Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-16 / nr. 2990

Pagina 11 • Nr. 2990 • marți, 16 aprilie 2002 ________________EXTERNE________________________ Israelul încurajează demersurile autorităților de la București de mediere a crizei România, sol de pace în Orientul Mijlociu Operațiunile militare au intrat în faza finală Ambasadorul Israelului în România, Sandu Mazor, a susținut ieri o conferință în care a prezentat ultimele evoluții ale crizei din teritoriile autonome, prilej cu care a anunțat că operațiunea numită „Zidul Apărării“ se află în faza finală, armata israeliană retrăgîndu-și, pînă în prezent, trupele din 24 de localități. în cadrul acestei operațiuni, au fost găsite „dovezi incontestabile“ care atestă legăturile pe care liderul palestinian Yasser Arafat le are cu grupările teroriste, a adăugat ambasadorul israelian. Sandu Mazor a subliniat că i-a invitat pentru discuții privind situația din Orientul Mijlociu pe ambasadorii tuturor statelor arabe reprezentate la București, invitație căreia nimeni nu i-a dat curs. Ștafete românești pe drumul Damascului în legătură cu intenția României de a media cu Siria reglementarea situației din sudul Libanului, ambasadorul Mazor a explicat că autoritățile române și-au exprimat disponibilitatea de a porni acțiuni similare, la dorința Israelului, și cu alte părți implicate în criza din regiune. Israelul a cerut României și altor state să comunice autorităților de la Damasc dorința Israelului ca Siria să oprească acțiunile mișcării Hezbollah de la granița israelianolibaneză, a declarat, luni, la București, ambasadorul Israelului. „Cîteva țări, printre care și România, au fost rugate să aducă la cunoștința sirienilor, care, ca și Iranul, sînt patronii acestei mișcări, (Hezbollah - n.r.) dorința Israelului de a fi stăpînite aceste acțiuni“, a declarat Mazor întro conferință de presă. Deși Israelul sa retras, în mai 2000, din sudul Libanului, milițiile libaneze șiite pro iraniene Hezbollah atacă aproape zilnic zonele din nordul Israelului, dinspre teritoriul libanez, a precizat Mazor. Israelul dorește încetarea acestor provocări din partea miliției proiraniene și încearcă să evite escaladarea violențelor la granița cu Libanul, a adăugat acesta. Ambasadorul israelian a precizat că a luat legătura personal în legătură cu această problemă cu președintele Ion Iliescu și că știe că „premierul și ministrul de externe români au făcut pașii necesari pentru ca doleanțele israeliene să ajungă la destinatar“. întrebat dacă partea israeliană a primit vreun semnal din partea Siriei, prin autoritățile române, Mazor a precizat, fără a oferi detalii, că „feed-back-ul transmis de Ministerul român de Externe, chiar săptămîna trecută, poate fi apreciat drept pozitiv“. Șase săptămîni răgaz Organizarea unui summit-ul privind situația din Orientul Mijlociu, propusă de premierul israelian Ariel Sharon, se află în dezbatere, putînd avea loc în termen de „șase săptămîni“. Propunerea organizării summit-ului a fost făcută în cadrul convorbirilor cu secretarul de stat american, Colin Powell, Ariel Sharon punînd drept condiție ca din delegația palestiniană să nu facă parte tocmai Yasser Arafat. Acesta a afirmat că ar putea subscrie acestei propuneri, punînd la rîndul lui condiția ca summit-ul să fie organizat sub patronajul SUA și să fie precedat de o retragere „imediată“ din teritoriile autonome. La doar cîteva ore după ce Arafat a acceptat ideea organizării conferinței pentru pacea în Orientul Mijlociu, echipe de salvare ale Comitetului Internațional al Crucii Roșii au fost autorizate să intre în localitatea Jenin și în tabăra de refugiați din apropiere, care au fost săptămîna trecută teatru unor lupte violente. Sarcina lor este de a-i ajuta pe răniți și a stabili care este numărul morților din tabăra de refugiați, subiect de violente polemici între palestinieni, care acuză armata israeliană că a comis „un masacru“ și autoritățile israeliene, care califică aceste acuzații drept „propagandă necinstită“. Garduri electronice împotriva teroriștilor Cabinetul de securitate israelian a decis înălțarea unor garduri cu dispozitive electronice în apropiere de zonele palestiniene de lîngă Ierusalim și de lîngă alte două orașe din Cisiordania, Jenin și Tulkarem. Cabinetul i-a încredințat lui Ariel Sharon sarcina de a prezida comisia care se va ocupa de amplasarea, în Cisiordania, de „obstacole suplimentare pentru a împiedica intrarea de teroriști în Israel“. ISABELLA ALEXANDRESCU Viitor portocaliu în Orientul Mijlociu Operatorul de telefonie mobilă „Orange“ oferă reduceri de 50 la sută pentru toți militarii israelieni angajați în operațiunile din Cisiordania, relatează AFP, menționînd că animatorii postului public de radio comentează că o astfel de inițiativă ar fi binevenită și pe timp de pace. După violenta degradare a situației din Orientul Mijlociu, în Israel a luat naștere un val de patriotism și de solidaritate cu armata care a cuprins chiar și companiile străine sau multinaționale, cum este cazul operatorului „Orange“. Firma de produse alimentare „Ossem“ își trimite gratuit camioanele pe front, pentru aprovizionarea militarilor, chiar și cu articole de igienă sau îmbrăcăminte, iar rețeaua de benzinării „Sond“ oferă reduceri masive pentru vehiculele armatei. Lanțul de restaurante „Burger Ranch“ asigură militarilor o băutură răcoritoare și un hamburger gratis. (C.V.) V)a> 5 Ambasadorul Israelului 1 România. Sandu Mazor Poziții militare israeliene de la frontiera Libanul, lovite de rachetele Hezbollah Catastrofă aeriană în Coreea de Sud . Peste 100 de morți în urma prăbușirii unui avion care a ratat aterizarea Un avion de linie Boeing 767 al companiei Air China, avînd la bord 166 de persoane, s-a prăbușit ieri în timp ce încerca să aterizeze forțat, în apropierea orașul Pusan, din Coreea de Sud. Potrivit unui responsabil al echipelor de intervenție sud-coreene, doar 39 de persoane dintre cele aflate la bord au supraviețuit accidentului. Avionul a lovit un deal din apropiere de aeroportul orașului Pusan, un mare port situat pe coasta sudică a Coreii de Sud. Avionul cu zborul cu numărul 129, care făcea legătura între Beijing și Busan, avea la bord 155 de pasageri și 11 membri ai echipajului. Dintre pasageri, 136 erau sud-coreeni, 18 chinezi și unul de naționalitate încă nedeterminată. Aparatul s-a prăbușit la ora locală 11:23 (2.23 GMT) într-o zonă rezidențială la nord de Busan, în condiții de ploaie și ceață deasă. Supraviețuitorii, dintre care o parte se află în stare critică, au fost transportați de urgență la diverse spitale din regiune. Un reprezentant al Ministerului Transporturilor a precizat că avionul a avut dificultăți la aterizare, prăbușindu-se în timp ce pilotul încerca, pentru a doua oară, să nimerească pista. La scurt timp după sosirea echipelor de salvare a fost recuperată și cutia neagră a avionului, care va fi analizată în vederea stabilirii cauzelor catastrofei. Potrivit unui bilanț întocmit la cîteva ore după accident, 115 persoane au murit în accident, echipele de salvare scoțînd zeci de trupuri carbonizate din rămășițele fumegînde ale avionului. Bilanțul mai menționează 39 de răniți și 13 persoane date dispărute. Inițial, numărul supraviețuitorilor a fost evaluat 54, însă mulți dintre răniți au murit la spital de pe urma rănilor grave. Supraviețuitorii, aflați în stare de șoc și cu chipurile înnegrite de fum, au început să-i caute pe cei dragi care-i însoțeau în călătorie. Disperată, o femeie cerea necontenit informații despre soarta fetiței ei de zece ani. Unul dintre supraviețuitori, un coreean în vîrstă de 46 de ani, a povestit că adormise în timpul călătoriei, dar a fost trezit brusc de „o explozie cutremurătoare“, care l-a proiectat într-un copac de unde a fost recuperat de echipele de salvare. LIVIA CIMPOERU O st CL CL Stînga poloneză face cruce pentru integrare Ca o ironie a istoriei, partidul fost comunist aflat la putere în Polonia, altădată inamic declarat al influente bisercii catolice, contează astăzi pe sprijinul episcopatului pentru a convinge populația să răspundă favorabil aderării la Uniunea Europeană în cadrul referendumului de anul viitor, relatează AFP. Guvernul polonez șia asumat practic răspunderea pentru obținerea avizului popular, anuțînd că va demisiona în cazul că populația va respinge alternativa intergrării. „Structurile Bisericii și cele ale guvernului vor lucra pentru integrarea europeană utilizînd cele mai adecvate metode“, a declarat vineri premierul Leszek Miller. Biserica poate influența o mare parte a societății poloneze cu argumentele pentru integrare, a recunoscut totodată ministrul Integrării, Danuta Huebner. Conștient de puterea Bisericii Catolice în Polonia, țară în care 90 la sută din locuitori se declară credincioși, șeful guvernului nu și-a ascuns opinia că „poziția episcopatului va fi de mare importanță pentru șlefuirea spiritelor multor polonezi“. Astfel, premierul Miller a invitat mai mulți reprezentanți ai ierarhiei catolice, alături de intelectuali și personalități ale vieții politice și artistice, la Consiliul național pentru Integrare. Miller a promis Bisericii că va menține legislația anti-avort - un acord tacit denunțat de asociațiile feministe. Paradoxal, stînga promisese liberalizarea avorturilor în timpul campaniei electorale, însă la șase luni de la preluarea puterii nu s-a făcut nimic în acest sens. LIVIA CIMPOERU „Dunărea albastră", la îndemîna teroriștilor Documente din arhiva Ministerului britanic al Apărării, declasificate în ultimii cinci și, prin urmare, accesibile publicului larg, oferă celor interesați toate informațiile necesare fabricării unei bombe atomice rudimentare, dezvăluie cotidianul „Daily Telegraph“. Datele se referă la modul în care a fost construită prima bomba atomică britanică, botezată „Dunărea albastră“, la sfîrșitul anilor ‘40. Arhiva oferă lista materialelor necesare și descrie metoda de declanșare a reacției în lanț. Dezvăluirile au stîrnit scandal la Londra, unde un deputat conservator a cerut explicații guvernului, estimînd că aceste documente constituie un „cadou monstruos făcut terorismului“. (K.J.) Irlandezul din Carpați Un azilant român a încercat să-și părăsească țara de origine avînd asupra sa un pașaport falsificat, pierdut de un cetățean irlandez în urmă cu o lună, se arată într-un articol publicat ieri de cotidianul „The Irish Examiner“. Această descoperire, notează cotidianul irlandez, a dat naștere temerii că rețelele criminale locale sînt implicate în traficul cu documente irlandeze false, avînd în vedere că o parte din cele 17.000 de pașapoarte pierdute sau furate în anul 2001 ar fi putut ajunge în posesia infractorilor specializați în falsificarea documentelor. Pașaportul respectiv, care avea numai poza înlocuită, a fost confiscat de autoritățile române și predat ambasadei Irlandei din Ungaria. Autoritățile irlandeze nu au putut preciza numărul exact al pașapoartelor irlandeze recuperate și predate ambasadelor Irlandei din diverse țări. (Rompres) Testamentul teroristului sinucigaș Postul de televiziune arab al-Jazeera, cu sediul în Qatar, a difuzat ieri o înregistrare video pe care a prezentat-o drept testamentul unuia dintre saudiții care au participat la atentatele sinucigașe din 11 septembrie 2001, în Statele Unite, „l-am ucis în afara teritoriului lor grație lui Allah, și acum îi vom ucide la ei acasă“, proclama Ahmed Al-Haznawi Al-Ghamdi în înregistarea de cîteva minute făcută cu aproximativ șase luni înaintea atentatelor, în Kandahar (sudul Afganistanului, fostul, fief al lui Osama bin Laden). „Epoca de umilințe și sclavagism s-a sfîrșit; este timpul ca noi să-i omorîm pe americani la ei acasă, aproape de forțele și serviciile lor de securitate. E timpul să dovedim că Statele Unite se înșală crezînd că îi pot înfrunta pe mujahedini“, mai spune Al-Haznawi, în mesajul lui adresat „lumii întregi prieteni și dușmani“. în încheiere, Al-Haznawi mai adaugă: „Sper ca Alah să mă accepte ca martir și să mă primească în Paradis“. Postul de televiziune qatariot al-Jazeera a subliniat că această înregistrare reprezintă prima probă concretă a implicării rețelei al-Qaeda în atentatele antiamericane de la 11 septembrie. (C.V.) ROMÂNIA MINISTERUL JUSTIȚIEI DIRECȚIA ORGANIZARE, RESURSE UMANE ȘI STATISTICĂ JUDICIARĂ BIROUL CENTRAL PENTRU EXPERTIZE TEHNICE JUDICIARE Organizează examenul pentru atribuirea calității de expert tehnic judiciar la specialitatea “Topografie, geodezie, cadastru”, în ziua de 1 iunie 2002, ora 10.00, la sediul Universității Tehnice de Construcții București-Facultatea Geodezie-B-dul Lacul Tei nr.124 sector 2. Se poate prezenta la examen persoana care îndeplinește următoarele condiții a) este cetățean român și cunoaște limba română; b) are capacitate de exercițiu deplină: e) a absolvit studii superioare în specialitatea “topografie, geodezie, cadastru”, d) are un stagiu de cel puțin 5 ani în specialitatea “topografie, geodezie, cadastru’ e) nu are antecedente penale și se bucură de o bună reputație profesională și socială Pentru înscrierea la examen candidații vor depune dosarele personale conținând următoarele acte a) cerere de înscriere cu datele personale (nume, prenume, adresă, număr de telefon); b) copie legalizată de pe actul de identitate; c) copie legalizată de pe diploma de absolvire a institutului de învățământ superior; d) copie de pe carnetul de muncă e) memoriu de activitate tehnică; f) certificatul de cazier judiciar. Persoanele care promovează examenul trebuie să facă dovada că sunt apte din punct de vedere medical pentru îndeplinirea activității de expertiză, cu certificat medical de sănătate, eliberat pe baza constatărilor făcute de comisia medicală constituită potrivit Legii nr.92/1992 pentru organizarea judecătorească republicată, cu modificările ulterioare. Termenul limită de înscriere a dosarelor la Ministerul Justiției-Direcția Organizare resurse umane și statistică judiciară-secretariat, București Str. Apoltodor nr.17 Sect.5 etajul 2, camera 6, este 15 mai 2002. Dosarele se pot depune direct sau prin Birourile locale pentru expertize judiciare tehnice și contabile din cadrul tribunalelor. Tematica de examen cuprinzând: I.Tematica privind cunoștințele tehnice de specialitate; II.Tematica privind cunoașterea actelor normative specifice domeniului; III. Tematica privind cunoașterea dispozițiilor din Codul de procedură civilă, Codul de procedură penală și alte acte normative care reglementează activitatea de expertiză, drepturile și obligațiile expertului se găsește la birourile locale pentru expertize judiciare tehnice și contabile din cadrul tribunalelor.