Evenimentul Zilei, noiembrie 2009 (Anul 18, nr. 5699-5727)

2009-11-18 / nr. 5715

ACTUALITATE Evenki PRIMA ȘTIRE Moldovenii la terapie intensivă, ardelenii își iau vaccin din Ungaria Vaccinul pandemic produs de Institutul „Cantacuzino" va fi transportat în țară sub pază militarizată, a anunțat ieri Adriean Videanu, ministrul interimar al sănătății. „Ne organizăm, sub aspect logistic, astfel încât vacinul să fie distribuit sub pază militarizată“, a precizat el. în România, vaccinarea adulților începe abia pe 26 noiembrie, iar cea a copiilor - în ianuarie 2010; între timp, numărul cazurilor de gripă nouă crește alarmant. Intr-o singură zi au fost depistate peste 60 de cazuri noi. în total, aproape 1.500 de români au contractat virusul A/H1N1 până acum. Ultimul caz grav este al unui medic veterinar din Iași, care respiră doar cu ajutorul aparatelor. Este cel de-al patrulea caz sever de gripă nouă înregistrat în municipiu. La Spitalul „Sf. Spiridon“ din Iași sunt conectate la aparate încă trei persoane cu forme severe de gripă nouă, toate cu vârste de peste 40 de ani. Românii din Ardeal și Banat achiziționează vaccin pandemic comercializat în farmaciile cu circuit deschis din Ungaria. „Am găsit vaccinul de la prima încercare și l-am făcut preventiv atât eu, cât și soțul meu.Pe o doză am dat echivalentul a 30 de lei“, povestește Otilia Cornea, din Arad. (Mara Popescu) Kovesi către Nastasiu. Dacă s-a furat, te vom ancheta! Vizat de o anchetă a CSM, procurorul general neagă acuzațiile aduse de foștii săi subalterni și îi aruncă mănușa lui Ciprian Nastasiu Raluca Dan Raluca.dan@evz.ro Dezvăluirile fostului procuror Ciprian Nastasiu, completate de colega acestuia, Angela Ciurea, exclusă de curând din magistratură, au declanșat un adevărat război în Parchetul General Pe de-o parte, Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a anunțat, ieri, prin vocea președintelui Virgil Andreieș, că a început o serie de verificări care-i vizează atât pe procurorul general, Codruța Kovesi, cât și pe șeful DIICOT, Codruț Olaru. Motivul: presiunile pe care cei doi le-ar fi făcut asupra subordonaților, în cele mai „grele“ dosare aflate pe rolul Parchetului - „Hayssam“ și „Privatizări trădate“ De cealaltă parte a baricadei, procurorii DIICOT „sar la gâtul“ foștilor colegi, integritatea foștilor procurori, sub semnul întrebării .Dincolo de relațiile mai mult decât apropiate dintre ei, Nastasiu și Ciurea au fost sancționați de CSM - primul fiind revocat din funcție, iar colega sa, exclusă din magistratură tocmai din cauza greșelilor pe care le-au făcut în cele două cazuri. (...) Deși nu avea nicio calitate în dosarul «Privatizărilor», Ciurea s-a întâlnit cu unul dintre principalii învinuiți, Stamen Stantchev, în afara țării, pe banii avocatului acestuia din urmă. CSM are probe în acest sens. Mai mult, la acel moment, întrebată de ce a făcut asta, Ciurea a răspuns cu nonșalanță: «M-am întâlnit cu el să beau o sticlă cu vin!», uitând că ea era adjunct al DIICOT, iar Stantchev - acuzat de fapte care aduceau atingere siguranței naționale“, susțin surse judiciare Potrivit surselor citate, nici Nastasia nu ar fi tocmai „ușă de biserică“: „Dacă acum nu ar fi făcut un joc politic, de ce nu a amintit în carte și despre întâlnirea dintre Viorel Hrebenciuc și Hayssam, după arestarea sirianului, redată într-o notă-raport neclasificată aflată la dosar?" Procurorul general, Codruța Kovesi, evită să facă comentarii pe tema acestor informații și precizează, într-un interviu acordat EVZ, că nu a făcut niciodată presiuni asupra procurorilor. ANCHETE. Codruța Kovesi susține că a cerut și ea CSM-ului să facă verificări cu privire la acuzațiile care i se aduc Foto: Vlad Stănescu „Nu am citit cartea domnului Nastasiu“ EVZ. Ați fost înștiințată de CSM că sunteți vizată de o anchetă? P Codruța Kovesi: Am solicitat în scris CSM apărarea reputației profesionale și efectuarea unei verificări cu privire la afirmațiile celor doi procurori, întrucât niciodată nu am încălcat independența procurorilor. ► Cei doi procurori vă acuză însă că ați făcut presiuni și că le-ați pus piedici în instrumentarea dosarelor, în plus, Angela Ciurea spune că i-ați transmis textual „s-o lase mai moale“ cu ancheta în cazul privatizărilor... t> Suprinzător este faptul că în timpul procedurilor derulate la CSM și la înalta Curte, în urma cărora Nastasiu a fost revocat din funcție, iar Ciurea, exclusă din magistratură, niciunul nu a reclamat intervenția mea în dosare. La fel de suprinzător este și faptul că Angela Ciurea susține că s-au acut intervenții într-un dosar care niciodată nu i-a fost repartizat: în plus, când s-au cerut acele mandate în dosarul „Privatizărilor", nici nu eram în țară . Dacă nu lucra ea în dosar, de ce s-a întâlnit la Nisa cu Stamen Stantchev și a susținut că trebuia să-l audieze? L> Exact pentru aceste chestiuni a fos exclusă din magistratură. Nu comentez mai mult de ce l-ați oprit pe Ciprian Nastasiu să-l audieze pe Hayssam în Siria? Eu Nu l-am oprit, dar nu vreau să vorbesc despre asta, momentan. Va fi verificarea CSM Ați participat la întâlniri cu Traian Băsescu și procurorul Nastasiu pe tema dosarului „Hayssam“? L> Nu am participat la întâlniri la care să fi avut loc asemenea discuții. Nu știu exact ce scrie domnul Nastasiu în carte, pentru că nu am citit o . Ați deschis totuși o anchetă legată de banii care ar fi dispărut din suma plătită pentru răscumpărarea jurnaliștilor.. il. Aș vrea să-i transmit ceva domnului Nastasiu. Dacă știai că s-a plătit o răscumpărare și că s-au furat bani, de ce nu ai făcut nimic? Acum, de ce trebuie ca eu să nu fac dosare penale pe probe, ci pe cărți scrise de tine. Vom face verificări, dar, dacă ce ai spus e real, te vom ancheta și pe tine pentru favorizarea infractorului BUGETARII FAȚĂ DE REDUCEREA CHELTUIELILOR DIN SISTEM Extraconcediu de Sărbători sau orar scurt Ministerele le-au transmis, ieri, deconcertatelor modalitățile de reducere a cheltuielilor cu 15,5% pentru fiecare dintre ultimele două luni din an, așa cum a decis executivul. Astfel, școlilor, instanțelor, spitalelor, secțiilor de poliție, dar și celorlalte instituții ale statului li s-a dat posibilitatea să aleagă: fie își trimit angajații acasă, în concediu fără plată, fie reduc programul de lucru. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) au decis că și personalul din justiție se va supune legii privind concediul impus, însă conducerea fiecărei instanțe în parte va hotărî modalitatea de aplicare a acesteia. Măsurile îi nemulțumesc pe magistrați, care cred că vor avea la fel de mult de lucru, în și mai puțin timp. „Dacă s-ar fi redus cu 15,5% salariile pe noiembrie și decembrie, iar magistrații și și-ar fi îndeplinit atribuțiile", a declarat președintele CSM, Virgil Andreieș. Pentru polițiștii, lucrurile sunt clare: vor avea program de lucru mai scurt, astfel încât secțiile de poliție să nu rămână goale. Nu același lucru se poate spune și despre medici, care sunt împotriva aplicării reducerii de cheltuieli. Astfel, Colegiul Medicilor din România este împotriva luării concediului fără plată sau a reducerii programului, în condițiile în care sistemul sanitar suferă deja din cauza crizei de personal calificat Și pentru dascăli sunt două variante: ei pot alege între a sta acasă în intervalele 21-24 și 28-31 decembrie sau reducerea orarului, fără a afecta programul de predare-învățare. Până vineri, inspectoratele școlare trebuie să transmită ministerului deciziile din teritoriu Până atunci însă, în ceea ce privește felul în care se vor desfășura orele în vinerea dinaintea alegerilor, reprezentanții Inspectoratului București au decis că elevii vor învăța după orarul obișnuit (Andreea Archip] 6 I Miercuri, 18 noiembrie 2009 I Evenimentul zilei URMĂRI Cazul „Snagov“, faza pe ședințe Consiliul Național de Integritate (CNI) va lua în discuție, azi, scandalul în care este implicat președintele Agenției Naționale de Integritate (ANI), Cătălin Macovei. „Pe ordine de zi se află și o informare pe care CNI o așteaptă de la președintele ANI, una dintre teme urmând să fie legată de aspectele intens mediatizate de presa centrală în ultima perioadă", a precizat Nicu Marcu, membru CNI. Tot mâine, Clubul Român de Presă și Asociația Jurnaliștilor din România vor convoca o comisie pentru discutarea presupusulu șantaj în care au fost implicați ziariștii Sorin Roșca Stănescu și Bogdan Chirieac. Cei doi au fost invitați să-și exprime punctul de vedere Scandalul a apărut după ce cotidianul „Curentul" a publicat, săptămâna trecută, înregistrarea unor discuții dintre Sorin Roșea Stănescu, Bogdan Chirieac și șeful ANI, Cătălin Macovei. In timpul acestora, Roșca Stănescu arăta lui Cătălin Macovei dovezi care atestă implicarea sa, ca martor, într-o înțelegere de împrumut; în schimb, SRS i-a cerut lui Macovei informații legate de conturile din străinătate ale miniștrilor PDL, Adriean Videanu, Radu Berceanu și Vasile Blaga.Vlad Odobescu Progrese „zero“ în lupta anticorupție SONDAJ Romania ocupă, și anul acesta ultimul loc din UE în clasamentul Transparency International (TI) privind indicele de percepție a corupției, la egalitate cu Bulgaria și Grecia, neînregistrând niciun progres față de anul trecut. Țara noastră a ajuns în această situație după ce Bulgaria a crescut de la 3,6 în 2008 la 3,8 în 2009, iar Grecia a scăzut de la 4,7 la 3,8. Reprezentanții TI - România avertizează că este pentru prima oară, din 2002, când în domeniul luptei anticorupție nu s-a obținut niciun progres de la un an la altul Indemnizație și pentru copiii orfani DECSaE,în cazul în care unul dintre părinții copilului de până la 2 ani moare, celălalt poate beneficia, de acum, nu doar de concediul de maternitate, ci și de indemnizația de creștere a micuțului. Asta, chiar dacă, potrivit legii, nu ai întruni condițiile. Potrivit Ministerului Muncii, deși părintele în grija căruia rămâne copilul nu a avut venituri impozabile înainte de nașterea celui mic, el poate beneficia de indemnizația pe care o primea soțul decedat pentru creșterea copilului până la vârsta de 2 ani (respectiv, 3 ani în cazul micuților cu handicap). (Oana Crăciun) Ucigaș în libertate ANCHETA. Polițiștii din toată țara sunt pe urmele unui tâlhar periculos care, luni seară, a intrat în locuința unor bătrâni, din sectoru 6 al Capitalei, a ucis-o pe femeie și l-a înjunghiat de mai multe ori pe soțul acesteia, bărbatul fiind internat în stare gravă la Spitalul de Urgență Floreasca. Anchetatorii au realizat portretul-robot al infractorului și cer acum sprijinul cetățenilor pentru a-l captura. Potrivit oamenilor legii, suspectul are 1,70-1,75 metri înălțime, constituție astenică, teni și părul de culoare închisă. Cei care îl vor întâln sunt rugați să apeleze poliția la numărul de urgență 112 Bebelușul uitat în incubator e mai bine AIT JORAStE.Starea bebelușului ars în incubator la Maternitatea Bucur din Capitală era, ieri, puțin mai bună, după cum au anunțat medicii care îl îngrijesc. „Este stabil, respiră singur, este hrănit de mama sa. Putem spune că a mai depășit cu bine o zi, dar nu știm încă ce șanse de recuperare are", ne-a delcarat medicul Dan Enescu, de la Spitalul „Grigore Alexandrescu". Asistenta Emilia Baron, demisă luni, a fost chemată ieri la audieri de Ordinul Asistenților din București, însă nu s-a prezentant pentru a-ș susține punctul de vedere. Șeful Secției neonatologie, precum și asistenta-șefă au fost schimbați din funcții și li se va reduce salariul timp de trei luni. (Mihaela Năftănăilă)