Evenimentul, aprilie-iunie 1897 (Anul 5, nr. 1209-1277)

1897-06-10 / nr. 1261

1261 numărul, dar ocupă prea mult spațiu. Atît bâtrînul, cît și grupul al doilea cit și alte grupuri sunt subiecte din societatea actuală, subiecte, pe cari artistul le-a văzut, și mai mult chiar, îmbrăcate, fie’n zdrențe" fie e ’n mătăsuri, dar îmbrăcate. Nu ’nțeleg tendința. Ințăleg atunci, cînd voiești să arăți frumusețea corpului, fără nici o altă afecțiune sufletească. Totuși se artă, ie frumusețea măiestrită. Am plecat din salon după șase oare de umblet prin săli, și tot nu văzusem cum trebuia să văd, dar am ieșit cu gîndul plin de frumusețile cari mă fermecase, cu sufletul hrănit de artă, arta care -ți tocește nervii și pe care cu cît o guști mai mult, cu atît te transportă mai mult. Iunie 97 Paris Th. Cornel. Știri grave Tratativele de Pace.—Indignarea ambasadorilor.—Conflict cu Sultanul.— înarmarea Bulgariei. După o depeșă din Constantinopol adresată ziarului «Daily Dali» ambasadorii s’au aratat jigniți de faptul că Sultanul, fără macarai înștiința a făcut un apel Țarului și lui Wilhelm II relativ la Tesalia. Diplomații au decis de a suspenda orice negocieri, dacă un asemenea fapt s-ar mai intimpla. O depeșă din Berlin adresată aceluiaș ziar, merge mai departe; ea anunță că negocierele au și încetat. Turcia continuă a trimite trupe la frontieră. Guvernul Bulgar a comandat o mare cantitate de arme și munițiuni la diverse fabrici din străinătate. EVENIMENTUL 6) Liceul dre. Varlam cl. V Germana, cl. VI germana, cl. Vil germana. 1 7) Inst. Unite cl. 1 Sc. Fisice, cl. 11 Sc. Naturale cl. 111 Sc. Naturale, cl. IV Istoria, cl. VI Sc. Naturale cl. ViI Istoria. 8) Liceul Humpel cl. 1 Religia cl. 11 Matematica, cl. 111 Mineralogia, cl. IV — cl. V Istoria, cl. VI 1. germană cl. ViI I. Francesă. 7) Școala profesională de fete clasele 11 Romina, cl. II și a 111 Romîna. X Inundațiile din Huși (Corespondență specială). Ploile au avut consecințe triste și asupra județului nostru. Numeroase lanuri au fost aproape distruse, iar popușoii, ne putînd fi prășiți la timp, au fost inecați de dudău, astfel că pănă acum starea lor inspiră griji serioase. Apoi mai e ceva , popușoiul s’a deprins c’o incontinuă umezeală, nncit urmînd 10 — 15 zile de secetă, să poate ca să se strice cu desăvîrșire. Cel puțin așa pretind oamenii competenți, agricultorii. Efectul apelor CRONICA ZILEI D. general Beller a sosit de două zile in Iași. Femeia Maria Cociu din strada Stejar No. 78, ori dimineață a dat naștere la un copil monstru de sex bărbătesc. Copilul avea ambele mini și capul ca acelea cînelui.Monstrul a fost născut morțiat In piața halei, eri l-a arestat pe femeia Maria Ciubotariu care a furat din buzunarul evreicei Sura Grosman un portofel cu 41 lei. Pungașa femeie a fost arestată. Locuitorul Gheorghe Lizovan din com. Poeni, care alaltă ori a fost tăiat la cap de cătră un alt locuitor in timpul cînd se afla la prășit, aseară s’a adus la spitalul Sf. Spiridon aproape fără viață. Copilul Michel Ecștain in etate de 13 ani aul d-lui Ecștain din strada Primăriei, alaltă eri ducîndu-se la Copou, prin strada Carol zărește in grădina d-nei E ma Racoviță din strada Carol un cireș incarcat cu fructe coapte. — Atras de ele sare in grădina și Începe a culege fructe , un servitor văzîndu-1 vroi să-l prindă băietul de frică fuge și la sărirea zaplazului și a rupt piciorul drept. —Nefericitul a fost "dus la spitalul evreiesc. " EXAMENELE GENERALE DIN IAȘI. 10 Iunie 1897. 1) Liceul „Național“ cl. III Religia, cl. IV Franceza, cl. VI Limba germană , cl. VII Romîna, cl. III div. științele Naturale. 2) Liceul „Internat“ cl. I*Geografia, cl. II Matematica, cl. III 1. Franceză, cl. VI 1. Germană, cl. VII Matematica, Econ. Politică și Igiena. 3) Seminarul „Veniamin“ cl. V L. Elena, cl. VI Istoria și Geografia cl. VII 1. Romînă. 4) Externatul secundar de fete cl. II. Germană, cl. II 1. Franceză, cl. III Științele Naturale, cl. IV Religia, cl. V 1. Romînă cl. I div. Istoria cl. II div. Geografica. 5) Școala profesională de fete cl. I Religia, cl. II Calculul, cl. IV Desemnat, cl. I div. 1. Romînă cl. II div. L. Germană. In urma nesfîrșitelor ploi, cele mai mici părâoase sau iazuri s’au mărit și au cauzat stricăciuni. Liniile căei ferate Crasna- Huși s’a infundat in multe părți in pămînit, din care cauză in multe părți drumul cu trenul prezintă un adevărat pericol. La Dobrina La stația Dobrina, cele două dealuri printre cari trec trenurile s’au prăbușit. Actualmente trenul trece printre aceste dealuri cît mai incet posibil, căci astfel dealurile ar putea cădea de-odata, astupînd trenul cu călători cu tot. Chiar așa siguranța este minimă. Ne miră insă faptul, cum direcția C. F. R. nu caută să pună odată capăt acestui rău. Dealurile trebuesc suprimate cu desăvîrșire, altfel mai tîrziu sau mai devreme, un groznic dezastru să va intîmpla intre aceste două dealuri. Se vede insă că direcția C. F. R. așteaptă intărut o experiență. . . . Prea multă răspundere își ia insă. Nedreptate* După nnoile dispoziții plata C. F. au fost urcată in mod simțit. Astfel de unde pănă mai înainte cine va plătea pentru un bilet clasa II Huși-Iași 6 lei și cîțiva bani, acum plătește 10* lei și ce*va. Dar, in special cu noi*Hușenii. Direcția G. F. R. a fost foarte nedreaptă. Căci, deși plata s’a urcat, noi mai avem inconvenientul de a sta la Crasna, cînd cineva pleacă din Iași cu trenul de 2 și 20, peste 1 ceas și jumătate. Un*oraș părăsit cum suntem, nu’i de mirare că direcția C. F. R. își bate joc de punga noastra. ” Coresp. Aflăm că in Iași sa înființat o societate a funcționarilor agricultori. Inițiatorul acestei societăți este dl. Rudolf Graboveschi. Pănă in present sau inscris ca membri fondatori peste 40 de funcționari agricultori. Scopul societăței este cît se poate de bun. Societatea va da ajutoare tuturor membrilor sei la caz de boală, la acei fără serviciu cum si la caz de moarte. In curînd vom face o dare de samă asupra acestei societăți, până atunci «Evenimentul» urează unei societăți izbînda cea mai deplină Serbarea Societăței de gimnastică „Turn-Verein“ LA VALEA ADINCA In fiecare an „Societatea de gimnastică Turn-Verein“ din localitate iși serbează aniversarea inființărei ei. Anul acesta serbarea, ce s’a dat in acest scop după spusa tuturor a întrecut așteptările tuturor membrilor și a invitațielor. Serbarea s’a dat la via „Valea- Adîncă din comuna Galata. Casele și toată livada din josul circimei unde s’a dat serbarea, avea aspectul unui tablou feeric. Toți copacii erau încinși cu panglici trei colore, steaguri și firme de a societăței, in toate colțurile. In fața balconului unde erau așezate mesele incarcate cu mîncările cele mai delicioase, era arborat steagul societăței, in chioșcul de la deal un taraf compus din 14 muzicanți conduși de dl Latainer intonă cîntecele cele mai frumoase naționale și de dans. încă de pe la carele 2 p. m. trăsuri nenumărate suiau in goana cailor pe cîmpiele Gălăței ducind in ele atîtea inimi tinere doritoare de petreceri. La ora 6 p. m. toată grădina din fața caselor unde s’a dat serbarea și întreaga vie era intrețăsută de tinere, tineri, bătrîi și copii. Pe la oarele 6 jun. o ploae nemiloasă făcu ca toți cei rătăciți prin nenumărate alee se fugă in casă. Alungați fără voe din grădină de ploae care incepuse a curge, escursioniștii se așezară la masă care a durat aproape o oră in care timp muzica a cîntat diferite cîntece naționale. Dl arhitect Iulius Rainiche președintele societăței a ridicat un toast in onoarea „EVENIMENTULUI“ representat prin subsemnatul. Dl Rainiche mulțumește „Evenimentului“ pentru concursul ce in totdeauna a dat prin publicare societăței. La ora 7 ploaia a incetat, dl Rainiche invită la dans pe tinere și tineri. In sunetul muzicei, care cinta Kreutz- Polca, perechi, nenumărate de tineri și tinere inceputa a dansa. Intre nenumăratele dansatoare am putut destinge pe următoarele d-ne Rainiche, Stamatopol, Rudolf Grabovinschi, Zakfflari, Chiser, Flach, Leipschitz, Vandorf, Einhorn, Ledin, Enghel, Haer, Anton Grabovenschi, Erode, Badacliu etc. Intre drăguțele și neobositoarele dansatoare am observat pe domnișoarele: Măricel Rudolf Grabovinschi, Ana și Vilna Sakmari, Maria Enghel, Chiser, Ana Fogl, Anton Graboveschi, etc. Sexul urît era representat prin d-nii Iulius Rainiche, Zakmari, far. Enghel, Vasile Teodoreanu, Kizer senior, Kizer junior, Vasile Cocuz, dr. Cornelzon, Gustav Cornelzon, orn. Enghel, Locotenent Botez, sublocot. Vasiliu, Rudolf Graboveschi Haer, Broce, Jeori Stamatopol, Candela, rC. Vasiliu, lancu Gheorghiu, Mihailescu telegr. lamandi stud. Gh. C.Stihi, Ledvinka, Costin, Stratana, V. Ionescu telegrafist, Gheorghiu, Ledin, farm. Vandore etc. Serbarea a durat pănă la ora 10 sara cînd toți am plecat spre oraș in sunetul muzicei. X REL. Inundațiile Dunărei o (Telegrama corespondentului nostru) Galați 9 Iunie: Până in prezent nu se scie unde o să ajungem cu apele Dunărei. Au crescut atît, că e cu 1 metru deasupra cheiului, magazinele Moessner - Mersing, Fabrica de Săpun, Fabrica de lumânări Iacob Bard Pieros și Bini, Fabrica de Paste Zafiratos, Casa George Sfaelo, Fabrica de Rahat Caramdi, Gh.Pappoles, Wasserman și altele sunt cu totul inundate. Apa e inăuntru de 30 c. m. și se filtrează prin zid spre aeși afară ceia ce insamnă că acele case sunt amenințate. Apa crește mereu. Tu Legea Minelor Se afirmă că legea Minelor se va aplica cu începere de la 15 Iunie, iar la toamnă rea va fi modificată. In referatul d-lui Alimănășteanu ie un călduros apel cătră consiliul de miniștri, ca să aplice cu o oră mai inainte legea Minelor, căci dacă capitaliștii străini vor descoperi in alte părți straturi petrolifere nu vor mai veni in România ca să scoată la iveală bogățiile subsolului Român, iar capitaluri indigene nu avem. Pe cât se vede aceasta pare că a convins pe d. Sturza, a Rubrica călătorilor Sosiți in Iași HOTEL TRAIAN. D. Dobrescu, București. F Devitar, Tecuci. Dr. Țaranu.București. L. Jung, București. A. Krosovitz, București. Maior Stediceanu, București. Herman Feldstein, Botoșani, Neagu, Bacău. Leon Grinberg, București. G. Zamfirescu, R.Sarat. D. Dănescu,București. M. Barozzi, București. H. Ungar, Berlin. H. Weismann, Botoșani. HOTEL BINDER. General Beller, București. I. Alexandrescu, București. D. Toncord, Galatz. G. Sachelaru, Bacău. D. Melinescu, Tecuci, A. Blank, București. HOTEL EUROPA. D. Vidrașcu,Vaslui, M. Lazar, București. D. Sava, București. E. Hotti, București. I Storicescu, Roman. R. Profet, Bacău R. Kaftea, Viena.E. Flus, București. P. Misir, Roman. Ch. Gogos, Focșani. S. Donik, Vaslui. I. Kohn, Craiova. M. Silberberg, Galatz. C. Sturza, București. Ministerul de finanțe a cerut tuturor casieriilor generale din țară să-i inainteze Pllouri exacte de numărul cârciumelor și de cantitatea de alcool ce se fabrică in fiecare județ.. . La concursul de definitivat, învățătorii tutoveni s'au distins mai ales la probele practice. D. inspector Fîntînariu, președintele juriului, le-a adus toate elogiurile Din 16 candidați numai 2 au căzut. D. Mănăstireanu judele de instrucție de pe lingă tribunalul din Huși eri a sosit in orașul nostru. Eri dimineață d. Petru Ghițescu comisarul comunal al secției 3, a confiscat de la pi tăria d-lui Avram Herșcovici din str. Sf. Teodor, 180 chilograme de pine cu lipsă mare la cîntar. Pîinea confiscată s’a inpărtit la locuitorii inundați. ft In spitalul Pașcanu din Tatarași eri s’a adus și internat fata Elena Dimitriu in etate de 13 ani fiica locuitorului Neculai Dimitriu din strada Cucu No. 15 grav bolnavă de anghină difterică. « Monitorul oficial de azi dimineață publică o scrisoare a M. S. Regelui cătră d. D. Sturza, in care M. Sa anunță că a făcut o donațiune de 200.000 lei din lista sa civilă, pentru a veni in ajutorul victimelor recentelor inundații. & Epidemia de febra tifoidă continue a crește la Focșani. Epidemia s’a declarat de aseminea prinre elevele orfelinatului. SVlvia Sauriciu Jr. £azar LOGODIȚI Iași In loc de orice insciințare București specială Dani macabru. Se pare că și nervii multor ieșeni au inceput a simți n voia unor excitații neobicinuite pentru a mai putea fi impresionați, siguri e că concertele macabre pariziane au inceput a găsi amatori și in Iași. Așa ni sa spune că tânărul Mihai C., tocmind niște lăutari și prevăzindu-se cu mai multă... udătură, s’a dus zilele acestea întovărășit de vr’o doi prietini, la cimitir și intrînd în cavoul unui ilustru barbat de stat care din intîmplare iera deschis, a început să se delecteze cu un adevarat concert. Paznicul cimitirului, fiind insă de altă părere, si-a făcut datoria. le un inceput de civilizare si aceasta. x Dl. Rudolf Grabovenschi in numele locuitorilor din mahalalele inundate de Nicotină azi va înainta dl. primar Gane, o cerire pentru lucrările ce trebuiesc făcute albiei Nicolinei de a nu mai putea inunda. După devizele făcute de dl. Grabovenschi in unire cu fruntașii locuitori care au fost victime grozavei inundații, lucrările ce se vor face pentru canalizarea albiei Nicolinei nu va trece suma de 3 mii lei. Sperăm, că dl Gane va primi cu bucurie cerirea locuitorilor realizind’o in totul.x In urma cererei adresată de populația suburbielor Ziua-Crucei, Podu-Roș și Nicotină, direcția generală a căelor ferate, a decis ca la cantonul de la rampă C. F. R Ziua Crucei să facă haltă in timpul sezonului de băi pentru Ungheni. La halta Cruce trenul va sta 2 minunte unde călătorii se vor putea sui și cobori la toate trenurile de plăcere. O . -V. Am arătat stareț nenorocita in care a a ajuns Jenică Hulban fostul casier al Creditului Urban.—In ultimele zile ajunsese să locuiască intr’n „Coteț“ și trăia din milă ce-i dadeau cîțiva prieteni care nu l’au uitat. Intr’o seara fu ridicat de pe strada și internat la Spitalul sf. Spiridon, unde se constată că are o paralisie cerebrală. Am spus de asemenea că d. dr. Negel a cerut ca să fie internat intr’o casă de sănătatea. Această s’a petrecut simbăta în urma unei scene teribile. Jenică Huiban se găsește internat intr’o odaie unde nu sunt decît cîțiva bolnavi In această dimineață, după o noapte destul de neliniștită, Hulban se dă jos de pe pat, și cu ochii tulburați, se uită împrejurul lui și deodată incepe a striga ! săriți, Hioiban mă omoară, nu mă lașați! Si prin gesturi desperate cerca să se apere. Infirmieri sosiră in grabă și ii liniștită.. Astăzi o comisiunea medicală se va pronunța asupra stărei mintale și fostul casier va fi trimes intr’o casă de nebuni. Salahorul Dumitru Cristal, alaltaeri lucra la casele d-lui Mendel Grin ce se construesc in strada de sus, din nebăgare de seamă pe cînd așeza o grindă la plafondul etajiului de sus, a căzut jos reminind aproape mort. Cristal a fost dus le spitalul sft. Spiridon intr-o stare deplorabilă. In județele Mehedinți, Vlașca, Argeș și Tutova bântue cumplit variola. Mai mulți agenți sanitari au fost angajați din Iași. Eri fiind Duminică tuturor sfinților a fost și hramul bisericei Huria. Serviciul religios s’a oficiat de întregul cler acompaniat de corul acestei biserici cari astăzi cuprinde in el un număr de 20 de domnișoare. De vr’o săptămînă un detașament de soldați din Craiova așteaptă la Ungheni sosirea a unor romonți din Rusia , pentru corpul I din Craiova* și pentru Divizia II cavaleria din Dobrogean XV XX Ipuvistovici Palatul Creditului Urban Încurajat de marile succese obținute in sesonul anului trecut, recomandă și pentru salonul 1897 amatorilor și numeroasei sale clientele, marele și bogatul seu deposit de biciclete pentru bărbați, dame și copii a primelor și celor mai reputate mărci din lume cum : Humber marcă engleză superioară. „Cranford“ Hagerstown » americană foarte elegantă. „Witworth“ ,f engleză successe neîntrecute Victoria, Dürkopp, Naumann produsele primelor fabrici germane, mărci garantate și superioare in eleganță și soliditate. Asortament bogat in tot felul de accessorii si piese de resange cum : Pneumatice, Dunlop, Continental, Imperiale, laterne clopote, grelouri, cauciucuri gume, gâme, port-bagaje, unsori, cyclometre, pedale, șei, mantale de ploaie, flanele, ciorapi etc. etc. etc. Atelier special pentru orice reparațiuni atingătoare de această branșă. Clienții benificează de învățătura gratuită. Velocipede cu locațiune Mai recomandă și maple deposit de sobe diferite ^sisteme, mașine de bucate “(plite) mobile de fier marca Și,„Cornet“ cum : paturi, cuiere, ^mesuțe de noapte precum ’ și imobile de grădină , cum : Bănci, scaune, mese etc. str. mmm No. 37 1897 S. SCHILLER La Marele Magasin S. Katlane Succesor A sosit un mare assortment de Lenaruri cele mai moderne pentru rochii Bariari Mătăsari pentru bluze „ „ pentru rochii Zefirrui și batiste cu prețuri foarte reduse. Un mare assortiment de lingerie și Panzerii de Olandă de Belgia. Piaponic de atlas de diferite culori și atlas cu metrul Umbrele entourcas și fantezii Toate garniturele pentru rochii: Dantelerii, Darsmenterie și Bulerouri. Specialitate de incălțăminte. Broderii albe si colorate cele mai fine pentru Ungerii și așternuturi Magasin de Manufactură str. Stefan cel filare 49 Hare Soldare Sesonul fiind sfirșit și din causa mutărei partei magasinului vind toate mărfurile sesonului de vară ca: lănagiuri simple și fantasie, mătăsuri, postavuri și stofe pentru haine bărbătești cu reduceri de 25, 35 și 50 la sută dinspre țurile lor. Tot timpul soldarei vînd și celelalte mărfuri ca : hasaie, madapolamuri, olanda pentru cămeși și prosuri, docuri pentru haine, atlas de matasă și satin de lână entru plapume, mătăsuri negre simple și roșate catifele plusuri de matasă, stofe și plușuri pentru mobile, perdele, covore etc. cu o scădere insemnată asupra prețurilor lor. Fabrica de bere „Zimbru“ Expedițiuni zilnice in provincie și oraș pentru particulari și debitanți Pentru prețul curent și condițiunele Expedițiiei a se adresa administrațiunei fabricei Strada Păcurari 91 Cu paharul se află de vânzare in oraș numai la „Berăria Centrală“ și grădina „Zimbru“ De arendat sau de vânzare Moșia Brigaoni, situată lângă Piatra Moldova districtul Neamț aparținând Prințului A. Vogoride este de arendat sau de vânzare. GA se adresa Prințului A. Vogoride, hotel ans^_______________________ Dr. Philipp Blumenfeld de la Facultatea de medicină din Viena după doi ani de practică la clinicile din Viena și Berlin s’a stabilit Str. Ștefan cel Mare 41 (vis-a-vis de Mitropoliei Consult 8 -10 a. m. 2—4 p. m. )? XDUMMW de la 23 April viitor Ali mijtiL/Al 1898 Moșia Petrești din județul Iași cu exploatarea de 40 fălci pădure, la o oră depărtare de la Gara Unigheni și 2 ore de la Iași. A se adresa la d. I. Buichu in Iași str. Veche 26 Do aranHnt *a 1 Mart viitor 1898 UO di oliUal yia numită de la trei Sarmale cu cinci pogoane vie, livadă, lănați casă, bucătărie, cramă ; a se adresa la JkL_Jhdgh^Wn_Jasi str. Veche 26 -s-Am onoare de a aduce la cunoștința onor. public că, cu incepende la 1 rutiler. Se va redeschide stăgiunea balneară a Marelui hotel Calimanești pe care 'l țin in întreprindere, precum și restaurantul. Unde d-nii visitatori vor găsi o 33 vncietărie foarte aleasă, cu mâncări Franceze, Germane și Orientale precum: ■ și " Băuturi indigene și streine Sperăm că oh'or, public, de care sunt un destul de cunoscut, mă va onora cu prezența lor*, asigurându-i că vor găsi un, serviciu prompt prețuri moderate. ’ ■ " Cu deosebita sumă Antreprenor X., UNIMIEAVA a= DE ARENDAT cu incepere de la 23 . April.1898 morile de aptă Giora au situate intre stațiunele Folticeni-Basarabi 4 km. apropiere de Folticeni. Morile sunt cu turbină și valțuri și mașinoaiele perfecționate pentru producerea celor mai fine calități de iaină Pentru informațiuni ,a... șe . adresa d-lui. David , Tatos la Fp.ltroeni LA FARMACIA CURSEI REGALE Frații Conga au sosit toate APELE MINERALE proaspete din 1897 direct da la surse respective și s-au regulat transporturi nouă in scurte intervale. Frații Conga