Familia, 1895 (Anul 31, nr. 1-52)

1895-06-25 / nr. 26

ORADEA-MARE (N. VARAD) Ese in fiecare duminecă Redacțiunea: 6 iulie st. n. Strada principală 375 a.Nr. 26.ANUL XXXI. 1895. Prețul pe un an 10 fl. 25 iunie st. v Pe '/a de an 5 fl- Pe */4 de an 2 fl. 70 cr. Pentru România pe an 25 lei V. A. Urechiă, Bărbatul al cărui portret ilustrază pagina aceasta, esteunul din fruntaşii cei mai bine cunoscuţi ai neamului ’românesc. Deci ar fi să-i presintăm cu de-amănuntul totă activitatea, nu ne-ar ajunge paginele unui număr vitreg al revistei noastre, căci îl vedem lucrând deodată pe mai multe terenuri, cu un zel ce-şi reclamă stima şi admiraţiunea tuturora. Activitatea sa de pretutindeni inse se intrunesce intr’un singur scop, care este deşteptarea, respândirea şi afirmarea culturei naţionale ; din acest punct de vedere avem să să redactăm şi noi schiţele de mai la vale. Nu inteia-ora facem acesta. Au trecut trei-treci de ani, era încă la începutul esistenţei „Fanniei“, când i-am publicat portretul şi biografia. De atunci naţiunea română a innaintat mult; luptătorii ei din vremile acele au murit ori au îmbătrânit. Urechiă n’a îmbătrânit, părul — ce-i dreptul — i-a devenit sur, dar spiritul seu a rămas tot plin de energie şi neobosit, întocmai ca şi atuncia, astfel şi astăzi îl întâlnim pretutindene, stăruind cu aceeaş rîvnă şi lucrând de o potrivă cu tinerii, ca bărbat de litere, ca profesor şi ca om politic. Numai fisicul i s’a schimbat ; schimbarea acesta se infăţoşază prin noul portret de pe pag. acesta. V. A. Urechiă s’a născut in Moldova la Peatra din 1834. Remas orfan de tată, in etate de 6 ani, s-a făcut studiile elementare şi gimnastele in Iaşi, cele universitare la Madrid, incheiându-le la Paris, unde a luat şi licenţiatul in litere, întors in patrie, a fost numit profesor de istoria şi literatura română la facultatea de litere din Iaşi, de unde, la 1865, trecu in aceeaş calitate la universitatea din Bucureşci. încă din vremile acelea inceput să se ocupe şi de literatură, publicând mai cu scns scrieri beletristice prin revistele şi fiarele de atuncia. Tot încă de pe atunci a stăruit să se înfiinţeze câteva societăţi culturale şi anume : Ateneul Român din Iaşi care a produs apoi pe cel din Bucureşti, Societatea pentru învăţătura poporului român, Societatea Transilvania pentru ajutorarea studenţilor de dincoce de Garpaţi, Societatea macedo-română, in cari a ocupat funcţiuni innalte, ba a avut o mare parte şi la intemeiarea Societăţii Academice române, fiind pe timpul acela lângă ministrul de culte Ştefan Golescu director general al acelui ministeriu. Activitatea sa literară se împarte in şciinţifică şi literară. In ştiinţă cultivă istoria, cu graiul ca profesor la universitatea din Bucureşci, cu condeiul ca autor al multor publicaţiuni. A scormonit ani îndelungi prin archivele mănăstirilor din ţară şi prin altele din 25 V. A. Urechi.