Dobrogea Nouă, octombrie 1964 (Anul 17, nr. 5023-5049)

1964-10-01 / nr. 5023

* f I 4 Í A i 1 Organ al Comitetului regional P.M.R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XVII nr. 5023 | Joi 1 octombrie 1964 | 4 pagini 20 de bani PE GRAFICELE ÎNTRECERII SOCIALISTE SE ÎNSCRIU NOI SUCCESE La U.S.A.S. importante depășiri de plan In vara după recoltarea păioaselor colectiviștii și lucrătorii din G.A.S. din regiunea noastră ca și din alte multe regiuni ale țării au împrăștiat pe suprafețe care se măsoară în sute de mii de hectare zeci de milioane de kilograme de îngrășăminte fosfatice, rod al muncii neobosite a colectivului de muncă al U.S.A.S. Năvodari. De aici de pe meleagurile regiunii noastre au plecat spre ogoarele țării bogății chimice pentru viitoare bogății agroalimentare. Cum de regulă harnicul colectiv de la Năvodari a depășit prevederile planului de producție și în acest trimestru la rubrica „realizat" de pe panoul întrecerii socialiste pot fi citite acum la sfîrșitul trimestrului al III-lea rezultate cu care fiecare muncitor al U.S.R.S.-ului se poate mîndri 3.640 de tone de acid sulfuric peste planul trimestrial. La superfosfat simplu cantitatea dată în pin« este de 4.621 de tone, cantitate care poate fi administrată unei suprafețe de peste 10.000 de hectare. In lupta pentru reducerea prețului de cost pe tona de superfosfat, muncitorii de aici au raportat la sfârșitul acestui trimestru realizarea unei economii în valoare de 1.400.000 lei. Este și firesc ca atunci cînd subliniem asemenea realizări să scoatem în evidență pe cei care și-au adus cu deosebire contribuția la înfăptuirea lor. Panoul de onoare al uzinei ne-a ajutat în această privință. De aici am aflat că și de data aceasta colectivul condus de comunistul ing. Bodnar Petre se află în fruntea întrecerii, că sectorul acid sulfuric condus de ing. Ara Diradurian, ajutat de ing. N. Teodora, este socotit, de asemenea, sector fruntaș pe uzină. Și aici, ca în toate întreprinderile și fabricile din regiunea noastră, acum, munca continuă cu spor, pentru îndeplinirea ultimelor sarcini din planul de producție al anului, care după rezultatele obținute — | —Si --------------—« minianor PINCX dC-U-ul OVJ> gn^tA.oh’w***^ atitudine că vor fi îndeplinite și depășite. ft * La sectorul de preparare a sucului al Fabricii de conserve de legiune Ovidiu, lucrează și Vasile Silvia. Aici ea își face cu prisosință datoria, fapt pentru care este apreciată de către toți muncitorii fabricii, fiind evidențiată în întrecerea socialistă. In fotografie vă prezentăm pe această harnică muncitoare in plin proces de producție. Cu 7 zile înainte de termen îmbunătățind tot mai mult activitatea de deservire a populației prin măsurile care au fost luate în perioada care s-a scurs din acest an, harnicul colectiv de muncă de la P.T.T.R. Constanța, îndrumat de organizația de partid, a reușit să raporteze îndeplinirea planului de venituri pe primele 9 luni ale anului în curs cu 7 zile înainte de termen. Printre măsurile tehnico-organizatorice mai importante care au contribuit la această realizare se numără antrenarea în întrecerea socialistă a 98 la sută din salariați, creșterea numărului de abonamente la presa centrală și cotidiană, colectarea de abonamente pe termen lung, recrutarea de noi difuzori voluntari pentru ca presa să poată pătrunde cu mai mult în mediul rural, ținerea cu regularitate a cursurilor de ridicare a calificării cu factorii poștali din oraș și regiune, precum și multe altele, care au condus la obținerea unor succese tot mai bune de către lucrătorii poștali pe linia îndeplinirii și depășirii sarcinilor de plan și a angajamentelor luate. Pentru șantierele țării Zilnic pe porțile Fabricii de ciment din Cernavoda ies zeci și sute de vagoane încărcate cu ciment de cea mai bună calitate care iau drumul spre toate colțurile țării, acolo unde neobosiți constructorii înalță noi fabrici, uzine, baraje pentru hidrocentrale, cartiere întregi de locuințe pentru oamenii muncii. Și cum este bine cunoscut cimentiștii din Cernavoda de mulți ani de zile trimit spre șantierele socialismului cantități din ce în ce mai mari și de calitate din ce în ce mai bună. Pe graficele întrecerii socialiste din fiecare sector de mulți ani nivelul producției realizate întrece cu mult pe cel al planurilor inițiale. In acest an la Fabrica de ciment din Cernavoda în fiecare lună producția globală a fost realizată cu cite 5—7 procente peste prevederile planului. In trimestrele I și II producția realizată peste plan se cifra la aproape 10.000 de tone de ciment. Acum la sfîrșitul celui de-al III-lea trimestru al anului în curs, cimentiștii din Cernavoda au raportat noi realizări care se materializează în cele aproape 320 de tone de clincher peste plan. La ciment depășirea înregistrată este de 5.137 de tone. Valoarea producției globale realizate în acest trimestru este de 1.641.000 lei în care este inclusă o depășire de aproape 4 procente peste suma planificată. La producția marfă depășirea înregistrată însumează 5,6 procente. Aceste succese cu care se poate mîndri întregul colectiv de muncă al Fabricii de ciment din Cernavoda se datorește unei bune organizări a muncii pe schimburi, a folosirii întregii capacități de lucru a agregatelor. Exemplul comuniștilor a constituit, de asemenea, un imbold în munca întregului colectiv. Pe graficul întrecerii socialiste, cu rezultatele cele mai bune este înscrisă secția carieră condusă de comunistul Boeru Tudor, urmată apoi de secția materie primă condusă de Valentin Zaharia. Vin apoi în ordine secțiile cuptoare și reparații. Acum cimentiștii cernavodeni au pășit în cel de-al IV-lea și ultim trimestru al anului. Deja ei au obținut un avans de aproape 10 zile și de aceea s-au angajat ca sfîrșitul anului de producție să-l termine cu 10—15 zile înainte de cel calendaristic. Succesele metalurgiștilor din Medgidia Prese de balotat paie, piese pentru excavatorul de 0,30 metri cubi și multe alte produse metalurgice fac obiectul străduinței zilnice a sutelor de muncitori de la I. M. U. din Medgidia. întrecerea socialistă ce se desfășoară aici a fost și este încununată de însemnate succese. Calculele făcute acum, la sfîrșitul trimestrului al III-lea al anului în curs, arată că planul producției globale a fost realizat în proporție de 101 la sută. Producția marfă livrată beneficiarilor este mai mare cu 7 procente față de plan, iar economiile la prețul de cost însumează în aceste nouă luni aproape 2.400.000 de lei. Toate sectoarele uzinei au înregistrat la sfîrșitul trimestrului depășiri de plan. Turnătoria de fontă ca și cea de precizie a dat cu 5 la sută mai multe produse decit prevedea planul, iar procentul de rebuturi a scăzut la mai mult de jumătatea cifrei admise. La sectorul II, acolo unde se fabrică presele de balotat paie, a fost înregistrată la sfîrșitul lunii septembrie cea de-a 150-a presă peste pian realizată de la începutul anului. Tot în acest sector au fost realizate pînă în prezent piese pentru mașini agricole în valoare de 240.000 de lei. La sfîrșitul trimestrului al III-lea al anului în curs metalurgiștii din sectorul II al I.M.U.M. au raportat terminarea fabricării tuturor reperelor și pieselor de schimb pentru agregatele folosite în exploatarea stufului. Pentru industria energetică au fost date, de asemenea, peste plan 254 de tone de construcții metalice (poduri rulante, stîlpi de înaltă tensiune etc.). In toate sectoarele, la toate secțiile, toate brigăzile au înregistrat și înregistrează depășiri de plan. Roadele întrecerii socialiste se traduc aici, după o veche tradiție, în succese, în depășiri substanțiale ale planurilor. Tot mai multe inovații în cele 9 luni care s-au scurs de la începutul anului, la cabinetul tehnic al D.R.N.C. au fost înregistrate 102 inovații. Din acestea, 28 au fost introduse în producție, prin aplicarea cărora se obține o economie antecalculată de 200.000 lei. Printre cele mai de seamă inovații se numără „Siguranța la cuiul de tracțiune al remorcilor“ (inovator Bratu Ion), prin care se asigură condiții mai bune de transport, „Mecanizarea pisicii de 2 t instalată în compartimentul mașini" (inovator Barboiu Ion), prin care se reduce considerabil efortul fizic al muncitorilor, iar inginerii Dumitrescu Mihai și Giurcaniu Ion au propus un tip de proiector pentru iluminatul platformelor pe timp de noapte, care aduce întreprinderii economii anuale în valoare de 132.000 lei. Doi dintre muncitorii evidențiați în întrecerea socialistă din brigada tovarășului Damache Mircea de la secția extracții a Fabricii de ulei „Argus" din Constanța — Roibu Stoica și Leancă Constantin. (Foto: G. PAPAGHEORGHE) Vizita conducătorilor de partid și de stat în regiunea Galați GALAȚI 30 (coresp. Agerpres) Tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Alexandru Bîrlădeanu, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Gheorghe Rădoi, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Ianos Fazekas, ministrul industriei alimentare, au făcut în zilele de 29 și 30 septembrie o vizită in regiunea Galați. Conducătorii de partid și de stat au vizitat șantierul Combinatului siderurgic de la Galați si Combinatul chimic de la Brăila, nava trauler de pescuit oceanic „Galati“, sosită de cîteva zile din prima cursă experimentală de pescuit, precum și faleza $1 scara monumentală-esplanadă din orașul Galați. In timpul vizitei, oaspeții au fost însoțiți de tov. Constantin Scarlat, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional Galați al P.M.R., Constantin Dumitrache, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional Galați, și alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. De-a lungul traseului pe unde au trecut, oaspeții au fost întîmpinați cu căldură de oameni ai muncii. LUCRĂRILE AGRICOLE ACTUALE LA TIMP ȘI DE CALITATE Isus M. Isus este fericit. Pe solele brigăzii lui mecanizatorii Minea Tudor și Munteanu Florea au tras primele brazde cu semănătorile. In foto, Ing. Marinescu Vasile, brigadierul de cîmp Isus M. Isus și președintele gospodăriei Sabin Emirla, verificînd calitatea semănatului. Au început semănatul n’t»înlu Zul III III Penultima zi a lunii septembrie a fost una din cele mai „pline“ zile pentru consiliul de conducere al gospodăriei colective din Cobadin, pentru brigadierii de cîmp și mecanizatori. Sabin Emurla, președintele gospodăriei, și inginerul agronom Vasile Marinescu au făcut încă în zorii zilei o vizită pe cîmp, controlînd fiecare solă ce urmează a fi însămînțată cu griu, cu orz și cu alte culturi pentru masă verde. „După amiază să facem proba. Să încercăm mai întîi pe solele pe care pămîntul se zvîntă mai repede“, i-a spus președintele inginerului agronom. Inginerul Marinescu a chemat la sediul brigăzilor de tractoare mecanizatorii care vor lucra la discuit și la semănat, mînuitorii de mașini și conducătorii de atelaje care vor transporta la cîmp sămînta și a făcut o nouă recapitulare a modului in care se va executa semănatul, arătînd sarcinile ce-i revin fiecăruia pentru ca lucrarea să se execute într-un timp scurt și de bună calitate. Apoi, împreună cu șefii celor două brigăzi de tractoare a verificat din nou fiecare semănătoare și a stabilit mecanizatorii care după-amiază să facă proba la discuit și semănat. Pregătirile pentru începerea semănatului nu s-au oprit aici. Inginerul Marinescu a verificat încă o dată semințele puse în germinatoare, deși pentru fiecare soi primise de la laborator buletine roșii. Germinația era bună, toate, sau aproape toate semințele încolțiseră. Proba făcută după amiază a arătat că a doua zi se poate începe semănatul, la început pe solele pe care pămîntul s-a zvîntat mai repede. Cu acest prilej, mașinile de semănat au fost reglate „pe viu“, au fost reglate marcatoarele, iar ieri semănatul a început din plin. Pe fiecare sală, înainte de semănat, se execută lucrări de afînare a solului la adîncimea de semănat. Inginerul agronom stabilește, verificînd la fața locului, cu ce mașină agricolă se va afîna solul înainte de semănat. Astfel, pe suprafețele pe care lucrările de pregătire a patului germinativ s-au executat recent, înainte de ploaie și solul este suficient de afinat se execută o lucrare cu grapa reglabilă. Pe solele pe care terenul este tasat, chiar dacă mai înainte s-au executat lucrările de pregătire a patului germinativ, înainte de semănat se face o lucrare cu grapa cu discuri. După semănat se execută o tăvălugire cu scopul de a crea condiții și mai bune pentru încolțirea semințelor. Dacă ținem seama și de faptul că la gospodăria colectivă din Cobadin s-a fertilizat întreaga suprafață ce se însămînțează cu griu — 825 ha cu îngrășăminte minerale și 300 ha cu îngrășăminte organice, putem spune că mecanizatorii care deservesc această gospodărie și colectiviștii au pus o bază trainică recoltei de 1 griu din anul viitor. I Rezultate bune După ploile abundente din săptămâna trecută, în urma cărora s-a ivit posibilitatea căderii boabelor și apariției pe struguri a unor mucegaiuri care ar deprecia calitatea vinurilor, la gospodăria colectivă din Chirnogeni au fost luate măsuri pentru urgentarea recoltării strugurilor și transportul lor imediat la centrul de vinificație. Pînă în prezent peste 50 la sută din cantitatea de struguri contractată a fost predată. De asemenea, au fost terminate pregătirile pentru începerea vinificării strugurilor în cadrul gospodăriei, astfel ca în cel mai scurt timp întreaga producție de struguri să fie strînsă și vinificată, în scopul înlăturării pierderilor și al deprecierii calității vinurilor. O atenție deosebită se acordă și recoltării porumbului. In toate cele 4 brigăzi de cîmp ale gospodăriei au fost luate măsuri pentru ca paralel cu recoltatul știuleților să se execute și eliberatul terenului de coceni. In acest scop în urma echipelor care lucrează la recoltatul știuleților, două combine de siloz recoltează și toacă cocenii, care apoi sunt transportați la gropi și însilozați. Și pentru că aceste două combine nu pridndesc să elibereze de coceni tot terenul de pe care colectiviștii au recoltat știuleții, la tăiatul cocenilor au fost repartizate și echipe de colectiviști. Cocenii tăiați de ei sunt transportați la gropile de siloz și acolo sunt tocați și însilozați, o dată cu porumbul verde sterp și diferite alte culturi furajere. Gospodăria și-a asigurat aproape 60 la sută din necesarul de siloz pentru hrana animalelor în timpul iernii. Acum, prin tocarea și însilozarea cocenilor nu numai că se va completa acest necesar, dar se va crea și o însemnată rezervă de astfel de furaje. Datorită muncii bine organizate în fiecare brigadă și participării tuturor colectiviștilor din brigăzile de cîmp la aceste lucrări, recoltatul porumbului s-a executat pe o suprafață de peste 100 ha, de pe care concomitent au fost recoltați și cocenii, astfel că mecanizatorii pot executa imediat arătura. Tovarășului MAO TZE-DUN președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului LIU LAO-ȚI președintele Republicii Populare Chineze Tovarășului CIUDE , președintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanților populari din întreaga Chină Tovarășului CIU EN-LAI premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze , PEKMN Dragi tovarăși. Cu prilejul marii sărbători a poporului chinez, a XV-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romíne și ai poporului romín, vă transmitem dumneavoastră și prin dumneavoastră întregului popor chinez un fierbinte salut frățesc și cele mai calde felicitări. . Instaurarea Republicii Populare Chineze a încununat lupta revoluționară îndelungată dusă cu eroism și abnegație de poporul chinez, sub conducerea încercatului Partid Comunist Chinez in frunte cu tovarășul Mao Tze-dun, împotriva forțelor coalizate ale reactiunii interne și internaționale, a inaugurat o eră nouă în multimilenara istorie a Chinei. Victoria revoluției populare chineze, eveniment de uriașă însemnătate istorică, a zdruncinat din temelii pozițiile imperialismului In Asia, a adus o contribuție considerabilă la schimbarea raportului de forte pe plan mondial in favoarea socialismului, a dat un nou și puternic impuls mișcării de eliberare națională, luptei pentru progres social și pentru pace în lume. Luindu-și soarta în propriile mîini, harnicul și înzestratul popor chinez, călăuzit de partidul său comunist, a înfăptuit adinci transformări revoluționare in toate domeniile vieții sociale, a desfășurat o gigantică muncă constructivă, obținând remarcabile realizări în dezvoltarea economiei și culturii, în opera de construire a socialismului. Succesele Chinei Populare,ale tuturor țărilor socialiste sporesc continuu uriașa forță materială și moral-politică a sistemului mondial socialist, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării sociale contemporane. In rezolvarea problemelor vieții internaționale, în lupta dusă de țările socialiste, de celelalte forțe iubitoare de pace pentru zădărnicirea acțiunilor agresive ale imperialismului, pentru menținerea și consolidarea păcii. Republica Populară Chineză are un rol de mare însemnătate. Nutrind sentimente de adincă prietenie și stimă fată de poporul frate chinez, poporul romín se bucură din toată inima de marile succese obținute in cei 15 ani de existență a Chinei Populare. Ne exprimăm convingerea că relațiile de prietenie frățească, colaborare și întrajutorare tovărășească dintre popoarele romín și chinez, dintre Republica Populară Română și R. P. Chineză se vor dezvolta continuu pe baza trainică a marxism-leninismului, in interesul ambelor popoare, al unității și coeziunii țărilor socialiste, al cauzei socialismului și păcii. In această zi de mare sărbătoare, vă adresăm, dragi tovarăși, dumneavoastră și Întregului popor chinez, cele mai sincere urări de noi succese in făurirea vieții noi, în înflorirea patriei socialiste. SA TRAIASCA ȘI SA SE ÎNTĂREASCĂ PRIETENIA FRĂȚEASCA DINTRE POPOARELE ROMAN ȘI CHINEZ! GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române ION GHEORGHE MAURER președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne iar Textul acestui mesaj de felicitări a fost înmînat de tovarășul Ion Gheorghe Maurer tovarășului Ciu Enlai cu prilejul întrevederii pe care a avut-o la Pekin în ziua de 29 septembrie. I