Dobrogea Nouă, decembrie 1964 (Anul 17, nr. 5075-5101)

1964-12-01 / nr. 5075

Anul XVII nr. 5075 | PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ! Marți 1 decembrie 1964 | 4 pagini 20 de bani Prin fonduri de mică mecanizare Pe baza planului de investiții, întreprinderea mecanică de utilaje Medgidia a fost dotată anul acesta cu numeroase utilaje de înaltă productivitate menite să asigure o creștere în ritm susținut a productivității muncii și a calității. Astfel, au fost puse în funcțiune un strung Carusel, ferăstraie pentru debitat profile din oțel, strunguri universale, o mașină de rectificat dantura și altele. Pe lîngă utilajele noi instalate, conducerea întreprinderii, sub îndrumarea comitetului de partid, a acordat atenție și folosirii fondurilor de mică mecanizare. Dacă înainte, la montarea lanțului de șenilă S 80, se folosea o presă obișnuită cu o productivitate scăzută, pe baza planului de mică mecanizare s-a pus în funcțiune o presă de 60 tone care asigură creșterea productivității muncii la această operație cu peste 20 la sută față de vechea metodă, realizînduse economii anuale în valoare de 30.000 lei. Tot în scopul creșterii productivității muncii a fost executată din fonduri de mică mecanizare o mașină de conturat tabla, înainte de executarea acestei prese conturarea tablei folosite la suprastructura tractoarelor se executa cu foarfecă. Noua metodă ușurează efortul fizic al muncitorilor și permite realizarea unei economii anuale de 15.000 lei. Tot în scopul ușurării efortului fizic al muncitorilor au fost executate din fonduri de mică mecanizare trei electropalane pentru secțiile de turnătorie și montaj. în cadrul întreprinderii mai sunt în curs de execuție și alte lucrări din fondul de mică mecanizare, ca stația de acetilenă, soneta de spart fontă, cuptoare de cimentare prin piroliză etc., care vor permite obținerea de importante economii la prețul de cost pe baza creșterii productivității muncii și realizarea unor produse de o calitate tot mai bună. Mai mult sprijin inovatorilor La introducerea tehnicii noi și la perfecționarea continuă a procesului de producție în scopul creșterii productivității muncii și reducerii prețului de cost un aport deosebit își aduc și inovatorii. Tocmai de aceea biroul comitetului de partid de la D.R.N.C. a analizat recent activitatea cabinetului tehnic și a colectivului de inovații asupra felului cum s-au preocupat de dezvoltarea mișcării de inovații și raționalizări în perioada ce a trecut de la începutul anului și pînă acum. Din referatul prezentat de tov. Stupam Augustin, inginer șef la D.R.N.C., a reieșit că în acest timp s-au înregistrat la cabinetul tehnic 110 propuneri de inovații, din care numai 38 s-au aplicat în producție. Inovațiile aplicate aduc economii antecalculate în valoare de 329.457 lei, iar valoarea economiilor postcalculate este de 186.119 lei. De apreciat este și faptul că patru inovații aplicate la D.R.N.C. au fost trimise spre generalizare la alte întreprinderi din țară. Dintre acestea amintim „Dispozitiv pentru ajustat și șlefuit piese mici ce nu pot fi prinse în menghină“ realizată de M. Gheorghe și „Dispozitiv de extras piese de pe axe cu gheare reglabile“ inovație realizată de P. Damian. Colectivul de inovații a urmărit îndeaproape realizarea temelor cuprinse în planul tematic anual de inovații în care scop cabinetul tehnic a organizat trimestrial concursuri cu caracter intern, antrenînd astfel un număr însemnat de muncitori la rezolvarea acestor teme. Pentru documentare și găsirea celor mai potrivite soluții de rezolvare a temelor cuprinse în planul tematic de inovații, biblioteca tehnică a D.R.N.C., precum și cele 10 biblioteci volante din secții au pus la dispoziția salariaților 4.350 cărți tehnice și un număr însemnat de reviste periodice de specialitate. Totodată, colectivul cabinetului tehnic a organizat grupe de ingineri și tehnicieni care să sprijine inovatorii în rezolvarea temelor din planul tematic și în realizarea propunerilor de Inovații făcute. S-au mai ținut în acest timp și 36 conferințe tehnice în secții și ateliere, iar la stația de amplificare și în ziarul „Portul Constanța“ s-au făcut prezentări de cărți tehnice și o largă popularizare a inovatorilor și inovațiilor aplicate. Cu toate acestea, a reieșit că, deși activitatea colectivului de inovații a fost analizată și de comitetul sindicatului în prima parte a anului și s-au elaborat măsuri pentru îmbunătățirea muncii, mișcarea de inovații la D.R.N.C. nu a crescut pe măsura condițiilor create și a posibilităților existente. Din discuțiile purtate pe marginea referatului prezentat de tov. ing. Stuparu a reieșit că aceste cauze sunt multiple. Astfel, șefii secțiilor productive nu au întocmit la timp referatele de eficiență economică a inovațiilor, ceea ce a făcut să nu se rezolve la timp o bună parte din inovațiile propuse. De pildă, tovarășul ing. Peieș Gheorghe, șeful secției mecanizate nu a prezentat cabinetului tehnic nici pînă acum referatele pentru inovațiile „îmbunătățiri aduse peridocurilor de 3 tone“ realizată de tovarășii Șval V. și Păpușoiu C., și „Modificarea rolelor la troliul de deschidere al macaralei de 15 tone" realizată de S. Ghizaru, trimise secției în lunile aprilie și respectiv iunie a.c. Menționăm că prima inovație se aplică de mult în producție și dă rezultate foarte bune. In situații asemănătoare se găsesc și unele inovații din secțiile ateliere și uzină trimise tovarășilor ing. Drăgănoiu Ștefan și Teodorescu Marin pentru întocmirea referatelor. O altă greutate este și în privința experimentării unor inovații și aceasta datorită comisiei ce răspunde de aplicarea prototipurilor, care se întrunește anevoie și de multe ori numai cu o parte din membrii ei, ceea ce duce la repetarea experimentării sau amînarea ei, întîrziind astfel aplicarea propunerilor. Ca urmare, nu s-au rezolvat nici pînă acum dosarele inovațiilor: „Dispozitiv pentru tragerea la mitrăzi a lingourilor de 6 tone“ (inovator ing. C. Văideanu) și „Ambarcațiune pentru strîngerea păcurii din bazinele portuare“, inovație prezentată prin trei soluții diferite a to —>— PE SCURT • Zilele trecute la gospodăria colectivă din Ceamurlia de Jos s-au redeschis cursurile învățămîntului agrozootehnic de masă. In această iarnă aici vor funcționa 4 cercuri din care două agrotehnice, unul zootehnic și altul horticol. IANCU GHEORGHE, coresp. • Colectiviștii din Movila Verde au primit zilele trecute un nou avans bănesc pentru zilelemuncă efectuate în acest an. Pînă în prezent, avansul bănesc primit de colectiviști pentru zilele-muncă efectuate se ridică la 18 lei. BONCOTA DECEBAL. cerem Echipa de lăcătuși condusă de comunistul Greavu Gh. de la Șantierul naval din Tulcea, este deținătoarea steagului de echipă evidențiată în întrecerea socialistă. Prin buna organizare a locului de producție ea reușește să-și realizeze sarcinile de plan lună de lună în procent de 114-115 la sută. In foto, echipa lucrind la repararea unei dragi. Foto: G. CIOROBEA (Continuare în pag. a III-a) De La morile brute ale Fabricii de ciment din Medgidia s-au evidențiat desfășoară aici: morarul Atodiresei Vasile și lăcătușul Oprică Radu, în întrecerea socialistă ce Foto: G. PAPAGHEORGHE Roadele hărniciei Asigurînd o bună deservire a populației din orașul Constanța și litoral cu mărfuri alimentare de bună calitate și în sortimente variate, colectivul de lucrători de la O.C.L. „Alimentara“ a reușit să raporteze îndeplinirea planului de desfacere pe primele 11 luni ale acestui an încă de la data de 16 noiembrie, adică cu 14 zile înainte de termen. Punînd în centrul preocupărilor, principalele probleme legate de buna aprovizionare cu mărfuri a unităților și buna deservire a cumpărătorilor, harnicul colectiv de aici a reușit să sporească productivitatea muncii pe primele 10 luni a.c. cu 8 la sută. Aceasta a condus la rezultate bune și în activitatea economico-financiară, unde, în această perioadă, s-au obținut economii de 784.000 lei la cheltuielile de circulație, precum și beneficii peste plan în valoare de 1.164.000 lei. In fruntea întrecerii socialiste se numără magazinul nr. 94 cu autoservire, 288 pescărie, unitățile 207, 237 și multe altele, care au adus o contribuție deosebită la îndeplinirea și depășirea tuturor sarcinilor încredințate. K. GEUGET ------------- Lucrări de montaje energetice In prezent, lucrătorii întreprinderii de construcții și montaje energetice din Constanța execută o serie de lucrări importante în vederea extinderii și îmbunătățirii alimentării cu energie electrică a obiectivelor industriale și a localităților din regiunea noastră. Printre acestea se numără lucrările de cabluri de înaltă și joasă tensiune pentru alimentarea cu energie electrică a noilor cvartale de locuințe Tomis 1 și Tomis 2 din Constanța, lucrările de cabluri pentru îmbunătățirea alimentării cu energie electrică a orașului Tulcea, lucrări de îmbunătățire a tensiunii în orașul Hîrșova etc. De asemenea, se lucrează la echiparea posturilor „Praho" pentru alimentarea cu energie electrică a fabricii integrate de șină și la alimentarea cu energie a puțului nr. 15 Cișmea. între situații și în situația transmisă Consiliului agricol regional la data de 26 noiembrie seara, Consiliul agricol raional Medgidia arăta că în gospodăriile colective din raion a mai rămas de recoltat porumbul pe numai 36 hectare. Cu această suprafață, se putea considera că în raionul Medgidia, aceasta lucrare a fost practic terminată. Am fost în acest raion în zilele următoare — 27 și 28 noiembrie. In seara primei zile, din cele 8 gospodării colective deservite de S.M.T. Castelu două — Poarta Albă și numai Cuza Vodă terminaseră recoltatul porumbului, rămînînd de recoltat mari suprafețe la gospodăriile colective din Mihail Kogălniceanu, Ciocîrlia de Sus și Ciocîrlia de Jos. De recoltat porumb mai avea însă și gospodăria colectivă din Tortomanu și nu 36 hectare, ci mai mult, precum și gospodăriile colective din Peștera și Izvoru Mare. După cum se vede recoltatul porumbului a fost „terminat“ doar în situația Consiliului agricol raional Medgidia. In ceea ce privește arăturile de toamnă, se arăta că pînă la 26 noiembrie acestea au fost executate în proporție de 73 la sută din plan, rămînînd de arat o suprafață de 9.951 hectare. Cu forțele de care dispune acest raion, arăturile pe această suprafață, dacă ar fi reală și fără coceni, ar putea fi terminate în cel mult 7—8 zile. Numai că în realitate suprafața rămasă de arat este mult mai mare. Numai gospodăriile colective deservite de S.M.T. Castelu mai aveau de arat, după o zi față de situația Consiliului agricol raional, încă 3.024 hectare, cele din raza S.M.T.-ului Remus Opreanu încă 2.500 hectare, iar cele deservite de S.M.T. Mircea Vodă 1.480 hectare. In cele mai multe gospodării colective arăturile de toamnă se execută cu mare încetineală, mecanizatorii fiind nevoiți să alerge de la o soră la alta sau de la o gospodărie la alta în căutarea parcelelor eliberate de coconi. Din această cauză, în perioada 23—27 noiembrie, 104 tractoare de la S.M.T. Castelu au executat alături de toamnă pe numai 571 hectare, cu o viteză zilnică de 1,2—1,3 hectare cu fiecare tractor. S.M.T.-urile au pus la dispoziția gospodăriilor colective toate remorcile pe care le au pentru transportul porumbului. Acum aceste remorci sunt folosite la transportul cocenilor. Dar, pentru a fi transportați, cocenii trebuie să fie mai întîi tăiați și încărcați în remorci. De asemenea, pentru eliberarea mai rapidă a terenului de coceni și asigurarea unor nutrețuri mai bune, S.M.T.-urile folosesc la recoltatul cocenilor combinele de siloz. Dar acestea nu pot să elibereze atîta teren nicit tractoarele să lucreze din plin la arături. Era deci necesar ca, pe baza cunoașterii situației reale din fiecare gospodărie privind recoltatul porumbului, eliberarea terenului și arăturile de toamnă și a forțelor de care dispune fiecare din acestea. Consiliul agricol raional să ia cele mai bune măsuri pentru urgentarea lucrărilor. Sunt exemple care dovedesc că așa ceva nu a făcut Consiliul agricol raional, dimpotrivă a indicat ca „măsuri“ ca S.M.T.-urile să se plimbe cu tractoarele după teren liber, să scoată cu remorcile cocenii la capătul solelor și chiar executarea arăturii peste coceni și încorporarea acestora sub brazdă (Seimenii Mari). Fără îndoială că, prin îndrumarea și sprijinirea conducerilor G.A.C. în mobilizarea și buna organizare a forțelor la tăiatul cocenilor și eliberatul terenului, Consiliul agricol raional ar fi contribuit efectiv, real, la urgentarea arăturilor de toamnă și n-ar mai fi avut nevoie să recurgă la atîtea artificii... G. IANCU teren Din activitatea sfaturilor populare REALIZĂR PE LINIA BUNEI GOSPODĂRIRI Pentru a obține rezultatele scontate în activitatea pe care o desfășurăm pe linia înfrumusețării și bunei gospodăriri a comunei noastre, încă de la începutul anului, am căutat să respectăm întocmai planul de măsuri stabilit în urma analizării propunerilor făcute de alegători. De asemenea, noi am studiat cu multă atenție propunerile pe care ni le-au făcut comisiile permanente și deputații cu prilejul sesiunilor sau ședințelor de comitet executiv. Așa, de pildă, la propunerea comisiei permanente învățămînt, cultură și sănătate, comitetul nostru executiv a luat cele mai eficiente măsuri pentru lărgirea spațiului de școlarizare cu încă 2 săli de clasă la școala generală de 8 ani din comună. La această lucrare s-a economisit, datorită participării entuziaste a cetățenilor la muncă patriotică, suma de peste 12.000 lei. Propunerea comună a comisiilor permanente învățămînt, cultură și sănătate și gospodărire și înfrumusețare, ca în comună să se construiască un dispensar a început să fie tradusă în viață. In curînd, în comună va fi dat în folosință un dispensar nou, modern. In activitatea comitetului executiv al Sfatului popular comunal, a stat în permanență și grija față de înfrumusețarea comunei. De la începutul acestui an și pînă în prezent, mobilizați de deputați, cetățenii de aici au reparat prin muncă patriotică 6 km de drum, au construit trotuare, garduri model și altele, reușind ca la lucrările efectuate să obțină peste 890.000 lei economii. In întrecerea patriotică organizată pentru efectuarea acestor lucrări s-au situat în frunte cetățenii din circumscripțiile electorale nr. 16, deputat Cimpoieru Dumitru, nr. 8, deputat Anghei Alexandru, nr. 24, deputat Teodorescu Dumitru și alții. DRAGULIN ILIE, președintele comitetului executiv al Sfatului popular din comuna Peștera, raionul Medgidia ÎNFĂPTUIND PROPUNERILE ALEGATORILOR încă de la începutul acestui an, în atenția comitetului executiv al Sfatului popular al comunei Ioan Corvin din raionul Adamclisi, a stat problema realizării cu succes a tuturor propunerilor făcute de alegători cu prilejul adunării populare sau al întîlnirilor cu deputații. Astfel, de la începutul anului și pînă în prezent s-a reușit ca toate cele 87 de propuneri ale alegătorilor să fie transpuse în viață, contribuind la continua înfrumusețare și buna gospodărire a comunei. Printre acestea menționăm construirea a încă 2 săli de clasă, repararea cișmelei în satul Rariștea, redarea a noi terenuri agriculturii prin defrișări, desecări și desființarea drumurilor inutile, peste 1.500 m garduri model, trotuare etc. In fruntea întrecerii patriotice organizate între circumscripțiile electorale, s-au situat permanent deputații Grigore Constantin, Petre Nicolae, Cristea Stancu, Tibescu Ruxandra, Vasile Tănase și alții, precum și cetățenii din circumscripțiile electorale în care aceștia au fost aleși deputați. DAMIAN NICOLAE, secretarul comitetului executiv al Sfatului popular al comunei Ioan Corvin, raionul Adamclisi Aspect din comuna Luncavița, raionul Măcin. Schimb de experiență La inițiativa Casei regionale a creației populare Dobrogea, în cadrul unui schimb de experiență, duminică a sosit în orașul nostru brigada artistică de agitație a căminului cultural din comuna Bolintinu din Vale, regiunea București, brigadă distinsă în cel de-al VII-lea concurs al artiștilor amatori de la orașe și sate cu premiul II pe țară. Luni seara, în sala clubului S.N.M.C., în fața a numeroși membri ai studioului actorului amator din Constanța, după o expunere susținută de poetul Ion Meițoiu, șeful sectorului brigăzi artistice de agitație ■ din cadrul Casei centrale a creației populare București, au prezentat spectacole brigada artistică de agitație din Bolintinu din Vale și cea a S.N.M.C. Atit expunerea cât și spectacolele prezentate de cele două brigăzi s-au bucurat de un deosebit succes. Reparații de calitate Cu cîtva timp în urmă, în timp ce executa manevra de acostare in portul Sulina, nava „Drida" sub pavilion libanez a suferit o avarie la mașină și a solicitat ca reparația să fie făcută la atelierele A.F.DJ. Deși întreprinderea nu este înzestrată cu doc plutitor, lucrătorii atelierului mecanic, conduși de maistrul Hurșud Servant, au reușit să ridice pupa vasului prin aprovarea navei cu balast și să scoată elicea și axul port-elice, efectuînd apoi reparațiile necesare. Comandantul acesteia a adus mulțumiri colectivului A.F.Dr. pentru calitatea reparațiilor executate. VASILESCU ȘTEFAN, coresp. Aprovizionarea și deservirea — în discuția consumatorilor Cooperația de consum, ca organizație largă de masă îndeplinește un important rol economic, social și cultural-educativ în viața țărănimii și a satelor, contribuie la dezvoltarea legăturilor economice dintre oraș și sat. E adevărat că pe linia aprovizionării ritmice a magazinelor și a deservirii consumatorilor, cooperația de consum din regiunea noastră a făcut progrese privind îmbunătățirea acestora, dar nu pe măsura posibilităților. In acest sens ziarul nostru organizează o rubrică în care consumatorii sunt invitați să-și spună părerea despre modul cum sunt aprovizionate magazinele cu produse și mărfuri și cum sînt deserviți de lucrătorii acestora. Redăm cîteva păreri ale unor consumatori privind activitatea cooperativelor de consum. EXISTA O BUNA APROVIZIONARE Deși sunt aproape de orașul Hîrșova nu mi s-a întîmplat să nu găsesc cele necesare în magazinele existente în comună. De cînd se face aprovizionarea franco-magazin noi am avut întotdeauna produse și mărfuri specifice fiecărui anotimp. De asemenea, pentru perioada toamnă- iarnă gestionarii unităților de deservire au reușit, potrivit cerințelor consumatorilor, să asigure întregul volum de produse. Privind deservirea consumatorilor pot să amintesc că Stănescu Isaia și Roșu Z. Ion, gestionari, au o atitudine cuviincioasă, cu mult respect față de cumpărători, oameni care fac cinste comerțului cooperatist. Cu toate acestea, aș dori să le recomand ca pe viitor să țină seama și de prezentarea mărfurilor, organizarea mai bună în magazin a produselor în vederea unui aspect mai atrăgător al unităților. Crăciun Florica, gospodină din comuna Ciobanu, raionul Hîrșova DESERVIRE IREPROȘABILA Aproape zilnic merg la magazinul „Mixt“ din comună (gestionar Zaharia T. Marin) pentru a face unele cumpărături. De clte ori vin aici rămîn plăcut impresionată de modul cum sînt deserviți cumpărătorii, de felul cum gestionarul știe să prezinte mărfurile în magazin, cum te pune în cunoștință cu noile sortimente aduse. Mărturie în acest sens e și faptul că în acest an nu a fost trecută în caietul de sugestii și reclamații nici o observație. Și în discuțiile avute cu alte gospodine am reținut faptul că gestionarul Zaharia T. Marin își face pe deplin datoria. Tîlmaciu Maria, gospodină din comuna Enisala, raionul Istria LIPSESC UNELE SORTIMENTE DE SEZON Deși timpul s-a răcorit, cum e și firesc toamna, în unitățile cooperativei de consum din comuna noastră lipsesc unele mărfuri de sezon. Din cele spuse de gestionari reiese cum că au fost întocmite note de comandă, dar I.C.I. Constanța nu le-a onorat. Așa, de pildă, locuitorii noștri solicită în această perioadă bocanci pentru bărbați și copii, pantofi pe mai multe măsuri, pufoaice, căciuli, cizme de cauciuc și altele. Cred că în depozitele I.C.I.-ului există aceste mărfuri din abundență, dar nu știu de ce întîrzie conducerea acesteia să le trimită la magazin. După cum îmi aduc aminte, în aceeași perioadă a anului trecut magazinele erau mai bine aprovizionate cu sortimente de sezon. De asemenea, gestionarii unităților din comuna noastră nu respectă întotdeauna programul, spunînd că sînt plecați după mărfuri la Constanța. Șerban Ion, colectivist din comuna Viroaga, raionul ‘ .Negru Vodă ♦