Drum Nou, august 1961 (Anul 18, nr. 5162-5187)

1961-08-01 / nr. 5162

*■ *  PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA! um nou ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR BRASOV SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVIII, Nr. 5162 ★ MARŢI, 1 AUGUST 1961 ★ 4 PAGINI, 20 BANI i ISU SratEÎMA In cuprinsul ziarului: Informaţii din activitatea sfaturilor populare (pag- 2-a) Examenul (pag. 2-a) Sport (pag. 3-a) PUTERNICUL ECOU INTERNAŢIONAL AL PROIECTULUI DE PROGRAM AL P.C.U.S. (pag. 4-a). Cu trenul prieteniei în U.R.S.S. (III) (pag. 4-a). Sosirea la Moscova a delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. P. Romín. Călduroasa primire frăţească făcută solilor poporului român MOSCOVA 31. De la trimişii speciali Agerpres C. Răducanu şi Al. Cîmpeanu. Moscova, gara Kiev, ora 14,20 minute. Sub cupola uriaşă de sticlă şi oţel fîlfîie drapele romîneşti şi sovietice. în depărtare se zăreşte înaintînd încet trenul special care aduce în capitala Uniunii Sovietice delegaţia de partid şi guvernamentală a R. P. Române, venită, la invitaţia C.C. al P.C.U.S. şi a guvernului sovietic, într-o vizită de prietenie în Uniunea Sovietică. Piaţa gării, de la o margine la alta, este plină de lume. Au venit aici zeci de mii de moscoviţi — reprezentanţi ai oamenilor muncii din întreprinderi, ai colectivelor diferitelor instituţii, ai organizaţiilor obşteşti — pentru a saluta pe înalţii oaspeţi. „Salut frăţesc oamenilor muncii din Republica Populară Romînă care construiesc socialismul!”, „Trăiască prietenia sovieto-romînă!”, „Trăiască Partidul Muncitoresc Român — organizatorul şi inspiratorul victoriilor oamenilor muncii din R. P. Romînă în lupta pentru pace şi socialism!”, „Trăiască şi înflorească măreaţa comunitate a popoarelor ţărilor lagărului socialist”, „Trăiască unitatea şi coeziunea de nezdruncinat a partidelor comuniste şi muncitoreşti!” — stă scris pe pancarte purpurii. Pe clădirea gării, uriaşe drapele încadrează portretele tovarăşilor Gh. Gheorghiu-Dej, N. S. Hruşciov, L. I. Brejnev, iar sub ele — în limbile română şi rusă — este înscrisă urarea „Bine-aţi venit“. In întîmpinarea delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. P. Române au sosit tovarăşii L. I. Brejnev, N. S. Hruşciov, F. R. Kozlov, A. I. Mikoian, N. A. Muhidinov, D. S. Poleanski, M. G. Pervuhin, G. I. Voronov, I. S. Rodiţa, vicepreşedinte al Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., K. N. Rudnev, V. N. Novikov, vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., V. G. Bakaiev, B. P. Beşcev, A. A. Gromîko, M. A. Olşanski, N. S. Patolicev, miniştri, S. A. Skacikov, A. N. Şelepin , preşedinţi ai comitetelor de stat ale U.R.S.S., mareşalul Uniunii Sovietice, A. A. Greciko, E. I. Afanasenko, ministrul învăţămîntului al R.S.F.S.R., I. V. Andropov, şef de secţie la C.C. al P.C.U.S., P. N. Demirev, prim-secretar al Comitetului Orăşenesc Moscova al P.C.U.S., N. I. Bobrovnikov, preşedintele Comitetului Executiv al Sovietului Orăşenesc Moscova, F. F. Molocikov, şeful secţiei Protocol din M.A.E. al U.R.S.S., activişti de răspundere ai C.C. al P.C.U.S., ai Consiliului de Miniştri, ai Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. La gară au sosit de asemenea şefi ai reprezentanţelor diplomatice acreditaţi în Uniunea Sovietică, membri ai ambasadelor, personalul diplomatic al Ambasadei Republicii Populare Române, ziarişti sovietici şi străini. ...Trenul se opreşte în faţa peronului. Coboară tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, primsecretar al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Stat, conducătorul delegaţiei, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, Nicolae Ceauşescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R., Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., şeful Direcţiei de Propagandă şi Cultură a C.C. al P.M.R., Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, Nicolae Cuină, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul R. P. Române la Moscova. Tovarăşii N. S. Hruşciov, L. I. Brejnev şi ceilalţi conducători sovietici îi salută cu căldură pe oaspeţi. Un grup de copii înmînează membrilor delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. P. Române buchete de flori. In faţa gării conducătorii celor două ţări sînt întîmpinaţi cu aclamaţii şi aplauze puternice. In faţa lor este aliniată compania de onoare. Tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej primeşte raportul companiei de onoare. Se aud acordurile solemne ale imnurilor de stat ale R. P. Române şi Uniunii Sovietice. Tovarăşii Gheorghe Gheorghiu- Dej şi Ion Gheorghe Maurer, însoţiţi de tovarăşii N. S. Hruşciov şi L. I. Brejnev, trec în revistă compania de onoare. Conducătorilor romîni le sunt apoi prezentaţi şefii misiunilor diplomatice şi celelalte persoane oficiale venite in întimpinare. Cuvîntărîle rostite de tovarăşii N. S. Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu-Dej au fost ascultate cu mare atenţie şi au fost în repetate rînduri întrerupte de aplauze puternice. Tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer, N. S. Hruşciov, L. I. Brejnev iau loc apoi într-o maşină deschisă şi se îndreaptă spre reşedinţa delegaţiei R. P. Române la Kremlin. Cortegiul de maşini oficiale este deschis de o escortă de motociclişti. între gară şi porţile Boroviţki ale Kremlinului, întregul traseu, lung de cîţiva kilometri, este împodobit cu mii de drapele romîneşti şi sovietice. Trotuarele sunt înţesate de lume. Zecile de mii de moscoviţi flutură steguleţe şi buchete de flori. Cortegiul se apropie de strada Arbat. De pe trotuare zboară flori. Aplauzele şi aclamaţiile nu contenesc. Din loc în loc strada este traversată de uriaşe pancarte suspendate, pe care se poate citi: „Bun venit, dragi prieteni din Republica Populară Romînă“, „Salut fierbinte solilor poporului român“, „Trăiască Re a■ e*1*........................ ■ c (Continuare în pag. 4-a) Cuvîntarea tovarăşului Nikita Sergheevici Hruşciov Dragă tovarăşe Gheorghiu-Dej, Dragă tovarăşe Maurer, Dragi tovarăşi şi prieteni, Permiteti-mi ca in numele Comitetului Central al Partidului Comunist a! Uniunii Sovietice, al Prezidiului Sovietului Suprem şi al Consiliului de Miniştri, in numele întregului popor sovietic să salut cordial pe pămîntul sovietic pe tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne, pe tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romíne, pe toţi stimaţii membri ai delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Populare Romíne. Oamenii sovietici întimpină cu dragoste pe solii poporului frate român, care, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, păşeşte cu încredere pe calea socialismului. In persoana poporului sovietic, oamenii muncii din Romînia socialistă au un prieten de nădejde şi un frate. Acest lucru a fost dovedit nu odată in fapt, a fost confirmat de viaţă, de întreaga istorie a relaţiilor frăţeşti dintre Uniunea Sovietică şi Republica Populară Romînă. De acest lucru vă veţi putea convinge incăodată şi acum, cu prilejul călătoriei dv. in Ţara Sovietică. Acordăm, dragi prieteni, o mare însemnătate vizitei dv. în Uniunea Sovietică. Noi vedem în această vizită o nouă manifestare a năzuinţei reciproce a popoarelor noastre, a partidelor noastre de a întări şi mai mult şi a dezvolta unitatea şi colaborarea între Uniunea Sovietică, Republica Populară Romînă, între toate ţările lagărului socialist. Prietenia dintre popoarele ţărilor socialiste reprezintă o forţă atit de invincibilă, o avuţie atit de mare curii n-a mai avut nimeni şi niciodată în lume. Noi, comuniştii, suntem mindri că ne-a revenit fericirea de a crea şi a intări această uniune a popoarelor libere in numele unei vieţi mai bune a oamenilor muncii, spre binele păcii in întreaga lume. Republica Populară Romînă, împreună cu celelalte ţări socialiste, aduce o mare contribuţie la cauza comună a întăririi unităţii şi coeziunii puternicului lagăr socialist, apără cu hotărire pacea in întreaga lume. Permiteţi-mi să-mi exprim convingerea că vizita de prietenie a delegaţiei de partid şi guvernamentale române în ţara noastră va contribui la întărirea continuă a prieteniei şi colaborării frăţeşti dintre popoarele sovietic şi român, va sluji intereselor păcii şi socialismului. Vom face totul pentru ca in timpul vizitei în ţara noastră să vă simţiţi tot atit de bine ca la dv. în patrie. împreună cu întregul popor sovietic vă spunem: Bun venit, scumpi prieteni! Convorbirea tovarăşului N.S. Hruşciov cu membrii delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. P. Romine MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite : La 31 iulie delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Populare Romîne a făcut o vizită la Kremlin tovarăşului N. S. Hruşciov, prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U.S., preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. La vizită au participat tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Romín, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne, conducătorul delegației de partid şi guvernamentale a R. P. Romíné, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, vicepreşedinte al Consiliului de Stat al R. P. Romíné, Nicolae Ceauşescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R., Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., şeful Direcției de Propagandă şi Cultură a C.C. al P.M.R., Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, Nicolae Guină, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul Republicii Populare Romíne la Moscova. Din partea sovietică au participat : tovarășii A. A. Gromîko, ministrul Afacerilor Externe al U.R.S.S., I. V. Andropov, șef de secţie la C.C. al P.C.U.S., I. K. Jegalin, ambasadorul Uniunii Sovietice în Republica Populară Romînă, S. T. Astavin, şeful secţiei a 5-a pentru Europa din Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. între tovarăşul N. S. Hruşciov şi membrii delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Populare Romíne a avut loc o convorbire care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, frățească. SIBIU Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Dragă tovarăşe Hruşciov, Dragă tovarăşe Brejnev, Dragi tovarăşi şi prieteni, Sosind în glorioasa capitală a Uniunii Sovietice ingăduiţi-ne, înainte de toate, să exprimăm mulţumirile noastre cordiale Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi guvernului sovietic pentru invitarea delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Populare Romine, pentru primirea atit de caldă pe care ne-o faceţi, şi, totodată să vă transmitem salutul frăţesc adresat din toată inima de poporul român marelui popor sovietic. Ca şi de alte ori cind am avut prilejul de a ne afla în Uniunea Sovietică, venim şi acum în mijlocul oamenilor sovietici ca la prietenii cei mai buni şi cei mai apropiaţi ai poporului român. Poporul nostru urmăreşte cu admiraţie succesele epocale pe care Ie obţine poporul sovietic sub conducerea înţeleaptă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, a Comitetului său Central, în frunte cu iubitul nostru tovarăş şi prieten Nikita Sergheevici Hruşciov, a cărui activitate prodigioasă — pusă in slujba cauzei comunismului şi păcii și-a cîştigat în întreaga lume un inait prestigiu, stima şi dragostea celor ce muncesc. Victoriile repurtate de poporul sovietic in crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, in dezvoltarea giganticei forţe economice a statului sovietic şi în făurirea unei vieţi de inaltă bunăstare materială şi spirituală pentru poporul sovietic, excepţionalele realizări tehnico-ştiinţifice ale U.R.S.S., constituie un puternic factor mobilizator în lupta oamenilor muncii de pretutindeni, exercită o înrîurire profundă asupra întregii dezvoltări contemporane. In faţa poporului sovietic, se deschide perspectiva strălucită a construirii societăţii comuniste in următoarele două decenii. In proiectul noului program al Partidului Comunist a! Uniunii Sovietice, publicat ieri de presa sovietică, noi vedem un document al marxism-leninismului creator, de însemnătate principială și practică imensă. Trasînd sarcinile concrete ale construirii societăţii comuniste in U.R.S.S., analizînd problemele fundamentale ale trecerii omenirii de la capitalism la comunism, programul P.C.U.S. va fi de un nepreţuit sprijin pentru toate partidele frăţeşti, pentru toate popoarele lumii. După cum vă este cunoscut, Republica Populară Romînă a obţinut rezultate de seamă în construcţia socialistă. Se dezvoltă continuu industria, agricultura socialistă, cultura, creşte an de an nivelul de trai al oamenilor muncii. Poporul român munceşte cu însufleţire şi hărnicie pentru înfăptuirea planului de 6 ani, care are ca obiectiv fundamental desăvîrşirea construcţiei socialiste în ţara noastră. (Continuare în pag. 4-a) Vizita făcută tovarăşului L. I. Brejnev de către membrii delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. P. Romine MOSCOVA 31 (Agerpres). TASS transmite: La 31 iulie, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne, conducătorul delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. P. Romíne care se află la Moscova şi membrii delegaţiei, tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, vicepreşedinte al Consiliului de Stat al R. P. Române, Nicolae Ceauşescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R., Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., şeful Direcţiei de Propagandă şi Cultură a C.C. al P.M.R., Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. P. Romíné, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe al R. P. Romíné, Nicolae Guină, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul Republicii Populare Romine în Uniunea Sovietică, au făcut o vizită la Kremlin tovarăşului L. I. Brejnev, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. între tovarăşul L. I. Brejnev, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej şi membrii delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. P. Romine a avut loc o convorbire care a decurs într-o atmosferă cordială, prietenească. La convorbire au asistat N. P. Firiubin, locţiitor al ministrului Afacerilor Externe al U.R.S.S., I. K. Jegalin, ambasadorul U.R.S.S. în Republica Populară Romînă, S. T. Astavin, şeful secţiei a 5-a pentru Europa din Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. 50.853.000 lei economii peste plan Desfăşurînd larg întrecerea socialistă colectivele uzinelor şi fabricilor din regiunea Braşov au obţinut în prima jumătate a anului rezultate frumoase în îndeplinirea planurilor de producţie, creşterea productivităţii muncii, reducerea preţului de cost, îmbunătăţirea calităţii produselor. Astfel, colectivele întreprinderilor au dat peste plan în semestrul I economii în valoare de 50.853.000 lei. În fruntea luptei pentru economii peste plan se situează uzinele „Steagul Roşu“, uzina „Rulmentul“, Atelierele de automotoare C.F.R. din Braşov, fabrica „Balanţa“ din Sibiu, Uzinele textile Cisnădie, combinatul chimic „I. V. Stalin“ din Oraşul Victoria şi altele. Creşte numărul tinerilor inovatori Militînd pentru antrenarea tineretului în mişcarea de inovaţii, comitetul orăşenesc şi organizaţiile U.T.M. din Braşov au obţinut în perioada ce s-a scurs de la începutul anului şi pînă în prezent însemnate succese. Este semnificativ faptul că în această perioadă numărul inovatorilor tineri a crescut la 822, iar al inovaţiilor aplicate la peste 300, avînd ca rezultat obţinerea a însemnate economii. 4 kg. grîu şi orz la ziua-muncă Zilele acestea, la gospodăria colectivă din Amnaş, raionul Sibiu, a început împărţirea avansului in natură. Pentru fiecare zi-muncă, colectiviştii au primit cîte 3 kg. grîu şi 1 kg. orz. Pînă acum, cele mai mari cantităţi de grîu şi orz le-au primit colectiviştii Mihai Denghel, Ioan Fleacă, şi M. Weber, toţi trei din brigada de cîmp. 1 Au depozitat toată producţia de fîn Colectiviştii din comuna Şura Mică, raionul Sibiu, au adăpostit la ferma zootehnică precum şi în alte şuri aflate în interiorul gospodăriei, producţia de fin rezultată de pe toate cele 130 ha. fineţe naturale şi cea de pe 60 ha. cultivate cu trifoi şi lucerna. Alături de alte furaje însiozate ca porumb, diferite ierburi, colete şi frunze de sfeclă de zahăr, aceste furaje vor contribui la hrănirea in bune condiţiuni a celor 600 taurine, din care peste 260 capete vaci, precum şi a altor animale pe care le creşte gospodăria. Seceră şi treieră de zor însufleţiţi de sarcinile reieşite din documentele recentei plenare a C.C. al P.M.R., membrii gospodăriei colective „Progresul“ din satul Rotbav, raionul Sf. Gheorghe, în aceste zile desfăşoară cu succes muncile agricole de vară. Astfel ei au recoltat şi treierat în întregime orzul de toamnă, iar orzoaica şi griul au fost recoltate şi treierate de pe 50 şi respectiv 40 la sută din suprafaţa cultivată cu aceste culturi. De asemenea, odată cu recoltatul şi treieratul, mecanizatorii au executat pînă la data de 27 iulie arăturile de vară pe o suprafață de 24 ha. din care 10 ha. au și fost semănate cu porumb furajer. STELA GLIGOR, coresp. Un strălucit document ........................................ I .1 I "■ I al mariism »leninismului creator PROIECTUL DE PROGRAMI AL PARTIDULUI COMIONIST AL UNIUNII SOVIETICE MOSCOVA 30 (Agerpres). — TASS transmite : La 30 iulie ,,Pravda“, organ al C.C. al P.C.U S. a publicat proiectul de Program al Partidului Comunist al Uniunii Soviötic© Proiectul de Program a fost aprobat in unanimitate de Plenara din iunie a C.C. al P.C.U.S. în conformitate cu hotărîrea Plenarei, proiectul de Program este prezentat tuturor comunistilor, tuturor oamenilor muncii din U.R.S.S. pentru o largă dezbatere. Rezultatele dezbaterii vor fi luate in considerare în cursul examinării definitive a proiectului de Program. Noul proiect de Program al partidului va fi prezentat spre examinare si aprobare celui de-al XXII-Iea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, care se va deschide la 17 octombrie 1961. Proiectul noului Program al P.C.U.S. este alcătuit dintr-o introducere şi două părţi. Prima parte este intitulată „TRECEREADE LA CAPITALISM LA COMUNISM — CALEA DEZVOLTĂRII OMENIRII“, cea de-a doua — „SARCINILE PARTIDULUI COMUNIST AL UNIUNII SOVIETICE IN CONSTRUIREA SOCIETĂŢII COMUNISTE“. Prima parte a proiectului de Program cuprinde 8 capitole: Inevitabilitatea istorică a trecerii de la capitalism la socialism; importanţa istorico-mondială a Revoluţiei din Octombrie şi a victoriei socialismului în U.R.S.S.; sistemul mondial socialist; criza capitalismului mondial; mişcarea revoluţionară internaţională a clasei muncitoare; mişcarea de eliberare naţională; lupta împotriva ideologiei burgheze şi reformiste; coexistenţa paşnică şi lupta pentru pacea generală. Partea a doua a proiectului de Program al P.C.U.S. cuprinde 7 capitole şi o introducere „Comunismul — viitorul luminos al întregii omeniri“. Primul capitol este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul construcţiei economice, al creării şi dezvoltării bazei tehnico-materiale a comunismului“. Acest capitol cuprinde trei subcapitole: dezvoltarea industriei, rolul ei în crearea forţelor de producţie ale comunismului; dezvoltarea agriculturii şi a relaţiilor sociale la sate; conducerea economiei naţionale şi planificarea. Al doilea capitol este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul ridicării bunăstării materiale a poporului“. Cel de-al treilea capitol al părţii a doua a proiectului de Program este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul construcţiei de stat şi al dezvoltării continue a democraţiei socialiste“. Acest capitol cuprinde trei subcapitole: Sovietele şi dezvoltarea principiilor democratice ale conducerii de stat; creşterea continuă a rolului organizaţiilor obşteşti. Statul şi comunismul; întărirea forţelor armate şi a capacităţii de apărare a Uniunii Sovietice. Capitolul patru este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul relaţiilor între naţiuni“. „Sarcinile partidului în domeniul ideologiei, educaţiei, învăţămîntului, ştiinţei şi culturii“ sunt expuse în cel de-al cincilea capitol care cuprinde patru subcapitole ce stabilesc: sarcinile în domeniul educării conştiinţei comuniste; în domeniul învăţămîntului public; în domeniul ştiinţei; în domeniul construcţiei culturale, al literaturii şi artei. Capitolul şase este intitulat „Construirea comunismului în U.R.S.S. şi colaborarea dintre ţările socialiste“. Capitolul şapte este intitulat „Partidul în perioada construcţiei desfăşurate a comunismului“. Plenara Comitetului regional Braşov al P.M.R. cu activul Luni, s-au desfăşurat lucrările plenarei lărgite a Comitetului regional Braşov al P.M.R., consacrată dezbaterii sarcinilor reieşite din Raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu- Dej la plenara C.C. al P.M.R. din 30 iunie-1 iulie 1961, asupra mersului îndeplinirii Directivelor Congresului al IlI-lea al partidului privind construirea socialismului la sate și dezvoltarea agriculturii. La plenară au participat primii secretari și secretari ai comitetelor raionale de partid, secretari ai comitetului regional U.T.M., membrii comitetului executiv al sfatului popular regional, preşedinţii şi vicepreşedinţii comitetelor executive ale sfaturilor populare raionale, directori şi organizatori de partid din G.A.S. şi S.M.T., preşedinţi ai gospodăriilor agricole colective, conducători ai organizaţiilor obşteşti şi economice din regiune etc. în cadrul plenarei, tov. Nicolae Marchian, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional Braşov al P.M.R., a prezentat un raport în care a fost analizată activitatea desfăşurată de organizaţiile de partid din regiune pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de Congresul al IlI-lea al partidului, privind construcţia socialistă la sate şi dezvoltarea agriculturii. în raport au fost subliniate sarcinile ce revin organizaţiei regionale de partid Braşov în lumina documentelor plenarei C.C. al P.M.R. din 30 iunie-1 iulie a.c. precum şi perspectivele de dezvoltare ale agriculturii regiunii noastre. La discuţii au luat cuvîntul primsecretari şi secretari ai comitetelor raionale de partid, organizatori de partid din G.A.S., preşedinţi ai G.A.C., cadre de specialitate din agricultură etc. în cuvîntul lor au scos în evidenţă succesele obţinute în construirea socialismului la sate, angajîndu-se în numele organelor ce le reprezintă să desfăşoare o largă muncă politico-organizatorică pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de cel de-al IlI-lea Congres al partidului pentru dezvoltarea continuă a agriculturii socialiste. în încheiere, plenara Comitetului regional de partid a adoptat un plan de măsuri pentru îmbunătăţirea continuă a activităţii organizaţiilor de partid privind întărirea gospodăriilor colective şi dezvoltarea agriculturii. Mai multă atenţie îndeplinirii sarcinilor din planul de colaborare Specializarea şi cooperarea in producţie constitue una din principalele condiţii pentru realizarea sarcinilor economice trasate de cel de-al IlI-lea Congres al P.M.R. Subliniind rolul important al specializării şi cooperării, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej arăta: „Calitatea producţiei, cheltuielile de producţie sunt determinate în mare măsură de profilarea, specializarea şi cooperarea întreprinderilor“. Determinată de dezvoltarea progresului tehnic, specializarea contribuie la rîndul său la accelerarea lui. Specializarea în producţie creează posibilitatea mecanizării complexe şi automatizării proceselor de producţie, folosirii unor utilaje de înaltă productivitate, utilizării integrale a capacităţilor de producţie existente, creează posibilitatea aplicării unui complex larg de măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii produselor şi reducerea cheltuielilor de producţie. In prezent, toate produsele de complexitate tehnică — tractoare, autocamioane, utilaje petrolifere, vagoane etc. — reprezintă strădania şi rezultatul muncii colectivelor din zeci de întreprinderi. Spre exemplu, 52 la sută din preţul de cost al autocamioanelor fabricate la uzinele „Steagul Roşu" din Braşov, reprezintă piese executate în colaborare de alte întreprinderi. La uzinele de tractoare „Ernst Thälmann“, 65 la sută din preţul de cost al tractoarelor este format din piese şi agregate executate prin cooperare de 47 întreprinderi colaboratoare. In oraşul Braşov, aproape nu există întreprindere din ramura construcţiilor de maşini, care să nu primească sau să nu execute, prin cooperare, diverse piese şi operaţiuni tehnologice pentru alte întreprinderi din toate colţurile ţării. Dezvoltarea cooperării în producţie pune însă în faţa întreprinderilor colaboratoare, sarcini importante cu privire la respectarea calităţii pieselor şi operaţiunilor tehnologice executate pentru alte întreprinderi, cu privire la respectarea graficelor de executare şi a termenelor de livrare. Orice întîrziere în executarea comenzilor din cadrul planului de colaborare, orice abatere de la calitatea cerută, periclitează îndeplinirea planului economic al unui şir întreg de alte întreprinderi care lucrează în cooperare. In ultima perioadă s-a îmbunătăţit simţitor colaborarea dintre întreprinderi. Astfel, ani de-a rindul uzinele de autocamioane „Steagul Roşu“ au avut greutăţi în realizarea planului, deoarece întreprinderile colaboratoare nu le livrau la termen cutiile de viteză, pompele de benzină, pompele de apă şi alte agregate ce intră in construcţia autocamionului. O mare parte din agregatele primite erau de calitate necorespunzătoare şi trebuiau să fie restituite furnizorului pentru înlocuire sau remediere, operaţiune care se făcea de multe ori cu intirziere de 4-6 luni. Datorită eforturilor depuse de aceste întreprinderi, în prezent colaborarea dintre ele s-a îmbunătăţit simţitor. Piesele şi agregatele necesare sunt primite ritmic, calitatea lor este mai bună iar cele necorespunzătoare calitativ sunt înlocuite sau remediate in termen de 10 zile. S-a îmbunătăţit de asemenea colaborarea dintre uzinele „Steagul Roşu“ şi Fabrica de cauciuc din Braşov, care livrează garniturile de cauciuc, cu Fabrica de cabluri şi radiatoare din Braşov, care furnizează radiatoarele de autocamion, cu profil „Măgura Codlei" unde se execută cabinele şi platformele de autocamion. Uzinele de tractoare sunt mulţumite de modul în care uzinele „I. C. Frimu“ Sinaia, „Electromotor“ — Timişoara, „I.M.S.“ Roman, îşi realizează sarcinile din cadrul planului de colaborare. Acestea livrează piesele şi agregatele necesare tractorului, in mod ritmic — Uzina de tractoare dispunînd de un stoc, tampon de piese necesare desfăşurării normale a producţiei — iar reclamaţiile privind calitatea sunt tot mai puţine. Uzinele de tractoare pot fi date ca exemplu de modul cum îşi execută sarcinile de colaborare cu alte întreprinderi. Arborii motor şi alte piese sunt livrate ritmic către Centrele Mecanice iar „I.M.S“ Roman şi altele nu au făcut nici o reclamaţie asupra modului cum această întreprindere îşi execută sarcinile din planul de colaborare. Intre uzina „Hidromecanica"-Braşov şi uzina „1 Mai" Ploeşti, s-au statornicit relaţii de bună colaborare, litigiile dintre aceste întreprinderi pe linia colaborării fiind eliminate in cea mai mare parte. Trebuie spus însă, că, din păcate, nu toate întreprinderile au înţeles ce importanţă deosebită are executarea în termen şi de bună calitate a comenzilor primite de la colaboratori. PARVA GHEORGHE, inspector principal la Banca de Stat Braşov (Continuare în pag. 2-a) 1 i i