Dobrogea Nouă, iulie 1962 (Anul 15, nr. 4326-4351)

1962-07-01 / nr. 4326

4 * f ♦ Anul XV nr. 4326 Duminică 1 iulie 7962 4 pagini 20 bani Semințe de calitate producții clari Sămînță de calitate superioară este unul din factorii principali care contribuie la sporirea producției și totodată la îmbunătățirea calității ei. In Raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la plenara C.C. al P.M.R. din iunie — iulie 1961, se arată că : „Unul dintre elementele cele mai de seamă ale agrotehnicii avansate îl constituie introducerea și răspîndirea în cultură a unor semințe de soiuri productive și de calitate superioară“. Prin recentele hotărîri ale partidului și guvernului nostru privind reorganizarea conducerii agriculturii, prin crearea consiliilor agricole și asigurarea de cadre tehnice cu pregătire superioară în toate G.A.S.urile și G.A.C.-urile, s-a creat condiția aplicării pe o scară și mai largă a tuturor regulilor agrotehnice și în special aceea de a introduce și răspîndi în cultură semințe de soiuri productive și de calitate superioară, în scopul sporirii producției agricole la nivelul prevederilor din Directivele celui de-al III-lea Congres al P.M.R. In regiunea noastră, problema producerii și asigurării semințelor de soi necesare anului agricol următor a constituit una din preocupările principale atît ale consiliilor agricole regional și raionale cît și ale gospodăriilor de stat și colective. In vederea asigurării semințelor de soi necesare însămînțărilor din toamna lui 1962 și primăvara lui 1963, s-au luat măsuri de organizare a acțiunii de recunoaștere în lan a culturilor de sămînță. Pentru buna desfășurare a acestei acțiuni și pentru însușirea normelor fixate în scopul recunoașterii în lan a culturilor de sol pentru sămînță, Consiliul agricol regional a organizat instruirea tuturor inginerilor din G.A.C.-uri și G.A.S.-uri, instructaj ce s-a ținut la începutul lunii iunie. Problemele de bază ale recunoașterii culturilor sunt : • — stabilirea purității biologice a soiurilor ameliorate ; — identificarea și aprecierea populațiilor locale valoroase ; — controlul aplicării regulilor agrotehnice, care asigură producții ridicate și de calitate superioară pe loturile pentru semințe. De cîteva zile, o parte din culturi fiind în stadiul de pîrgă sau coacere, se desfășoară intens acțiunea de recunoaștere în lan a culturilor pentru sămînță atît pentru asigurarea necesarului propriu al G.A.S.urilor și G.A.C.-urilor cît și pentru constituirea unui fond de semințe al statului, fond ce urmează a se pune în toamnă și primăvară la dispoziția G.A.S.-urilor și G.A.C.-urilor pentru schimbarea semințelor necorespunzătoare cu semințe de soi valoroase. In prezent însă, se desfășoară acțiunea de recunoaștere propriu-zisă, lucrare ce se execută de către ingineri instruiți în acest scop din cadrul fiecărei gospodării. Sarcini deosebit de importante revin atît gospodăriilor cît și inginerilor care execută recunoașterea. Inginerii aprobatori trebuie să execute recunoașterea conform instrucțiunilor primite, pe toate suprafețele stabile. In această acțiune, ei trebuie să dea dovadă de o mare conștiinciozitate, o  Continuare în pag. a IlI-a) ■aățîKai*:«!**:; Trei viței la o singura fătare Cu timp vaca „Voinica“, în v vîrstă de patru ani, a fost infestație, colectiviștii din Turcoaia, raionul Măcin, au avut diferite t păieri : unii susțineau ă va naște doi viței, fții, că va naște unul ingur, dar voinic. Voinica“ n-a fost însă de acord nici cu unii, nici cu alții, și, în ziua de 19 iunie a.c., a născut... trei vițelușe de toată frumusețea. După îngrijirile medico-veterinare de rigoare, atît „Voinica“ cît și cele trei voinicuțe se simt foarte bine. In plus, „Voinica“, ca orice mamă grijulie, s-a gîndit să asigure pentru cele trei vițelușe și hrană abundentă. Ea dă zilnic cite 15 litri de lapte, deși este abia la prima fătare. MIRICA MIHAI, corespondent Săptămîna educativ-sanitară pe litoral . Intre 24 iunie și 2 iulie a.c., în Stațiunile balneo-climaterice de pe litoral, s-a desfășurat săptămîna educativ-sanitară organizată de către Casa regională de educație sanitară, în colaborare cu serviciile sanitarbalneare din stațiuni, organizațiile de Cruce Roșie și conducerile cluburilor. In cadrul acestei săptămîni, au avut loc diverse manifestări, ca întîlniri cu medici specialiști, conferințe, simpozioane, prezentări de filme și alte materiale cu caracter cultural-sanitar. Interesul mare pe care l-a stîrnit această acțiune în rîndul celor veniți la odihnă este dovedit de faptul că la manifestările care au avut loc în stațiunile Eforie-nord și Eforie-sud au luat parte peste 3.000 de persoane. Orchestre și ansambluri în turneu Iubitorii de muzică din orașele Constanța, Mangalia și stațiunea balneo-climaterică Eforie-nord vor avea astăseară, ora 20,30, prilejul unor adevărate desfătări, participînd la spectacolele prezentate de orchestre și ansambluri aflate în turneu în regiunea noastră. Astfel, în orașul Constanța, Sala sporturilor, va avea loc spectacolul prezentat de ansamblul de folclor „Ciprian Porumbescu“ din Suceava, în stațiunea Eforie-nord, va da spectacol orchestra de muzică populară „Doina Moldovei“ a Filarmonicii de stat „Moldova“ din Iași, cu concursul soliștilor vocali Rodica Bujor, Vasile Cănănău, Ion Crețu, Cornelia Iacob și alții, iar la Mangalia, în sala casei de cultură, va concerta orchestra de estradă radio din București. E/WWIWWIV FOTOCRONICĂ DE CAMPANIE Cu același interes Freamăt de muncă și voioșie. Pretutindeni, a început marea bătălie pentru stringerea la timp și fară pierderi a recoltei, strădania de un an a lucrătorilor din agricultură. Cu aceeași pasiune au pornit la treabă și colectiviștii din comuna Sinoie. Ziua declanșării campaniei a fost minuțios pregătită. Printre măsurile luate se numără și aceea cu privire la urmărirea in lan a solelor bune de recoltat. Președintele, tovarășul Axente Gheorghe, și noul inginer al gospodăriei, Șuiera Traian, urmăresc zilnic faza de coacere pe fiecare sală și pentru fiecare sol in parte. O asemenea imagine vă oferă și primul nostru clișeu. E o recoltă bogată, evaluată la peste 2.000 kg la hectar. In vreme ce holdele i de griu își așteaptă findul, recoltarea celor peste 200 ha de orz e pe sfirșite. Primele zile de muncă in campanie au dat și primii fruntași. Din rîndurile acestora, face parte și mecanizatorul Dinicică Hristu Gheorghe (fotografia nr. 2), care împreună cu ceilalți colectiviști care lucrează pe combină, printre care Gh. Chipuș și Șt. Constantin, a realizat zilnic o productie de 10.000—12.000 kg. Adevărații gospodari nu pierd din vedere nimic. Și colectiviștii din Sinoie sunt gospodari. Ei buni acordă aceeași atenție tuturor lucrărilor din actuala campanie agricolă. Astfel, pentru a asigura baza furajeră necesară continuei dezvoltări a sectorului zootehnic, colectiviștii de aici au recoltat și strins întreaga cantitate de horceag de pe cele 300 de ha. Recoltarea horceagului s-a făcut în întregime manual, folosind astfel secerătorile la recoltarea culturilor cerealiere. Consiliul de conducere al gospodăriei colective din Sinoie, îndrumat de organizația de partid, a organizat astfel munca, incit o parte dintre colectiviști se ocupă permanent de executarea Întreținerii culturilor prășitoare. Zilele trecute, ei aureau terminarea celei de-a III-a prașile manuale la ultimele 200 din cele 1.630 ha de porumb. O mare atenție au acordat-o totului pentru 5.000 kg, suprafață pe care se execută acum cea de-a IV-a prașilă manuală. Aceeași importantă îi acordă și porumbului siloz însămîntat după pășunarea celor 35 ha de secară furajeră. In cea de-a treia fotografie, tractoristul Soavă Ion și minuitorul Zgură Tănase zoresc și ei executarea prașilei mecanice pe suprafața amintită. Hotărirea colectiviștilor de a obține cu fiecare an recolte tot mai bogate se concretizează în entuziasmul și hărnicia lor. P. ZĂRNESCU Foto: GH. CIOROBEA CORES PUmNȚĂ Muncitorii de la A.F.D.J. Sulina execută diverse lucrări, atît pentru nevoile proprii cît și pentru diferite întreprinderi, la baza activității atelierului stau lucrările de reparații pentru nave. Aici însă, se execută și unele construcții noi, cum ar fi corpuri metalice pentru șalupe, turnări de elice pentru vasele mici și mari, confecționarea de mobilier pentru nave etc. Diversitatea acestor lucrări cere din partea maiștrilor o bună pregătire profesională, să fie buni organizatori ai procesului de producție, ca împreună cu muncitorii din subordine să poată contribui la îndeplinirea sarcinilor ce le stau în față. Un exemplu grăitor in această direcție ni-l oferă comunistul Hurșud Ervant, maistru la secția mecanică și turnătorie. Cunoștințele sale profesionale sunt un prețios sprijin pentru muncitorii cu care lucrează, îndrumîndu-i în momentul cînd primesc comenzile și dîndu-le diferite explicații. El ține totodată cont de propunerile făcute de muncitori, propuneri ce au drept scop îndeplinirea planului de producție și realizarea de economii. Trebuie subliniat că, printre secțiile fruntașe ale întreprinderii se află și secția mecanică, unde lucrează maistrul Hurșud Ervant. Planul de producție pe 5 luni a fost îndeplinit în această secție în proporție de 109 la sută, productivitatea muncii a crescut cu 6 la sută, iar economiile realizate depășesc suma de 13.000 lei. Majoritatea economilor rezultă din reducerea procentului de rebuturi și gospodărirea judicioasă a metalului. Maistrul Hurșud veghează cu multă exigență asupra procesului de fabricație pentru ca fiecare piesă executată să fie de bună calitate. Un alt maistru, care conduce cu multă competență procesul de producție, este comunistul Timofei Nicolae, de la secția cazangerie. In această secție sub conducerea maistrului, pe lîngă lucrările de reparații executate, au fost construite două corpuri metalice pentru șalupe. La lucrările de bună calitate făcute de muncitorii din secția de cazangerie, se mai adaugă și economia în valoare de 5.232 lei. Maiștrii din atelier sprijină pe muncitorii mai tineri pentru a-și ridica nivelul profesional. Tineri ca Șchiopa Ion, Glimatov Ivanov Ion și alții au fost Gheorghe, ajutați îndeaproape în însușirea meseriei i6r maiștrii Timotei Nicolae și Hurșud Ervant. Maiștrii știu că numai cu muncitori cu o înaltă calificare pot fi întreprinse cu succes sarcinile ce stau în fața întreprinderii. VASILESCU * ȘTEFAN, corespondent MAIȘTRII re^enAu^cea mai &no I ! CU TOATE FORȚELE BE CAMPANIA AGRICOLA DE VARA Lucrările de întreținere a culturilor prășitoare trebuie urgentate Pînă la sfîrșitul lunii trecute, prinșila • a doua manuală la porumbul pentru boabe a fost terminată în toate gospodăriile colective din raioanele Istria, Medgidia, Negru Vodă, Tulcea, din raza orașului Constanța, precum și în gospodăriile agricole de stat aparținînd Trustului gostat Constanța. La porumbul pentru siloz, această lucrare a fost terminată în toate gospodăriile agricole de stat din regiune și în gospodăriile colective din raioanele Hîrșova, Istria, Medgidia și Negru Vodă. Ținînd seama că timpul este înaintat, că în a doua jumătate a lunii mai și, în general, în toată luna iunie, au fost călduri mari și vîntul a bătut aproape permanent, contribuind la grăbirea evaporării apei din sol, lucrările de întreținere a culturilor sînt mult întîrziate. In raioanele Adamclisi, Măcin și Hîrșova, la porumbul-boabe, și Adamclisi, Măcin, Tulcea și in raza orașului Constanța, la porumbul pentru siloz, sînt gospodării colective care mai au de executat prașila a doua. Rămasă în urmă este și prașila a IlI-a manuală, atît la porumbulboabe cît și cel pentru siloz. In afară de gospodăriile colective din raioanele Adamclisi, Negru Vodă și Istria, care au executat prașila a doua manuală pe 60-70 la sută din suprafață, celelalte sînt mult rămase în urmă. In raionul Măcin, de pildă, această lucrare a fost executată la porumbul-boabe doar pe 20 la sută din suprafață, iar la porumbul-oiloz, nici nu a fost începută. Acum, cînd în întreaga regiune au început lucrările de recoltare a cerealelor, a fînurilor și trifolienelor, consiliile agricole raionale, sub îndrumarea comitetelor raionale de partid, consiliile de conducere și organizațiile de partid din G.A.C.uri trebuie să ia măsuri urgente pentru, mobilizarea tuturor forțelor și o organizare cît mai bună a muncii, astfel ca ifi cel mai scurt timp, să fie terminată prașila a III-a manuală pe întreaga suprafață cultivată cu porumb. Porumbului siloz trebuie să i se acorde aceeași atenție. Să fi uitat oare comitetele executive ale consiliilor agricole raionale Tulcea și Măcin că producția de masă verde pentru siloz este determinată de calitatea lucrărilor de întreținere și timpul cînd sînt executate aceste lucrări ? Să nu fi știut oare tovarășii membri ai comitetelor executive că în această perioadă secetoasă executarea la timp a lucrărilor de întreținere în vederea păstrării apei in sol are o importantă hotărîtoare ? Nimic nu poate justifica executarea prașilei a III-a manuale pe numai 7 la sută în raionul Tulcea și neînceperea acestei lucrări în raionul Măcin. Toata recolta, fără pierderi, în magazii In prezent, în gospodăriile agricole de stat și gospodăriile colective din regiunea noastră, se desfășoară recoltatul cerealelor. Pentru această importantă lucrare, G.A.S- urile, S.M.T.-urile și G.A.C.-urile s-au pregătit cu grijă încă cu mult timp înainte, în vederea stringeri în cel mai scurt timp și fără pierderi a recoltei. In cadrul pregătirilor, o atenție deosebită s-a dat reparării combinelor, secerătorilor, viselor de balotat, paie, pregătirii colectoarelor pentru paie, asigurării saltelelor și a sacilor necesari, precum și a celorlalte materiale, instruirii mecanizatorilor și colectiviștilor care lucrează la rerotat organizării muncii in secții și brișigăzi. Datorită măsurilor luate din timp și controlului efectuat zilnic în lan de către inginerii agronomi privind stadiul de coacere a culturii, recoltatul orzului și al griului a început în majoritatea gospodăriilor agricole de stat și colective în timpul optim și se desfășoară într-un ritm rapid. In prezent, sunt multe gospodării agricole de stat, ca Dorobantu, raionul Medgidia, Traianu, raionul Măcin, și gospodării colective, ca acelea din Valea Nucatilor și altele, care au terminat, complet recoltatul orzului și lucrează din plin la recoltatul griului. Până la data de 29 iunie a.c., după cum reiese din buletinul informativ al Consiliului agricol regional, recoltatul orzului s-a executat pe o suprafață de 4.436 ha (29 la sută) în gospodăriile colective 4.327 ha (56 la sută) in gospodăriiși le agricole de stat. In gospodării. (Continuare în pag. a III-a) Intrecere însuflețită Muncitorii, tehnicienii și inginerii de la G.A.S. Dorobanțu au terminat recoltatul orzului de pe întreaga suprafață de 410 ha, obținînd o producție medie de peste 1.900 kg la ha.. Fruntașă în campania de recoltat este brigada condusă de comunistul Barbu Marin, care a terminat de treierat, balotat și transportat paiele de pe cîmp. S-au mai evidențiat mecanizatorii Anton Nicolae, Chiriac Nicolae, Ivan Ion și brigăzile conduse de Filat Tudor, Popa Ion, Neamțu Ion și Laita Nicolae. Pînă în prezent s-a recoltat griul de pe 300 ha, fruntașă fiind tot brigada condusă de Barbu Marin DUMITRACHE ION, coresp. •V.V Tilaticitatea E liniște pe culoarele Școlii medii nr. 1 din Constanța. O liniște nefirească, după zumzetul și veselia tinerească care în tot orasul anului au constituit dovada că școala își trăiește viața prin zeci și sute de elevi. Și totuși, în aceste zile, se trăiește intens. 110 elevi, absolvenți ai claselor a Xl-a, trăiesc în aceste zile emoțiile examenului de maturitate, emoții de care nu sînt scutiți nici cei mai buni elevi, ca fruntașii la învățătură Andrei Nicoleta, Ciubotaru George, Teodorescu Valeriu, Găloiu Elena și mulți alții pe care îi întîlnim aici. Preocupați de a da dovada pregătirii lor conștiincioase din timpul anilor de școală, ei sînt dornici de a-și arăta recunoștința fierbinte față de partidul care le-a asigurat condiții pentru o instruire temeinică, dornici de a răsplăti efortul profesorilor lor, al organizației U.T.M., al părinților, care le-au îndrumat pașii de-a lungul anilor de școală. Dorința de a izbîndi este cu atît mai puternică, cu cît fiecare din ei are un țel în viață. Peste 20 de absolvenți doresc să devină ingineri agronomi, alții vor să urmeze Politehnica, diferite facultăți care să-i formeze pedagogi și multe alte profesiuni prin care să devină cît mai utili patriei noastre. S-au scurs mai multe serii de candidați prin fața comisiilor și membrii acestora par mulțumiți. Răspunsuri, în marea lor majoritate clare, documentate, dau satisfacții atît candidaților, care obțin calificative frumoase, cît și examinatorilor. Obiectivul aparatului fotografic a surprins un aspect dintr-o sală de examen (foto nr. 1). Elevul fruntaș la învățătură Cautiș Dan din clasa a Xl-a își ia biletul pentru matematică. Răspunsurile anterioare, deosebit de frumoase, de la celelalte materii, pare să-i fi dat o siguranță deplină. Dar, nu numai elevii de la zi trăiesc în aceste zii- febra examenelor. In alte săli, întîlnim pe seraliști, muncitori din diferite întreprinderi din oraș și regiune, care datorită grijii partidului și-au asigurat completarea studiilor, instruirea lor temeinică, pentru a deveni cît vrednici și competenți la locul mai de muncă. Cu grijă, se pregătesc pentru a se prezenta în fața examinatorilor, comunistul Forțu Constantin, electrician, unul din cei mai buni și disciplinați elevi de la seral, candidatul de partid Fătu I. Constantin, motorist, Chivu Șerban, tehnician, și alți fruntași în producție și la învățătură de la D.R.N.C., ca și din alte întreprinderi din oraș și regiune. Unii dintre ei au ajuns de acum în fața comisiei. Din nou, aparatul fotografic a prins un aspect din sala de examen, unde se prezintă elevii de la secția serală a Școlii medii nr. 1. Răspunde acum Cîmpeanu Lucreția din Adamclisi. Istoria e una din materiile ei preferate din cursul anilor, așa că răspunsul este corect exprimat, complet, bogat. De altfel, în tot cursul școlii, a obținut note bune la toate materiile, lucru care se verifică acum încă o dată în examenul de sinteză. Sînt în plinul unor zile de mare tensiune, dar plini de speranță și de ambiție, atît elevii de la zi cît și cei de la seral se străduiesc să facă dovada pregătirii lor din timp școlii. Și noi avem speranța că pragul va fi trecut cu bine. M. DABIJA nsemnări din primele zile de recoltare Holdele aurii de orz și griu au început să fie brăzdate de combine. Ca pretutindeni în regiunea noastră, colectiviștii din raionul Adamclisi s-au angajat și ei cu toate forțele in bătălia pentru stringerea recoltei. Succesul acestei lucrări depinde in cea mai mare parte de organizarea și folosirea tuturor forțelor capabile să impulsioneze ritmul recoltatului. Hotărîrea deputaților va fi îndeplinită In ultima sesiune, ținută pe 26 iunie, deputații Sfatului popular comunal Ostrov au boierit ca recoltarea celor aproape 600 hectare cu păioase să fie terminată în maximum 7 zile. Deputații Tudor Florea, Andrei Petre, Popescu Florin Jean Ion s-au angajat să desșifășoare o susținută muncă de lămurire în circumscripții, pentru a mobiliza colectiviștii să participe în această perioadă cu mai multă însuflețire la stringerea recoltei și la întreținerea culturilor. Hotărîrea deputaților a început să prindă viață chiar a doua zi după sesiune. împreună cu o echipă formată din colectiviști harnici, cum ar fi Tita Marin și Partene Ion, deputatul Andrei Petre a trecut la recoltarea mazării. Noaptea, s-a organizat treieratul acesteia, iar ziua, stringerea paielor, in vederea executării arăturilor. In mai puțin de două zile, cele 18 hectare cu mazăre, au fost recoltate și treierate. In dimineața zilei de 28 iunie, combinele, in frunte cu cea a lui Constantin Șt. Gheorghe, și-au făcut apariția in lanul de „Triumph“ de la punctul Bugeac. Din prima zi, combinerii au înregistrat rezultate frumoase. Ei n-au intîmpinat nici o greutate, deoarece munca este bine organizată : fiecare combină are colector de paie, saci și saltele suficiente. Iar oamenii, instruiți și repartizați pentru acestea, se străduiesc să le deservească cet mai bine. Exemplul deputaților Sfatului Popular comunal Ostrov constituie o garanție că hotărîrea lor de a termina stringerea recoltei în mai puțin de 7 zile va fi îndeplinită. Trebuie menționat că, paratel cu recoltatul, deputații mobilizează alegătorii la in~iierea culturilor, începutul a lăsat de dorit La G.A.C. din Dobromir Vale, s-a hotărit începerea recoltării orzului. La marginea lanului, au fost aduse cele 4 combine. Consiliul de conducere al G.A.C. (președinte — Suciu Ion) a mobilizat și 30 de colectiviști. La ora 13, aceștia, împreună cu inginerul agronom Tarșole Damian, stăteau la umbra unui pom și așteptau combina S-4 de la S.M.T. Băneasa, ca să facă drum in lan pentru cele 4 combine. Cînd a sosit combina mult așteptată și a fost introdusă în Ian, s-a constatat că aceasta nu fusese verificată și reglată, deci n-a putut fi folosită. O zi bună de lucru a fost pierdută fără nici o scuză. Comitetul executiv al sfatului popular (președinte, V. Stoian) și-a propus in planul de măsuri să termine recoltatul în 7 zile. Se pune întrebarea : cum vor reuși colectiviștii din Dobromir. Vale să se achite de această sarcină, dacă timp de 3 zile, cu 5 combine, n-au recoltat decit... 10 hectare ? La gospodăria colectivă din Făneasa, din lipsa de orientare a consiliului de conducere și de Îndrumare a comitetului executiv al Sfatului popular comunal, s-au folosit 130 de colectiviști la recoltatul manual al orzului de pe o suprafață unde puteau fi folosite foarte bine combinele. In comuna Ioan Corvin, recoltatul a început să se desfășoare, insă, comitetul executiv al Sfatului popular comunal „n-a avut vreme“ să-și intocmească un plan de măsuri ! Consecința unui asemenea stil de muncă este că, în satul Ra jriștea, aria care trebuia amenajată încă de la 25 iunie nu este gata nici pînă în prezent. De asemenea, colectiviștii din acest sat, din linsă de Îndrumare, au început recoltatul orzului , dintr-o parcelă neajunsă in faza de coacere. ☆’ I Comitetele executive ale sicriurilor populare, cu sprijinul ] deputaților, trebuie să dea doivadă de mai multă operativitate, să controleze și să îndrume colectiviștii pentru ca aceștia să-și poată organiza și mobiliza toate forțele în vederea stringerii recoltei într-un timp cît mai scurt și fără mierderi. . V. CHIURTU