Drum Nou, mai 1964 (Anul 21, nr. 6015-6039)

1964-05-03 / nr. 6015

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA ■im nou DRGM Al COHNITUIU! REGIONAL BRASOV Al RM.R. I SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Oamenii muncii de la oraşe şi sate sunt conştienţi că toate victoriile repurtate în opera măreaţă de construire a socialismului se datoresc politicii înţelepte a partidului. întregul nostru popor urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament încercatul Partid Muncitoresc Romín și Comitetul său Central în frunte cu tovarășul MĂREAŢA DEMONSTRAŢIE A OAMENILOR MUNCII CU PRILEJUL ZILEI DE 1 MAI In oraşul Braşov în Capitală Anul acesta,de 1 Mai, Bucureştiul cu hainele sale sărbătoreşti, cu clădirile sale noi şi bulevardele proaspăt croite, se înfăţişeazămai primăvăratic ca oricînd. Piaţa Aviatorilor, tradiţionalul loc unde se desfăşoară marile demonstraţii ale oamenilor muncii din Capitală, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pământesc, înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea — „Proletari din toate ţările uniţi-vă". Dedesubt, se află urarea „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni!“. Portretele genialilor învăţători ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piaţa, însoţite de urarea: „Trăiască unitatea şi coeziunea mişcării muncitoreşti şi comuniste internaţionale !“. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri, roşii şi tricolore, sunt înscrise chemările: „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă !“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre !“, Trăiască unitatea marii comunităţi frăţeşti a ţărilor socialiste !“, „Trăiască pacea şi prietenia între popoare !“. Este ora 9. Miile de bucureşteni, prezenţi în piaţă pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, întîmpină cu aplauze îndelungi şi urale pe conducătorii partidului şi statului. In tribuna oficială iau loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroş, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Constantin Tuzu, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. în tribuna oficială, împreună cu conducătorii de partid şi de stat se află şi secretarul general al Federaţiei Sindicale Mondiale, Louis Saillant. în tribune sunt prezenţi numeroşi invitaţi, conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor Capitalei, fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. Sunt prezenţi, de asemenea, numeroşi oaspeţi de peste hotare, în tribuna rezervată corpului diplomatic se află şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi în R. P. Romînă şi alţi membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară aflată în piaţă intonează Imnul de stat al Republicii Populare Romíne. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia cuvântul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. (Continuare în pag. 4-a) Braşov, 1 Mai 1964. Bulevardul Carpaţi, unde are loc marea demonstraţie a oamenilor muncii, este împodobit festiv. Deasupra tribunei principale, se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea nemuritoare „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“. Străjuită de steaguri tricolore şi roşii şi numeroase flori, este înscrisă chemarea „Trăiască ,1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni !“. în faţa tribunelor, pe un mare panou, se află portretele conducătorilor partidului nostru însoţite de urarea „Trăiască Partidul Muncitoresc Român şi Comitetul său Central în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej !“. Este ora 9,30. Primiţi cu puternice aplauze, la tribuna oficială iau loc tovarăşii : Aldea Militaru, primsecretar al Comitetului regional Braşov al P.M.R., Ilie Voinea, Nicolae Gavrilescu, Ioan Bordăş, Gheorghe Dragomir, secretari ai comitetului regional de partid, Ioan Mărcuş, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional Braşov, Viorel Metea, Augustin Zăpîrţan, Eduard Eisenburger, membri ai Biroului Comitetului regional Braşov al P.M.R., Cornel Şandru, prim-secretar al Comitetului regional U.T.M., Ana Mînzăţeanu, preşedinta Comitetului regional al femeilor, Ştefan Gali, Gheorghe Moldoveanu, Mircea Bîlă, Ion Bolintineanu, membri, supleanţi ai biroului comitetului regional de partid, Eleonora Nilca, Vichente Caraba, Iosif Hess, vicepreşedinţi ai comitetului executiv al sfatului popular regional, Gheorghe Dumitrescu, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular al oraşului Braşov, Ştefan Bucur, secretarul sfatului popular regional, colonel Ioan Costin, locotenent-colonel Mircea Mocanu, locotenent-colonel Ion Nasea, Ion Lupu, redactor-şef al ziarului „Drum nou", Mihai Bredureanu, preşedintele tribunalului regional, Emil Moga, procuror-şef al regiunii, Victor Hoffmann, rectorul Institutului politehnic Braşov, Emil Oniga, director general al Uzinei de tractoare, Ilie Trandafirescu, Erou al Muncii Socialiste, Ioan Nicoloiu,’ directorul Direcţiei regionaleC.F.R. în tribune sunt prezenţi numeroşi invitaţi,: activişti de partid şi ai organizaţiilor obşteşti, conducători de întreprinderi , şî:’ instituţii, : fruntaşii şi evidenţiaţi ’ în întrecerea socialistă din întreprinderile braşovene, colectivişti, oameni de ştiinţă şi cultură, ofiţeri ai forţelor noastre armate. Fanfara militară intonează Imnul de stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarăşul.» Viorel Metea, membru al Biroului ■ Comitetului regional Braşoval P.M.R., prim-secretar al Comitetului, orăşenesc * de partid Braşov. Ia cuvîntul tovarăşul Nicolae Gavrilescu, secretar al Comitetului regional Braşov al P.M.R. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. Participanţii la miting manifestează îndelung pentru Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, pentru înflorirea patriei noastre, pentru unitatea şi coeziunea marii comunităţi a popoarelor din ţările socialiste, pentru clasa muncitoare internaţională şi unitatea de luptă a mişcării comuniste mondiale, începe apoi marea demonstraţie a oamenilor muncii. Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Apostol Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Poporul român cinsteşte astăzi o sărbătoare scumpă inimii oamenilor muncii din întreaga lume — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democraţie şi socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Romíne adresează:clasei muncitoare, ţărănimii colectiviste, intelectualităţii, întregului nostru popor un călduros salut şi felicitări pentru succesele dobîndite, în opera de desăvîrşire a construcţiei socialismului. Aducem salutul nostru cordial, prietenesc, tuturor oaspeţilor din alte ţări care participă împreună cu noi la această mare sărbătoare a omenirii muncitoare. Clasa muncitoare şi poporul nostru sărbătoresc în acest an două decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Acum 20 de ani Partidul Comunist Român şi Partidul Social-Democrat au creat Frontul Unic Muncitoresc, ceea ce a avut o mare însemnătate pentru unirea tuturor forţelor patriotice antihitleriste şi mobilizarea maselor populare pentru înfăptuirea insurecţiei armate de la 23 August 1944, care a însemnat o cotitură istorică în destinele poporului român, trecerea la adinei transformări revoluţionare in patria noastră. Victoriile grandioase dobîndite în anii vieţii sale libere insuflă poporului român o îndreptăţită bucurie şi încredere deplină în viitor. Economia naţională se dezvoltă pe o linie continuu ascendentă, ca rezultat al aplicării consecvente a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a ţării. Desfăşurînd larg întrecerea socialistă pentru a da viaţă angajamentelor luate la începutul anului în cinstea lui 23 August, oamenii muncii sărbătoresc 1 Mai cu noi şi însemnate succese în realizarea hotăririlor Congresului al IlI-lea al partidului. Avem satisfacţia de a putea anunţa că planul de stat pe trimestrul I al acestui an a fost îndeplinit în proporţie de 103 la sută, realizîndu-se o producţie industrială cu peste 16 la sută mai mare decît în trimestrul I al anului trecut. Ţărănimea noastră, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc cu însufleţire pentru obţinerea unor recolte tot mai bogate, sporirea producţiei vegetale şi animale, asigurând astfel aprovizionarea industriei cu materii prime şi satisfacerea necesităţilor de consum mereu crescînderile populaţiei. Oamenii de cultură, artă, ştiinţă aduc o preţioasă contribuţie la dezvoltarea economiei naţionale, la avîntul ştiinţei şi culturii. Oamenii muncii de la oraşe şi sate sînt conştienţi că toate victoriile repurtate în opera măreaţă de construire a socialismului se datoresc politicii înţelepte a partidului, întregul nostru popor urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament încercatul Partid Muncitoresc Român şi Comitetul său Central. Tovarăşi, prieteni, Au trecut trei sferturi de veac de cînd 1 Mai a fost proclamat Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. în acest răstimp în lume s-au produs mari schimbări înnoitoare. I’e a patra parte a pămîntului popoarele a 14 ţări şi-au luat soarta înpropriile numi făurind o orînduire socială nouă. . Datorită considerabilei sale forţe economice, politice şi sociale, sistemul mondial socialist exercită o înrâurire determinantă asupra dezvoltării istorice. Succesele obţinute de Uniunea Sovietică în construcţia desfăşurată a comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste în construirea socialismului, perspectivele spre care ele se îndreaptă însufleţesc masele oamenilor muncii din lumea capitalistă, constituie pentru ele un îndemn la lupta împotriva exploatării şi asupririi pentru eliberare socială şi naţională, pentru democraţie, pace şi socialism. Poporul romín, clasa muncitoare, Partidul Muncitoresc Român transmit un călduros salut frăţesc popoarelor prietene, clasei muncitoare, partidelor comuniste şi muncitoreşti din toate ţările socialiste, din Uniunea Sovietică, China, Cehoslovacia, Polonia, R. D. Germană, Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia, Albania, R.P.D. Coreeană, Mongolia, R. D. Vietnam, Cuba, dorindu-le din toată inima să .JL dobîndească noi şi însemnate succese în dezvoltarea economiei şi culturii, în construirea socialismului şi comunismului. Oamenii muncii din ţara noastră transmit un fierbinte salut de solidaritate şi simpatia lor frăţească clasei muncitoare şi maselor populare din ţările capitalului, eroicelor partide comuniste şi muncitoreşti din aceste ţări, care luptă pentru, interesele lor vitale, pentru pace şi socialism. Poporul român adresează un salut călduros de simpatie şi solidaritate tuturor popoarelor care luptă pentru dobîndirea şi consolidarea libertăţii naţionale, sprijină eforturile ţărilor Asiei, Africii şi Americă Latine îndreptate spre înlăturarea tuturor formelor de dominaţie imperialistă spre deplina lor independenţă economică. Apărarea păcii este cauza vitală , a întregii omeniri, a tuturor popoarelor lumii. Ziua de 1 Mai prilejuieşte o nouă şi viguroasă demonstraţie a voinţei arzătoare a oamenilor muncii, a maselor populare celor mai largi de a apăra pacea, de a face ca începutul de destindere ce s-a conturat în viaţa internaţională să fie consolidat şi dezvoltat. Republica Populară Romînă promovează o politică consecventă de apărare a păcii, militează pentru triumful principiilor coexistenţei paşnice în relaţiile dintre ţările cu sisteme social politice diferite, pentru (Continuare în pag. 4-a) Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Gavrilescu, secretar al Comitetului regional Braşov al P.M.R. Dragi tovarăşi, In această zi de primăvară, poporul român — alături de oamenii muncii de pe toate meridianele globului pămîntesc, sărbătoreşte Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc — ziua luptei unite a clasei muncitoare din întreaga lume pentru pace, democraţie şi socialism. îngăduiţi-mi să transmit cu acest prilej din partea Comitetului regional de partid şi a Sfatului popular regional, un fierbinte salut, muncitorilor, ţăranilor colectivişti, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Braşov şi să-i felicit din toată inima pentru succesele de seamă dobîndite în dezvoltarea economiei şi culturii, în înfăptuirea măreţului program de desăvîrşire a construcţiei socialiste trasat de Congresul al IlI-lea al partidului. în al douăzecelea an al noii sale istorii, România socialistă prezintă tabloul însufleţitor al unei ţări în continuu progres, cu o economie complexă şi o cultură înfloritoare, puse în slujba creşterii bunăstării celor ce muncesc. Prin lupta sa eroică, sub conducerea înţeleaptă, fermă şi clarvăzătoare a partidului, poporul nostru a lichidat pentru totdeauna orice exploatare şi asuprire, a asigurat victoria deplină a socialismului la oraşe şi sate. Pretutindeni, pe intreg cuprinsul bogatei şi frumoasei noastre patri, te intîmpină imaginea unui vast şantier. Se ridică noi uzine şi combinate chimice, furnale şi centrale electrice, pe harta ţării apar noi aşezări, iar cele vechi îşi schimbă înfăţişarea devenind tot mai frumoase. Caracteristica generală a dezvoltării industriei ţării noastre este ritmul ei înalt. în perioada 1960—1963 producţia industrială a sporit cu 74 la sută, realizîndu-se un ritm mediu anual de 15 la suta, faţă de 13 la sută cu eîn prevăzut, pentru întreaga perioadă a sesenatului. Succesele obţinute de Republica Populară Romînă în toate domeniile construcţiei socialiste, sunt indisolubil legate de politica leninistă de industrializare socialistă aplicată în mod consecvent de Partidul Muncitoresc Român, de folosirea tuturor posibilităţilor interne şi valorificarea la maximum a (Continuare în pag. 2-a) Constructorii de maşini raportează noi victorii In producţie In marea de oameni, de flori, drapele şi panouri care inundă acum bulevardul se văd impresionante care alegorice, grafice, oglindind succesele obţinute în producţie. Litere uriaşe, purtate de tractoare perfect aliniate înscriu cuvintele ,,1 Mai"‘ şi „Pace". Apariţia acestora este primită cu ropote de aplauze. A devenit o tradiţie scumpă pentru făurarii tractorului romînesc, de a demonstra în fiecare an de 1 Mai în duduitul răsunător al ultimelor tipuri de tractoare produse de ei. De la l Mai 1947 cînd au defilat primele tractoare româneşti, pe porţile uzinei au ieşit 13 tipuri, din ce în ce mai moderne, mai perfecţionate. Un ultim tip din acestea este tractorul „U-650", cu o putere sporită şi cu caracteristici tehnico-economice superioare, la nivelul tehnicii mondiale. Acum cîteva zile pe unul din noile tractoare a fost prinsă o tăbliță cu numărul 132.000,, reprezentînd numărul tractoarelor fizice produse în uzină. Raportînd victoriile în muncă. (Continuare în pag. 2-a)