei 10—15000 și morală dorește a ocupa post de casier sau om de încredere la casă serioasă. A se adresa „I. L.“ la agenția de publicitate I. Branișteanu, str. Paris 25, București. Doctor C. Centrial S’a stabilit la GOVORA - LA HOTELUL Ho. 1. — și dă consultațiuni medicale - ZILNIC -Constanța-Techirghiol Singurele curse regulate de Pasageri 3 Automobile-Omnibuse. Antrepriza Poștală H. COSTEA - OREZEANU Telefon No. 77/III SOCIETATEA Imi Hmm DE ÎNMORMÂNTARE va ține Adunarea Generală Ordinară^ Duminecă 14 Iunie ora 8 dimineața în localul Transilvania, str. Imprimeriei. La această Adunare sunt invitați și membrii secției B. COMITETUL "Al " K. A. RABASCH Dela Facultatea din Paris Fostelev al Profesorului Fournier Specialist In boale de INCENDIUL din gara Giurgiu j 5r i Piele și Sifilitice (Limești) Boalele părului Calea Victoriei 120 (ingă bis. Albă) Cens. 8-10 a. m. și 2—5 p. m. Tel. 29-12 MOTOARE — HORNSBY — GIURGIU, 9 Iunie. — La rampa gărei, unde sunt depozitate foarte multe mărfuri și mari cantități de grîne acoperite cu mușamale, s'a declarat un incendiu azi după amiazi la ora 1. Focul nu s'a întins grație sergentului de oraș Dumitru Solomon, care văzînd focul a dat alarma și împreună cu personalul cărei a putut separa mărfurile incendiate. Au ars două mușamale și mai mulți saci cu porumb, risipindu-se și o mare cantitate de porumb, proprietatea d-lui Gh. Lolis. Focul a luat naștere de la scinteele unei mașini ce manevră prin dreptul rampei. — Idem. Domnii abonați cari cer schimbarea adresei sau reînoesc abonamentul, sunt rugați să înainteze odată cu cererea d-lor și banda cu care ați primit ziarul pînă la acea dată. Cereți !a toate magazinele principale de pielărie, droguerie, vopselăre, renumita Cremă in tuburi indispensabilă pentru orice încălțăminte de ori ce culoare. Nu atacă pielea. Ori ce pată dispare la moment, fie chiar de cerneală, transpariție, etc. M general pentru en gras Hermann Mantei București, Strada Decebat lit. Ibis. JARBOE. Se află de vânzare la Tipografia „Speranța” Str. Pătrașcu-Vodă 3. Un motor de 22 cai putere, și >, o >> E3 „ ., cu dinamo, tablouri, țeve, sârme, etc. — Toate în activitate. — Ambele motoare cu benzină Tirgul cerealelor Buletinele burselor de cereale străine n’au sosit azi. Sursa București Următoarele nouî tranzacțiuni au fost încheiate prin bursa București în ziua de 9 Iunie c. : CEREALE Porumb (recolta 914). S'au vîndut 190.000 kgr, cu lei 30 suta de kgr., termen gara Cilibia și Buzau. Tărîțe de grân (denaturate): S’au vindut 100.000 kgr. cu lei ‘16 suta de kgr. termen franco vagon gara Constanța. PRODUSE PETROLIFERE Țiței de Buștenare: S’au vîndut 1.500.000—4.000.000 kgr. cu lei 4 suta de kgr. Idem: s’au vîndut 150.000 kgr. cu lei 4.60 suta de kgr. Țiței de Bordea). S'au vîndut 150000 kgr. cu lei 4.60 suta de kgr. Ulei mineral. S’au vîndut 50.000 butoaie cu 36 lei suta de kgr. Cota Dunărei — Pe ziua de 9 Iunie — IN ROMANIA Dunărea la 9 Iunie staționează la Bechet și Tulcea. în celelalte porturi scade. Iată cotele: Turnu Severin 370 — 13 Calafat 379 — 18 Bechet 385 — 1a Măgurele 361 — 14 Giurgiu 172 — 13 Oltenița 493 — 17 Călărași 485 — 17 Cerna-Vodă 523 — Hârșova 517 — 7 Galați 477 — 2 la ulcea 3.9 — In vedere că pentru moment primăria nu a primit un nou stoc de zahăr le depozitul său, se face cunoscut că pînă Luni 16 Iunie curent, orice vinzare de zahăr este suspendată. Această suspendare se hotărește și In interes de a se organiza distribuțiunea in mod cu totul satisfăcător pentru public. D-niî senatori și deputați, membri ai partidului conservatori, sunt convocați să ia parte la o consfătuire ce se va ține Vineri 12 crt. la orele 4 d. a. acasă la d. Ion Lahovary, șeful partidului conservator. Pronunțarea sentinței în procesul de sechestru judiciar cerut contra „Universului", s-a aminat pe azi. In urma morții marelui duce Constantin Constantinovici al Rusiei, Curtea regelui și reginei a luat doliu pe timp de 8 zile, cu începere de la 6 Iunie. Un ziar din Iași anunță următoarele : INFORMATIUNI Consiliul profesoral al școalei Industriale întrunindu-se sub președinția d-lui Marin Alexandrescu, a stabilit lista premianților din toate secțiunile și a hotărât ca Împărțirea premiilor să aibă loc Duminică și Iunie curent, orele 10 dimineața. Solemnitatea va fi prezidată de d. ministru. Premiile vor consista din cârti, obiecte de desemn și scule de meserii. Evenimentele actuale producînd o mare răsturnare economică instituția Bursa Muncel oțelește energia națională și îndrumează poporul către o viață mai harnică și mai rodnică, pentru a corespunde cu mai bine nounor cerințe ale poporului. Era luni, 8 c., d. decan al facultăței de teologie dr. Badea Cireșeanu, a distribuit de la sine studenților teologi, ca și în anii trecuți, 3 premii pentru cele mai bune predici ale acestui an școlar. Premiul I de 50 lei studentului I. Scrădeanu. Premiul II de 30 lei studentului Deliu Hristofor. Premiul III de 20 lei studentului Vuza Cezar. Mai multe persoane ne roagă să atragem atențiunea direcțiunei generale a poștelor că, corespondența pentru Giurgiu nu se distribue in mod regulat. In ziua de 12 c„ se va trage la primăria Capitalei, loteria tabloului Conferința Păcei din 1913 din Bucuești“ de pictorul B. Abramson. Corpul funcționarilor de la Cassa de depuneri a suferit o grea pierdere prin încetarea din viață a lui Const. Lăzărescu șef de birou. Tragerea loteriei societăței generale de patronaj, s'a aminat pentru ziua de 25 Decembrie 1915. Frumoasa poveste „Bor-Căciulă“ a cunoscutului scriitor J. C. Vissarion, pe care Revista Copiilor și a Tinerimea a început s’o publice de curînd, a captivat pe toți. Ar trebui s-o citească toți. Suntem informali că cele trei vagoane de zahăr tos ce au fost cumpărate dela banca „Moldova“ de industriașii din Iași, a fost confiscata de primăria orașului Brăila, și împărțită populației brăilene. E frumos ! Chestiunile de resortul autorităților administrative, informațiuni și consultațiuni comerciale, financiare și militare se rezolvă cu multă competență de către biroul „Informatorul“ al ziarelor „Adevărul” și „Dimineața", singurul birou bine organizat și experient în asemenea materie. A se adresa verbal sau în scris direcțiunea biroului pe adresa de mai sus, in str. Sărindar No. 9. S’a conferit Crucea Meritul sanitar, următoarelor persoane : 1 Clasa 1: d-lor: Colonel Praporgescu David, locot.-colonel Papana Ioan, și maior Gabriel Niculescu. In ziua de 5 Iunie a avut loc la Liga aeriană, în fața comisiei prezidată de d. căpitan Sturdza, comandantul centrului de aviație, examenul de pilot al elevilor d-lui sub.locot. Savu Mihail. Au obținut brevetul de pilot următorii elevi, în ordinea de distincțiune: Gorgan Mculae, plutonier-major, Georgescu Teodor, Popescu Mihai, Mogălea Petru, soldați Diane La Charmeuse ? Societatea pentru profilaxia tuberculozei și azistența tuberculoșilor săraci din Romînia, va ține adunare generală Duminică 14 Iunie c., orele 10 jum. p. m. precis, în amfiteatrul clinicei dermato-sifiligrafice dela spitalul Colțea; ]n ordinea zilei fiind: 1) Cuvîntarea d-lui președinte; 2) Darea de seamă anuală a d-lui secretar general; 3) Darea de seamă anuală a d-lui casier; 4) Reînoirea a patru d-nn membrii din consiliul de administrație. Henry Porten e extraordinară în filmul „Pentru un bărbat’’ ce se reprezintă la Kino Pax. S-a conferit: Ordinul „Coroana Rominiei“. In gradul de Cavaler d-lor: Romalo Alexandru, secretar al reginei Elisabeta; Musceleanu (Dumitru), intendent al Casei reginei Elisabeta; Crucea „Serviciul credincios” el. II d-lor: Ionescu (Constantin) șef-bucătar al reginei Elisabeta; Niculescu (Ion), conductor gradul 1 la poșta din orașul Pitești; Dumitrescu (Andrei), șef de tren la căile ferate. Biroul statistic din ministerul de industrie și comerț a dat la lumină statistica tuturor societăților pe acțiuni (inclusiv băncile) existente în țară la finele exercițiului 1913. Această lucrare care interesează in primul rînd toate socieățile pe acțiuni, se poate procura direct de la minister (biroul statistic), pe prețul de lei 2.50 exemplarul. Pentru trimiterile în provincie se vor adăuga lei 0.55 porto și timbru de ajutor. „Riga din mobilizat in noaptea nuntei“, la cinema„Clasic". Camera de comerț și industrie din București va ține adunare generală Marți, 16 Iunie col., orele 3 d. a. Ordinea zilei a lucrărilor este: 1) Cereri și comunicări. 2) Aviz cerut de tribunalul comercial Ilfov asupra constituirei societate mutuale generale de asigurări și reasigurări „Internaționala“. Comitetul central al casei de sprijin „Familia luptătorilor*’ aduce vii mulțumiri d-lor profesori secundari: Fr. Chiriac, Ioan Scurtu, Const. Sudețeanu și Const. Truțescu, din Roman, pentru ofranda de lei 150, ce a fost trimisă „Familiei luptătorilor"*, sumă strînsă din inițiativa d-lor. Diane La Charmeuse 7 Regele a semnat decretul prin care s-a aprobat planul de aliniere a unei piețe ce se va deschide în fața antrepozitelor din București, lărgirea căei Rahovei, prelungirea străzei Uranus pînă în bulevardul Maria și racordarea acestui bulevard cu piața. vot, ii iunie 1915 Jineati" in Inii CALARAȘI Guard cîmpean criminal. — Luni, guardul cîmpean Tudor Nica din Dirchiseni, pe cînd ducea niște vite găsite prin arături, la oborul comunal, proprietarul acestor vite i-a eșit în cale, împiedicîndu-i a-i duce vitele la obor. Luîndu-se la băttie, guardul Tudor Nica și-a doborit adversarul cu o lovitură de ciomag în cap. Văzînd că victima tot mai dă semne de viață, i-a dat și o lovitură de cuțit în piept. Victima, în drum spre spitalul din Călărași, a încetat din viață. Sinucidere. Alienatul Constantin Anghel, din Țăndărei, bătrîn de 60 ani, scăpînd de sub observație, s’a Închis Luni dimineață, în grajd și s’a spînzurat cu o frînghie de grindina coșului. înecat. — Doi copilași din Făcăeni anume Gheorghe I. Rusen, de 7 ani și Nicolae Moga de 8 ani, scăldindu-se Luni în Borcea, s’au înecat. Crima din Oltenița OLTENIȚA, 9 iunie. — Astăzi dimineață, la orele 7, cismarul Macarie Manciu, în etate de 35 ani, din cauză că a fost părăsit de concubina sa Marița Grigore, în urma unei certe, a pindit-o lingă dligul orașului știind că ea va trece spre port. Prinzînd-o i-a aplicat două lovituri de cuțit în maniera dreaptă și în urmă a încercat s-o înece într'un șanț cu apă aflat în apropiere. La țipetele disperate ale victimei, au sărit în ajutor sergentul Ioniță Gheorghe, caporalul Gheorghe Tudorache și soldatul Jane Gheorghe, din regimentul 76 rezervă, cari au dezarmat pe criminal și au scos pe nenorocita femeie din șanțul plin cu apă. Femeia a fost transportată la spitalul județean, iar criminalul înaintat poliției. — Cor. Cîmpina CÎMPINA, 9 iunie. — D. maior D. Condeescu, din reg. 7 Prahova, a colectat pentru „Crucea Roșie” un cor. Breaza, suma de 250 lei și diferite obiecte pe care le-a predat filialei din Cîmpina. Pentru aceasta comitetul Îi aduce mulțumirile sale. — D. Scripcă, directorul școalei de băeți, a primit următoarele sume pentru bibliotecă: 40 lei donați de d. ministru Duca, care a vizitat școala împreună cu ds-na I. I. Brătianu; 40 lei, d. Middlberg, director la „Astra Romînă“;; 27.50, d. inginer Ștefan Mețianu; 20 lei, d. ingi ner Ionescu ; 20 lei, d. Rudolf Hanack și 17.50, d. inginer Dobrescu. — S’au mai trimis comitetului central al „Familiei Luptătorilor“ 2569 lei și 25 bani strinși de comitetul local. — Cor. Stiri artistice La Palatul Ateneului va avea loc Sîmbătă 20 Iunie cor. orele 9 seara un Concert dat de d-ra Maria N. Pretorian, soprană dramatică, cu concursul domnilor Achile Sava, tenor dramatic, S. Jacob, bariton, și Th. Fuchs, pianist. GRABITE VA ! Azi ultima zi Ciad se reprezintă splendida dramă ISPĂȘIREA a lui Emil Zola la Arena „Amicii Orbilor” str. Academiei; Mâine, PREMIUL ROMEI sentimentala dramă in 3 acte luată după romanul lui Octava Fouillet de la Academia Franceză. Silii iin Birai SUCEAVA, 7 Iunie. Atît in lagărul austro-german cit și in acel rusesc, continuă să domnească liniște. Comandamentul trupelor austriaca face în schimb, zilnic, mari pregătiri, iar transporturi de munițiuni și trupe sosesc mereu din Ungaria, și sunt îndreptate în grabă spre Prut. In cercurile bine informate se spune că aceste colosale preparative sunt în legătură cu reînceperea ofensivei austriace, pentru ocuparea Basarabiei. Sîmbătă au avut loc în mai multe tîrguri și orașe ale Bucovinei, conferințe intre fruntașii satelor și reprezentant al cooperativelor sătești. Aceste conferințe au avut de scop aranjarea din timp a normelor după care urmează să se facă secerișul griului, care se apropie. Recolta griului promite să fie, spre bucuria populațiuneî, foarte abundentă. ■&n decursul săptămînei trecute comandamentul trupelor austro-germane a împărțit un nou număr de distincțiuni ofițerilor și soldaților români. Foarte mulți ofițeri în special, s’au distins, în mod desăvârșit, in ultimele lupte, contra armatelor rusești. Așa se citează cazul unui ofițer român, care a reușit, fiind însoțit într’o patrulare numai de 12 soldați austriaci, să atace un post rusesc, și să facă 28 cazaci prizonieri. După ultimele rapoarte medicale, starea sanitară a tuturor localităților din Bucovina, este foarte bună. Afară de 3—4 cazuri de febră tifoidă, înregistrate în cîteva localități izolate, nu s’a înregistrat încolo nici un alt caz de boale contagioase. Toate circumscripțiile medicale sunt excelent aprovizionate cu toate cele necesare, și asistența medicală la sate și ox*așe funcționează ca și în timpuri normale. — Coresp, Mizeria in Capitală Numărul nefericitelor mame ai căror fii pier și își dau sîngele peste hotare, nu este unic la noi în țară. Numai cei care se întîmplau la gări acum un an au putut vedea pe frații noștri romîni, feciorii împăratului, cum se duceau cu duiumul să-șî facă datoria. Printre bietele bătrîne rămase fără sprijin in țara noastră, căci consulatul austriac nici nu se gîndește să dea ajutoare romîncelor ai căror copii mor pentru Austria, e și o biată bătrină anume Rahela Leanca. De peste 70 de ani sfîrșită de durere și puteri, ea tot povestește plingînd cum amîndoi feciorii sunt în oaste dincolo și poate chiar au murit! Nimeni nu vrea să știe de ea, nimeni nu o o ajută, și din zi în zi puterile bietei bătrîne se sfîrșesc. Pentru ajutorarea acestei nefericite, apelăm la sufletele bune rugîndule a-și îndrepta obolul pentru Radicia Leanca la d. Max Mendel str. Emigratului 9, unde se adăpostește din cînd în cînd pribeagă bătrină. —Fum. Printre nenorociții greu izbiți de soartă se află și un sărman fost notar, rămas fără nici o pensie după 30 de ani de muncă. El se numește Gh. Mihăilescu și zace în cea mai mare mizerie, in orașul Constanța, str. Pescari No. 2. Sufletele bune cari doresc a face un bine, își pot adresa obolul la adresa de mai sus. §>.Emioritul Eremia Pentru nefericitul orb Eremia, care își tîrăște bolnav și în cea mai grozavă mizerie restul zilelor, am mai primit lei 10, de la d. J. Solomon; lei 5 de la d-na Lucreția B. Ionescu (Tg.Jiu), lei 7.50 de la d. Eugen Zalam (Focșani) și 1.50 de la d-na Florica Ilamiciuc. Starea civilă Născuți. 32. Morți: Leon Bergman 6 ani; Petra Ștefănescu un an; Victoria Kraus 3 luni; Petre Andrei 42 ani; Alexandru Olteanu 5 luni; Ianoș Doboj 1 lună și 15 zile; Matei Ionescu 29 ani; Nicolae Kirculescu 6 luni; Ștefan Gon 26 ani; Gh. Teodorescu 48 ani; Ana Bunea 9 luni și 10 zile; Gh. Andreescu 2 luni; Polixenia Mihăilescu 17 ani; Mișu Swartz 9 luni. Styna Lebensohn Joseph Rohr lieh Logodiț Botoșani Jassy 31 Maiu 1916 A apăruti Săptămiua Războinici