Drum Nou, mai 1963 (Anul 20, nr. 5705-5729)

1963-05-03 / nr. 5705

BRCLEXAKI JLIn'J TOATE TARILE, UNIT1VA. lum nou ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR BRASOV ANUL XX, Nr. 5705 ★ VINERI, 3 MAI 1963 * 4 PAGINI, 20 BANI „XU ■ 1 ttas?1 Oamenii muncii din patria noastră au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai, manifestîndu-şi bucuria pentru măreţele victorii obţinute sub conducerea partidului în construcţia socialistă, prietenia frăţească cu popoarele ţărilor socialiste, solida- ritatea cu clasa muncitoare internaţională, cu forţele păcii şi progresului din întreaga lume. " Grandioasa demonstraţie a oamenilor muncii cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai ÎN CAPITALĂ 1 Mai 1963. Capitala patriei, înveşmîintată în straie de sărbătoare, pare mai strălucitoare în această zi senină, luminată puternic de un soare primăvăratic. Tradiţionalul loc de întîlnire al bucureştenilor la marile sărbători — Piaţa Aviatorilor — unde are loc marea demonstraţie cu prilejul Zilei solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii de pretutindeni, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pămîntesc înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea — „Proletari din toate ţările uniţi-vă”. Portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piaţa. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri roşii şi tricolore, sunt înscrise chemări închinate acestei măreţe sărbători: „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, Ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă“, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre", grăiască şi să se întărească în veci prietenia şi colaborarea frăţească între poporul român şi popoarele ţărilor socialiste“, „Trăiască unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale”, „Trăiască pacea şi prietenia între popoare“ Ora 9. Miile de oameni ai muncii bucureşteni, prezenţi în piaţă pentru a participa la mitingul consacrat zdei de 1 Mai, întîmpină cu aplauze îndelungi şi urale pe conducătorii partidului şi statului. In tribuna oficială iau loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroş, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Colin, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. In tribune sunt prezenţi numeroşi invitaţi, conducători ai instituţiilor centrale de stat şi ai organizaţiilor de masă, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor Capitalei, fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. Sunt prezenţi de asemenea, un mare număr de oaspeţi de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic se află şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R.P. Romînă şi alţi membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară aflată în piaţă intonează Imnul de stat al Republicii Populare Romíne. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia cuvîntul tovarăşul Emil Bodnăraş, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. Participanţii la miting manifestează îndelung pentru unitatea şi coeziunea marii comunităţi a popoarelor din ţările socialiste, pentru clasa muncitoare internaţională şi unitatea de luptă a mişcării comuniste mondiale, pentru înflorirea patriei noastre, pentru Partidul Muncitoresc Romín, Comitetul său Central şi guvernul R. P. Romíne. Începe apoi marea demonstraţie a oamenilor muncii, care este deschisă de cei mai mici cetăţeni ai patriei — pionierii. Din rîndurile copiilor ţîşnesc fetiţe şi băieţi care urcă la tribuna oficială, înconjurând cu dragoste şi emoţie pe conducătorii de partid şi de stat, oferindu-le flori. (Continuare în pag. 3-a) Cuvîntarea tovarăşului Emil Bodnăraş Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democraţie şi socialism. Cu acest prilej, Comitetui Colibăi al Partidului Muncitoresc Romín, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Romíne transmit clasei muncitoare, ţărănimii colectiviste, intelectualităţii, întregului nostru popor un fierbinte salut şi felicitări pentru succesele dobîndite în dezvoltarea economiei şi a culturii, în lupta pentru desăvîrşirea construcţiei socialismului. Salutăm din inimă pe oaspeţii noştri, reprezentanţi ai oamenilor muncii din alte ţări, care împreună cu noi iau parte la această mare sărbătoare. Poporul român cinsteşte ziua de 1 Mai cu noi succese obţinute în realizarea sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al Partidului. Economia noastră naţională creşte rapid şi în mod proporţional. Se înfăptuieşte industrializarea ţării şi dezvoltarea multilaterală a agriculturii. Creşte sistematic nivelul de trai al poporului. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii noştri, muncind cu avînt şi pricepere au îndeplinit cu succes planul de stat pe primul trimestru al acestui an. Producţia industrială obţinută în primele trei luni ale anului 1963 depăşeşte cu aproape 10 la sută producţia trimestrului corespunzător al anului trecut şi este de mai bine de odată şi jumătate de ori mai mare decît întreaga producţie industrială a Romîniei pe anul 1938. Ţărănimea noastră colectivistă, harnică şi pricepută, desfăşoară cu forţe sporite şi însufleţire munca ei rodnică pentru a întări şi dezvolta gospodăriile colective şi a mări producţia agricolă vegetală şi animală. Zeci de mii de tractoare şi maşini de tot felul însoţesc munca milioanelor de braţe neobosite, în efectuarea la timp şi în bune condiţii a lucrărilor agricole, pentru asigurarea unei recolte bogate. Intelectualitatea ţării noastre, slujind cu credinţă poporul, aduce prin talentul, priceperea şi entuziasmul ei o valoroasă contribuţie la dezvoltarea economiei naţionale, la educarea tinerei generaţii, la înflorirea ştiinţei şi a culturii. Rezultatele obţinute de tărîienuii muncii de la oraşe şi sate în desăvîrşirea orînduirii noastre socialiste le întăresc încrederea în forţele lor proprii, le sporesc dragostea şi ataşamentul faţă de încercatul lor conducător — Partidul Muncitoresc Român. Dragi tovarăşi şi prieteni, Forţele socialismului, ale progresului şi ale păcii din întreaga lume sărbătoresc ziua de 1 Mai prin unirea mai strînsă a rîndurilor lor, printr-un nou avînt de luptă împotriva forţelor reacţiunii, ale imperialismului. Pentru primii demonstranţi de 1 Mai de acum peste trei sferturi de secol socialismul era un ţel îndepărtat. în zilele noastre, el este întruchipat într-un puternic sistem mondial, începuturile căruia au fost puse de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie, creatoare a primului stat socialist din lume. Sub conducerea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, întemeiat de marele Lenin, poporul sovietic înfăptuieşte cu succes programul construirii comunismului şi obţine în această măreaţă operă victorii remarcabile. Succese de seamă dobîndesc popoarele din celelalte ţări socialiste. Sistemul mondial socialist cîştigă noi poziţii în întrecerea economică paşnică cu capitalismul şi exercită o influenţă tot mai însemnată asupra dezvoltării întregii societăţi umane. Relaţiile de tip nou dintre statele socialiste, bazate pe deplina egalitate în drepturi, de respectarea strictă a suveranităţii naţionale, pe colaborare şi într-ajutorare tovărăşească, în scopul întăririi fiecărei ţări în parte şi a sistemului mondial socialist în ansamblu, au o mare putere de înrîurire asupra tuturor popoarelor lumii. Transmitem salutul nostru de prietenie frăţească popoarelor din ţările socialiste, urîndu-le numeroase şi însemnate realizări în făurirea noii orînduiri sociale, în lumea capitalistă, masele populare, în frunte cu clasa muncitoare, se ridică cu tot mai multă vigoare împotriva jugului monopolurilor capitaliste şi a exploatării. Ele luptă cu dirzerie împotriva restringerii drepturilor democratice şi a încălcării independenţei şi a suveranităţii naţionale, împotriva pregătirilor de război, pentru apărarea intereselor lor vitale, pentru democraţie, pace şi progres social. Adresăm, în această zi de 1 Mai, oamenilor muncii din ţările capitaliste, încercatelor lor partide comuniste şi muncitoreşti, tuturor luptătorilor pentru progres, care înfruntă eroic teroarea burgheziei, un călduros mesaj de solidaritate frăţească şi de simpatie. Poporul nostru este solidar cu lupta popoarelor din Asia, Africa şi America Latină pentru lichidarea colonialismului şi a dominaţiei imperialiste, sub orice formă s-ar prezenta ele. El sprijină noile state suverane în dobîndirea independenţei lor economice, în opera de renaştere naţională şi dezvoltare pe calea progresului. Chezăşia tuturor victoriilor dobîndite de sistemul mondial socialist, de mişcarea comunistă internaţională o constituie coeziunea lor indestructibilă sub steagul marxism-leninismului şi al inernaţionalismului proletar. Chemarea lansată de Marx şi Engels — „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“ — răsună şi azi cu putere neslăbită. Credincioase acestei istorice chemări, partidele comuniste şi muncitoreşti se călăuzesc după linia elaborată în comun la Consfătuirile din 1957 şi 1960, unindu-şi eforturile în lupta împotriva exploatării, a reacţiunii şi a forţelor agresive ale imperialismului, pentru victoria cauzei păcii şi a socialismului. Astăzi, sute de milioane de oameni din toate ţările, avînd convingeri politice, sociale şi religioase diferite, îşi exprimă hotărîrea de a apăra pacea, de a împiedica imperialismul agresiv ca, prin război, să dezlănţuie o catastrofă termonucleară. Oamenii muncii de pretutindeni îşi manifestă încrederea că războiul poate fi preîntîmpinat, deoarece forţele păcii şi ale socialismului precumpănesc asupra forţelor războiului, ale imperialismului. Ţara noastră, împreună cu celelalte state socialiste, exprimînd interese vitale ale poporului, promovează cu COilâcCVcntâ»UII politică Catoină, principiile leniniste ale coexistenţei paşnice a statelor cu sisteme sociale diferite. Acţionînd neobosit pentru rezolvarea prin tratative a problemelor internaţionale litigioase, împotriva planurilor şi manevrelor cercurilor imperialiste agresive, Romînia militează pentru lichidarea rămăşiţelor celui de-al doilea război mondial, pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale — cale sigură de instaurare a unei păci trainice. Dragi tovarăşi şi prieteni, Succesele în desăvîrşirea construcţiei socialismului constituie principalul aport al poporului nostru la victoria cauzei păcii şi a socialismului în lumea întreagă. Partidul şi guvernul ţării noastre cheamă oamenii muncii să-şi înzecească eforturile, să muncească cu şi mai multă abnegaţie pentru a înfăptui măreţele sarcini ale planului nostru de 6 ani, politica partidului de dezvoltare continuă a economiei naţionale şi de creştere a bunăstării celor ce muncesc, pentru a întări necontenit patria noastră — Republica Populară Romînă. Trăiască 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască unitatea şi coeziunea marii comunităţi a popoarelor din ţările socialiste! Trăiască clasa muncitoare internaţională şi unitatea de luptă a mişcării comuniste mondiale! Trăiască şi înflorească patria noastră ! Trăiască minunatul ei popor, vrednic şi talentat constructor al vieţii noi, socialiste! Trăiască Partidul Muncitoresc Romín, Comitetul său Central şi guvernul Republicii Populare Romíne ! Trăiască pacea în întreaga lume! Insul Braşov Miercuri dimineaţa, Braşovul s-a deşteptat sub cer senin. Bulevardul Carpaţi, împodobit sărbătoreşte, îşi aştepta oaspeţii — coloanele nesfîrşite de demonstranţi, carele alegorice. Deasupra tribunei centrale se înălţa macheta globului pămîntesc cu inscripţia 1 Mai, înconjurat de un brîu purpuriu purtînd nemuritoarea chemare : „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!". In tribune sunt prezenţi numeroşi invitaţi : conducători ai organizaţiilor de masă, un mare număr de fruntaşi în producţie, colectivişti, oameni de ştiinţă, cultură şi artă, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, ofiţeri ai forţelor noastre armate. Ora 9. In aplauzele celor prezenţi, la tribuna centrală iau loc membrii biroului Comitetului regional de partid, membrii comitetelor executive ale sfaturilor populare regional şi orăşenesc, conducători ai organizaţiilor de masă regionale şi ai unor întreprinderi şi gospodării colective, ofiţeri superiori. Fanfara intonează Imnul de stat al Republicii Populare Române. Mitingul oamenilor muncii din Braşov consacrat zilei de 1 Mai a fost deschis de tovarăşul Viorel Metea, primsecretar al Comitetului orăşenesc Braşov al P.M.R. A luat cuvîntul tovarăşul Teodor Haş, secretar al Comitetului regional Braşov al P.M.R. Zecile de mii de demonstranţi au aprobat apoi cu urale şi ovaţii puternice telegrama adresată Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, exprimîndu-şi dragostea şi ataşamentul neţărmurit faţă de gloriosul nostru partid, hotârirea de a înfăptui neabătut politica sa, de a lupta pentru triumful cauzei socialismului şi a păcii în lume. A început apoi marea demonstrație a oamenilor muncii. TELEGRAMĂ Către Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român Tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Bucureşti Oamenii muncii din oraşul Braşov, întruniţi într-un mare şi entuziast miting cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc — trimit Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi dumneavoastră personal iubite tovarăşe Gheorghe Gheorghiu-Dej, un fierbinte salut şi îşi exprimă adînca lor recunoştinţă faţă de politica înţeleaptă marxist-leninistă a partidului, faţă de fermitatea conducerii de către partid a maselor muncitoare în măreaţa operă de desăvîrşire a construcţiei socialiste în patria noastră. Alături de întregul popor, oamenii muncii din oraşul şi regiunea Braşov, raportează cu mîndrie patriotică Comitetului Central al partidului că au întîmpinat ziua de 1 Mai cu noi şi importante succese în traducerea în viaţă a sarcinilor izvorîte din Directivele celui de-al III-lea Congres al partidului. Planul producţiei globale al industriei din regiune, pe primul trimestru al aces-tui an, a fost îndeplinit în proporţie de 101,2 la sută, producţia marfă 101,1 la sută, realizîndu-se economii peste plan în valoare de peste 37 milioane lei. Participînd larg la întrecerea socialistă pe ţară, colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni de la Uzinele de tractoare, întreprinderea de construcţii industriale şi montaje din Braşov, întreprinderea de foraj Mediaş. Uzinele textile din Cisnădie au fost distinse cu „Steagul roşu de întreprindere fruntaşă pe ramură“, iar alte 11 întreprinderi au fost evidenţiate. Oamenii muncii de la sate, ţărănimea noastră colectivistă întîmpină ziua de 1 Mai luptînd susţinut pentru dezvoltarea continuă a agriculturii, pentru terminarea la timp şi la un nivel agrotehnic înalt a lucrărilor de primăvară în vederea asigurării unor recolte bogate. Strîns uniţi în jurul partidului, al Comitetului său Central leninist în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, ne angajăm să muncim cu toate puterile noastre, cu pasiune şi elan revoluţionar pentru realizarea sarcinilor ce ne revin din planul economic pe anul 1963, pentru a da patriei produse de bună calitate şi la un preţ de cost cît mai redus. Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni ! Trăiască Partidul Muncitoresc Român, în frunte cu Comitetul său Central ! ! Trăiască sî înrîurească scumpa iîrasică patrie, Republica Pupulară Romînă * ---------------■ ■ =■■ - = • Cuvîntarea tovarăşului Teodor Haş, secretar al Comitetului regional Braşov al PDMR. Dragi tovarăşi, Sărbătorim astăzi, alături de întreaga omenire progresistă, măreaţa zi de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, care de 74 de ani a devenit simbolul luptei revoluţionare a clasei muncitoare de pretutindeni. Poporul român sărbătoreşte anul acesta ziua de 1 Mai cu sentimentul mîndriei pentru succesele tot mai mari obţinute în desăvîrşirea construcţiei socialiste, contribuind astfel la creşterea forţelor sistemului socialist mondial. Cu prilejul acestui măreţ eveniment internaţional permiteţi-mi dragi tovarăşi ca în numele comitetului regional de partid să vă transmit dumneavoastră, tuturor oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Braşov, un fierbinte salut şi să vă adresez călduroase felicitări pentru munca dumneavoastră plină de abnegaţie pusă în slujba înfloririi patriei noastre socialiste. Tovarăşi, Istoricele victorii din ultimii 19 ani, care au schimbat din temelii înfăţişarea ţării, transformînd-o într-o ţară cu o industrie şi o agricultură socialiste în continuă dezvoltare, o ţară în care pulsează viguros întreaga viaţă socialculturală, se datoresc eroicei noastre clase muncitoare, conducerii încercate a Partidului Muncitoresc Român. Conştienţi de faptul că măreţele realizări obţinute se datoresc politicii înţelepte a Partidului Muncitoresc Român, oamenii muncii strîns uniţi în jurul partidului, al Comitetului său Central în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, îşi consacră toate forţele şi energiile pentru traducerea în viaţă a politicii partidului, a măreţelor sarcini ale desăvirşirii construcţiei socialiste, în vederea creării condiţiilor pentru trecerea treptată la construirea comunismului. Roadele politicii partidului şi statului nostru de industrializare socialistă, bazată pe dezvoltarea cu precădere a industriei grele, sunt ilustrate grăitor de faptul că în 1962 producţia globală a industriei a fost de aproape 8 ori mai mare decît în 1948. Prin eforturile unite ale oamenilor muncii, sub conducerea partidului, întreaga economie naţională se dezvoltă pe o linie mereu ascendentă, toate ramurile crescînd armonios, în perioada anilor 1960—1962, ritmul mediu anual de creştere a întregii producţii industriale a fost de 15,8 la sută faţă de 13 la sută prevăzut în planul sesenat. Cea mai măreaţă cucerire din această perioadă istorică o constituie victoria deplină a socialismului la oraşe şi sate, lichidîndu-se pentru totdeauna exploatarea şi asuprirea omului de către om. Plină de entuziasm şi încununată de succese este munca ţărănimii noastre colectiviste. încheierea colectivizării agriculturii a exercitat o profundă înrîurire asupra tuturor domeniilor vieţii sociale şi economice a ţării, dînd un puternic avînt muncii creatoare a poporului nostru pentru desăvîrşirea construirii socialismului. Această mare victorie a deschis posibilităţi nelimitate pentru creşterea continuă a producţiei în agricultură. Astfel, cantitatea totală de cereale obţinută numai în anul 1962 a depăşit cu 1,7 milioane tone producţia medie anuală din anii 1934—1938, întreaga activitate a partidului şi statului nostru este îndreptată spre satisfacerea tot mai deplină a nevoilor materiale şi culturale ale oamenilor muncii. Creşte continuu producţia şi consumul de alimente, îmbrăcăminte şi încălţăminte, sunt create tot mai bune condiţii pentru odihnă şi îngrijirea sănătăţii, viaţa celor ce muncesc devine tot mai bogată, mai frumoasă şi mai fericită. Tovarăşi, Oamenii muncii din regiunea Braşov, muncitori, tehnicieni, ingineri, colectivişti, intelectuali, sărbătoresc ziua de 1 Mai cu noi succese în muncă pentru traducerea în viaţă a sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al partidului. întreprinderile regiunii noastre au realizat planul producţiei globale pe primul trimestru al acestui an în proporţie de 101,2 la sută, iar producţia marfă cu 101,1 la sută, realizînd în acelaşi timp peste plan 37 milioane lei economii la preţul de cost. In toate întreprinderile din regiune se desfăşoară o puternică mişcare de masă, pentru a da patriei cît mai multe produse, de cea mai bună calitate şi la un preţ de cost cît mai scăzut. Ne mîndrim cu întreprinderi ca : Uzinele de tractoare, întreprinderea de construcţii industriale şi montaje Braşov, întreprinderea de foraje Mediaş, Uzinele textile Cisnădie, care în întrecerea socialistă pe ţară au obţinut Steagul roşu de întreprindere fruntaşă pe ramură, iar II întreprinderi şi organizaţii economice au fost distinse cu diploma de întreprindere evidenţiată pe ramură printre care „Hidromecanica“, „Electropred (Continuare în pag. 3-a) ASPECT DE LA DEMONSTRAŢIE DIN BRAŞOV