Flacăra Iaşului, decembrie 1957 (Anul 13, nr. 3504-3530)

1957-12-01 / nr. 3504

mr Nr. 3504 520 ani de la răscoala țăranilor de la Bobîlna S-a împlinit mai bine de o jumătate de mileniu de cînd țărănimea ardeleană a ridicat steagul luptei împotriva cruntei exploatări feudale. Marea răscoală populară din 1437— 1438 reprezintă momentul culminant al luptei antifeudale a țărănimii din Transilvania pînă în sec. al XV-lea. Ea nu este decit încheierea firească a dezvoltării mereu crescânde a unei serii întregi de mişcări ţărăneşti din veacurile precedente şi din primele decenii ale veacului al XV-lea. Iobagii erau împovăraţi cu dări şi prestagii, clăci, dijme, amenzi, taxe de feud, dări în caz de deces, taxe de supuşenie şi multe altele. Justiţia era refuzată ţăranilor şi constituia un obiect de negoţ. „Cînd nobilul nu putea ajunge pe altă cale la banii ţăranului, îl ducea pur şi simplu în turn şi-l silea să se răscumpere". Alături de funcţionarii statului feudal, de nobili, biserica catolică exercita şi ea prin dările ce le încasa de la ţărani, o exploatare nemiloasă. Scînteia care a aprins flacăra răscoalelor ţărăneşti a izbucnit tocmai din cauza unui bir greu pe care trebuiau să-l plătească ţăranii pentru biserică. Măsurile inchizitoriale luate de episcopul catolic, Gheorghe Lepeş, în anul 1437, pentru a sili pe ţărani să dea acest bir au dus la declanşarea războiului ţărănesc. In iarna anului 1437, o nouă năvălire turcească se abătuse asupra Transilvaniei. In condiţiile în care armata feudală era ocupată la marginile marii în luptele cu turcii, nemulţumirile acumulate în timp îndelungat, provocata de forme variate de exploatare a ţărănimii încep, în privară anului 1437, să se reverse cu toată puterea. Ţăranii s-au adunat la Bobîlna, lîngă Dej, în frunte cu căpeteniile lor. Alături de el erau şi alte pături sociale, ne-, mulţumite de apăsarea feudo- orăşeni, lucrători de la ocnele de sare şi mici nobili, ultimii vor părăsi lupta după ce cererile lor vor fi împlinite. Influenţa luptelor husite este evidentă în toate acţiunile desfăşurate de ţărani în anii 1437—1438 şi apare şi în felul cum s-a organizat tabara de rezistenţă de la Bobîlna. Focuri aprinse pe vîrfuri de dealuri chemau la luptă mulţimea de obidiţi. Sub tăiuşurile coaselor şi ale securilor au trecut curţile feudalilor şi mănăstirile întîlnite în cale. In lupta de la Bobîlna, ţăranii înarmaţi mai mult cu credinţa în dreptatea cauzei lor, decit cu unelte de luptă, au învins oştile bine echipate Prof. VALERIAN POPOVICI ale voevodului Transilvaniei, Ladislau Csaak, ajutate de armatele comiţilor săcui. In urma acestei înfrîngeri, nobilii au trebuit să intre în tratative cu ţăranii, concretizate în înţelegerea de la Bobîlna care a fost confirmată de conventul de la Cluj-Mănăştur. înţelegerea de la Bobîlna între ţăranii romîni şi unguri pe de o parte şi nobili, pe de altă parte, raportată la stările sociale din Transilvania din prima jumătate a secolului al XV-lea, reprezintă o mare victorie a ţărănimii asupra stăpînilor feudali. Punerea în aplicare a înţelegerii de la Bobîlna ar fi însemnat în realitate o schimbare foarte însemnată în raporturile sociale de atunci. Revenirea la „vechile libertăţi" reprezenta pentru ţărănime o situaţie mai bună, la fel ca aceea cînd şerbia nu era aşa de accentuată Dar, nobilii nu cedaseră ţăranilor, decit pentru a cîştiga timp, pentru a desolidariza păturile sociale care participau la răscoală şi astfel să poată învinge ţărănimea. Nobilimea mică, şovăitoare, a fost cîştigată, făgăduindu-i s-o facă părtaşă la privilegiile nobiliare. Intr-adevăr, cu prilejul celei de a doua înţelegeri dintre ţărani şi nobili, încheiată la Apatia la 6 octombrie 1437, rolul micii nobilimi este cu totul neînsemnat: VnuAniii îci cfri.tnrf rînrlurîtp. * -y„ «•'•-'“S ........................ și la Napolia nobilii unguri, săcui şi conducătorii saşilor fac o uniune, Uniorium nationum, pentru a se apara împotriva „oricărui duşman răzvrătitor de ţară". Dar şi ţărănimea, la rîndul rău, care slăbise prin ruperea din rîndurile sale a micii nobilimi, prin plecarea multora din răsculaţi pe la casele lor, prin credulitatea sa naivă faţă de manevrele nobilimii îndată după Bobîlna, se reorganizează. Din nou văileşi dealurile răsună cu putere de zăngănit de arme şi vuietul luptei. Dar la Apatiu sorţii izbînzii sunt nedecişi. Războiul iobagilor însă continuă. Sunt cucerite noi tirguri şi oraşe. Atacă Clujul, cetatea nobililor feudali. Exploataţii din oraş îşi ajută fraţii, cum spune un antec popular: „La Cluj în cetate Cad porţi ferecate Ies înfometaţii Să-şi ajute fraţii". Clujul este cucerit. Feudalii sînt trecuţi din nou prin ascuţişul furiei ţărăneşti. In faţa noii primejdii forţele feudale se regrupează. Oastea feudală întărită cu ajutoarele trimise de saşi înfrîng rezistenţa eroică a ţăranilor şi meşteşugarilor. Clujul este recucerit de nobili. Cetele ţăranilor răsculaţi sînt urmărite şi pînă la urmă învinse. O singeroasă teroare se abate asupra satelor, mii de ţărani sînt mutilaţi pentru „a-şi aminti el şi urmaşii lor peste veacuri". Din perspectiva istorică a celor cinci veacuri, Bobîlna apare ca un pisc al vrerilor al năzuinţelor ţărănimii, o culme măreaţă a luptelor pentru libertate, pentru o viaţă mai bună. Bobîlna a fost cea dinţii mare ridicare a gloatelor oropsite, cea dinţii luptă între muncă şi trîndăvie, Intre dreptate şi nedreptate. Forţa răscoalei ţărăneşti s-a datorat faptului că în această luptă s-au avintat cu un eroism fără margini masele celor oropsiţi de la sate şi oraşe, indiferent dacă erau români sau unguri, săcui sau saşi. Sîngele lor a curs înfrăţit în lupta contra duşmanului comun pentru o cauză comună. Jertfele ţărănimii transilvane n-au rămas zadarnice. Răscoala pînă la urmă a fost înfrîntă, deoarece nu existau încă condiţiile istorice care s-o ducă la victorie, dar ea a lovit puternic orînduirea feudală. Lupta pentru pămînt şi libertate va continua şi in secolele următoare, pînă cînd orînduirea feudală se va prăbuşi. Dar la adevărata rezolvare a problemei ţărăneşti nu se va ajunge în timpul orînduirii burgheze care i-a urmat. Aceasta va schimba doar vechea exploatare cu alta nouă. In zilele noastre, în noile condiţii istorice, create de victoria clasei muncitoare condusă de partidul ei, aspiraţiile de veacuri ale ţărănimii îşi găsesc completa lor realizare. Şcoala muncitorească Iaşi aduce la cunoştinţa candidaţilor reuşiţi la examenul de admitere — cursuri fără frecvenţă — de la Şcoala Muncitorească Serală din Iaşi, care funcţionează în localul Liceului „C. Negruzzi“ din str. Mohănescu Iaşi, că începînd de la data de 23 noiembrie crt., în fiecare sîmbătă de la orele 16,30—21,30 şi duminică de la orele 8-12, se dau ore de consultaţii de către profesorii şcolii, în vederea examenului semestrial, pentru anul I, ce va avea loc între 1 ian. 1958—14 ian. 1958. Dat fiind importanţa acestor ore de consultaţii, prezenţa cursanților este absolut necesară. Se aduce la cunoştinţa cadrelor didactice din instituţiile de învăţămînt superior , mediu şi elementar că toate oficiile şi factorii poştali, precum şi difuzorii voluntari din instituţii au început primirea abonamentelor la presa sovietică pe anul 1958. A N U N Ţ Angajam echipe de electricieni pentru şantiere, local şi în provincie. Adresaţi-vă la SECTORUL DE INSTALAŢII CAI FERATE, str. Dr. parhon nr. 25. VIZITAZ1 restaurantul „Victoria“ (complet renovat) unde răslui zbnic un gat sortiment de preparate, vim,ri. grătar. In fiecare seră cîntă orchestra Gică Negulescu, voce Carmen Prigoreanu. AVIZ Sanepidul Regional lași anunța că aprobă contra cost vaccinarea antipoliomielitică a copiilor între virsta de 0—15 ani. Doritorii vor înainta cerere în care vor specifica numele şi pronumele, virsta şi adresa celui ce urmează a fi vaccinat. Cererile vor fi prezentate la Sanepidul regional Iaşi strada I. C. Frimu nr. 4 Iaşi, I. R. COMBUSTIBILEI IAŞI aduce la cunoştinţa posesorilor de tichete că a început vânzarea lemnelor de foc pe talonul 1 — 1958. FLACARA IASULUI • ••••• •••••• Adunarea activului organizaţiei de partid din regiunea Moscova MOSCOVA 30 (Agerpres) — La 29 noiembrie în sala de şedinţe a Palatului Mare al Kremlinului a avut loc adunarea activului organizaţiei de partid din regiunea Moscova, consacrată rezultatelor consfătuirilor reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti. Raportul a fost prezentat de P.N. Pospelovi secretar al C. C. al P.C.U.S. şi membru supleant al Prezidiului C.C. al P.C.U.S. După ce a vorbit despre însemnătatea consfătuirilor reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti şi a celor două documente istorice adoptate la ele — Declaraţia consfătuirii reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din ţările socialiste şi Manifestul păcii — raportorul a declarat că aceste consfătuiri au fost cele mai reprezentative din întreaga istorie a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Apoi raportorul a vorbit despre creşterea forţelor socialismului şi a influenţei ideilor lui. Un loc important a fost acordat în raport metodelor folosite de imperialismul american care la adăpostul luptei împotriva comunismului tinde spre dominaţia mondială, desfăşurînd o activitate subversivă împotriva ţărilor socialiste şi făcind încercări zadarnice să restaureze capitalismul în aceste ţări. In încheiere raportorul a relevat că lagărul socialist este mai unit şi mai puternic ca oricînd, Acţiuni împotriva politicii agresive a N. A. T. O. BERLIN 30 (Agerpres) — ADN anunţă: Intr-o scrisoare adresată la 28 noiembrie comitetelor pentru pace din ţările NATO consiliul german al luptătorilor pentru pace asigură popoarele din aceste ţări de sprijinul deplin pe cacare acest comitet îl acordă în lupta lor împotriva politicii agresive a NATO. In acelaşi timp în scrisoare se face un apel către oamenii de bună credinţă din statele membre ale NATO, cerîndu-li-se să protesteze Împreună împotriva planurilor NATO şi să ceară sprijinul parlamentarilor din statele care fac parte din acest pact agresiv. In scrisoare se spune: „Privim cu adîncă grijă apropiata conferinţă NATO de la Paris, pentru că planurile înscrise pe agenda conferinţei ameninţă pacea în Europa. Ne îngrijorează îndeosebi cursa înarmării atomice şi intenţiile de a se echipa armata vest germană cu arme nucleare. Suntem hotărîţi să facem totul pentru a împiedica Germania să aducă suferinţă altor popoare“. O idee... milionară (Urmare din pag la) pielei folosesc deşeurile în locul din bucată. ★ De cîteva luni, după ce comisia de inovaţii i-a aprobat „ideile“ şi conducerea cooperativei le-a aplicat, la propunerea şi în urma hotărîrii UCECOM-ului meşterul — cizmar — inovator — Biris Schwartzman colindă ţara în lung şi-n lat. Deva, Cluj, Bacău, Alba Iulia, Petroşani sînt numai cîteva din oraşele vizitate pînă acum.. Vizitate dealtfel e rău spus. Meşterul nu e în concediu de odihnă. Se opreşte în fiecare oraş din ţară, la cooperativele de încălţăminte, stă cîteva zile şi arată noul său sistem de lucru. Ca un grădinar ce, lucrînd în grădina sa, se opreşte din loc în loc şi sădeşte o floare. S-a oprit şi la Iaşi. La cooperativa „30 Decembrie“. Aici l-am întîlnit şi cunoscut. Meşterii cărora le-a arătat felul său de muncă erau încîntaţi. Însuşi meşterul era entuziasmat dar pentru cu totul alt motiv: găsise o „dublură“ perfectă care a deprins uimitor de uşor metodele sale de muncă: utemista Paula Hriţcu. Nu mai contenea cu laudele. Sînt sigur că, după plecarea mea, las aici, un om de bază, care va şti să lucreze cum trebuie. Şi va şti chiar să critice conducerea cooperativei şi celelalte organe de răspundere, dacă vor întîrzia cu extinderea acestorainovaţii. Plec liniştit dar... o să mă întorc cit de curînd. Să văd ce părere au cumpărătorii despre calitatea pantofilor sandală lucraţi la cooperativa „30 Decembrie“ din Iași. Secretarul general al ONU a plecat în Orientul mijlociu NEW YORK 30 (Agerpres) După cum anunţă agenţia United Pres, în seara zilei de 29 noiembrie, secretarul general al Organizaţiei Naţiunilor Unite, Dag Hammarskjoeld a părăsit New Yorkul plecînd în Orientul mijlociu. Secretarul general se va opri la Beirut, Damasc, Ierusalim, Omman. El va examina în special situația care s-a creat în urma incidentelor de la frontiera israeliano-iordaniană. —oOo—■ In Algeria continuă ciocniri între unităţi ale armatei algeriene şi trupe franceze PARIS 30 (Agerpres) . Potrivit relatărilor presei, în Algeria continuă ciocniri între unităţi ale armatei algeriene de eliberare naţională şi trupe franceze. După cum relatează presa, o serioasă ciocnire a avut loc în regiunea Aumale (departamentul Alger). Postul de radio Paris relatează despre ample operaţiuni de „curăţire“ efectuate de trupe franceze in partea de vest a Algeriei şi despre arestarea unor persoane bănuite că simpatizează cu mişcarea de eliberare naţională. Păgf. S-a «»••AM««••••••• Apelul adresat de premierul Indiei, Nehru, conducătorilor S.U.A. şi Uniunii Sovietice DELHI 30 (Agerpres)" După cum s-a mai anunţat la 28 noiembrie în cadrul unei conferinţe de presă, Nehru, primul ministru al Indiei, a du citire unui apel adresat conducătorilor SUA şi Uniunii Sovietice în care îi cheamă să înceteze sporirea înarmărilor şi să rezolve problemele litigioase pe cale paşnică. Nehru a chemat la încetarea tutu- ror experienţelor nucleare şi la o dezarmare efectivă. „Toate popoarele lumii se spune un apel, au dreptul la viaţă, progres şi dreptul de a-şi hotărî soarta. Ele au dreptul la pace şi securitate. Astăzi ele vor putea să păstreze toata aceste drepturi numai dacă vor trăi in pace şi vor rezolva problemele lor prin mijloace paşnice. Ele au credinţe, convingeri şi ideologii diferite. Ele nu se pot converti unele pe altele la credinţa lor prin forţă sau ameninţare de a folosi forţa... Singura cale este coexistenţa paşnică... Aceasta o cer considerente de ordin moral şi etic, dar intr-o măsură şi mai mare, o cere judecata sănătoasă. Deşi vorbesc în numele meu, cred că exprim gîndurile a unui uriaş număr de oameni din ţara mea şi din alte ţâri ale lumii“. Sîutsaffa din Ifni RABAT 30 (Agerpres) Liniştea nu a fost încă restabilită pe teritoriul Ifii unde la 29 noiembrie aviaţia spaniolă a continuat bombardamentele în special asupra zonei de sud-est a teritoriului satelor Tilium şi Abuda. Bombardiere „Heinkel" ale armatei spaniole au zburat deasupra satului Gulimine de pe teritoriul marocan. Autorităţile marocane au evacuat 250 de familii din zona de frontieră unde, potrivit cercurilor oficiale marocane, două femei au fost ucise şi 15 persoane rănite în urma raidurilor aviaţiei spaniole. Agenţia France Presse relatează că autorităţile spaniole trimit noi întăriri în Ifni. Astfel, un batalion de paraşutişti al aviaţiei spaniole a părăsit metropola plecînd la Ifni. De asemenea, un regiment staţionat la Madrid care fusese trimis la Valencia pentru a ajuta la operaţiile de curățire a terenului după recentele inundații a fost expediat de urgență la Ifni. In Cipru a fost prelungit termenul de interzicere al organizaţiilor democrate LONDRA 30 (Agerpres) Potrivit relatărilor presei, George Sinclair, guvernatorul ad-interim al Ciprului, a emis la 28 noiembrie un ordin cu privire la prelugarea pe timp de încă un an a ierzicerii unor organizaţii progresiste din Cipru — „partidul progresist al oamenilor muncii din Cipru“ (AKEL), organizaţia tineretului democrat din Cipru ;(AON), organizaţia naţională pentru eliberarea Ciprului (EOKA), uniunea femeilor din Cipru (EAK) şi asociaţia naţională a femeilor din Cipru. Au fost interzise pe încă un an 5 ziare şi periodice progresiste, inclusiv organul partidului AKEL. Organizaţiile şi organele de şi presă amintite au fost pentru prima dată în 1955, după declararea cepţionale în Cipru, interzise decembrie stării ex* Numărul delicvenţilor minori din S. U. A. a atins proporţii îngrijorătoare NEW YORK 30 (Agerpres). In SUA numărul delicvenţilor minori a atins proporţii Îngrijorătoare. Potrivit datelor oficiale din raportul anual al Biroului federal de investigaţii, în 1956 aproape 46 la sută din numărul total al personalului arestat în regiunile urbane pentru delicte grave au fost tineri sub 17 ani. Comisarul poliţiei oraşului New York a declarat că în 1956 în acest oraş au fost arestaţi pentru diferite delicte 8714 minori în vîrstă pînă la 16 ani şi peste 13.000 de tineri în vîrstă între 16—20 ani. In ultimul timp au devenit şi mai frecvente delictele săvîrşite de elevi ai şcolilor municipale din New York. Au fost arestaţi 1280 de elevi. Ziarul „New York Times“ relatează că unii dintre ei au săvîrşit „violuri şi asasinate“. Guvernul Gaillard a obţinut votul de încredere PARIS 30 (Agerpres) In cursul nopţii de 29 spre 30 noiembrie, au continuat în Adunarea Naţională franceză dezbaterile în legătură cu cele două proiecte de legi guvernamentale cu privire la Algeria : legea cadru şi legea electorală pentru Algeria. După dezbateri s-a trecut la vot. Agenţia France Press anunţă că guvernul O biliard a obţinut încrederea cu 269 voturi, contra 200 cu prilejul votării legii cadru şi cu 269 voturi, contra 200 la votarea legii electorale. împotriva acordării încrederii în guvern au votat deputaţii comuniştii, deputaţii radical-socialişti reprezentînd aripa lui Mendes France, mai mulţi deputaţi ai U.D.S.R. şi ai patidului A.R.S. (acţiunea republicană socială) o serie de deputaţi ai Uniunii democrate africane (A.D.A.) între care Francois Mitterand, deputat« S progresişti şi cîţiva deputaţi republicani radicali. 4 Pentru încrederea în guvern au vota tat deputaţii socialişti, deputaţii para * tidelor de dreapta, independenţii şi M.R.P. ACADEMIA R.P.R. FILIALA IAŞI Institutul de chimie „Petru Poni“ ANUNȚ Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că este vacant un post de cercetător în specialitatea principală chimie organică şi specialitatea secundară schimbători de ioni şi aplicaţii. Candidaţii care doresc să se prezinte la concurs vor depune la serviciul de cadre al Filialei Iaşi a Academiei R.P.R. în termen de 10 zile de la publicarea în presă a concursului, cerere de înscriere cu indicarea specialităţii respective, însoţită de următoarele acte : a) . Autobiografia candidatului. b) . Copie legalizată de pe diploma de stat obţinută la terminarea studiilor superioare sau de pe certiicate sau diplome echivalente. c) . Memoriu de activitate semnat de candidat (titluri şi lucrări publicate sau în manuscris). d) Copie de pe certificatul de naştere. Candidaţii încadraţi la alte instituţii vor prezenta în plus : c). Certificat de caracterizare a aaivităţii didactice, ştiinţifice, tehnice sau sociale a candidatului, eliberat de instituţia în care acela, îşi are locul de bază al activităţii sale. Concursul va avea loc în ziua de 23 decembrie 1937 ora 9 la sediul Institutului de chimie — Aleia Gr. Ghica Vodă 41 A. Informaţii suplimentare se pot obţine de la secretariatul Institutului de chimie „Petru Poni“ Iaşi — Aleia Gr.. Ghica Vodă 41 A, terefoit CONSUMATORI. Aprovizionaţi-vă cu produse alimentare la magazinul O.C.L. Alimentara nr. 27 din strada Stefan cel Mare nr. 13 care funcţionează toată ziua fără întrerupere cu următorul orar: zilnic de la 6,45 — 21,15 duminica de la 7—13. VINURI DIN PODGORIILE HUSULUI OCL Aprozar anunţă că a pus în vînzare la centrele sale vinuri din achiziţii proprii din podgoriile Hușului.  SPECTACOLE M CINEMATOGRAFE: $ Maxim Gorki: O mică întîmplaref .* Ilie Pintilie: Don Quijotta (cinat mascop): Pușkin, încotro?: Tinere* ^ (ului: 28-1 XII Detașamentul lui Vasca * Trubaciov : I. Creanga : Dansez cu v tine; Căminul Cultural ,Ilie Pinti* Ilie“ Iartă-mă ! » Fabrica Chimică Nr. 2 are vacante: 1 post de revizor contabil și un post de contabil principal. Posturile se ocupă prin concurs care are loc la 1 decembrie ora 8 dimineața la Fabrica Chimică Nr. 2 din Valea Lupului. 1 Cooperativa meşteşugărească „Tehnica Confecţiei“ anunţă deschiderea următoarelor secţii: Secţia de tricotaje de lină pentru bărbaţi, femei şi copii în str. Republicii nr. 13, Secţia de blănărie unde se primesc orice fel de lucrări pentru femei, bărbaţi şi copii în str. Costache Negri nr. 20. O nouă secţie de lenjerie pentru bărbaţi şi femei în str. Gh., Dimitrov nr. 14 T.A.P.L. Iaşi a pus în constramaţie prin unităţile sale vinuride GOSTAZV