Drum Nou, iulie 1954 (Anul 11, nr. 2970-2996)

1954-07-22 / nr. 2988

Pag. VIAŢA DE PARTID Comitetul orăşenesc de partid Mediaş neglijează îndrumarea activităţii sportive In anii regimului democratpopular, mişcarea sportivă din ţara noastră a luat un puternic avînt. Hotărirea Biroului Politic al C.C. al P.M.R. din 26 iunie 1949 cit şi alte măsuri luate de conducerea partidului nostru, cuprind sarcini importante pentru organizaţiile de partid în îndrumarea activităţii sportive, în educarea maselor largi de oameni ai muncii — spectatori ai întrecerilor sportive, precum şi in sprijinirea sistematică a dezvoltării culturii fizice şi a sportului. ★ La Mediaş, care este un centru industrial însemnat în regiunea noastră, oamenii muncii din numeroase întreprinderi, precum şi tineretul studios din şcoli, practică în mare număr diferitele ramuri de sport. In anii regimului de democraţie populară, sportivii din oraşul Mediaş au dovedit reale calităţi. Intr-un timp, oraşul Mediaş era numit „citadela handbalului“. Fără îndoială că şi la Mediaş sportul cel mai iubit şi popular este cel cu balonul rotund, fotbalul. Datorită preocupării Comitetului sindical raional mine, petrol, gaz metan, cit şi a conducerii întreprinderii „Partizanul Păcii“, a comitetului de întreprindere şi a organizaţiei de partid, echipa „Flacăra“ care joacă în campionatul republican, categoria BI seria II, a ieşit prima în turul campionatului 1954. In afară de echipa „Flacăra“ încă 3 echipe, ale colectivelor „Vitrometan“, „Metalul“ şi „Constructorul“, participă în campionatul regional de fotbal. Creşterea măestriei sportivilor din oraşul Mediaş este rezultatul firesc al dezvoltării pe baze noi a culturii fizice şi a sportului. La baza practicării fiecărei ramuri de sport, stă complexul sportiv G.M.A. Insigna G.M.A. reprezintă un simbol al curajului şi al rezistenţei, al hotărîrii de a lupta cu greutăţile şi de a le învinge. In prezent, numeroşi oameni ai muncii din oraşul Mediaş, tineri şi vîrstnici, poartă insigna G.M.A. gradul I, iar alţii, aspiranţi la insigna de gradul II, şi-au depus toate probele. Comitetul orăşenesc de partid din Mediaş trebuia, pe baza unei analize a rezultatelor şi lipsurilor in domeniul culturii fizice şi sportului, să ia măsuri concrete pentru continua Îmbunătăţire a activităţii sportive în diferitele colective din oraş, asigurînd şi o mai temeinică muncă de îndrumare şi control. Dar în loc să ia aceste măsuri, comitetul de partid în frunte cu fostul secretar Dumitru Popa, a subapreciat această sarcină. Este semnificativ că pină nu de mult, comitetul de partid al oraşului Mediaş nu a analizat niciodată activitatea sportivă. Subaprecierea faţă de sport oglindită prin lipsa de îndrumare şi control a dus intr-acolo incit chiar fostul secretar al comitetului de partid s-a făcut părtaş la folosirea unor mijloace incompatibile cu linia partidului, cu morala sportului nou. Astfel de mijloace duc la slăbirea unor echipe, prin deposedarea lor de elemente fruntaşe. Așa a procedat conducătorii echipei „Flacăra“, care în primăvara anului curent în loc să ducă o muncă asiduă pentru ridicarea şi educarea de elemente tinere, capabile, s-a mulţumit „să atragă“ o serie de jucători din alte echipe locale. Ce ar spune oamenii muncii, dacă o întreprindere industrială, în dorinţa de a obţine succese în producţie, ar coopta cadre calificate din alte întreprinderi în loc să se străduiască să formeze şi să ridice cadre proprii? Comitetul orăşenesc de partid nu a îndrumat organizaţiile de bază să pună accent pe activitatea poli-sportivă a oamenilor muncii, care pe lingă fotbal să practice handbalul, voletbalul, atletismul, nataţia ş.a.m.d. Comitetul orăşenesc de partid nu a îndrumat comitetul orăşenesc de cultură fizică, şi sport, pentru ca acesta la rîndul lui să întreprindă o acţiune pentru reînviorarea handbalului, iar comisia de handbal de pe lingă C.C.F.S. dă dovadă şi ea de lipsă de iniţiativă, pentru că nu organizează cursuri de arbitri, de antrenori, cu toate că are în Mediaş numeroşi jucători handbalişti fruntaşi ca Ioan István, Bruno Holtzträger, Iulia Bojer Erika Brahm, Gerda Kommen. Este necesar să se ţină seama că sportivul de tip nou trebuie să aibă nu numai un înalt nivel tehnic sportiv, ci şi o înaltă conştiinţă cetăţenească, un nivel ridicat politic şi ideologic, o comportare demnă pe teren şi in viaţa socială, ca să cucerească dragostea şi preţuirea maselor pentru sine şi pentru colectivul din care face parte. Trebuie dusă o luptă permanentă Împotriva manifestărilor înapoiate (indisciplină, individualism, vedetism) ale unor sportivi. Să se lupte împotriva huliganismului pe terenurile sportive. In direcţia aceasta comitetul orăşenesc de partid trebuie să folosească pe scară largă toate formele muncii politice de masă ca: ziarul local „Zori noi“ (care are o rubrică sportivă sărăcăcioasă), gazetele de perete (şi ele la rîndul lor se ocupă foarte rar de probleme sportive), conferinţele, brigăzile artistice de agitaţie ce s-au format în întreprinderile „Partizanul Păcii“, „8 Mai“ şi „Vasil Vasilescu“, deputaţii sfatului popular orăşenesc, precum şi educatorii politici voluntari cu care trebuiesc încadrate toate colectivele sportive. Ioan Paul Roadele unei strînse colaborări Nu de mult un număr de 11 colectivişti de la gospodăria agricolă colectivă „6 Martie” din comuna Şelimbăr, raionul Sibiu, au ajutat muncitorilor din gospodăria agricolă de stat „Dealul Ocnei” din acelaşi raion, la strînsul recoltei de fin, cosind 20 hectare. In schimbul acestui ajutor, colectiviştilor le-au fost puse la dispoziţie două combine, un tractor cu două remorci pentru strînsul recoltei şi un tractor K. D. 35 cu polidisc pentru dezmiriştit. In citeva ore, cele două combine conduse de tov. Hie Ristea şi Gheorghe Konnerth, ajutaţi de Daniel Bienerth, Sofia Grau şi Hermina Städter, au recoltat orzul de primăvară de pe o suprafaţă de 7 hectare şi jumătate, iar tractoristul Nicolaie Almănaş a dezmiriştit întreaga suprafaţă recoltată. Şi în zilele următoare, cele două combine au continuat recoltarea suprafeței de 33 hectare cu orz și grîu. Nicolaie Marcu coresp. r firum noth" / Nr. 2988 WBWWom Acordarea Premiului de Stat al R. P. R. pentru lucrările deosebit de valoroase realizate în anul 1952 (Continuare din pag. l-a) inginer şi Zeno I. Spîrchez, inginer — pentru studiile privind culturile forestiere de protecţia cîmpului. 4. Ioan V. Suhaci, medic veterinar — pentru realizarea de vaccinuri noi şi în special vaccinul antipastos aviar şi antiholeric aviar cu calităţi imunogene superioare. 5. Colectivului format din: Ion C. Donciulescu, tehnician; Manea C. Saul, electrician şi Vasile V. Paloşeanu, tehnician pentru realizările: incubator de mare volum, termostat electric pentru marile staţiuni de incubaţie şi hală puternică de tip industrial. F. In domeniul ştiinţelor geologice Clasa II-a, în valoare de 49.000 lei 1. Ion L. Pătruţ şi David M. Preda, geologie pentru punerea în valoare a zăcămintelor de petrol din regiunea Pitești. 2. Virgil G. Ianovici, profesor universitar — pentru cercetări în vederea punerii în valare a minereurilor sărace de fier, titan și fosfor. 3. Dumitru T. Ciupagea, geolog — pentru cercetări geologice. 4. Colectivului de geologi format din: Dumitru D. Ștefănescu, Coriolan I. Stoica, Gheorghe P. Iancu, Octavian F. Niţulescu şi Atanase M. Georgescu — pentru descoperirea unui masiv de sare în regiunea Piteşti. 5. Miltiade Gh. Filipescu, profesor — pentru lucrarea „Asupra vîrstei şi stratigrafiei şuturilor negre din Carpaţii orientali“. Clasa III-a, în valoare de 25.009 lei . 1. Gheorghe Olteanu, geolog și Marin Tonescu, geolog, pentru punerea în valoare de noi zăcăminte petrolifere. 2. Lazăr T. Favelescu, geolog — pentru cercetări petrografice și economice. 3. Emil I. Liteanu, geolog — pentru lucrarea „Geologia zonei oraşului Bucureşti“. 6. In domeniul ştiinţelor medicale Clasa I-a, în valoare de 50.000 lei Academicianului Constantin I. Parhon, profesor universitar, preşedinte de onoare al Academiei R.P.R. şi director al Institutului de Endocrinologie al Academiei R.P.R. , pentru îndelungata şi valoroasa sa activitate ştiinţifică. Clasa II-a, în valoare de 40.000 lei 1. Marius Nasta, membru corespondent al Academiei R.P.R., director al Institutului de Ftiziologie şi Alfred Brill, conferenţiar universitar, director adjunct al Institutului de Ftiziologie — pentru valoroasa activitate ştiinţifică depusă in domeniul ftiziologiei, pentru contribuţia dată la elaborarea manualului de ftiziologie şi pentru lucrarea „Chimioterapia în tratamentul tuberculozei“. 2. Dumitru V. Combiescu, profesor universitar — pentru lucrările ştiinţifice referitoare la studiul rickettsiozelor şi leptospirozelor. Clasa II-a, în valoare de 25.000 lei Ion Ţurai, profesor universitar — pentru tratatul „Mica chirurgie“. H. In domeniul ştiinţelor istorico-filologice Clasa II-a, în valoare de 40.000 lei Cercetătorilor ştiinţifici: Ion Nicolaie Ionaşcu, profesor universitar; Letiţia Lăzărescu-Ionescu, conferenţiar universitar; Barbu T. Cîmpiia, conferenţiar universitar; Eugen L. Stănescu, conferenţiar universitar ..şi David I. Prodan, profesor universitar — pentru activitatea lor în redactarea volumelor de documente privind istoria Romîniei; Moldova 1551—1605 ( 4 volume); Ţara Romîrnească 1526—1590 (4 volume) şi Transilvania* 1075— 1300 (2 volume), apărute în anul 3952. I. In domeniul lucrărilor tehnice excepţionale şi perfecţionărilor radicale a metodelor de producţie Clasa H-a, în valoare de 30.000 lei 1. Colectivului format din: Ion P. Popescu, inginer; Vladimir A. Seleanicov, inginer; Stanislau I. Domanovschi, inginer; Armin M. Fischer, tehnician şi Alexandru I. Friedman, tehnician , pentru realizarea unor maşini și dispozitive necesare industriei textile. 2. Colectivului format din: Ezichii I. Ileni, inginer; Gheorghe Gh. Manolescu, inginer și Aurelian M. Dăscălescu, inginer — pentru proiectări în industria chimică. 3. Dan Gh. Donţov, inginer — pentru realizarea unui dispozitiv de deparafinare a tubingului fără golirea lui. 4. Colectivului format din: Alexandru V. Berbereanu, inginer; Henri H. Aslan, inginer; Remi V. Herescu, inginer și Ovidiu I. Bizim, tehnician — pentru proiectarea și realizarea seriei de motoare sigure la explozie. Clasa III-a, în valoare de 20.000 lei 1. Colectivului format din: Serghie D. Manu, director; Ştefan V. Gabor, inginer; Bucur I. Uleia, brigadier; Constantin C. Pană, brigadier; Gheorghe Gh. Mareş, sondor şef; Gheorghe I. Vîrjoghi, sondor; Die I. Mali, sondor şi Ilie P. Ceasăr, sondor — pentru introducerea şi extinderea forajului cu turboburul în R.P.R. 2. Colectivului format din: Nicolae Popa, inginer; Ioan I. Bîrsu, inginer; Matei A. Tudor, tehnician; Viren N. Cugereanu, ajustor; Gh. I. Dumitru, lăcătuş; Ion Gh. Lascu, lăcătuş şi Valentin A. Popovici, lăcătuş — pentru construirea strungului carusel „23 August“ de 6.000 mm. diametru. 3. Colectivului format din: Silviu S. Eeştein, inginer; Victor I. Iancovici, inginer; Emil R. Arendt, inginer; Erwin F. Haas, inginer şi Nicolae Negulescu-Beju, tehnician — pentru realizarea seriei unitare de transformatori de forță „Dinamo“. 4. Colectivului format din: Dumitru M. Niculescu, inginer; Wilhelm P. N. Wagner, inginer; Ion A. Crişan, inginer şi Petre M. Săftoiu, electrician — pentru realizarea motorului asincron de 1000 KW 300 rot/min 5000 V „Electro-putere“. 5. Colectivului format din: Ştefan S. Angelescu, inginer; Mircea A. Halmagiu, inginer; Ştefan S. Popovici, inginer; Nicolae V. Florea, maistru; Iuliu I. Panu, maistru şi Wilhelm A. Gusbeth, montator , pentru introducerea şi extinderea folosirii prefabricatelor de beton armat la construcţii industriale şi civile. 6. Colectivului format din: Alexandru A. Brădescu, inginer; Cornel D. Nistor, inginer; Alexandru I. Cişmigiu, inginer; Cornel Rotaru, inginer şi Vasile I. Damian, dulgher — pentru introducerea folosirii de cofraje glisante la executarea silozurilor şi perfecţionarea acestui sistem. 7. Roman Boianciuc, maistru pentru realizarea de noi modele de instrumente muzicale. 8. Colectivului format din: Dezideriu Jenei, inginer; Adalbert Orosz, lăcătuş şi Ludovic Jeremias, sudor, — pentru realizarea compresorului frigorifer tip 2 V 20 şi a separatorului de lapte de 400’ 1/h. 19. Anton Bieluski, inginer şi Anton G. Szikszay, tehnician — pentru proiectarea şi realizarea unor aparate şi instalaţii în domeniul cinematografiei. 10. Marcel Weiss, inginer — pentru realizarea de noi tipuri de cartoane dure. ★ In numărul viitor al ziarului nostru vom publica, în continuare, lista lucrărilor care au primit Premiul de Stat al R.P.R. pe anul 1952. In următoarele domenii: proză, poezie, dramaturgie, muzică, cinematografie, pictură și artă grafică, sculptură, arhitectură și artă teatrală. Instructaje practice la alti model Pentru a asigura executarea la timp şi in bune condiţiuni a treierişului, comitetul executiv al sfatului popular al raionului Tîrnăveni a organizat in ziua de 15 iulie a.c., un instructaj practic cu toţi preşedinţii comitetelor executive ale sfaturilor populare comunale şi orăşeneşti din raion, în comunele Bahnea şi Cetatea de Baltă. După terminarea instructajului s-a trecut la demonstraţii practice. S-a evidenţiat preocuparea sfaturilor populare din cele două comune, pentru amenajarea ariilor. Aria din comuna Cetatea de Baltă fiind electrificată, va putea să asigure desfăşurarea treierişului şi în timpul nopţii. Pe aici au fost instalate toate materialele pentru prevenirea incendiilor, gazetele de perete, biblioteci volante cu cărţi în limba romînă şi maghiară, panouri etc. Cu acest prilej, comitetul executiv al sfatului popular al comunei Jidvei a chemat la întrecere toate comitetele executive ale sfaturilor populare comunale din raion, pentru ca în cinstea zilei de 23 August să termine cît mai curînd treierişul, dezmiriştitul și predarea cotelor. Chemarea a fost primită cu căldură de toţi cei prezenţi. Noi instalaţii de gaz metan In prezent se efectuează în comuna Cristian, din raionul Stalin, ultimele lucrări in vederea introducerii gazului metan. In diferite întreprinderi din comună, precum şi în casele unor muncitori, colectivişti şi ţărani muncitori, au şi fost instalate ţevile conductei. Printre locuitorii comunei care vor folosi în curînd gazul metan, se află muncitorul Iosif Gáspár, colectivistul Ion Stroie, din gospodăria agricolă colectivă „Drum nou“ şi alţii. Muncitorii instalatori îşi vor depăşi angajamentul luat în cinstea zilei de 23 August, terminînd lucrările cu mult înainte de această dată.