Drum Nou, mai 1965 (Anul 22, nr. 6325-6349)

1965-05-03 / nr. 6325

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA l um nou ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL BRAȘOV Al PMR. SI Al SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul XXII, nr. 6325 Luni, 3 mai 1965 4 pagini, 25 bani • Sărbătorind cu entuziasm ziua de 1 Mai, oamenii muncii din ţara noastră şi-au exrimat dragostea şi ataşamentul faţă de partid şi anina socialistă, prietenia frăţească cu popoarele ţărilor socialiste, solidaritatea cu clasa muncitoare internaţională, cu forţele păcii şi progresului de pretutindeni, hotărîrea de a-şi consacra eforturile şi capacitatea creatoare pentru întîmpinarea celui de-al IV-lea Congres al P. A. R. cu noi şi strălucite succese pe calea înfloririi României socialiste. MAREA DEMONSTRAŢIE DE 1 MAI A OAMENILOR MUNCII e 1 Mai 1965, în această zi de sărbătoare, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, aproape 250.000 de bucureşteni şi-au dat întîlnire în Piaţa Aviatorilor — tradiţionalul loc al demonstraţiilor bucureştene. Piaţa Aviatorilor este împodobită sărbătoreşte. Steagurile fîlfîie în vîntul de primăvară, iar marele platou al pieţei pare o grădina de flori multicolore. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de o panglică purpurie pe care sînt înscrise cuvintele : „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“, iar deasupra se desfăşoară un mare steag roşu, pe fondul căruia este înscrisă data festivă „1 Mai”. Dedesubt, urarea „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni !”, în faţa tribunei centrale, de cealaltă parte a pieţei, se înalţă un medalion cu portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin. Sub medalion se Capita poate citi urarea : „Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale“. Deasupra tribunelor se află două mari steme, a statului şi partidului nostru, însoţite de urările : „Trăiască şi înflorească scurrtpa noastră patrie, Republica Populară Română !”, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre !”. Străjuite, de asemenea, de steaguri roşii şi tricolore, se pot citi urările : „Trăiască poporul român constructor al socialismului !“, „Să întîmpinăm cel de-al IV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român cu noi succese în opera de construcţie a socialismului !”. Ora 9. Miile de oameni ai muncii aflaţi în piaţă, precum şi invitaţii salută cu aplauze îndelungi şi urale apariţia la tribuna oficială a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonta Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston- Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu — conducătorii partidului şi statului nostru, în tribună iau loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Sunt prezenţi în celelalte tribune conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. în tribuna corpului diplomatic se află şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R.P. Română şi (Continuare în pag. a 4-a) Cuvîntarea tovarăşului Alexandru Drăghici Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi, împreună cu oamenii muncii de pretutindeni Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaţionale pentru interesele ei vitale, pentru pace şi socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. De douăzeci de ani oamenii muncii din România cinstesc în condiţii de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor cetăţenilor patriei un călduros salut şi felicitări pentru succesele obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, în opera de construire a socialismului şi înflorire a patriei noastre scumpe ! Salutăm din inimă pe oaspeţii de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarităţii şi frăţiei muncitorilor din toate ţările ! A devenit o minunată tradiţie a oamenilor muncii din ţara noastră să cinstească măreaţa zi de 1 Mai cu realizări însemnate în toate domeniile de activitate, însufleţiţi de un fierbinte patriotism şi de o înaltă conştiinţă socialistă, pătrunşi de un optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie şi capacitate creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică şi culturală a patriei, în interesul bunăstării şi fericirii poporului. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, desfăşurînd larg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai, au îndeplinit în proporţie de 101,6 la sută planul de stat pe primul trimestru al anului 1965, ultimul an al şesenatului. Producţia industrială obţinută în primele 3 luni ale acestui an depăşeşte cu peste 14 la sută producţia din aceeaşi perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producţie s-au realizat în industria siderurgică, chimică, energetică, a construcţiilor de maşini, în industria bunurilor de larg consum. Ţărănimea cooperatistă, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producţia vegetală şi animală în interesul ridicării bunăstării lor şi a întregului popor. Oamenii de ştiinţă şi cultură aduc o contribuţie preţioasă la dezvoltarea în ritm rapid a economiei naţionale, introducerea tehnicii moderne în producţie, la îmbogăţirea vieţii spirituale şi a tezaurului cultural al poporului român. înfăţişarea nouă a patriei noastre, bilanţul bogat al tuturor înfăptuirilor de pînă acum sînt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central. Măreţele succese repurtate pe drumul socialismului îşi au izvorul în politica înţeleaptă a partidului. Mergînd înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la oraşe şi sate vor obţine noi şi strălucite victorii. Tovarăşi şi prieteni, In întreaga lume uriaşe forţe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea păcii, pentru dreptul popoarelor de a-şi hotărî destinele lor, pentru democraţie şi libertate, în primele rînduri ale acestei lupte se află ţările socialiste. Existenţa sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste în construirea socialismului, exercită o puternică înrîurire asupra întregii evoluţii istorice a umanităţii, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace şi progres social. în prezent, este necesară mai mult ca oricînd unitatea ţărilor socialiste. (Continuare în pag. a 4-a) La B1 De-a lungul Bulevardului Carpaţi unduie în falduri largi zeci şi zeci de steaguri roşii şi tricoloreîncă din zilele premergătoare lui 1 Mai, locul tradiţional al demonstraţiilor oamenilor muncii din Braşov, ca de altfel întregul oraş, îmbrăcase haină de sărbătoare. Tribuna principală este dominată de un mare glob pămîntesc avînd inscripţia 1 Mai, iar dedesubt pe un fond de purpură „Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni“. Pe eşarfa ce înconjoară globul stă înscrisă istorica chemare „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“ Pe panourile din faţa tribunei se află portretele dascălilor proletariatului — Marx, Engels, Lenin — şi ale conducătorilor partidului nostru, însoţite de urarea : „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, în frunte cu Comitetul său Central !“. în tribune se găsesc numeroşi invitaţi , activişti de partid şi de stat, conducători de întreprinderi şi instituţii, fruntaşi şi evidenţiaţi în întrecerea socialistă, ţărani cooperatori, oameni de ştiinţă şi cultură, ofiţeri ai forţelor noastre armate. Ora 9, în aplauzele însufleţite ale celor prezenţi, iau loc la tribuna principală tovarăşii : Aldea Militaru, prim-secretar al Comitetului regional Braşov al P.M.R., Ioan Bordaş, Nicolae Gavrilescu, Ion Măroiu, Ier. Voina, secretari ai comitetului regional de partid, Ion Mărcuş, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular al regiunii Braşov, Viorel Metea, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Braşov al P.M.R., Eduard Eisenburger, Augustin Zăpîrţan, membri ai biroului comitetului regional de partid, Nicolae Popa, preşedintele consiliului regional al sindicatelor, Cornel Şandru, primsecretar al Comitetului regional aşos U.T.M. Braşov, Ana Mînzăţeanu, preşedinta comitetului regional al femeilor, Ştefan Antoniu, Mircea Bîlă, Ion Bolintineanu, Ştefan Gali, membri supleanţi ai biroului comitetului regional de partid, Vichenti Caraba, Iosif Hess, Eleonora Nilca, vicepreşeaţi ai comitetului executiv al sfatului popular regional, Gheorghe Dumitrescu, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular al oraşului Braşov, Ştefan Bucur, secretar al sfatului popular regional, colonel Ioan Costin, colonel Ion Nasca, colonel Dimitrie Popa, Victor Hoffmann, rector al Institutului politehnic Braşov, Emil Oniga, director general al uzinei „Tractorul“ Braşov, Ion Nicoloiu, directorul Direcţiei regionale C.F.R. Răsună acordurile solemne ale Imnului de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de către tovarăşul Viorel Metea, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Braşov al P.M.R. Ia cuvîntul tovarăşul Ion Voina, secretar al Comitetului regional Braşov al P.M.R. în repetate rînduri cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. Participanţii la miting manifestează îndelung pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru Comitetul său Central, pentru înflorirea scumpei noastre patrii, exprimîndu-şi hotărîrea fermă de a întîmpina cel de-al XV-lea Congres al P.M.R. cu noi şi însemnate succese în muncă. Ei au manifestat pentru unitatea şi coeziunea sistemului mondial socialist, pentru solidaritate cu clasa muncitoare internaţională şi unitatea de luptă a mişcării comuniste mondiale. începe apoi impresionanta demonstraţie a oamenilor muncii, închinată zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Întimpinăm Congresul partidului cu noi succese „Să întîmpinăm al IV-lea Congres al partidului cu noi succese în muncă !“ — această lozincă a răsunat însufleţitor în toate coloanele de demonstranţi care au trecut pe Bulevardul Carpaţi din oraşul Braşov. Hotărîrea de a da viaţă acestui angajament a fost relevată de succesele cuprinse în bogatul raport al demonstraţiei Aceasta a reieşit în mod deosebit din însufleţită demonstraţie a muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor din întreprinderile constructoare de maşini — principală ramură economică a industriei regiunii noastre. (Continuare în pag. a 2-a) Cuvîntarea tovarăşului Ion Voina secretar al Comitetului regional de partid Braşov Tovarăşi şi tovarăşe, Poporul român, alături de oamenii muncii de pe întregul glob pămîntesc, sub stindardul înflăcăratei chemări „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“, sărbătoreşte astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace şi progres social, pentru socialism. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, în numele comitetului regional de partid, permiteţi-mi să transmit muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor, lucrătorilor de pe ogoare, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii din regiune, un fierbinte salut şi călduroase felicitări pentru minunatele succese obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, în lupta pentru desăvîrşirea construcţiei socialiste în patria noastră — Republica Populară Română. Şi în trecut muncitorimea română sărbătorea ziua de 1 Mai. In condiţiile grele de atunci, clasa muncitoare îşi afirma năzuinţa şi hotărîrea sa, luptînd pentru propria-i eliberare din cătuşele exploatării, pentru libertatea întregului popor, pentru transformarea patriei într-o ţară a muncii libere şi pe de-a întregul în folosul maselor. Sub faldurile steagurilor desfăşurate în acei ani, steaguri ale luptei de clasă şi ale încrederii nestrămutate în izbîndă, partidul a condus clasa muncitoare şi aliaţii ei pe un drum luminos, pînă la victoria de astăzi, deplină, a socialismului în oraşele şi satele ţării. Ziua de 1 Mai are o semnificaţie deosebită anul acesta; ea se înscrie în cronica marilor pregătiri pentru cel de-al IV-lea Congres al partidului — Continuare în naga 3i! Au trecut , aproape două ore de la începutul demonstraţiei, şi pînă departe pe Bulevardul Lenin se zăreşte imensul fluviu al demonstranţilor. Aspect al tribunei centrale în timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Braşov.