Evenimentul, octombrie-decembrie 1893 (Anul 1, nr. 197-269)

1893-10-14 / nr. 208

școala normala și elevii fânului al IV a acestei școli să întocmească orariul și să predeze materiele necesare. Ideia e bună, dar totuși ar trebui numiți și vre-o doi profesori, care să facă câteva lecțiuni model. * In circumscripția școlară Iași, rotația se mai aplică încă, in Berlad, în școala de băieți de sub conducerea d-lui L. Hârjescu. In ce privește aplicarea principiului rotației, putem afirma, că în Iași, el se va aplica, în toate școalele primare, chiar de la anul. Se vor face în acest scop, diferite transferări, pentru a se putea forma un personal apt. In același timp se vor face și rotații parțiale între clasele II și II și III și IV, deorece după noua lege institutoarele funcționând la școalele de băeți, nu pot trece mai sus de cl. II. De pretutindeni. Social-democrația saxonă. La ultimele alegeri parțiale pentru Landtaggul saxon socialiștii, au întrunit un număr de 14,000 de voturi mai mult decît celelante partide care n’au obținut decît 5000 de voturi, mai mult, decît în alegerile trecute. Socialiștii au cîștigat 3 locuri noi, și recîștigat două locuri: —————------- Jotiferbilitare. Primiri la redacție: Socialismul și Caracterele sale generale, de Hector Denis, rectorul universităței libere din Bruxelles; traducere de P. Mușoiu. Broșura este însoțită de o scrisoare in franțuzește a dlui Denis cătră traducător. In cursul lunei acestea vor apărea vol. XXIII, XXIV, și XXV din Dricar, de supt direcțiunea bătrînului octogenar T. Codrescu. Volumele XXIII, XXV sunt gata și le mai trebuește broșatul, iar din vol. XXIV mai sunt 4 coli. Boala de care a suferit dl. Codrescu, l'a impedicat de a duce la sfirșit opera sa. Vol. XXIII și XXIV sunt scoase de dl Ghibănescu, care a mai reditat și vol. XVIII cu documente slavo-române. Bătrînul Th. Codrescu, după isprăvirea celor 25 volume va serba Jubileul Uricarului. * Vor apare mâini și se vor pune în vânzare Legendele istorice ale d-lui Beldiceanu, și istorioarele morale și religioase ale d-lui N. Arbore, ambele pentru uzul școalelor primare și în conformitate cu noul program analitic. Revista externă. Criza in Austria și dreptul de vot. Desbaterile pentru lărgirea drepturilor electorale s’a transportat acuma in plin Reichsrat. Prima cetire a legei s’a început și primele EVENIMENTUL discuții încinse prevăd căderea proectului Taafe. Din discursul contelui Taafe reiese adevărul, că proectul de lărgire a dreptului de vot ieste in primul loc o urmare a propagandei aprige întreprinse de social-democrație și partidele radicale. Contele Taafe ne spune că proiectul nueste rezultatul unei presiuni in schimb insă găsește că pericolele ce amenință societatea și Statul din partea elementelor populare, lipsite pană acuma de drepturi politice se pot inlatura numai prin întinderea suficientă dreptului electoral la timpul oportun. Dacă pană acum liberalismul corupt și interesat a stîngei liberale, au dus'o la compromisuri și veșnic guvernamentalism, curentul popular o va hotărî acuma in cele din urmă să primească un proect de reformă electorală. D. D. Plener și Iarovvski cel dintâi reprezentantul liberalilor, cel de al doilea al polonilor s"s> pronuțat deja la prima cetire, contura poroiectului, și cum iei repreziblJv majoritatea parlamentară, proietul va căde. Aceasta va aduce cu similizolvarea camerei, un nou prilej îl prezintă acum pentru propagarea sufragiului universal și înrădăcinarea lui in inima cetățenilor austriaci". Proectul lui Taafe ie indrăsneț are insă darul de a fi pus pe gânduri pe șefii diferitelor naționalități. Singur sufragiul universal are darul de a transporta luptele politice pe adevăratul lor teren, pe terenul luptei de clase. Reforma electorală, odată introdusă în Austria, negreșit iea va trece și în Ungaria-Românii și în special muncitorimea transilvăneană, are acum datoria de a se alătura la partidele care au înscrise pe steagul lor. Priiur însul numai își votul obștesc, vor putea căpăta revendicările care le cer. Cel singur le poate asigura și victoria pentru libertatea gândirei, pentru libertatea cuvântului și a ideilor și pentru celelalte libertăți politice de care au nevoie, pentru susținerea intereselor lor. Se arei importantă chestia ridicată de contele Taafe și vom reveni încă asupra iei. OII. ----------- - --------- JJoutdțî muzicale și teatrale. Comedia franceză reprezintă mâne, mercur! pentru prima oară piesa /’Amour brode. * * La Vaudeville are loc, joi, U/20 oct. premiera piesei Madame Sans-Gene. * * * Eldorado și Scala resping de la casele lor câte 500 persoane fiecare seară. Entuziasmul e delirant la Eldorado, unde se intonează Voymne aux deux drapeaux, și la Scala, neîntrecuta Juette Guilbert extaziază auditorul cu Mitschéro de Paul Deroulède, muzica de Emile Andre. Eldorado și Scala sunt termometrul entuziasmului franco-rus Mîne joi 14 oct. prima reprezentație a societăței noastre dramatice cu Ispita de Octave Feurellet. Reprezentațiile vor avea loc în circulteatru Sidoli. Eleonora Duze, celebra artistă a început ieri un șir de reprezentații în Volkstheater din Budapesta cu Dama de camelii. Succesul marei artiste este extraordinar. Chilii. Din cauza sărbătorei de mani. Sia Paraschiva, numărul viitor nu va apare decat Vinerea, la oara obicinuită, 7 p fti. Deoarece dumineca trecută nu s’a întrunit numărul regulamentar de membrii, la societatea pentru învățătura poporului român, ședința s’a amînat pentru dumineca viitoare, când se va ține în localul liceului național, la oarele 2 p. m. Fotografia scrisoarei lui Mache Ionescu se află expusă în birourile redacținei ziarului nostru. Mișcare în magistratură : d. Al. Rășcanu, membru la tribunalul Ialomița, a fost numit procuror la Tecuciu; d. G. Săulescu, actual substitut la tribunalul Roman, a fost numit supleant la Putna; d. Al. Filostrat, licențiat în drept, a fost numit substitut la Roman. O nouă palmă epitropiei. Epitropia a capatat o nouă și zdravănă palmă din partea ministerului de interne. Se știe că epitropii recomandaseră în locul fostului intendent general, Pandele Cuza, pe d. Vladimir Tararinî. Numirea protejatului, n’a fost confirmată de minister, fiind-că este supus rus. Epitropia, a opus ministerului un act prin care să arată că dl. Tararinîieste născut în Iași și a fost botezat la biserica Bunavestire. Nici acest tertip, n’a reușit. Vi să înfundă d-lor epitropî ! Greu cucoane Alecule ! ! Colegiile I și II electorale ale orașului și județului Iași sunt convocate a se întruni, colegiul I în ziua de 28 noembre și colegiul II in ziua de 29 noembre 1893, la orele 9 dimineața, în localul comunei de rerședință, spre a alege, colegiul I douî consilieri, în locurile vacante ale d-lor Iancu Manu, demisionat, și C. Paladi, încetat din viață, și colegiul II asemenea două consilieri, în locul d-lui Alecu Andronic, demisionat, și maior D. Naghi, încetat din viață. Afară s’a furat la gară unui voiajor, dintr’un vagon de clasa II o bucată de stofă pentru palton. Atragem atenția poliției, ca să fee măsuri pentru viitor. Amicul nostru d. Al Paraschiv se află în orașul nostru. Ziare noi. A apărut în Rîmnicu-Sarat Lumina, jurnal democrat septamânal. Lumina e scrisă cu multă mnemă, li urăm deplină reușită. La 26 octomvrie va apăre în Iași, sub direcțiunea d-lui Ed. Dioghenide Propaganda, organ liberal democrat săptămânal. Urăm viață lungă noului nostru confrate și spori11 propaganda ideilor democratice. Poliți protestate Mercuri 6 octombre. Consiliul comunal este convocat pe zilele de 15—23 octombre. Inte alte chestii importante este și... crearea unui ajutor șefului de sergenți!! Halal consiliu ! C. Iancu Ventura, prefectul de județ, s’a reîntors azi din București. Pare cu totul abătut de cele ce a aflat cu privire la criză. Densul s’ar fi exprimat că lucrurile sunt foarte încurcate în capitală. Cred și eu, c. Iancule! Consiliul de miniștri, ținut ieri, nu a ajuns la nici un rezultat. S'a convenit a nu se lua nici o hotărâre, până după botezul prințului Carol. Prin urmare pe săptămâna viitoare ! La concursul ce s’a ținut la școala de bele-arte din localitate, in vederea acordărei unei burse în străinătate, a reușit tânărul Octav Buncilia, autorul tabloului din mijloc, despre care am arătat că e incomparabil superior celorlalte două. Felicităm comisiunea care a știut să prețuiască un talent, care desigur va face onoare și școaleî și țrei întregi. Comisiunea l’a și recomandat ministerului și ar fi de dorit ca să i să acorde o bursă, demnă de talentul său. în numărul nostru viitor va apăre pe pagina IV in întregime protestul lucrătorilor tipografi contra D-lui. Th. C. Codrescu, proprietarul stabilimentului Miron Costi». L. b. I. M. Herșcu, Piatra-N, iooo H. Petcu, Poiana-Cîrnului 729 I. Andriei, P. Uoacî, 235 Sender Waintraub, Iași, IOO I. Wecsler, Ferești, 2000 > » 2000 I. N. Grigoriu, Iași, 200 Joi, 7 octombre. Zamfira Lambrino, Iași, 2000 Iancu sin Zwi, Iași 427 13 Hascal Șaraga, Băcești 688 55 L. Zilberman, Vasluiü 520 I. Biumenștain, Folticenî, 551 55 Ultima oră TELEGRAME Serviciul special al « Evenimentului» PARIS, 25 oct. Avellan a primit delegațiunele lorene, Mezieres i-a adus o carte de aur, semnată de 1800 primari loreni, cu rugămintea de a premite țarului. VIENA, 25 oct. Hohenwarth se declară contra proectului sufragiului universal care provoacă, zice el, pericole grave pentru stat, burghezie și țărănime. MED. & CHIR. Doctor Ph. Braunstein de la facult. de medicină din Viena. p2, Strada Golia 42 Consultațiuni 9 —ii a. m. 3—5 p. m