Dobrogea Nouă, iulie 1961 (Anul 14, nr. 4015-4040)

1961-07-01 / nr. 4015

Organ al Comitetului regional P. M. R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XIV nr. 4015 Sîmbată 1 iulie 7961 4 pagini 20 bani WMA VIVVtA/VVM/VWW.VVVVlVVVM/M/VVVVVMA/VVVIVVVM/VVVM/IVVVt t/W/M/VVVMiVVVMiWVM/VVMAiVVVM/IVVW/V^ (Cu planul semestrial îndeplinit) wvwvwwvwwvwwwvwvwwvww ,VWVA /WW1 VWW Vtl/W VWW vvt,vv \ xxw wvw OOOOOOOOO ooooooooo X In primul semestru din anul acesta întrecerea so 0 Y socialistă s-a desfășurat cu entuziasm în majoritaatea întreprinderilor industriale din regiunea noast 6tră. Sub conducerea organizațiilor de partid și cu $ x sprijinul larg al sindicatelor, colectivele de oameni 0 - X ai muncii au desfășurat o rodnică activitate productivă, îndeplinindu-și cu succes sarcinile trasate de Congresul al lll-lea al P.M.R. Totodată, muncitorii, inginerii și tehnicienii din industria regiunii noastre s-au străduit ca în această perioadă să îmbunătățească și mai mult calitatea produselor, traducînd în fapt Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la X principalele criterii ale întrecerii socialiste în cinstea celei de a 40-a aniversări a înființării partidului, X Indeplinindu-și sarcinile de plan semestriale înainte de termen, colectivele de muncă din industrie , s-au angajat să nu precupețească nici un efort Y spre a obține rezultate și mai frumoase în producție în cea de a doua jumătate a anului 1961. OOOOOOOOOOOOOOOOOOO O nouă mașină automată sovietică sosită la I.M.U. Medgidia asigură mărirea productivității muncii la executarea strunjirii pieselor. Ea este capabilă să strunjească cu 6 capete deodată. In foto : Strungarul Ionescu Ion învață să mînuiască noua mașină. Fabrica de ciment din Medgidia întrecerea socialistă s-a desfășurat cu intensitate sporită în cadrul celor 3 schimburi ale cimentiștilor din Medgidia. De la cariere și pînă la rampa de expediție, fiecare membru al colectivului s-a străduit să contribuie la îndeplinirea înainte de termen a angajamentelor luate în cinstea celei de a 40-a aniversări a înființării partidului. Rezultatele deosebit de frumoase obținute de acest harnic colectiv se concretizează nu numai în îndeplinirea la 22 iunie a planului semestrial, ci și în depășirile substanțiale ale sarcinii de plan la clincher și ciment. Pînă la încheierea lunii iunie, colectivul fabricii a dat peste plan 15.000 tone de ciment și 5.500 tone de clincher, avînd create toate condițiile spre a obține succese și mai mari în cea de a doua parte a anului acesta. Fabrica de ulei „Argus" Oamenii muncii de la Fabrica de ulei „Argus“ au îmbinat în mod armonios preocupările pentru sporirea producției cu acelea pentru îmbunătățirea calității sortimentelor. Așa se explică îndeplinirea planului semestrial la ulei comestibil la data de 14 iunie și la 20 iunie la ulei brut. Experiența fruntașilor în producție Cosmici Nicolae, Bădilă Ion, Cristea Valeria, Brand Iacob, Dincu Petre și Manuc Octavian este larg răspîndită în fabrică, ceea ce asigură obținerea unor produse îmbunătățite din punct de vedere calitativ. Fabrica „Munca“ Cu 9 zile înainte de termen, harnicul colectiv al Fabricii „Munca“ a realizat planul de producție semestrial. In acest semestru calitatea produselor a fost îmbunătățită, dovedind preocuparea mai activă a întregului colectiv. In realizarea planului semestrial cu 9 zile înainte de termen o contribuție însemnată au adus Elia Silvia, Lascu Aurica, Vagner Maria, Rîmniceanu Ion, Ungureanu Elena etc. Faptul că cele trei ture au lucrat cu realizări, apropiate, ne arată că fiecare din ele și-a adus din plin aportul pentru depășirea planului semestrial. Fabrica de ciment „Ideal“ Cernavoda Cu 4 zi'e înainte de termen și-au îndeplinit planul semestrial și cimentiștii cernavodei. Datorită măsurilor organizatorie luate, efectuării unor modificări la moara „Ergo“ și participării active a oamenilor muncii la întrecerea socialistă s-a îmbunătățit și calitatea sortimentelor de ciment produse. Peste planul semestrial au fost produse, printre altele, 205 tone de ciment P—500. Uzina de superfosfat și acid sulfuric Năvodari 23 iunie a. c. este data cînd harnicul colectiv de muncitori, ingineri și tehnicieni, de la U.S.A.S. Năvodari și-a îndeplinit planul primului semestru din anul acesta. Continuînd lupta pentru o producție sporită, colectivul de muncă de aici a realizat pînă la 28 iunie, 3.300 tone de superfosfat, peste prevederile planului. Concomitent cu munca pentru creșterea continuă a producției, anul acesta muncitorii, inginerii și tehnicienii de aici și-au propus ca obiectiv principal al întrecerii, sporirea substanței active din produsele uzinei. In acest prim semestru de activitate, s-a desfășurat o muncă susținută și în vederea creșterii pregătirii profesionale a muncitorilor din toate sectoarele de muncă. De altfel, în întrecerea pe profesii organizată pe țară, primul loc i-a revenit cuptorarului șef Alexandru Vasile, membru de partid, de la uzina din Năvodari. Succese însemnate au obținut în întrecerea socialistă desfășurată pe secții și individual comunistul Enache Ilie, Barna Petre, Damian Vasile, de la sectorul II, Pintilie Gheorghe, Comșa Nicolae, precum și mulți alții care și-au îndeplinit cu regularitate sarcinile de producție. Șantierul naval maritim Constanța Planul de producție semestrial a fost îndeplinit cu doua zile înainte de termen la S.N.M.C., un aport deosebit aducîndu-i secțiile navală și lemnoasă. Colectivul de muncă de aici a dovedit în această perioadă mai multă preocupare pentru introducerea tehnicii noi. De asemenea, obiectivele de plan sînt popularizate la timp, iar întrecerea socialistă pentru cîștigarea drapelului de secție fruntașă a reușit să antreneze un număr mare de muncitori. Printre fruntașii în întrecerea socialistă sînt tovarășii Ciuceanu Dumitru, Petrache Constantin, Ciocodeică Ion, Uretu Constaniin, Radu Gh. Ivan și alții. Direcția regională a navigației civile Colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la D.R.N.C. a reușit să-și îndeplinească planul pe primul semestru al anului acesta în proporție de 123,5 la sută. La flota maritimă de marfă planul a fost depășit cu 23 la sută, iar la exploatarea portuoară cu 23,5 la sută. Fruntași în munca pentru îndeplinirea și depășirea planului de producție s-au situat echipajele de pe vasele „Iași“, „Berezina“ și „Dimitrov“, precum și echipele de la secția de exploatare portuoară. ÎNTREPRINDEREA „ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ“ Prin activitatea descurată în întrecerea socialistă, textilistele au reușit să încheie planul semestrial cu 16 zile înainte de termen. De la această dată, colectivul a lucrat cu mai mult spor, realizînd peste prevederile planului semestrial 103.905 mc țesături groase. In această perioadă colectivul de muncă de aici s-a străduit să obțină la majoritatea sortimentelor o calitate superioară, obiectiv ce a fost în permanență în centrul preocupărilor zilnice. Acum, după ce bilanțul activități primului semestru a fost încheiat, la graficul de evidență a întrecerii sunt scrise numele comunistelor : Ivan Petra, Cuțăr Lucia, Blidaru Letiția și al altor fruntașe în producție din primele 6 luni ale anului în Fabrica de conserve de legume „Dunărea“ Tulcea XX********* * Pregătirile care s-au făcut în perioada de remont la Fabrica de conserve de legume „Dunărea“ și Tullcea, au permis colectivului jș de muncă să folosească din plină capacitatea de producție a utilajului, imediat după intrarea în X campania de prelucrare a fricgtelor și legumelor. X Organizarea mai bună a aducției și asigurarea la fim.? pro- X materiei prime, au permis numai citărilor, tehnicienilor și inginerpjrilor de aici să raporteze îndeplinirea planului productiei globale X pe semestrul X la data de 26 iunie. Pe litra de prelucrare a mazării, unde au fost introduse cîteva mașini noi, planul semestrial X a fost îndeplinit la 22 iunie. Pînă la sfîrșitul lunii s-au produs X peste plan 110 tone de conserve de mazăre și 20 tone de con- serve de fructe. X In cadrul consfătuirii de producție care a avut loc recent au fost confirmați fruntași în producție comuniștii Abramov Ioan, X Trifonov Florica și Alexe Avarva-% ■ T7 . T7• • ^reu precum și Voinea Viorica, % Anterenco Eugenia și alții. Fruntaș pe întreprindere a devenit schimbul al doilea, condus de maistrul comunist Smaranda Se Xbastion. X X 1 X Recoltatul și treieratul păioaselor să se execute în cel mai scurt timp La data de 29 iunie a.e. In gospodăriile colective din regiunea noastră recoltatul orzului era terminat pe o suprafață de mai bine de 14.000 hectare, ce reprezintă 88 la sută din suprafața cultivată cu această cultură. Tot pînă la aceeași dată treieratul la această cultură s-a executat in proporție de 51 la sută, fiind cu 37 de procente în urma recoltatului. In raioanele Hîrșova și Tulcea recoltatul orzului s-a terminat și este în curs de terminare în raionul Medgidia, iar la treieratul acestei culturi, alături de raioanele fruntașe și la recoltat (Hîrșova și Tulcea), în frunte se află raionul Istria, cu 70 la sută. In ceea ce privește griul, pînă la data amintită mai sus s-a executat recoltatul pe o suprafață ce reprezintă numai 13 la sută din întreaga suprafață cultivată cu această cultură. Doar în raioanele Hîrșova și Tulcea s-au înregistrat suprafețe mai mari de pe care s-a terminat recoltatul - 23 și, respectiv, 20 la sută. Din cele arătate mai sus reiese că este necesar ca, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, conducerile S.M.T.-urilor, consiliile de conducere ale gospodăriilor colective, inginerii și tehnicienii agronomi de la secțiile agricole raionale și din unități, să urmărească permanent, la fiecare gospodărie și pe fiecare sală stadiul de coacere la grîu și să ia măsuri pentru mobilizarea tuturor forțelor (la coacerea în pîrgă secerătorile, coasele și secerile și apoi combinele) în vederea executării recoltatului în cel mai scurt timp. De asemenea, pe terenurile de pe care s-a terminat recoltatul, să fie transportate imediat paiele și să înceapă executarea arăturilor actinei. În multe locuri din regiune în ultimile zile au căzut ploi. De asemenea, și în prezent timpul se menține și se anunță nefavorabil. De aceea, folosirea la recoltat a fiecărei zi și a fiecărui ceas bun de lucru cu toate forțele, trebuie să fie sarcina principală pentru toți oamenii muncii din agricultură. SITUAȚIA recoltării griului la data de 29 iunie (în procente) Sfegurețul a fost prim ea iamb ____De cîteva zile, marea de grîu a gospodăriei de stat Cataloiu din raionul Tulcea Îi este brăzdată de zeci de combine. Mașinile acestea, albe , ca niște lebede, funcționează pînă seara tirziu. E o muncă entuziastă, plină de farmec și rod la care își aduc contribuția din plin toți tracii turiștii-combineri și muncitorii din gospodărie. Intrece juj rea de a strînge la timp și fără pierderi griul, la care TVT participă toți mecanizatorii, * ’ este atît de animată nncit cu greu poți alege pe cel ce se află în frunte. T» Și totuși, fruntașii au șî ei fruntașul lor. L-am zărit de departe. Deși mărunțel, la volanul tractorului părea mai voinic. Poate că această ims— ... ■presie mi-am făcut-o datorită |!| și faptului că băiatul acesta, cu fața arsă de soare și cu buzele uscate de vint, mînuia cu atîta dibăcie „Universalul“ incit cu greu i-ar fi găsit pereche printre cei 31 de tractoriști-combineri ai gospodăriei. „E un om și jumătate“, și-a spus părerea maistrul agricol Văduva Ion. Intr-adevăr spusele maistrului agricol despre utemistul Lazăr Ștefan - pentru că despre el este vorba — sunt confirmate de cele 25 procente realizate peste plan în campania de primăvară, de cele aproape 16.000 kg de grîu recoltate zilnic cu combina, de disciplina de care dă dovadă în muncă de... Dar cite nu se pot scrie sub numele acestui vrednic tractorist ? ...Pe Lazăr Ștefan l-am cunoscut în pauza de la prînz. Abia îmbucase ceva de-ale gurii. Fără să stea mult pe gînduri s-a urcat pe tractor și a pornit în brazdă. După el au pornit Spoială Savell Leonte Andrei și toți ceilalți combined. Pe tractorul lui Lazăr flutura ușor un steguleț roșu pe care erau scrise cu litere de aur două cuvinte : ;,Tractorist fruntaș“. Stegulețul îi fusese înmînat de dimineață, iată cum s-au petrecut lucrurile, înainte de a se intra în lanul de grîu, secretarul organizației U.T.M.: Tănase Constantin și maistrul agricol Văduva Ion strînseseră toți tractoriștii și mînuitorii de combine la capătul parcelei de grîu și le spusese : Pentru cele aproape 16.000 kg de orz recoltat, atemistul Lazăr Ștefan primește stegulețul de tractorist fruntaș, iar brigada a II-a condusă de Barbu Vasile pe cel de brigadă fruntașă. Stegulețele nu sunt stabile. Cine recoltează mai mult acela le primește. Luptați deci să te ciștigați. Și acum la lucru toată lumea, că timpul nu stă pe foc ! Atît e durat „ședința“ de intnnere a stegulețelor de tractorist și brigadă fruntașă. Nu-i vorbă că primind stegulețul, Lazăr Ștefan a asigurat pe cei prezenți că ,,n-o să-l mai dea nimănui“. Și, ca să întărească cele spuse a prins stegurețul cu un șurub pe capota tractorului. „Aici va sta toată campania de recoltat“, și-a zis el grăbindu-se să atace primul lanul de grîu copt. Cînd s-a întîlnit cu Spoială Savel acesta i-a strigat: „Lasă mă, Ștefane, nu te mai făli atîta, că diseară-ți zboară. Uite aici pe „Universalul“ meu își va găsi locul, l-am pregătit și eu un șurub zdravăn...“. Lazăr însă nici n-a vrut să audă, l-a făcut numai semn cu mina să-și vadă de treabă că stegurețul și-a găsit loc prielnic. Intr-adevăr, stegurețul de tractorist fruntaș n-a părăsit tractorul harnicului atemist Lazăr Ștefan nici a doua zi pentru că nici Spoială și nici un alt combiner nu reușise să recolteze mai mult grîu decit el. Pînă se va termina recoltatul celor 1.508 ha de grîu insă nu se știe. Pretendenți la fruntășie sînt foarte mulți în rîndul combinerilor, și cu toții vor lupta să-l întreacă pe Lazăr. De altfel, trebuie menționat că aproape toți și-au procurat șuruburi cu care să prindă stegurețul. Deocamdată însă el stă prins zdravăn pe tractorul atemistului Ștefan Lazăr. C. SAMBA in faza de activitate a S.M. T.-ului Valu Troian, paralel cu recoltatul păioaselor au început executarea arăturilor actinei de vară, folosindu-se în acest scop schimbul de tractoriști de noapte, cu s, timpul nefavorabil pentru recoltat. Pînă în prezent la gospodăria colectiva din Techirgrad s-au făcut alături adinei de vară pe o suprafață de peste 50 de hectare. In foto, tractoristul Birla Petre Buletin de avertizare nr. 7 Făinarea este o boală foarte păgubitoare pentru vița de vie. Butucii atacați de făinare au frunzele cu marginile îndoite în sus și sunt acoperite cu un praf alb-cenușiu, făinos care se ia cu degetul. Pe ciorchini, boabele sunt acoperite cu același praf alb-cenușiu iar mai tirziu se crapă și mucegăiesc. In viile atacate de făinare se simte un miros de mucegai. Făinarea apare in vie la început sub formă de focare. Focarele din anul trecut trebuie tratate toamna după căderea frunzelor sau primăvara devreme înainte de pornirea vegetației cu zeamă sulfocalcică 20 lq sută. Pentru combaterea făinării în timpul vegetației primul tratament se aplică la apariția primelor focare, al doilea ia înflorit și al treilea la 15 zile după înflorit. In cazul cînd boala înaintează se fac stropiri sau prăfuiri ori de cite ori e nevoie. Tratamentele se fac cu următoarele produse: 1. Sulf praf 40 kg/ha prin prăfuire. 2. Sulf muiabil 0,4 la sută (400 g la 100 litri apă). Prăfuirile cu sulf trebuie să se facă dimineața deoarece pe căldură mare se pot produce arsuri. Atunci cînd se poate, stropirile cu sulf muiabil trebuie aplicate, împreună cu stropitul contra manei, prin amestecare cu zeamă bordeleză. In podgoria noastră a apărut făinarea în focare. Pentru aceasta se vor începe imediat tratamente care se vor termina pînă la data de 5 iulie. Se începe cu suprafețele unde atacul este mai intens !