Ecoul Moldovei, 1898-1899 (Anul 8, nr. 1-102)

1898-07-09 / nr. 1

ECOUL MOLDOVEI Primele concluziuni Versailles, ti Iulie. Procurorul general Bertrand sprijină pe avocatul Ployer, blamând in mod viu pe Zola şi acuzându-1 că cufundă ţara in agitaţie şi nu recunoaşte geniul Franţiei. Avocatul Labori face o lungă replică. Curtea se retrage spre a delibera. In timpul suspendărei şedinţei, generalii Billot, Pellieux şi Gonse convorbesc. Mai mulţi amici inconjoară pe Picquart. In acest moment intră fostul preşedinte Casimir Perier. Curtea reintră din nou in sală la ora 1 şi 10 minute şi preşedintele citeşte o hotărîre prin care concluziunile depuse de avocatul Labori sunt respinse. Al doilea incident Avocatul Labori prezintă noi concluziuni asupra conexităţei faptelor relevate la instrucţie şi altele! El dă apoi explicaţie şi tinde să se lungească desbaterile. In urmă el schimbă mai multe vorbe cu preşedintele Perivier. In public se fac mişcări de nerăbdare. Căldura e înăbuşitoare. Procurorul general Bertrand observă că avocatul Labori caută să facă ca procesul să fie cu neputinţă de judecat ca in sesiunea trecută. Curtea se retrage din nou spre a delibera. Al treilea incident Versailles, t1 Iulie. La ora 2 şi un sfert curtea reintră nu dă o hotărîre prin care concluziunile apărărei sunt respinse. Avocatul Labori protestă in mod viu. După aceia Labori prezintă noui concluziuni declarînd că acuzaţii fac recurs în Casaţie şi se retrag. Atunci se naşte un mare sgomot. Avocaţii Labori, Clemenceau şi cu acuzaţii Zola şi Perreux es afară din sala Curţei. Avocatul Ployer constată că pentru a doua oară acuzaţii fug de desbateri. Publicul aplaudă. Tumult Deputatul Déroulède, care se alia in tribună, strigă: — Laşilor ! Fugarilor ! Duceţi-ve in străinătate in Italia ! Fostul deputat Hubard, care se afla printre martori la apărarea acuzaţilor. Se naşte un sgomot îngrozitor. Déroulede strigă : Laşule ! Laşule! Ieşi afară! Publicul strigă de mai multe ori : Trăească armata ! Trăească Déroulède ! Preşedintele ameninţă din nou cu evacuarea săiei. Curtea se retrage iarăşi. Provocare la duel Versailles, 11 Iulie. Intre deputatul Déroulede şi Hubard au urmat un scimb de martori. Mai sunt probabile şi alte dueluri. Curtea reintră la 2 ore şi 40 minute. Avocatul Labori şi acuzaţii reapar. Curtea respinge şi aceste concluziuni declarând că vor începe desbaterile. Retragerea acuzaţilor.—Manifestaţii Labori şi acuzaţii părăsesc din nou băncile lor. Se nasc zgomote cari sunt însă reprimate. Avocatul părţei civile ţine un lung discurs. La eşirea acuzaţilor mulţimea manifestează şi strigă : Jos evreii!răească armata! Trăiască Déroulède! Condamnarea lui Zola şi a lui Perreux Paris, ti Iulie. Dl. Ployer, avocatul ofiţerilor consiliul de râsboiu, urmându-şi pledoaria, rosteşte un adevărat rechizitoriu contra acuzaţilor. Curtea se retrage la1 ore, pentru a delibera ne mai fiind nevoe de verdictul juraţilor căci acuzaţii nu sunt de faţă. La 3 ore şi 25 minute Curtea reintră in sală. Preşedintele Perivier citeşte sentinţa motivată de tulburarea în care a fost pusă ţara, pe tentativa de a se desconsidera armata prin scrisoarea lui Zola către Preşedintele Republicei. Zola şi Perreux sunt condamnaţi la cite un an închisoare, la cite trei mii de franci amendă şi la plata cheltuelilor de judecată. Preşedintele declară apoi inchisă sesiunea curţei cu juraţi. Senzaţie in public. Afară manifestaţii sgomotoase. Incăerări. — Mulţimea şarjată Versailles, 6 Iulie. Geandarmii călări protegiarii cu mare greutate trăsurile lui Zola şi ale amicilor săi, caii erau urmărite de mulţime. Geandarmii au şarjat mulţimea de repetate ori. S’au produs mai multe încăerări şi s au făcut mai multe arestări. CRONICA LITERARA Din volumul de poesii de Adrian Millan, apărut de sub tipar linia trecută : Aleanul Românului Trutule, rîu curgetor De ce mergi nepăsător Şi nu-mi ei în samă dorul Săcaţi-ar pe veci isvond! De ce, când vreu să te trec Tu te untru să mă’nec ? Pentru ce mă duşmăneşti Şi de fraţi mă despărţeşti ? Măi, Carpate, munte mare, Ce te’nalţi în sus spre soare ; Ce ţi-am mai făcut şi ţie De şi tu-mi porţi duşmănie Şi nu mă laşi să privesc Frăţiorii ce-mi iubesc, Surpate-ai peste câmpie Aşa’nalt să nu mai p ---------------------------------------------------- INFORMAŢII In baza decisiunei din 19 Iunie 1897, ministerul instrucţiunei publice şi al cultelor a admis la corigenţă în Septembre pe toţi elevii şi elevele, preparaţi în familie sau în institute private de clasa VII, şi cam la examenul general din iunie 1898, n’au întrunit nota suficienta la două obiecte de studiu. Ministerul instrucţiunei va desfiinţa cu începerea anului şcolar viitor toate şcoalele din comunele urbane cu tip rural, trimiţând pe învăţători pe la comunele rurale. Parte din aceste şcoli, unde se simte absolută necesitate, vor fi menţinute şi transformate în urbane, la cari vor fi numiţi institutori. Iată lista persoanelor facând parte din casa militară a M. S. Regelui şi din acea a A. S R. Prinţul Ferdinand, cari vor însoţi pe Suveran şi Prinţul Moştenitor In călătoria lor la Petersburg : D-nul general Vlădescu, şeful casei militare; generalul dr. Theodory, doctorul M. S. Regelui ; colonelul Manu şi maiorul Gratzowsky, aghiotanţi ai Regelui şi maiorul Al. Dimitrescu, aghiotant al Prinţului. Oraşul Romana a fost Duminică teatrul unei triste drame. O d-șoară vietate de 18 ani, anume Ecaterina Vasile Chiviric, s a sinucis trăgându-și un glonț de revolver în tâmpla stângă. Moartea i-a fost instantanee. Cauza care a îndemnat-o la acest act desperat se crede a fi un amor nenorocit. A 9-a conferință interparlamentară a pacei trebuia să se fină in anul acesta la Lisabona. Amenințările insă ale americanilor de a transporta răsboiul pe coastele Spaniei și influența aduicilor lor sunt pe punctul de a impedeca această conferință, mai cu samă că era vorba să se protesteze cu această ocaziune in contra lipsei de motiv din partea Statelor I nde de a declara război Spaniei. In fata acestei situa fin ui si nbst enfin ii a fii o-american Hor,d. Gobiat, representa ului Elveției și secretarul general al tuturor grupelor parlamentare din Europa a adresat scrisori tuturor membrilor, propunendu-le amânarea conferiţiei. D. V. A. Ureche, preşedintele grupului român, a respuns desaprobând aminarea. D-sa protestează în contra tendinţei manifestată de unele grupuri parlamentare de a păstra tăcerea în privinţa oribililui resboiu actual, fără a găsi un cuvînt de consolare pentru nefericita Spanie. Se anunţă din Constantinopol că în districtele Trebizonda şi Guneşane a căzut zilele acestea zăpadă, formând un strat în grosime de patruzeci centimetri. Toate câmpiile sunt acoperite; turcii sunt consternaţi şi cei mai bătrîni afirmă că nu ţin minte să mai fi văzut ceva aşa în luna iulie. DIN LOCALITATE Singura Berărie romănescă din Iaşi este șimîndemnăm pe toţi romînii cari simt nece-sitate de recreare în timpul sarei, să meargă Dunăre, cu apa late ^,CU."nMEM1NE5 Qtfoto, unde pot găsi răcoarea, aerul curat şi De ce eşti aşa sirat\ LÂ^§iLrCCWre excelentă, produsul acestei fabrici. Şi te umfli de nup Să te trec când, voit Să mai văd precum Frăţiorii ce-mi jălesc ! Ce-mi tot ţii hotarele Săcaţi-ar izvoarele ? Dar va veni el odată Vremea cea mult aşteptată Când Trutule vei săca, Dunăre, te vei usca, Dar patide vei cădea Şi eu fraţii mi-oi vedea, După cum mi-e dorul meu implini-l-ar Dumnezeu ! * * * Cu părere de rău înregistram ştirea despre încetarea din viaţă a d-nei Maria Alexandrescu—Harceag, soacra d-lui N. Poginat şi a cărui înmormîntare a avut loc azi. Dl. Const. Stahi, directorul şcoalei de bele-arte a dăruit portretul mult regretatului filosof şi profesor, Vasile Conta, şcoalei primare de la Nicotină, ce poartă numele său. Dl. Arbore, directorul acelei şcoale, a incunoştiin țat ministerul despre această ofrandă. Portretul este din cele mai reuşite ca asemănare şi de o execuţie perfectă ca artă. * * * Astăzi şi mâine, consiliul comunal va ţinea şedinţă, convocat fiind în sesiune extraordinară pentru tranşarea mai multor chestiuni urgente pentru oraş. Dl. Primar, N. Gane, a sosit azi dimineaţă de la Slănic pentru a prezida consiliul. * * *• La baia Pogor, găsindu-se că se fraudează comunaprin luarea de apă mai mult decît e acordată, iar comptorul nefiind în condiţii bune, cornutul a luat măsurile necesare pentru a se impedeca pe viitor asemenea fraudă. ** O Din Slănic (Moldova) ni-a venit trista veste despre încetarea din viaţă in mod subit, a d-lui Gh.Zaharia, cunoscutul profesor din localitate. Timp de 30 de ani regretatul a fost profesor de matematică la gimnaziul .Alexandru cel Bun“ * * * Ni se afirmă că unii haaami de la abator, găsesc cu cale a declara trii carnea de la vitele cumpărate de comună, în scopul de a favorisa vitele tăiate de particulari. Dacă faptul e adevărat, apelăm la cei îndrept a lua mâsurele necesare pentru a pune capăt acestui gheşeft păgubitor comunei, primit la redacţie spiritualul volum Şăinisme conferenţă ţinută în sala Ateneului din Bucureşti de cunoscutul Dr. Ureche. Preţul unui volum la 50 b. Cei cari din diferite împrejurări n’au putut asculta conferinţa d-lui dr. Ureche ţinută la 27 April în sala Teatrului, să-şi procure acest volum. * * * PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI publicaţie. Se aduce la cunoştinţa generală, că in ziua de 21 Iulie a. c. oara 3, p. m, se va ţinea licitaţie publică orală, in camera acestei primării, pentru darea in antrepriză a facerii şi repararea mobilierului scoalelor primare din acest oraş. Valoarea lucrărilor este in pirma de 1000 lei aproximativ. Garanţia provizorie este de 50 lei. Condiţiunele de licitaţie, cadtul de sarcini, devizul... etc., se pot videa in fiecare zi de lucru a serviciul tehnic comunal. Dispoziţiunile art. 68-79 din legea comptabilităţei publice, sunt aplicabile acestei licitaţiuni. p. Primar, C. LEPADATU. p. Secretar G-ral, N. A. Bogdan Şef Serviciului. G. Scorfet Br. Administrativ. No. 15641 1898 Iulie 6 FPIMARIA COMUNEI IAŞI PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa generală că in ziua de 21 Iuliu a. c . para 2 p. m. se va ţine licitata publică orală in localul acestei primării, pentru darea în anteprisă a repararei edificiilor şcolare. Valoarea lucrărilor este de 400 lei aproximativ. Garanţiea provizorie este 200 lei. Condiţiunile de licitaţie, caetul de sarcini, devizul etc. se pot dea in fiecare zi de lucru, serviciul technic comunal. Dispoziţiunile art. 68—79 c. legea comptabilităţei publice sunt aplicabile acestei licitaţiuni. p. Primar, C. LEPADATU. p. Secretar g-ral, N. A. Bogdan. Şef serviciului, G. Scortescu. Bl. Administrativ. No. 15654. 1898 Iulie 6. MINISTERUL CUTELOR ŞI INSI PUCŢII FA PUBLICIE PUBLICAŢIUNE No. 34385 Se publică o nouă licitaţiune pentrarea în interprindere a construcţiei bisericei din Sulina, a cărei valoare de 1 \ deviz este de lei 53.000. Licitaţia se fixează în ziua de 14lie a. c oara 11 a. m., şi se va ţinuni localul acestui Minister şi în localu. prefecturei de Tulcea, şi în condiţiun publicaţiunei No. 16266, înserată în Mnitorul Oficial No. 13 din 17 Aprilie 47 din 2 Iunie 1898. No. 35.160 Se aduce la cunoştinţa generală că ziua de 17 Iulie, ora 11 a. m. se va ţine o nouă licitaţie în localul acestu minister din strada Diaconeselor pentru lucrările de adăugiri şi complectări la şcoala normală din Câmpu-Lung a căror valoare după devis este de lei 49.90«. Condiţiunile pentru ţinerea licitaţiuni sunt aceleaşi din publicaţiunea No. 21.52 , înserată în Monitorul oficial No. 29 du 8 Main 1898.