Evenimentul Zilei, august 2002 (Anul 11, nr. 3091-3121)

2002-08-10 / nr. 3100

II.» ZILEI CALAN Soția unui polițist a murit într-un accident rutier Un grav accident rutier, soldat cu moartea unei femei, soția unui polițist din Călan, și rănirea alteia s-a produs vineri dimineața pe raza comunei Șibot, din județul Alba, aflată la 10 kilometri de orașul Cugir. Eleonora Gavrilescu (41 de ani), din Călan, conducea un autoturism Dacia Super Nova, fiind în mașină cu Daniela Breban (36 de ani). Potrivit poliției, Eleonora Gavrilescu s-a angajat în depășirea unui autocamion cu remorcă, al cărui șofer intenționa să schimbe direcția de mers. Ea a observat remorca prea tîrziu și, în încercarea de a evita o tamponare, a intrat în viteză pe contrasens, izbindu-se de un TIR, condus de Radu Petric din Oradea, care se deplasa regulamentar din sens opus. în urma impactului, cele două femei au fost grav rănite Ele au fost scoase dintre fiarele contorsionate de mulțimea adunată la locul accidentului , au fost transportate la spitalu din Cugir, intervenția pompierilor militari nemaifiind necesară. La scurt timp de la internare Daniela Breban a murit dir cauza leziunilor grave suferite Cealaltă femeie se află sub observație, fiind diagnosticata cu răni la cap, fracturi costale ș alte leziuni. Poliția efectuează cercetări pentru a stabili împrejurările exacte în care s-a produs accidentul. (L.D.) Un pittbull a atacat o fetiță de 6 ani . Călin Ciota, un hunedorean de 35 de ani aflat în vizită la mama sa, în comuna clujeană Călata, ar putea fi cercetat de polițiștii clujeni sub acuzația de vătămare corporală, după ce cîinele său, un pittbull, a atacat joi după-amiaza o fetiță de 6 ani din Cluj- Napoca. Lavinia Cozac a mers joi în vizită la bunica sa, Elena Ciota, unde a mai ajuns și Călin Ciota, rudă a familiei Cozac, împreună cu fetița sa de 3 ani și cu un pittbull, care, pentru ca fetele să se joace liniștite, a fost închis în bucătăria de vară. Tragicul eveniment s-a petrecut în momentul în care fiica lui Călin Ciota a deschis ușa bucătăriei, de unde voia să-și ia o jucărie. Cîinele a țîșnit pe lîngă ea și a atacat-o pe cealaltă fetiță; în ajutorul Laviniei au sărit mama și bunica sa, dar au fost și ele mușcate de cîinele dezlănțuit. în cele din urmă, fetița a fost salvată de intervenția energică a proprietarului cîinelui împreună cu mama și bunica ei. Lavinia Cozac a fost transportată de urgență la Spitalul din Huedin, unde a primit primele îngrijiri. Dată fiind starea foarte gravă a fetiței, ea a fost trimisă la Cluj, la Clinica de Chirurgie Infantilă, cu multiple plăgi: pe corp, la cot, pe gamba dreaptă și în regiunea parietală stîngă. Pentru vindecarea rănilor, Lavinia va fi nevoită să stea în spital o lună de zile. Mama și bunica sa nu au fost internate, fiind lăsate să meargă acasă după ce au primit îngrijiri medicale. Cîinele lui Călin Ciotanu era înregistrat la Asociația Chinologică de pe raza de domiciliu; în plus, polițiștii spun că stăpînul cîinelui, considerat pericolul conform Ordonanței Guvernului 55/2002, nu a anunțat Postul de Poliție din Călata în momentul în care acesta a venit în vacanță la familia lui. Călin Ciota poate fi cercetat penal și condamnat la o pedeapsă cu închisoarea între 6 luni și cinci ani numai dacă familia fetiței atacate și mutilate de cîinele său va face plîngere penală, lucru care, pînă în prezent, nu s-a întîmplat. EUGEN OLARIU MIHAI ȘOICA Averse de mită în Satu Mare Un executor judecătoresc din Negrești Oaș este cercetat de poliție pentru luare de mită. Gheorghe Susan a reclamat în această săptămînă la Inspectoratul Județean de Poliție Satu Mare faptul că în luna februarie 2001 i-a dat executorului judecătoresc Cosmin Danciu suma de 200 de mărci germane. Suma a fost solicitată pentru punerea în executare a unui dosar execuțional, însă Cosmin Danciu nu a emis chitanță pentru acești bani, iar sentința nu a fost executată. Executorul judecătoresc a fost arestat la începutul acestui an, după ce a mai fost acuzat de luare de mită de o femeie din localitatea Batarci. Aceasta susține că executorul i-a solicitat o anumită sumă de bani pentru executarea unei hotărîri judecătorești de evacuare, sentință care a rămas de asemenea nefinalizată. Pentru faptele sale, Cosmin Danciu riscă o pedeapsă cu închisoarea între 3 și 15 ani. (A.C.) Nici la „roata țiganului” nu mai e liniște . Cîțiva clienți ai unei firme care promovează un sistem de întrajutorare, Eurocassa SRL, au protestat vineri la sediul societății, cerînd explicații în legătură cu întîrzierea unor plăți. Cei care s-au adunat în fața unui punct de lucru al firmei susțin că erau îndreptățiți să intre în posesia creditelor pentru care au plătit între trei luni și un an. Ei spun că firma îi amînă cu plățile și unii vor să se retragă din sistem, dar nu înainte de a obține măcar banii pe care i-au depus. Societatea funcționează pe baza fondurilor adunate de la clienți. Aceștia plătesc diferite sume în rate, se organizează o licitație sau o extragere de număr, iar cel care este în posesia numărului extras poate ridica creditul solicitat. „Din aprilie mi-a promis că, 200 de milioane i-am cerut, c-o să ne deie banii la licitație. Din aprilie i-am plătit iată 20 de milioane și nici creditul nu mi-l dă și nici banii mei nu mi-i dă”, spune Magdalena Codrea, una dintre persoanele care s-au strîns în fața societății. Patronul de la Eurocassa, Zsomboryi Laszlo, a declarat că firma nu are nici un fel de probleme cu lichiditățile, dar oamenii nu au înțeles condițiile contractuale: „în cursul zilei de astăzi a avut loc ședința după care o să plătim 40-50 de persoane din 12 grupuri. Acum urmează ca cei extrași la licitație să-și rezolve actele. Cînd actele vor fi în regulă, vor intra în posesia banilor. Nu putem să-i plătim pe toți deodată pentru că avem cîteva sute de clienți, iar fondul se adună din contribuțiile lor”, a afirmat Zsomboryi (A.R.) Pagina 5 • Nr. 3100 • sâmbătă, 10 august 2002 Un orădean l-a înșelat pe Țiriac cu 36.000 de euro Procurorii clujeni au emis vineri mandat de arestare preventivă pe 30 de zile pe numele unui tînăr acuzat că a înșelat cu suma de 36.000 de euro sucursala din Cluj a Băncii Ioan Țiriac. Matiș Marius Laurențiu, de 27 de ani, din Huedin, cu domiciliul în Oradea, s-a prezentat pe data de 14 martie la sediul băncii cu o filă CEC, întocmită în fals, pe care o sustrăsese, împreună cu alte două, de la Michele Duchamp, un agricultor din Franța, la ferma căruia lucrase o lună de zile în cursul anului trecut. Cu două zile mai devreme, Matiș procedase la fel, dar la o bancă comercială din Oradea, de unde a izbutit să încaseze, contra celorlalte două file, suma de 11000 de euro. Bancherii au constatat că au fost înșelați abia cînd banca franțuzească Credit Agricole i-a anunțat că filele depuse sînt false. Tînărul a fost reținut de polițiști, împotriva sa fiind formulate acuzațiile de înșelăciune și falsificare de monede Potrivit lui Viorel Găzdac, primprocurorul Parchetului de pe lîngă Tribunalul Cluj, pentu cea mai gravă dintre infracțiuni înșelăciunea, Marius Laurențiu Matiș riscă o pedeapsă cu închisoarea de la 3 la 15 ani De notat că infractorul, care e refuzat să vorbească cu presa este recidivist, în urmă cu cître timp fiind autorul unui accident la volanul unei mașini furate urmat de fugă de la locul faptei EUGEN OLARIU Țeparul a luat țeapă. A fost arestat Pentru a nu mai da bani în altă parte, Deputatul Raj Tunaru și-a făcut propriul partid Raj Tunaru, deputat independent în Parlamentul României, a prezentat vineri la Petroșani statutul și programul politic al celui mai nou partid apărut pe scena politică, Partidul Tineretului, al cărui președinte și este. Potrivit lui Tunaru, noul partid se dorește a fi „o alternativă la actuala clasă politică plină de prejudecăți, îmbătrînită în proporție de 70 la sută, coruptă și cu mentalități învechite”. Pentru că în Partidul Tineretului, potrivit statutului, nu sunt acceptate decît persoanele care nu au făcut parte din PCR, Raj Tunaru spune că nici chiar soția lui nu a fost acceptată ca membru, dar că aceasta este totuși simpatizantă și chiar ajută foarte mult. Orientarea Partidului Tineretului, în concepția președintelui acestuia, este trei sferturi pentru dreapta, liberală, și un sfert pentru stînga, social-democrată, în ceea ce privește o posibilă alianță cu alte partide, Raj Tunaru afirmă că pînă la alegerile locale se va merge pe cont propriu, pentru că noul partid nu vrea să fie virusat de alții. Cît privește alegerile generale, Tunaru nu s-a gîndit încă înspre ce partid își va îndrepta gruparea Totuși, ca o aluzie la semnu electoral al Partidului Tineretului, lupul tracic, Tunaru a declarat că acesta „va mînca tot trandafirii, indiferent că este unul singur sau sunt mai mulți” Raj Tunaru, care este și om de afaceri, spune că toate cheltuielile cu înființarea partidulu au fost suportate exclusiv din buzunarul său. (M.M.' EDITORIAL de Al. Cistelecan Către Republica Europa De curînd, a apărut și pe românește una din cărțilereper ale “dezbaterii europene”. E vorba de “Republica europeană” a lui Michel Foucher, profesor de geografie la Universitatea Lyon II și la Colegiul Europei din Varșovia, fondator al Observatorului European de Geopolitică. Cartea, ieșită la editura timișoreană “Mirton” (condusă de poetul Marcel Tolcea), beneficiază de amabilitatea unei prefețe anume pentru ediția românească. Ca orice bun francez, și Michel Foucher e genul cu românii. Politețea lui are un aer ferm și e mai mult decît încurajatoare. E aproape flatantă. Cel puțin cînd se exprimă în tranșanțe de genul “fără România, Europa în devenire ar fi incompletă”. Din astfel de propoziții aproape ne rezultă că România e indispensabilă Europei. Că fără ea nu se poate. Mai rezultă, firește, și faptul că România are obligația (măcar de onoare) de a nu sabota devenirea unitară a Europei, de a nu o lăsa cu o pată albă. Și nici nu e, de fapt, în retorica românească vreo astfel de intenție. Și sentimentul popular, și discursul politic sînt gata să hașureze această posibilă pată. Desigur, mai puțin cu faptele, dar cu atît mai vîrtos, în schimb, cu vorbele. Românii sînt, de altminteri, buni retori. Ba chiar atît de buni încît retorica nu doar că le valorizează supra-abundent isprăvile, dar și mai des ea ține, literalmente, locul faptelor Michel Foucher face un istoric al ideii de Europa și analizează nivelele pe care sa construit conceptul “european”, coerența și difracția acestuia, atît în diacronie, cît și în sincronie. Dar mai cu seamă el stăruie asupra “constructului” european și asupra problemelor de azi și pe cît poate fi previzibil de mîine ale Europei unite. Viziunea lui e, firește, tipic franceză, opusă viziunii nemțești, federaliste. Europa va fi republica statelor-națiuni și nu o federație (de tip german sau chiar elvețian). Ea nu se va substitui republicilor naționale iar coordonata națională va juca în continuare un rol de protagonist. “Statele-națiuni” nu numai că au fost, dar vor și rămîne “actorii” edificării europene, procedînd cu înțelepciune pentru ca “ideea de Europă organizată și ideea de națiune să nu se constituie în cuplu antagonist”. Actorii ca actorii, ei par bine definiți. Ar mai rămîne problema “regizorului”, dacă nu cumva acesta e scos din cauză (sau numai din discurs?). O asemenea Europă convine și românilor, al căror orgoliu de stat-națiune e astfel menajat. Un stat tînăr, ca al nostru, gelos de propria suveranitate, s-ar simți drastic frustrat dacă i s-ar pune problema dramatică a cedării parțiale a acesteia. Sigur, în practică, oricine poate cumpăra părți din suveranitatea românească (adesea cu un simplu bacșiș), dar important e că nu e afectată imaginea de stat suveran. Dacă ar fi mai pragmatici și mai puțin încîntați de propriile bombasticisme, românii ar trebui, de fapt, să prefere cealaltă variantă. într-o federație regulile sînt mai puțin interpretabile iar aplicarea lor mai controlată. Iar România, dacă suferă de ceva grav, e tocmai de interpretarea regulilor. Localizarea regulilor europene e făcută la noi prea inventiv, prea liber. Interpretările noastre sînt abuzive. Orice interpretare, de la sine, e făcută în interesul cuiva. Cu atît mai mult interpretările de tip abuziv. Ele sînt, de fapt, distorsiuni în beneficiul cuiva. Cele mai reușite astfel de distorsiuni sînt cele în care poporul e convins că sînt făcute în beneficiul său. Cu cît România va juca mai riguros după reguli europene și mai puțin după adaptări românești, cu atît drumul ei european va fi mai scurt. Singura soluție, pe moment, cînd sîntem doar în faza tratativelor de apropiere, ar fi ca Europa să ne dea, odată cu regulile, și instrucțiunile de aplicare. Cu cît mai amănunțit, cu atît mai bine. Dar asta ar fi o soluție grav ofensatoare.