Flacăra Iaşului, august 1968 (Anul 24, nr. 6806-6832)

1968-08-01 / nr. 6806

ANUL XXIV, Nr. 6806 1 AUGUST 1965 I PAGINI 101 50 BANIIncurii Insaln Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean provizoriu Pentru o propagandă activă, vie şi eficientă Constantin Drop, adjunctul şefului secţiei de propagandă şi agitaţie a Comitetului judeţean de partid, directorul Cabinetului judeţean de partid Iaşi Este o constatare unanim acceptată că cei trei ani scurşi de la Congresul al IX-lea al partidului se disting printr-o profundă efervescenţă în viaţa noastră ideologică. Prin multiplele forme şi mijloace de influenţare au fost şi sunt puse în dezbatere largă numeroase probleme de însemnătate majoră din domeniul economic, politic, social, filozofic, deschizîndu-se cîmp larg de afirmare opiniilor oamenilor muncii cu privire la ansamblul vieţii sociale a ţării, spiritului novator, ideilor avansate. Conferinţa Naţională a partidului, documentele ultimelor plenare ale C.C. al P.C.R. au dinamizat şi mai mult gînd rea teoretică şi politică în ţara noastră, au lărgit aria tematică a activităţii ideologice căreia, prin toate acestea, i s-a dat un nou şi puternic impuls. Bogăţia şi complexitatea evenimentelor pe care dinamica actualităţii noastre le impune reflecţiei oamenilor constituie pentru aceştia un imbold spre lărgirea orizontului de cunoştinţe necesare înţelegerii şi justei evaluări a tot ceea ce viaţa internă şi internaţională aduce pe prm plan, solicitîndu-le opinia şi precizarea atitudinii. Nu este greu de văzut în aceasta, una din raţiunile pentru care propaganda de partid, în accepţia ei cea mai largă, dobîndeşte în prezent o deosebită însemnătate, ea trebuind să capete o pondere tot mai mare în întreaga activitate a organelor şi organizaţiilor de partid. Privind retrospectiv asupra activităţii ideologice din ultimul timp, putem aprecia că ea s-a desfăşurat în condiţiile unei bogate activităţi a partidului nostru pe plan intern şi internaţional, legate îndeosebi de lucrările Conferinţei Naţionale a partidului, de măsurile privind perfecţionarea conducerii economiei naţionale şi a vieţii sociale în ansamblu, de reafirmarea poziţiei partidului nostru intr-o seamă de probleme actuale ale politicii externe. Activitatea propagandistică, în multiplele ei forme, a contribuit la însuşirea şi aprofundarea de către oamenii muncii ,a ideilor fundamentale cuprinse în hotărîrile partidului, la mobilizarea lor pentru înfăptuirea sarcinilor reieşite din aceste hotărîri. Cu toate acestea, în propaganda de partid se mai fac încă simţite manifestări de formalism, de schematism şi rigiditate, tendinţe de abordare a unor probleme generale neancorate în actualitatea imediată, practici mai vechi de înlocuire a analizei fenomenelor sociale cu repetarea mecanică a unor citate, insuficienta combativitate faţă de neajunsurile ce se ivesc în producţie, în viaţa diferitelor colective, în conduita moral-cetăţenească a unor oameni. Problema modului în care ar trebui acţionat pentru înlăturarea acestor fenomene trebuie să preocupe intr-un înalt grad toate organele şi organizaţiile de partid, mai ales acum cînd în organizaţiile de partid din judeţul nostru se desfăşoară pregătirile în vederea noului an de învăţămînt ideologic chemat să marcheze o treaptă calitativ nouă în desfăşurarea propagandei de partid, a activităţii ideologice în ansamblul ei. De la bun început se cere a fi îndreptată situaţia de pina acum, cînd în aceeaşi organizaţie de partid fiinţa un număr prea mare de forme de învăţămînt, ceea ce fărîmiţa forţele propagandistice şi îngreuia efectuarea controlului asupra conţinutului activităţii lor. E recomandabil să se organizeze un număr mai redus de forme, iar diversificarea învăţămîntului să se realizeze mai ales tematic, în funcţie de cerinţele concrete ale celor ce studiază în cadrul său. Ţinînd seama de experienţa de pînă acum, comitetele municipal, orăşeneşti şi comunale de partid trebuie să organizeze învăţămîntul de partid ţinînd seama de posibilităţile acoperirii sale cu lectori şi propagandişti temeinic pregătiţi, cu experienţă şi pasiune pentru activitatea propagandistică. Se simte nevoia continuării eforturilor pentru promovarea unor forme interesante şi atractive, a acelora prin care se asigură un dialog nemijlocit cu masa oamenilor muncii. Dacă privim critic asupra formelor şi metodelor folosite pînă acum în activitatea politico-ideologică apare pregnant că propaganda prin expuneri şi conferinţe, informarea largă şi operativă se impun atenţiei ca forme dintre cele mai potrivite pentru transmiterea ideilor, pentru comunicarea cu masele. De aceea, în cit mai multe întreprinderi, pe şantierele de construcţii, în cartiere, în I.A.S., I.M.A. şi C.A.P. să se organizeze cicluri de conferinţe cu tematică alcătuită de comitetele de partid pe baza dorinţei şi a nivelului de cunoştinţe ale cursanţilor. Metodele de bază în cadrul acestei forme de activitate propagandistică să fie răspunsurile la întrebările participanţilor, discuţia liberă dintre lector şi auditoriu, clarificarea conţinutului documentelor de partid şi de stat, precum şi a principalelor acţiuni de politică internă şi externă întreprinse de partid şi guvern. Pentru membrii de partid şi alţi oameni ai muncii care doresc să aprofundeze cunoştinţele privind diferite domenii ale vieţii politice şi ale ştiinţelor sociale să se organizeze cursuri de partid bazate pe expuneri și dezbateri. Extinderea cursurilor de partid trebuie să ducă însă la restrîngerea numărului de cercuri care vor fi create doar acolo unde nu pot fi organizate cursuri. Incontinuare în pag. a 2-a) Turbina nr. 1 de la Centrala electrică de termoficare Iaşi. Foto: Aurian in pag. a 3-a Interviul nostru Sectorul de morar it poate satisface mai bine cerinţele cetăţenilor? CONSFĂTUIRE PE TEME FOTBALISTICE Ieri, la Iaşi, a avut loc o consfătuire pe teme fotbalistice, la care au participat preşedinţii cluburilor şi asociaţiilor sportive care au echipe divizionare, preşedinţii secţiilor de fotbal, antrenori, membrii comisiei judeţene de fotbal, componenţii echipelor divizionare. La lucrările consfătuirii au luat parte tovarăşii: Constantin Soroiu, membru al biroului Comitetului judeţean de partid, Eugen Biliuţă, secretar al Comitetului municipal de partid, Ioan Siclovan, secretar general al Federaţiei române de fotbal, Mircea David, membru al biroului F.R.F., Gheorghe Tatu, preşedintele C.J.E.F.S. Iaşi. Au fost dezbătute sarcinile care derivă din ultimele hotărîri şi indicaţii ale F.R.F. privind ridicarea pe o treaptă superioară a fotbalului din ţara noastră. Participanţii la discuţii s-au angajat să contribuie la îmbunătăţirea procesului instructiv-educativ al fotbaliştilor, la creşterea calităţii fotbalului ieşean. Deputaţii M. A. N. în mijlocul alegătorilor Alegătorii din circumscripţia electorală Iaşi-est au avut ieri o întîlnire cu deputatul lor în Marea Adunare Naţională, prof. univ. dr. docent Ion Creangă, rectorul Universităţii „Al. I. Cuza". Cu acest prilej, participanţii la întîlnire au fost informaţi cu recentele legi adoptate de Marea Adunare Naţională, cu importanţa deosebită ce o prezintă aceste legi pentru continua dezvoltare a patriei noastre. Totodată, ei şi-au exprimat întreaga lor adeziune faţă de măsurile adoptate, precum şi hotărîrea de a lupta pentru traducerea lor in viată. Posibilităţi mai largi de stimulare * * a muncii Am luat cunoştinţă de recenta hotărîre a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi Consiliului de Miniştri cu privire la repartizarea fondurilor de premiere şi acordarea premiilor individuale personalului tehnico-administrativ şi de specialitate din întreprinderi şi instituţii de stat şi consider că ea are o deosebită însemnătate în viaţa noastră economică şi socială. In Uzina mecanică „Nicotină" unde lucrez eu, suntem peste 100 de ingineri şi tehnicieni în serviciile de concepţie, care ne aducem o largă contribuţie la îndeplinirea planului de producţie. Dar, după vechiul sistem de premiere şefilor de servicii Ie revenea ca premiu o cotă de peste 38 la sută din salariul tarifar, in timp ce celorlalţi ingineri şi tehnicieni abia 16—18 la sută. Intr-adevăr, cadrele cu munci de conducere, între care şi şefii de servicii, au răspunderi mai mari, dar pentru funcţiile lor au şi salarii mai mari. De aceea consider foarte justă noua reglementare după care premiul se acordă nu după importanţa funcţiei deţinute în întreprindere, ci după cantitatea şi calitatea muncii. Inginerii şi tehnicienii din cadrul serviciilor de concepţie de la Uzina mecanică „Nicolina" sunt hotărîţi să răspundă noilor măsuri adoptate de conducerea partidului şi statului cu eforturi susţinute pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin, pentru ridicarea pe o treaptă mai înaltă a eficienţei economice a producţiei uzinei noastre. Noul sistem de premiere, prin înlăturarea diferenţelor excesive între cuantumul premiilor dintre cadrele de conducere şi restul personalului tehnico-administrativ, creează posibilităţi mai largi de stimulare a muncii, aduce o convingere în plus că munca rodnică, în folosul societăţii, este răsplătită aşa cum se cuvine. Văd în aceasta respectarea unui principiu de bază al socialismului — repartiţia după cantitatea şi calitatea muncii fiecăruia. Ing. Mihai Plai -serviciul tehnologic Uzina mecanică „Nicolina“ O nouă maşină de filat bumbac CLUJ . La uzinele „Unirea“ din Cluj a fost omologată noua maşină de filat bumbac. Această maşină, realizată de constructorii întreprinderii, poate produce dintr-un singur gram de bumbac 70 pînă la 200 metri fire. Practic, ea va da filatorilor posibilitatea obţinerii unor fire fine, în sortimente diferite. Viteza sa de lucru atinge 13.000 ture pe minut, ceea ce constituie o performanţă. (Agerpres) IN ORAŞUL IAŞI Se află în construcţie o nouă şi modernă creşă şi grădiniţă pentru copii In cartierul Socola— Nicolina, a început să se contureze un nou obiectiv social-cultural. Este vorba despre creşa şi grădiniţa de copii ce va avea o capacitate de 280 de locuri. Concepută într-un stil arhitectonic atrăgător, noua construcţie va fi una dintre cele mai moderne clădiri de acest gen din judeţul nostru. Conform graficelor stabilite între constructor şi beneficiar, noul obiectiv social-cultural este prevăzut a fi dat în funcţiune la sfîrşitul anului 1968. Măsuri care răspund propriilor noastre interese După cum am luat cunoştinţă cu toţii, în stabilirea impozitului pe terenurile cooperativelor agricole şi pe veniturile agricole ale populaţiei au intervenit unele modificări adoptate prin Decret al Consiliului de Stat. Suntem întrutotul de acord cu aceste măsuri, fiindcă ele sunt stabilite în spiritul dreptăţii sociale şi au ca scop o îmbinare tot mai strînsă între interesele întregii noastre societăţi şi cele ale unităţilor agricole cooperatiste şi ale ţărănimii. Ştim că modesta noastră contribuţie, prin impozit, la înflorirea patriei se răsfrînge înzecit asupra noastră. In comună ne-a fost adusă lumină electrică, ni s-au construit şcoli, magazine, iar acum ni se asfaltează şi şoseaua. Nu mai vorbim de faptul că ni se acordă gratuit asistenţă medicală, asistentă tehnică în agricultură, că fiii noştri nu plătesc taxe la şcoli şi că primesc fără bani cărţi de la stat. Cooperativa agricolă in care muncim e din an ln an mai puternică. In 1967, producţiile obţinute, în medie, la hectar au fost de 3.000 kg. la porumb, 1.785 de kg. la floarea-soarelui, 1.000 kg. la soia, iar venitul bănesc realizat a fost de aproape 5 milioane de lei. Avem, de asemenea, efective puternice de animale, o plantaţie de vie, grădină de legume. Cu toată seceta din primăvară, am reu-EMIL ALUPI, preşedinte, PETRU BACIU, CONSTANTIN GHERMAN, membri ai cooperativei agricole din Trifești (continuare In pag. a 3-a) Căminul cultural din Bîrnova. Foto: G. Paul A in pagina a 4-a ■ PARIS A 15-a întîlnire între reprezentanţii R. D. Vietnam şi S. U. A. U SAFIA Festivalul tineretului şi studenţilor SOSIREA UNEI DELEGAŢII A PARTIDULUI COMUNIST DIN MAREA BRITANIE Miercuri seara a sosit în Capitală o delegaţie a Partidului Comunist din Marea Britanie, formată din tovarăşii John Gollan, secretar general al partidului, şi Jack Woddis, membru al Comitetului Politic, şeful Departamentului Internaţional al Partidului, care la invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Român va face o vizită în ţara noastră.. La sosirea pe aeroportul Băineasa, delegaţia a fost salutată de tovarăşii Emil Bodnaraş şi Virgil Trofin, membri ai Comitetului Executiv, ai Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., Ghizela Vass şi Ioan Cîrcei, membri ai C.C. al P.C.R., Andrei Ştefan, primadjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R., de activişti de partid. închiderea cursurilor Şcolii interjudeţene de partid Ieri a avut loc festivitatea de închidere, a cursurilor cu durata de 1 an a Şcolii interjudeţene de partid. Cu acest prilej, tov. Constantin Secrieru, directorul şcolii, a făcut bilanţul activităţii şcolare, evidenţiind rezultatele bune obţinute de elevi în însuşirea materiei predate. Au luat cuvintul elevi al şcolii, care, în numele tuturor colegilor, s-au angajat să muncească cu pasiune şi energie pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce le vor avea la locurile lor da muncă. In încheierea festivităţii a luat cuvintul tov. Petru Enache, membru supleant al C.C. al P.C.R., secretar al Comitetului judeţean de partid, care, felicitind pe elevii şcolii pentru rezultatele obţinute la învăţătură, le-a urat noi succese în activitatea pe care o vor desfăşura pentru înfăptuirea politicii partidului și a statului nostru. O nouă formă de asistenţă medicală Din iniţiativa Direcţiei sanitare judeţene, începînd cu data de 1 iulie 1968, funcţionează în municipiul Iaşi ambulatoriul comasat de circumscripţie sanitară urbană, din cartierul Copou, care a luat fiinţă prin unificarea a trei circumscripţii sanitare (II, III şi IV), cu scopul de a deservi cetăţenii în tot cursul zilei. Cu şase medici (trei de medicină generală şi trei pediatri) acesta realizează un program de consultaţii la cabinet, în acelaşi timp cu rezolvarea promptă a solicitărilor la domiciliu, atît la copii cit şi la adulţi, predînd şi preluînd serviciul intr-un rulaj continuu. Pacienţii pot opta pentru unul sau altul dintre medici. In această unitate se execută, de asemenea, tratamente în tot cursul zilei, între orele 7.30 şi 19. Pacienţilor nedeplasabili şi copiilor, cadrele medicale le fac tratamente la domiciliu. Melania Rău, medic pediatru „Cinstea“ dobînditorului de venituri ilicite Trec prin viaţă căutind să profite cit mai mult de naivitatea unora, de „bunăvoinţa" altora, etica noastră Ie este cu totul străină. Sunt conduşi de o singură idee: aceea a ciştigului, indiferent pe ce cale. In timp ce imensa masă a cetăţenilor patriei noastre socialiste e cuprinsă in activitatea înălţătoare de dezvoltare continuă a întregii vieţi economice şi sociale, unii indivizi, încâlcind orice normă etică, adună bani nemunciţi. .. O vreme, Iacob Biber, din Iaşi, strada Elena Doamna nr. 47, fusese căruţaş. Nişte afaceri necinstite descoperite, in care a fost implicat, l-au determinat să părăsească bănoasa „meserie". Cu o sumă frumuşică şi regrete momentane. Cîteva luni di cercetat, a comparat, a analizat care ocupaţie ar putea să-i convină. Apoi a hotărît. Si In august 1963, a depus garanţia de 10.463 de lei (,,economii" de pe vremea cărăuşiei...) pentru funcţia de gestionar la un centru de achiziţie a sticlelor şi borcanelor goale, aparţinînd I.R.V.A. Iaşi. Iată-l acum pe fostul căruţaş achizitor. La urma urmei, pînă aici nimic anormal. Omul îşi vedea conştiincios de treabă, îşi îndeplinea şi depăşea planul la achiziţionarea sticlelor şi borcanelor. Că nu era vorba de vreun merit al său în această privinţă, e o altă problemă de-acum şi n-o discutăm aici.Deşi n-ar strica să se cerceteze şi să se revizuiască sistemul de remunerare a achizitorilor I.R.V.A. Cum e posibil ca un om, iată nici o pregătire profesională — în cazul nostru, un achizitor de sticle și borcane goale — să fie remunerat mai bine decit un specialist cu înaltă calificare? De pildă, Iacob Biber, pentru faptul că primea ambalajul de sticlă de la cetăţeni, avea o remuneraţie lunară — înscrisă pe statele de plată ale întreprinderii — care varia între 1.300 şi 4.800 de lei. De la o vreme, omul nostru, după ce s-a familiarizat, şi-a dat seama că noua lui funcţie poate fi o bună sursă de venituri necinstite. Acţiona simplu, profita de încrederea pe care o aveau cetăţenii în el, de faptul că deseori la centru veneau copii trimişi de părinţii lor să valorifice sticle şi borcane şi plătea cu preţ diminuat aceste obiecte. Cu toate că veniturile lunare legale i-ar fi permis să trăiască onorabil. Dar setea de ciştig... — Ce cantăţi achiziţionaţi zilnic ? l-am întrebat pe Iacob Riber. — Cam două camioane în două zile. — Adică ? — Pe zi, aproximativ 2.000 de sticle şi borcane. E greu de calculat ce venituri ilicite obfinea în fiecare zi. Depindea de ,,client". (Deşi, putem da un exemplu, Iacob Biber a fost prins plătind contravaloarea sticlelor şi borcanelor goale, primite de la cinci cetăţeni, cu aproape 20 de lei mai puţin. Dar câţi cetăţeni vin la centrul de achiziţie într-o zi ? Cert este că el şi-a putut permite să angajeze un „ajutor“, pe care-l retribuia lunar cu sume variind între 600 şi 700 de lei, o femeie de serviciu în casă, căreia îi plătea cite 300 de Iei pe lună, cheltuia, după declaraţiile sale, circa 2.000 de Iei lunar, şi-a cumpărat unele obiecte de valoare (televizor etc.). La 53 de ani, Iacob Biber trăia a doua tinerețe. Grijile familiale nu-1 frămîntau, căci n-are familie. Un singur lucru îl preocupa: să strîngă ci mai mulți bani. Că folosea metode murdare, care-i aduceau sume nemuncite, asta nu-1 interesa. Dar iată că într-o bună zi a fost prins tocmai cînd înșela niște cetățeni, plătind contravaloarea sticlelor şi borcanelor mai pufin decit era preţul oficial, (am arătat mai sus). $i de atunci, pentru Iacob Biber viaţa nu mai este frumoasă. A fost judecat şi condamnat după merit. $i au apărut surprizele. Comisia de Radu Costin (continuare în pag. a 2-a)