Evenimentul, noembrie-decembrie 1900 - ianuarie 1901 (Anul 8, nr. 216-280)

1901-01-14 / nr. 272

p. 272 EVENIMENTULUI gur și de cinstit în mijlocul aventurilor și a... datoriilor, încît captivează publicul, indiferent dacă Don José de Santarem este un iezuit, dacă Don Carlos II este un rege nătîng, sau dacă marchizul și marchiza de Montefsor sunt o specie de caraghioși. E destul că suntem în plin romantism, sub cerul idilic al Spaniei într’o vreme cînd cîntărețele amețesc capetele regilor. ...Suis-moi, je t’en prie Viens chanter dans mon palais... Et la jeune füle Devint aprés la moisson, Reine de Castille Pour un chanson Și cînd aventurierii ne desfată cu epopeele lor captivante. Căci dacă Cyrano de Bergerac a avut parte de pana lui Rostand, Don Cezar de Bazan a avut și el onoarea de a fi celebru de Hugo și jucat de Coquelin. Blog. ---------------------*000*4------------------ Culise politice După informații pozitive ce avem, comitetul național studențesc din Iași nu a discutat deloc chestia începerei unei campanii de agitații contra unor proiecte ale guvernului. Știrea dată de Ecoul Moldovei cum și informațiile trimise pe la vre-o două ziare colectiviste din capitală emană de la un bătrîn student antisemit care, neavind vreme sau neputind să-și treacă esamenele, își trece balivernele în public. Adevărul e însă, că stimabilii colectiviști locali sunt foarte dispuși să încurajeze apucăturele turbulente dar izolate ale gălăgiosului student,—dacă bineînțăles, acesta, ar putea zibuti se miște studențimea, care,—fie zis in treacăt—nu se prea ia după toate muștele. Mîine Duminică liberalii țin întruniri la Galați și Craiova Comitetul din București hotărise ca in aceeași zi să se ție o asemine caraghioază întrunire și la Iași; de aici însă, s’a trimes respuns că în Iași o asemine întrunire ar face la sigur un fiasco desevărșit și de aceea orașul nostru a fost lasat in pace. Colectiviștii locali sbîrnăiți pentru moment de neințălegeri provocate cu ocazia alegerei comitetului, au fost de părere că la Iași ar trebui să vie Dl Sturdza în persoană, care se află pentru mini la Craiova și care e departe de a avea darul ubicuităței. Frații căuzași din localitate comtează mult pe simpatia de care fostul premier se bucură în opinia publică, simpatie, pe care de altmintrerea nu am dori-o nici unui partid prietin.* Se zice că mai zilele trecute, la un consiliul intim, ce a avut loc între colectiviștii căpăținoși locali s’ar fi emis părerea că se face cheltuială de pomană cu Liberalul și că se aruncă zadarnic niște bani pentru o gazetă care aproape nu e cetită de nime. Cei mai mulți ar fi declarat că nu mai dau nici un gologan, dar în urmă s’a decis că forța, așa păcătoasă cum este, trebuie să meargă cel puțin pănă după terminarea tărăboiului cu întrunirile. Așa fiind, boala de care sufere gaeta în chestiune trebuie se aibă un eznodămînt fatal. ------------------*apa*~--------------să proces verbal de adulter pentru cite și trei și fiecare din ei servi ca martor unul pentru altul. Știe-Tot. ------------------XOOQO*------------------ :m: e :m: o k xt jmz Astă seară se va reprezenta la Teatrul Național, pentru prima dată in această stagiune, Don Cezar de Bazan, celebra comedie-dramă cu cîntece in 5 acte de Dumanoir si D’ Ennery, muzică de d. Mezetti. Piesa aceasta, care a avut succese strălucite pe toate scenele unde s’a reprezentat, suntem siguri că va atrage un public foarte numeros la reprezentația ei. Această comedie-dramă cuprinde cinci tablouri foarte spectaculoase, care au făcut totdeauna deliciul asistenței. Iată acele tablouri : Tabloul I: Frumoasa cîntăreață. Amorul Regelui. Planul intrigatului Don Jose. Arestarea. Mîine vei fi spînzurat!... Tabloul II : Căsătoria morței. Banchetul in temniță. Execuția. Mortul învie! Tabloul III : Reîntoarcerea. Unde-i femeia ?. Adevarata Contesă de Bazan. Tabloul IV : Regele față in față cu aventururierul. Tabloul V: Răzbunarea. Regele sequestrat. Dreptatea s’a făcut. Domnișoara Zinica Conduratu, mult frumoasa noastră artistă, își va da beneficiul său Marți 30 Ianuarie cu frumoasa piesă Le Roman d’un jeune homme pauvre, comedie de salon in 4 acte de Octave Feuillet, cunoscutul scriitor francez Ori și de cîte ori s’a reprezentat Le Roman d’un jeune komme pauvre pe scenele teatrelor mari din întreaga lume, comedia a stîrnit cu drept o adevârată admirație printre spectatori, sala teatrului fiind totdeauna plină de lume. Simpatia de care se bucură gina gașa Zizi in publicul ieșan, ne face prevedea că sala teatrului va fi arhi-plină cu ocazia beneficiului său. Sosirea in orașul nostru la primavara a celebrului artist Ermette Noiselli, este aproape sigură. Programul reprezentațiilor sale va cuprinde piesele cele mai alese din bogatul repertor al teatrului italian. Vineri 2 Februarie la orele 8 jum. sara, d. profesor I. Găvănescul va vorbi in Aula Universităței, despre „Puterea Ideei“. Conferința va fi in folosul societ „Fraterna Romînă și a elevilor sărăci ai școalei de aplicație de pe lingă seminarul pedagogic. Astă seară va avea loc, in sala societăței de gimnastică „Turn-Verein“, o splendidă serată familiară, care promite prin pregătirele ce se fac, a fi cea mai reușită din toate cîte s’au dat pănă acum. Toaleta de promenadă începutul a orele 9 seara. Anunțăm cu plăcere logodna d-lui Gh. Vasiliu, mare proprietar cu frumoasa d-ră Cornelia Ziffa, din Brăila. Felicitările noastre tinerilor logodiți. -----------------KOOOK-------------------- CAmCAMMM Va produce mare senzație in societatea ieșană o logodnă, ce va avea loc—probabil—in curind in orașul nostru. Este vorba de logodna unei frumoase domnișoare bine cunoscută din orașul nostru cu un bătrîn milionar din Rusia—in vrîstă numai de 90 de ani—care cu ocazia unei vizite făcute in localitate, s’a amorizat de tinăra fiică. După cele ce am aflat, bătrînul amorizat a cerut, zilele acestea, mina domnișoarei in chestiune, fapt care a provocat o vie uimire in această familie. Părinții nu au dat încă respunsul definitiv, dat fiind refuzul persistent al ficei lor, care—se zice—e in strinse legături de dragoste cu un frumos și elegant tinăr din societatea noastră. £ Se crede, insă, că puterea aurului va predomina pe aceea a iubirei. Vom vedea dacă și de data aceasta se va adeveri zicătoarea: Auri sacra fames.* * * Un prieten al nostru ne comunică o afacere plină de șir petrecută intr’un oraș apropiat din Moldova. Un domn fiind pozitiv informat că soția sa îl înșela cu un printen și că intr’o anumită seară cei doi amanți se imilnesc intr’un anumit loc, își luă un martor și impreun se duseră la procuror și-i ceruură să-i însoțească pentru a constata flagrantul delict de adulter. In numele legei pătrunzind in camera de intîlnire, un tablou din cele mai nostime se prezintă celor trei noi sosiți: „Fiecare din soțiile lor se aflau in brațele unui drăguț și elegant amant.“ Inchipuească-și fiecare situația comico-dramatică a procurorului, care dre .ACT CJ^LITISTI Vorba șefului LIBERALUL. Cît țin la tine! Te am în gînd, te am în vis.... COMUNISTA. Numai în vis? Vorba șefului, faci economii monedei. Buletin Parlamentar CAMERA Ședința de la 12 Ianuarie (Urmare) Am dat o parte a ședinței telegrafic, in numărul nostru de ori. Dăm azi urmarea ședinței. C. I. Brătianu anunță o interpelare cu privire la scoaterea în vînzare a mai multor păduri ale Statului. Interpelarea va fi desvoltată chiar mîine. Camera votează apoi indigenatele d-lor Simeon l’opescu, Stan Gavetz și Basilio Aldasoro. Apoi ședința se ridică, fetele noastre Se știe că d. Chaumel-Lacour, președintele senatului francez, este unul din cei mai mare scriitori ai franției. Idele acestea va apărea, într’unul din volumele bibliotecei Charpentier, rapo de opera marelui scriitor francez, intitulată : Etudes et Réflexions d’un Pessimsstes. Această frumoasă operă filosofică— zic ziarele franceze—care va încînta pe literați, in care autorul serierei este eroul însuși, este între altele și o galerie de portrete: Léopordi, Schopenhauer, Shakespeare, Shelly, Byron, Swift, Chamfort, Jenri Heine.* Curios este modul cum un spion a est judecat de....ai sei. Spionul In chestiune este cunoscutul general Gilletadi sau Guiseppe, care a fost arestat la Nisa și condamnat pentru spionaj. Ministru de războiu italian îl recompensase pentru zelul său, încredințndu-i comandamentul unei brigade. Dar comisiunea de înaintare, mai puțin complezentă, găsindu-l incapabil de a exersa acest comandament, numitul general a fost pus în disponibilitate. Spion, da, dar soldat, nu! * Un grup de literați au hotărit de a da două soarele de gală in onoarea lui Björnsterne-Björnson, marele poet norvegian, cu ocazia treerei sale prin Paris. Cu această ocazie se va reprezenta la Nouveau-Théatre, Au-dessus des forces,humaines capo d’opera, capitală a celebrului scritor.* Colaboratorul nostru Paul Celan, a primit din partea d-rei Agathe Bărsescu și a d-lui Leonescu următoarea telegramă: „Rog anunțați, ca reprezentația piesei „Othelo”, dată în beneficiul d-lui Cîrjă, va avea loc irevocabil Luni 22 Decembrie“. ------------------ --H---------------- SENATUL Ședința de la 12 Ianuarie Presidată d. C. Boerescu. Se anunță moartea d-lor George Dimitrescu, senator de Brăila, și Ioan Virgolici, senator de Tutova și se declară vacante locurile lor. D-nii Al Marghiloman și G. Arion depun două proecte de legi pentru acordarea de pensii D. S. Hociung interpelează pe ministrul de interne asupra chestiunei alimentarei orașului Galați cu apă potabilă. D. G. Beldiman e proclamat senator de Vaslui. D. M. Alexandrescu anunță o interpelare asupra unor abuzuri comise de Pierre Solomon, directorul institutului vaccinogen din București. Senatul se ocupă apoi de naturalizări. -----------------*0-*0î‘r-C»S---------------- INFORMAȚII DIN ȚARA Sinuciderea lui Cațescu Cunoscutul comerciant din Capitală, Colțescu, s-a sinucis. Cu privire la sinuciderea comerciantului I. Colțescu, consilier comunal și membru al Camerei din Capitală, comunicăm următoarele amănunte : Defunctul suferea de mai mult timp de nervi. Sinuciderea lui Colțescu se datorește unui acces de nervi. El a fost găsit spînzurat în camera sa de culcare. Ioan Colțescu a lăsat o avere însemnată, vre-o 200,000 venit anual. Inmormîntarea a avut locuri, după amează. * DIN LOCALITATE In cursul lunei Decembrie 1900 au fost comise 99 crime și delicte în orașul și județul nostru. In urma cererei făcută ministerului de interne de cătră comitetul pentru ajutorarea incendiaților, s’a intervenit pe lingă prefectura noastră de județ a se înscri un fond in budgetul anului viitor pentru a se veni în ajutorul acelor ale cărori bunuri vor fi distruse de incendii sau inundații. Curtea de apel secția I-a a pronunțat sentința în procesul dintre d. Mihail Boldur Costachi și Prima societate a creditului financiar din Capitală. Curtea a admis apelul făcut de d. M. Boldur Costake și reformînd sentința tribunalului, a condemnat creditul să plătească 200 de galbeni d-lui Boldur pentru întreținerea unui tînar ale cărui merite au fost recunoscute de curte și mai condamnă creditul să plătească apelantului suma de 2300 lei anual. UNIVERSITARE — Ele s’au ținut la facultatea de litere examenele la domnii profesori P. Rișcanu, Leonardescu și Caragiani. Au trecut examenele de „Istoria filosofiei vechi“, la d. profesor Leonardescu, d-ra Virginia Neculcea, d-ra Maria Livescu și d-nii Caramfil și Matache. La d. Râșcanu a trecut examen numai d. Alex. Valeriu, de „Istoria popoarelor orientale“. Examenele de limba Greacă la d. Caragiani, se vor continua și Luni 15 Ianuarie. — Colegiul literar al Universităței noastre a numit o comisiune compusă din d-nii Naum, Leonardescu și T. Antonescu, spre a cerceta lucrările prezentate de d-nii Ovid Densușanu și Pompiliu Eliade, pentru catedra de literă Franceză de la facultatea de litere din București. — Examenele de la facultatea de litere neisprăvindu-se, încă, e probabil că cursurile de la această facultate pentru toți anii, nu vor începe Luni 15 Ianuarie, după cum s’a anunțat. — Eri d. Vaissman, a depus doctoratul I și a fost viu felicitat de d. profesor. Ru. X Din lumea mare Cu plăcere anunțăm că mîine Duminecă va avea loc prima representație hig-liffe, dată de cătră tineri și tinere domnișoare din înalta societate ieșană, in saloanele unui distins concetățean din localitate. E potrivit titlul de minune: , „Théatre des folies Jeune Siede“. Se va juca „Le diner de M-lle Justine“, comedie în două acte, de d-na Ségur. < Dăm de curiositate și înaltele personaje, care vor juca: D-rele Paulette și Valentine Canano și Loulou Beller și d-nii Georges și Marcel Dahon, Eug. Catargi și Marion Palady și d-ra Jeanne Ventura. Levée de rideau a 3 heures precis. Rudo.x Din cauza alegerilor de deputați col III, care vor avea loc de 4 Februarie, balul din vi ziua Popești sorocit pentru ziua de 3 Februarie, după cum s’a anunțat,nu se va da decît în seara de 29 Ianuarie. 1* Plata pensiunilor civile se va face cu începere de la 23 Ianuarie. Epidemiile de febră tifoidă și disenterie, bîntite cu mare furie în tirgușorul Podul-Iloaiei. Au fost excluși din corpul jandarmeriei, Alexandrescu, Cîrlig și Podinicariu din compania Fălciu, iar I. Pavăloaia și Chiperiu din compania Tutova. D. dr. L. Russ, a înaintat ericilor Efori ai Casei Sf. Spiridon, un raport amănunțit asupra mersului Băilor Slănic pănă în prezent și asupra îmbunătățirilor ce trebuesc neapărat aduse. Astă-noapte a încetat din viață la locuința sa din str. Sf. Andrei batrînul L. Fener în vîrstă de 80 de ani. MXX A încetat din viață astă-noapte locuința sa din strada Golia No. 46 bătrînul comerciant Avram Camenitzer în vîrstă de 78 de ani. Bătrînul se bucura în societatea evreiască de multă stimă. Miine dimineață se va oficia un Te-Deum la biserica protestantă, din localitate, cu ocazia aniversărei nașterei împăratului Germaniei. Tribunalul secția I astăzi a confirmat mandatele de arestare lansate inpotriva d-lor Samoil Șaraga și Spaier, eliberind numai pe d. Leibovici. O telegramă anunță că in pădurea de pe teritoriul comunei Bănești jud Botoșani, a fost găsit cadavrul femeei Sevasta I. Cordureanu, oribil mutilat. Jandarmii secțiunei Verești, in urma unor inteligente investigațiuni au reușit a descoperi criminalul, care e insuși soțul victemei. Criminalul a fost pus in lanțuri și înaintat autorităților in drept. Rectorul Universităței a primit următoarea adresă din parte Ministerului de instrucție : Pentru îndeplinirea obligațiunelor ce sunt impuse studențior bursieri este de neaparată nevoie, ca controlul lor să se facă in mod direct consiliul acultăței, care trebuie să fie intotdeauna la curent cu modul de indeplinire, ce le are fiecare bursier față de Facultate. In acest scop pe viitor, mandatele cuvenite bursierilor facultățe de știința să se facă pe numele delegatului serviciului de achitare respectiv d. I. G. Stravolca. Consiliul facultăței de științi va fi convocat pentru discutarea acestei chestiuni. co XXL „Asociației generale a Artiștilor din Iași. Expoziția e instalată în casele Capucinski str.Lăpușneanu No. 11. Intrarea 50 bani de persoană. Elevii 25 bani.  Ședința consiliului comunal. — 12 Ianuarie — Prezidează d. Al. A. Bădărău, primar. Prezenți d-nii: Chirilă, Jippa, Costăchescu, Daraban, Maximovici, Ștefănescu, Părintele Vasiliu, dr. Culianu și Grigoriu. La ordinea zilei întocmirea listelor electorale, care ocupă întreaga ședință. Atragem atenția administraiției comunale asupra faptulucă aseară la orele 9 toate vagoanele de tramvai erau întoarse în ograda uzinei. Abuza continuă. Fi Zilele acestea a plecat in Dobrogea doi reprezentanți a unei mari case de export din Anglia, însoțiți de cunoscutul negustor de vite L. Zaharia, pentru a lua măsurile necesare, ca la primăvară să înceapă exportul de carne din Romănia prin portul Constanța. Serata de Iad. Găvănescul. Aseară a avut loc a doua serată „musicală-literară“, după onorata invitație a distinsului profesor universitar, d. Găvănescul. Ca și la prima serată, în tot timpul petrecerei, a domnit cea mai mare veselie și cu toate că nu eram adunați ca și la prima serată, totuși bitățile executate, au avut un succes desăvirșit. Așa , D. Stavropul, a executat ca un adevărat artist, din chitară, marșului „Napoleon“ și potpourii naționale Studentul Tana Fotino a executat în mod excelent din flaut, „La Hongroise“ de Tulon. Studentul D. Carp a executat din aur in mod admirabil — și pentru care a fost viu felicitat de către d. Găvănescul—„Caprice de Concert“ și „Le fou“ de Terschak. D. Dimitriu, a executat bucata pentru voce „Vatra Răndunelelor“ de Mașini, la perfecție. D. Gh. Carp a recitat destul de fine „Nunta Zamfirei“ de Coșbuc. Au luat parte la această serată . Domnii : Ion Găvănescul, Praja, Grumăzescu, Negruzzi, Simionescu, Dimitriu, Teodorescu, Stavropol, studenții : Caramfil, Valeriu, Calapod, lesmeriță, Carp, Ciolan, Radovici, fotino, RADO. In ultimul număr al „Convorbirilor literare“ a apărut un violent articol îndreptat in contra facultății de medicină din Iași și iscălit de d. dr Babeș. I Stilul în care e scris acel articol ] nu face de loc cinste autorului. * De altfel d. dr. Babeș a dovedit in repetate rânduri că în polemică și in aprecieri d-sa nu se știe să remie < obiectiv. Insinuările mincinoase, calomnia chiar, nu lipsește acestui gen de producție a negrului la inimă bacteriolog din Capitală. Articolul în chestiune a provocat o vie indignare în lumea medicală din Iași. Atit profesorii cît și studenții sunt deciși la o protestare energică. Din partea profesorilor vor respunde d-nii d-n. Botez și Socor Studenții la rândul lor vor protesta și ei. Cu părere de rău aflăm că d-nul Ingin. Gr. Bojan se află grav bolnav. Dorim simpaticului inginer o grabnică însănătoșire. Consiliul profesoral al facultățea de medicină este convocat în ședință pentru astă seară Simbătă 13 Ianuarie ora 8 seara. La ordinea zilei chestiunele mutărei facultăței și iluminărei cu electricitate a noului local al facultăței. O idee ingenioasă. In ședința de ieri a consiliului comunal s’a dat cetire unei petițiuni a controlorului Condrea, care a cerut să fie înscris în colegiul al II-lea de Senat în baza reținerei de 5 la o sută din salar, considerînd această reținere ca o patentă. Consiliul, însă, nu a fost de părerea L ingeniosului controlor și a respins cererea. n Mîine la 10 dimineața va avea loc deschiderea expoziției de pictură a XOCOWS 1901 Aâlugarirea d-lui Muzicescu Iată promisa scrisoare a d-lui Mu zicescu : Domnule Prim-redactor La stimata d-o scrisoare din 12 a curentei prin care exprimați dorința de a ști ce este adevarat, relativ la nota publicată în ziarul „Adevărul“ din 11 ale curentei, privitoare la persoana mea, am onoarea vă răspunde următoarele: Este adevărat că de mai multe ori s’au făcut discuțiuni în saloanele I. P. S. Mitropolit al Moldovei și Sucevei despre nevoile bisericei cum și de personalul clerului inalt. In aceste discuțiuni deseori s’a vorbit că bine ar fi dacă eu a’și intra în clerul monahal,‘consacrîndu’mi restul vieței, esclusiv bisericei. Spre a se lămuri cestiunea în principiu, pentru cazul cind eu sau altul ca mine ar dori să intre în viața călugărească, s’a discutat și cestiunea dacă un laic ar putea candida n alegerea sa la treapta archieriei, și fiind ales, apoi se primească călugăria. La discuția aceasta au asistat și dat parte: STP. S. Mitropolit al Moldovei Iosif, P. S. Episcop al Dunărei de jos Parthenie, P. S. Calistrat ocol. de Episcop al Eparhiei Huși, P. S. Archiereu dr. Gonon Arămescu Donici Bacăoanul, dl. dr. Dragomir Dimitrescu, profesor la Facultatea de teologie, P. S. Archim. Nicodem Munteanu, licențiat în teologie, P. S. Econom Const. Știubei, Directorul Cancelariei sf. Mitropolii și alți clerici. Cestiunea a fost discutată cu multă seriositate și s-a ajuns la concluzia că sf. Canoane nu se opun la asemenea candidaturi, cu atit mai mult că în biserica ortodoxă sunt precedente mai radicale, adecă , că au fost aleși laicii de-a dreptul ca Episcopi (sft.Amorosie) sau Patriarchi (Fotia). Rămîne deci ca unul din I. P. S. Mitropoliți sau vreunul din P. S. Episcopi să aibă curajul de a propune pe lista sa la candidaturi de arhierei și persoane laice, membrii sf. Sinod sa’i voteze, iar guvernul să’i confirme. După ce s’a stabilit ordinea și dreptul în principiu, P. S. Partenie Epicopul Dunărei de jos, mi a făcut distinsa onoare de a mă îndemna pe întru un călugărie, declarind că clerul bisericei române are nevoie de persoane ca mine, și că nu’mi ar remme decit să cer equivalența titlului Universitar, căci legiuitorul cînd a cerut licența în teologie, sau un alt titlu equivalent, a avut în vedere titlul academic, și P. S. Sa sigur că Însuși I. P. S. Mitropolit al Moldovei me va lua sub înalta sa protecțiune, și me va propune pe listă sa între candidații la Arhierie. In urma acestora am declarat că voiu cere equivalența titlului, și apoi venind și făcind. Desigur că aceste discuțiuni au transpirat în societate, de unde reporterii au tras conclusiuni ca acele publicate în „Adevărul“. Ci pentru candidaturi ale laicilor drect la catedre de Episcop, n’a fost vorbă, deoarece legea pentru alegerea Episcopilor se exprimă clar : „la demnitatea de Episcopi vor candida Arhiereii titulari". Precum vedeți Domnule Redactor, totul se reduce la discuțiuni în principiu, și nici cum la anumite persoane. S’a menționat in primul loc ca persoane d-nii dr. I. Cornoiu, Dr. C. Chiricescu și în fine și numele meu, dar numai ca exemple. Aceste sunt detailele, ce privesc discuțiunile alegerii laicilor în rangul de Arhierei, actualminte privitoare și persoana mea, grație ziaristicei. Primiți vă rog Domnule Redactor, asigurarea distinsei mele considerațiuni. Iași 13 Ianuarie 1901. G. Minicescu >