Dobrogea Nouă, septembrie 1963 (Anul 16, nr. 4687-4711)

1963-09-01 / nr. 4687

* * A _____Organ al Comitetului regional P.M.R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XVI nr. 4687 | Duminică 1 septembrie 1963 | 4 pagini 20 de bani Pentru continua dezvoltare și rentabilizare a creșterii animalelor în gospodăriile agricole de stat In ziua de 26 august a.c., biroul Comitetului regional de partid a analizat, într-o ședință la care au participat conducerile celor două trusturi G.A.S., directori, ingineri zootehniști și medici veterinari din gospodăriile agricole de stat din regiune, activitatea în sectorul creșterii animalelor din G.A.S. Cu această ocazie, s-a scos în evidență faptul că, îndrumate de organele și organizațiile de partid, gospodăriile agricole de stat au mărit efectivele de animale, multe din ele obținînd succese în creșterea productivității animalelor și reducerea cheltuielilor de producție. Pînă la data de 31 iulie a.c., gospodăriile agricole de stat din regiunea noastră au livrat la fondul centralizat al statului mai mult cu aproape 18.300 hl de lapte și 1.020 tone de carne, față de aceeași perioadă a anului trecut. La indicațiile și sub îndrumarea Comitetului regional de partid, se desfășoară cu succes lucrările de profilare a producției gospodăriilor agricole de stat, care va asigura o largă mecanizare a lucrărilor în zootehnie și introducerea metodelor noi de creștere a animalelor, ceea ce va duce la sporirea productivității muncii și reducerea prețului de cost. In urma măsurilor indicate de Comitetul regional de partid, multe gospodării agricole de stat au realizat în acest an producții sporite în sectorul zootehnic. Pînă la data de 31 iulie, gospodăriile agricole de stat Moșneni și Cuza Vodă au realizat peste 2.100 litri de lapte, în medie de la fiecare vacă furajată iar gospodăriile agricole de stat Cobadin, Peștera și „Dr. Russel" au obținut cîte 9 și respectiv peste 6 kg de lună de la fiecare oaie, îngrijitorii din sectorul porcin de la G.A.S. Peștera, dînd o atenție deosebită îngrijirii și hrănirii scroafelor, au obținut cîte 9 purcei înțărcați de la fiecare scroafă la o fătare. Fiecare purcel înțărcat, obținut la această gospodărie, costă cu 45 lei mai puțin decît a fost planificat. Biroul Comitetului regional de partid a apreciat că rezultatele obținute în acest an de unele gospodării agricole de stat nu sînt însă la nivelul condițiilor și posibilităților de care dispune regiunea noastră. Sînt încă gospodării care, în condiții și cu posibilități asemănătoare, obțin rezultate diferite în creșterea animalelor, sporirea productivității lor și reducerea prețului de cost. Una din principalele cauze că unele gospodării agricole de stat nu-și realizează efectivele și producțiile planificate, au pierderi de animale și depășesc prețul de cost planificat este aceea că comitetele de partid și organizațiile de bază, consiliile G.A.S. și comitetele sindicatului nu se ocupă permanent, cu toată grija de activitatea în sectorul zootehnic. In toamna anului trecut, în unele gospodării agricole de stat, s-au asigurat cantități insuficiente de furaje, parte din ele fiind depozitate la distanțe mari de locurile de furajare. Din aceste cauze, precum și pentru că furajele nu au fost administrate rațional și s-a făcut o mare risipă, o parte din animale au fost prost hrănite, ceea ce a influențat negativ producția lor și în lunile următoare. De asemenea, nu a existat suficientă preocupare pentru repararea și amenajarea adăposturilor pentru animale, aceasta ducînd în unele gospodării agricole de stat la pierderi de animale. Din cauza proastei furajări și a condițiilor necorespunzătoare de adăpostire a oilor și mieilor, în gospodăriile agricole de stat mai ales din trustul Tulcea, s-au înregistrat avorturi la ovine și mortalități la miei, precum și la celelalte specii, în special la porcine. Toate acestea nu au fost temeinic analizate, trăgîndu-se, din această cauză, unele concluzii nereale, care împiedică luarea celor mai eficiente măsuri pentru înlăturarea lipsurilor. Tov. Nica Gheorghe, directorul Trustului G.A.S. Tulcea, pentru a justifica numărul mare de mortalități la ovine și porcine, producțiile scăzute realizate de unele gospodării din cadrul trustului, arăta că......vinovate sînt condițiile vitrege din iarna trecută, primăvara prelungă și friguroasă“. Astfel de afirmații nu pot fi generate decît ca urmare a unei analize superficiale a activității în sectorul zootehnic și aceasta duce la perpetuarea lipsurilor.. Oare nerealizarea unui număr de 1.410 fătări la oi, numeroasele avorturi, nerealizarea a 730 de fătări la scroafe și neîndeplinirea planului de montă la scroafe cu 800 capete, se datoresc tot iernii vitrege ? Nu este vorba despre lipsă de evidență în urmărirea montei, de lipsă de răspundere față de creșterea animalelor ? Trebuie să arătăm că în unele gospodării agricole de stat, din cauza nerealizării producțiilor planificate, proastei gospodăriri a furajelor și administrării lor la întîmplare, se ridică artificial prețul de cost. La gospodăria agricolă de stat Negru Vodă, prețul de cost al unui purcel înțărcat a fost depășit cu încă o dată față de plan. Din aceleași cauze, în unele gospodării de stat, care au îngrășătorii, nu se realizează sporurile de creștere în greutate. Tov. Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului regional de partid, luînd cuvîntul, a arătat că lipsurile existente în sectorul zootehnic din gospodăriile agricole de stat se datoresc în primul rînd faptului că directorii unităților nu se ocupă cu toată răspunderea de acest sector, nu analizează temeinic activitatea în cadrul ședințelor de consiliu, lăsînd totul pe seama inginerilor zootehniști și a medicilor veterinari. La rîndul lor, conducerile celor două trusturi G.A.S. din regiune nu au urmărit și controlat în suficientă măsură îndeplinirea planului la toți indicatorii în toate gospodăriile din raza lor și nu au analizat în ședințele de consiliul directorilor, decît rar și la suprafață rezultatele obținute. Mai avem puțin timp pînă la venirea toamnei, a arătat vorbitorul dar unii conducători de G.A.S. nu au tras învățăminte din iarna trecută, deoarece nici acum nu acordă atenția cuvenită asigurării furaje(Continuare in pag. a II-a) ^=000000,^^^ Filatoarele Dumitrache Aurica, Mirea Victoria și Radu Rita, de la „întrecerea socialistă" sunt trei dintre muncitoarele acestei întreprinderi, evidențiate în muncă. ÎNNOIRI LA BABADAG An de an, orașul Babadag își schimbă înfățișarea devenind mai frumos. Locul vechilor clădiri din centrul orașului l-au luat acum blocurile moderne, magazinele cu vitrine largi, clădirile instituțiilor administrative, palatul poștelor terminat recent, și pentru a fi în ton cu înnoirile de ordin arhitectural, s-a trecut și la modernizarea străzilor și a arterelor de circulație. Astfel, nu mult, s-a terminat pavarea de și modernizarea străzii Mihai Viteazu, care este acum una dintre cele mai frumoase artere ale orașului. Intîlnire cu evidențiații De curînd, la Casa raională de cultură din Negru Vodă a avut loc o întîlnire a colectiviștilor cu evidențiații în muncă din G.A.C. „Bella Breiner“ din localitate. Cu acest prilej, ei au urmărit cu viu interes relatările tovarășilor Ecaterina Gherghițan, operatoare la stația de incubație a gospodăriei, și Florea Filimon, îngrijitor de animale, care au vorbit despre experiența dobîndită de ei în obținerea unor producții sporite. După discuțiile purtate a urmat un frumos program artistic prezentat de formația de teatru și soliștii Casei raionale de cultură. (De la V. ELIODOR) Au început recoltatul floriisoarelui De cîteva zile, colectiviștii din Beidaud, raionul Istria, au trecut din plin la recoltatul florii-soarelui. Pînă în prezent, ei au recoltat peste 46 de hectare din totalul de 180 ha ocupate cu această cultură. Ca urmare a aplicării cu strictețe a regulilor agrotehnice, a executării la timp și în bune condițiuni a lucrărilor de întreținere, producția obținută este cu 400 kg la ha mai mare decît cea planificată. (De la ACHIM RISTACHE) Rezultate care obligă Sub îndrumarea organizației de partid, colectivul de lucrători de la O.C.L. „Alimentara" Constanța a obținut pînă în prezent rezultate frumoase în aprovizionarea și deservirea populației. Astfel, ca urmare a unei aprovizionări ritmice și din abundență cu produsele solicitate de cumpărători, planul de desfacere pe primele 8 luni ale anului a fost îndeplinit înainte de termen, rezultînd și o depășire care pînă la sfîrșitul lunii august se cifrează la peste 10.000.000 lei. De asemenea, colectivul nostru de muncă a obținut însemnate realizări privind activitatea financiară. Astfel, pe 7 luni, la cheltuielile de circulație a fost realizată o economie de 432.000 lei și s-au obținut beneficii peste plan în valoare de 837.340 lei. In același timp, productivitatea muncii crescut cu 10,1 procente față de a plan, ceea ce a făcut ca și cîștigul mediu să crească cu 14 la sută față de anul trecut. Toate aceste succese sporite se datoresc muncii intense desfășurată de lucrătorii din cadrul unităților noastre, cît și aplicării unor măsuri tehnico-organizatorice, printre care : ținerea în permanență a legăturii cu furnizorii, deschiderea unui număr de 19 unități noi, reamenajarea a peste 60 de unități și dotarea a 20 de unități cu mobilier și utilaje moderne. Pe lângă acestea, a fost prelungit programul de lucru la mai multe unități de desfacere. Astfel, în piața Unirii și piața Griviței, cîte o unitate de măcelărie funcționează de la orele 5,30 dimineața la orele 21,00 seara, unitatea nr. 1 de pe b-dul Tomis funcționează și noaptea etc. De asemenea, a fost intensificată reclama comercială, iar deservirea consumatorilor a fost făcută în condițiuni mai bune. La realizările obținute au contribuit majoritatea lucrătorilor evidențiindu-se în mod deosebit lucrătorii din cadrul unității nr. 1 Constanța condusă de comunistul Anghel Popescu, care au desfășurat o muncă intensă pentru deservirea atentă a consumatorilor. Drept urmare, magazinul desface produse în sortimente cît mai variate și obține cu regularitate depășiri de plan de 20-30 la sută. Demni de laudă sînt și tovarășii Sebastian Dragu și Teodor Cosma de la raionul băuturi de la aceeași unitate. In rîndul celor evidențiați se situează, de asemenea, lucrătorii din unitățile : nr. 15, condusă de tovarășul Ștefan Ștefan, nr. 53, condusă de comunista Gabriela Dan, nr. 180, condusă de Nicolae Nicoară și alții. Succesele obținute pînă acum de colectivul nostru de lucrători în activitatea de aprovizionare și deservire din ce în ce mai bună a oamenilor muncii sunt mobilizatoare și creează condiții ca în viitor să obținem rezultate și mai frumoase. Aceasta este, de fapt, dorința lucrătorilor din toate unitățile noastre. STAN CONSTANTIN, director la O.C.L. „Alimentara" Constanța Pregătiri pentru împăduririle de toamnă In prezent, silvicultorii din regiunea noastră desfășoară o susținută acțiune de pregătire a terenurilor în dig-mal în vederea plantării acestora în toamnă cu plop negru hibrid. Pînă în prezent, s-au executat dezrădăcinări de salcie pe o suprafață de 251 ha din totalul de 484 ha planificate și s-au arat peste 100 ha teren. S-au organizat de asemenea comisii de depistare a rețelelor de canale și diguri în vederea împăduririi acestora cu plop negru hibrid în aliniament. Concomitent, în pepinierele de la Hîrșova, Mamaia sat, Agigea, Valea Dacilor și Satu Nou se pregătesc pentru repicat primele serii de puieți. Cu ajutorul dat de mecanizatorii de la S.M.T. Mihai Viteazu, colectiviștii din Sinoie, lucrează intens la pregătirea terenului care va fi însămînțat cu grîu de toamnă. In foto: tractoristul Nicola N. Dumitru trăgînd ultimele brazde pe o parcelă care va fi însămînțată cu grîu. Foto: GH. CIOROBEA CALCAR PESTE PLAN In luna august, colectivul secției carieră din cadrul Fabricii de ciment Medgidia a desfășurat o însuflețită întrecere pentru realizarea și depășirea planului de producție. Folosind din plin utilajele moderne cu care este înzestrată fabrica, muncitorii de aici au extras și concasat 2.047 tone de calcar peste planul lunar. (De la ILIE ION) O NOUĂ ȘCOALĂ In noul an de învățămînt, la Isaccea va funcționa o școală nouă cu opt clase, a cărei construcție se află în stadiul ultimelor finisaje. Mobilizați de deputați, numeroși cetățeni din orașul Isaccea au luat parte la acțiunile de muncă patriotică organizate, pentru transportul materialelor de construcție, amenajarea curții și a spațiului verde din fața școlii. Numai la amenajarea spațiului din jurul școlii ei au transportat peste 150 tone de pămînt. (De la ISMAIL ȘUCRI) CONSFĂTUIRE Ieri, la sediul Școlii de partid de 1 an din orașul Constanța, a avut loc o consfătuire organizată cu sprijinul Comitetului regional de partid, de redacția revistei „Lupta de clasă" cu cititorii săi. Au luat parte tovarășii Nestor Ignat, redactor șef-adjunct și Dana Voinea, șefa secției economice a revistei „Lupta de clasă". La consfătuire au participat activiști ai Comitetului regional de partid, cadre didactice ale Școlii de partid de 1 an și din școlile de stat, lectori și propagandiști ai Comitetului regional de partid, conducători ai organizațiilor de masă, de stat și din economie. Participanții la consfătuirea cu cititorii, înscriși la cuvînt, au apreciat activitatea desfășurată de revista „Lupta de clasă", conținutul înalt al multor articole ideologice, de experiență, economice, consultații etc., înserate în paginile sale. Vorbitorii au subliniat ajutorul primit din partea revistei în domeniile lor de activitate. Majoritatea tovarășilor au făcut însă și unele observații critice la unele articole publicate, venind cu propuneri și sugestii pentru activitatea de viitor. In cuvîntul lor, participanții au propus o seamă de probleme principale pentru a fi publicate de revistă. Consfătuirea organizată de redacția revistei „Lupta de clasă" s-a bucurat de un interes deosebit din partea cititorilor săi. PE SCURT • Tov. JASTAPOP MARIA’ de la Oltina ne scrie despre succesele obținute de colectiviștii de aici în sectorul zootehnic. Brigada a II-a, condusă de Gheorghe Marin, a realizat pînă în prezent 45.000 de litri de lapte de vacă depășind prevederile de plan. S-au evidențiat mulgători ca Delicostea Ene, Cimpica Constantin, Cimpicea Vasilica și alții. • Intr-o altă scrisoare a sa tov. JASTAPOP ne relatează cîteva lucruri despre activitatea din sectorul pomiviticol. La școala de viță se desfășoară acum lucrări de întreținere a celor peste 800.000 de butași, iar ceilalți colectiviști din brigadă fac pregătiri intense în vederea culesului strugurilor și a vinificației ♦ ♦ - SUCCESELE PESCARILOR HÂRȘOVENI îndeplinirea ritmică a planului de producție constituie o preocupare de seamă pentru muncitorii, inginerii și tehnicienii de la întreprinderea piscicolă din Hîrșova. Acest lucru rezultă și din aceea că planul producției globale și marfă pe primele 7 luni s-au îndeplinit cu 151,6 la sută și respectiv 159,3 la sută. In acest timp, pescarii hîrșoveni, antrenați în întrecerea socialistă, au dat peste prevederile planului 40 tone de pește proaspăt și mai multe tone de scoici. Demn de remarcat este faptul că depășirile de plan au fost realizate în cea mai mare parte pe seama creșterii productivității muncii. Succesele obținute pe linia îndeplinirii planului de producție și printr-o mai bună organizare a muncii au permis colectivului de aici să realizeze pe 7 luni economii suplimentare la prețul de cost în valoare de 83.000 lei. Conducerea întreprinderii, în colaborare cu comitetul sindicatului și sub directa îndrumare a organizației de partid, a luat o serie de măsuri care au contribuit la obținerea acestor frumoase realizări în producție. Astfel, printr-o organizare mai bună a serviciului de aprovizionare au fost dotate toate brigăzile cu uneltele specifice sezonului de pescuit. De asemenea, prin măsurile luate, s-a asigurat în permanență transportarea brigăzilor de pescuit cu vasele unității la cele mai productive locuri piscicole și s-a intensifică fe ia maximum pescuitul pe Dunăre. La creșterea în ritm susținut a productivității muncii o influență deosebită a avut-o folosirea fondurilor de mică mecanizare. In acest scop, au fost amenajate 4 agregate pentru pescuit care lucrează pe principiul electro-narcoză i pescuitul cu ajutorul curentului electric). In întrecerea socialistă pentru depășirea planului de producție s-au evidențiat mod deosebit brigăzinnle de pescari conduse de Ustin Echimov, Filip Vicol și Pironea Nicolae, care lună de lună au dat peste prevederile planului cîte 5—10 tone de pește. Un aport deosebit la succesele obținute a adus și inginerul Clenciu Gheorghe, conducătorul formației de pescuit cu ajutorul curentului electric ------------+=4?. Echipa condusă de tov. Stănescu Constantin, membru de partid, de la Fabrica de ambalaje metalice, secția tîmplărie, este evidențiată în muncă. Ea își depășește regulat planul de producție în medie cu 20 la sută, dînd lucrări de bună calitate. purtător al noului Timaru Nicolae e un om aflat încă la prima tinerețe. Un chip colțuros, îndulcit doar de privirile veșnic vesele care-i dau feții o expresie de concentrare dar și de permanentă dispoziție, așa l-am cunoscut pe unul din evidențiații sectorului zootehnic de la gospodăria colectivă din Plopeni, raionul Negru Vodă. Tovarășii din consiliul de conducere al colectivei mi-l recomandaseră ca pe unul dintre cei mai harnici mulgători. Și într-adevăr, rezultatele pe care le-a obținut constituie o carte de vizită cu care se poate nmmări. Așa bunăoară de la cele 11 vaci care-i sunt date în folosință, Timaru Nicolae a obținut în anul trecut o producție medie de lapte de 2.720 litri pe cap de vacă față de cei 2.100 litri cît prevedea sarcina de plan. Nici în anul acesta rezultatele nu sunt mai prejos. Pînă la 1 august producția obținută era de 1.706 litri cu numai 500 de litri sub cantitatea planificată pe tot anul. Sunt toate șansele ca cifra obținută în anul trecut să fie îndeplinită și depășită pînă în ultima zi a acestui an. Cum au fost obținute aceste rezultate care-l situează pe Timaru Nicolae în fruntea colectiviștilor de la zootehnie . Cu 6 ani în urmă într-o ședință consiliului de conducere i s-a făacut lui Timaru propunerea de a trece la sectorul zootehnic. N-a fost nevoie să i se explice prea (Continuare în pag. a II-a) I.k1