Flacăra Iaşului, septembrie 1978 (Anul 34, nr. 9927-9952)

1978-09-01 / nr. 9927

I FLACĂRA VASULUI De la idee, la realizare şi finalizare — IHtovarăşe şef de lucrări Mitrea laiaranestu» Sînteţi unul dintre autorii unei importante instalaţii pentru optimizarea unor procese în acţionările cu motoare sincron, instalaţie care a stîrnit un viu interes şi peste hotare în urma comunicărilor ştiinţifice prezentate la cea de a VIII-a Conferinţă a energeticienilor ce a avut loc la Gdansk. Ce v-a determinat să întreprindeţi cercetări în această direcţie ? — Eu şi colegul meu, şeful de lucrări Gh. Savitescu de la catedra de utilizări electrice şi ......... automatizări a Institutului politehnic ieşean, am abordat această temă în urma unei solicitări venite din partea Com- _______ binatului de îngră- şăminte chimice din Tg. Mureş, care ne-a propus şi o schemă logică, elaborată de cadre tehnice din întreprinderea respectivă, în dorinţa de a găsi împreună soluţiile cele mai adecvate pentru prevenirea unor eventuale dereglări. Este vorba de faptul că motoarele electrice sincrone au o stabilitate extrem de redusă la variaţii şi pauze de scurtă durată ale tensiunii de alimentare şi, in consecinţă, ele pot ieşi foarte uşor din funcţiune, iar, în unele cazuri, pot duce la stagnări ale activităţii întregii întreprinderi cu nerealizări de producţie de sute de mii de lei. — Problema ni se pare destul de complexă : cum aţi reuşit s-o rezolvaţi ? — S-a trecut întîi la realizarea unui model experimental, a cărui construcţie a impus găsirea unor soluţii pentru o parte din blocurile componente, soluţii originale care ulterior au şi fost brevetate. în fine, în anul 1974, fiind supus la probe pe o instalaţie din întreprinderea menţionată, modelul experimental (măsurînd în permanenţă parametrii sistemului energetic de la care se alimentează motorul, ca şi parametrii motorului însuşi) putea lua într-un timp record decizia optimă la momentul respectiv. în felul acesta, motorul ieşit din funcţiune prin întreruperea tensiunii de alimentare poate fi recuplat la reţea imediat după revenirea tensiunii, fără a aştepta ca el să se oprească. Aşa se explică faptul că întreaga operaţie de recuplare durează doar 0,4 secunde, iar la pauze mai mici de p..n.i.T.un,o secundă instalaţia tehnologică nu are de suferit. Probele au evidenţiat, totodată, şi posibilitatea de îmbunătăţire a schemei iniţiale, concluzii cu care s-a trecut apoi la realizarea instalaţiei prototip. — Despre această instalaţie care încununează eforturile depuse ce ne puteţi silui«“ ? — Probele de prototip au fost efectuate în anul 1976, cînd o acţionare motor-sincron cu puterea de 250 ICw a fost trecută prin pauze de 0.3 şi 7 secunde, instalaţia tehnologică rămînînd în funcţie în toate aceste situaţii. începînd din acel moment, putem spune că am avut suficiente garanţii spre a putea păşi la realizarea unei instalaţii pentru supravegherea şi menţinerea în funcţiune a unui număr de cinci motoare, instalaţie ce există în prezent la combinatul cu care am colaborat şi care ar putea fi pusă în aplicare, cu rezultate bune, şi la alte întreprinderi din ţară înzestrate cu motoare sincrone, motoare ce sunt folosite de obicei la acţionări de mare putere şi,ar deseori, în puncte vitale ale unor întreprinderi industriale. ELENA PIETRARU -----—----— LITORALUL ÎN SEPTEMBRIE —----------Oficiile judeţene de turism din întreaga ţară dispun de locuri pentru odihna cu sejur în luna septembrie în staţiunile de pe Litoral cu cazare în hoteluri. NOUTĂŢI IMPORTANTE : pentru această lună se aplică substanţiale reduceri de preţuri la tarifele de cazare şi masă , sejurul dv. poate dura, după preferinţă, 12 sau 6 zile, sau orice număr de zile se solicită. Se acordă reducere de tarif la transportul pe C.F.R. ÎNTREPRINDEREA JUDEŢEANĂ LEGUME FRUCTE IAŞI încadrează: — un economist sau economist principal (pentru biroul desfacere) — lucrători gestionari — vânzători — muncitori »recalificaţi, pe perioadă determinată PENTRU SERELE DANCU încadrează : — un lăcătuş mecanic categoriile 1—4 — 3 fochişti. — un maşinist motopompist — un şofer încadrarea se face conform prevederilor Legii nr. 12/1971 și Legii nr. 57/1974. îmbunătăţirea şi diversificarea serviciilor—felul activităţii noastre Alături de alte unităţi prestatoare de servicii, întreprinderea de prestări servicii şi producţie, subordonată G.I.G.C.L., şi-a reorganizat în ultimul timp activitatea, astfel încît să contribuie în măsură sporită la lărgirea gamei şi volumului de servicii pentru oamenii muncii din municipiul şi judeţul Iaşi, în paralel cu producţia unor bunuri de consum mai intens solicitate de populaţie şi cu extinderea reţelei de unităţi prestatoare. Acţionînd în acest spirit, am acordat o atenţie sporită acelor activităţi care nu creează paralelisme cu alte unităţi meşteşugăreşti, cum sunt : spălătorie-curăţătorievopsitorie haine, vulcanizare, îmbutelierea bioxidului de carbon şi apei carbogazoase, confecţiile de rame şi înrămări, fabricarea răcoritoarelor etc. Concomitent, s-au dezvoltat şi acele activităţi care le completează (ca volum) pe cele ale unităţilor meşteşugăreşti din judeţul nostru. Linele dintre acestea, ca cele de spălătorie-curăţătorievopsitorie, de exemplu, sunt tot mai solicitate. Drept urmare, s-a impus extinderea lor, prin înfiinţarea unei adevărate fabrici de profil şi care asigură servirea populaţiei municipiului, dar şi a unor oraşe cum sunt Paşcani, Tg. Frumos şi a unor comune ca Bivolari, Costuleni etc. Dezvoltarea reţelei atelierelor prestatoare de servicii şi îmbunătăţirea activităţii acestora au dus la însemnate depăşiri ale planului pe primele 7 luni ale acestui an, asigurînd premisele unei mai bune servici şi în continuare. Nu uităm, de asemenea, că unele scăderi din activitatea noastră, cum sunt lipsa de operativitate, de solicitudine faţă de cetăţeni, calitatea necorespunzătoare a unor lucrări efectuate etc. sînt lipsuri care trebuie cît mai grabnic lichidate de noi înşine. Transpunînd în viaţă hotărîrile de partid şi de stat cu privire la dezvoltarea pe un plan superior a calităţii servirii populaţiei, la diversificarea activităţii noastre, urmărim, în continuare, aceste importante coordonate în întreaga noastră activitate, ceea ce va permite ca la sfîrşitul acestui cincinal să putem raporta chiar şi depăşiri ale planului şi angajamentelor asumate. Avem în vedere, în acest sens, înfiinţarea în perspectivă, la Iaşi, a două spălătorii rapide, a unei spălătorii în oraşul Paşcani, a două staţii pentru spălat-gresat automobile la Tg. Frumos şi Paşcani etc. Pînă la sfîrşitul acestui an, vor lua fiinţă 54 unităţi noi de servire a populaţiei, atît în municipiul Iaşi, la parterul unor blocuri, cit şi în alte localităţi ale judeţului. Avînd în permanenţă sprijinul G.I.G.C.L., ne străduim să găsim cele mai bune soluţii pentru îmbunătăţirea continuă a activităţii noastre. Avem, de pildă, în vedere înfiinţarea sistemului de abonamente pentru unele servicii, a unui dispecerat pentru servirea la domiciliu, extinderea în mediul rural a unor activităţi mai intens solicitate. Ec. CONSTANTIN FROST directorul I.P.S.P. Iaşi Aio ! I.C.V.A. ? Mai mulţi cititori ne sesizează iarăşi anumite nereguli în activitatea centrelor I.C.V.A. „Centrul de achiziţii din piaţa Progresul este închis, la centrul nr. 12 (str. Zugravi) cetăţenii aşteaptă la rînd cele două ore sub privirile nepâsătoare ale gestionarei, care are angajată o altă persoană din afara uni- tăţii“, ne scrie corespondentul nostru Alex. Nour. Adresăm conducerii I.C.V.A. întrebarea : cînd va înlătura neajunsurile din activitatea colectării ambalajelor de la populaţie şi de la unităţile comerciale ? (La restaurantul „Casa Vînătorului.“ există 10 mașini de ambalaje !). I. S. Sugestii de la cititori Din numeroasele scrisori sosite la redacţie reţinem citeva sugestii ale cititorilor noştri, pe care le adresăm, la rindu-ne, organelor in drept : „ Mircea T. Munteanu, care a primit de curînd un apartament în zona Bularga, Iaşi, sesizează faptul că în acest cartier o adresă oarecare se găseşte cu multă greutate, uneori chiar şi de către factorii poştali, datorită numerotării complicate a blocurilor, nu numai cu cifre arabe, ci şi cu cifre romane. Un panou cu o hartă a blocurilor de locuinţe din cartierul Bularga ar putea fi, credem, montat şi la intrarea în acest cartier, la fel ca şi în alte noi zone de locuit din municipiul nostru. „De asemenea, remarcă dînsul, rugaţi factorii in drept să diminueze intr-un fel zgomotul produs de Uzina electrică, atunci cînd elimină în atmosferă aburul sub presiune. Este o poluare sonoră greu de suportat, atît pentru locuitorii cartierului Bularga, cit şi pentru cei din zonele vecine". Un grup de biciclişti încadraţi la I.M.A.M.U.S., în numele cărora semnează ing. C. Gafenco şi G. Eugen Burca, ridică o mai veche şi binecunoscută problemă : starea pistei pentru biciclişti, ca dealtfel a unei bune părţi din şoseaua Ţuţora. „Gradul avansat de deteriorare a acestei porţiuni de drum, ne scriu dinţii, ne împiedică să o folosim, deplasîndu-ne cu bicicletele pe partea carosabilă a şoselei şi încurcînd circulaţia, destul de intensă pe această arteră.“ In ajutorul bicicliştilor, al altor vehicule şi autovehicule, precum şi al pietonilor, este nevoie ca organele în drept să urgenteze reparaţiile pe şoseaua menţionată.  ÎNTREPRINDEREA „TURBOMECANIA-----------BUCUREŞTI Bulevardul Păcii nr. 244 — Sector 7 (Cartier Militari) încadrează muncitori şi elevi absolvenţi de liceu industrial, treapta a II-a pentru următoarele meserii: — Strungari categoriile 3—6 — Rectificatori categoriile 3—6 — Frezori categoriile 3—6 — Lăcătuşi ajustori categoriile 3—6 — Ascuţitori categoriile 3—8 — Termişti tratamentişti categoriile 3—6 — Ascuţitori categoriile 2—6 Pentru personalul încadrat întreprinderea poate asigura cazarea în cămin de nefamilişti şi masa la cantină, contra cost. La retribuţie se acordă un spor de 11—14»/«. Relaţii suplimentare, la telefon 60 78 48, interioare : 205 , 223 , 219 si la 60 21 65. ^—— ÎNTREPRINDEREA DE BERE ŞI SPIRT IAŞI —— 1j încadrează de urgenţă — un lucrător comercial cu gestiune . Condiţii de încadrare : Conform prevederilor Legii 22/1968 şi Legii 57/ 1974 şi domicilul stabil în oraşul Iaşi. r  - -- -— ------- C.J.T. IAȘI *----primește înscrieri la excursiile : R. P. Polonă 23 septembrie U.R.S.S. : Chișinău — Odesa 13 octombrie Borsec — Lacu Roşu 2—3 septembrie Bucovina 9—10 septembrie Delta Dunării 11—15 septembrie. -PAGINA Alt-A .— Răspundem — scrisorilor trimise redacţiei  V. Prelipcean, str. Nicolina nr. 4. Verificîndu-se sesizarea dv., s-a constatat că ospătarul Gheorghe Sîrbu a încălcat atribuţiile de serviciu şi regulile generale de comerţ. Pentru abaterile săvârşite, conducerea I.CJ S.A.P. i-a desfăcut contractul de muncă. Lina Zaharia, str. Gh. Doja nr. 13, BEalnău. In mod greşit s-a procedat la reţinerea sumei din drepturile de concediu. S-a recomandat cooperativei să vă restituie suma. V. Cojocaru, str. Ciurchi nr. 121. Propunerea dv. cu privire la extinderea unităţii de desfacerea cărnii, a IC. Iaşi a fost luată în evidenţă de către Consiliul popular municipal, urmînd a fi analizată de cître organele de resort. I. Airinei, comuna Rebricea, judeţul Vaslui. Conducerea I.F.E.T. a dat dispoziţie conducerii S.I.L. Ci vrea să fiţi încadrat ca fochist la cen- \ trala termică. * Iulia Cioba-nu, str. Drobeta nr. 1. Nefiind la prima abatere, vînzătoarea Elena Onofrei a fost sancţio- nată prin:-diminuarea retribu- ției pe luna august. * D. Bi- ' dalaeh, str. Bradului nr. 7. De la C.F.S., sîntem informaţi că suma ce vi s-a reţinut din eroare v-a fost restituită. • E- Iona Ghimpu, str. Fagului nr. 5. Şoferul care v-a stropit cu apă a fost identificat. Se numeşte n. Lungu, lucrează la S.U.T. A fost amendat cu 590 lei. • Asociaţia de locatari I f.T. 15 — Iaşi. Miliţia mulcii pipiului ne informează că C. Scurţi, domiciliat în Splai Bahlui nr. 37, a fost luat în evidenţă, conform Legii nr. 25/ 1976, deoarece nu munceşte. Va fi condus la Oficiul forţelor de muncă pentru a fi repartizat să lucreze. Emil Terinte, Piaţa Unirii nr. 2 Pentru abaterea săvârşită în staţia Storneşti, şoferul Gh. Moruni a fost sancţionat de către conducerea I.T.A. cu diminuarea retribuţiei cu 10 la sută pe o lună de zile. A. SANDU -----•-----—’ AUTOMOBIL CLUBUL ROMÂN —*—— FILIALA IAŞI mai primeşte înscrieri pînă la 15 septembrie la următoarele excursii : R.P.P. : Cracovia — Varşovia (15—22 octombrie) II.R.S.S. : Chişinău — Odesa (5—11 noiembrie) Pune la dispoziţia membrilor săi bilete de odihnă pe Litoral — luna septembrie.. Cu ocazia revelionului 1979, organizează o excursie de 4 zile la Chişinău. ÎNTREPRINDEREA DE TRANSPORT IN COMUN IAȘI încadrează : — ŞOFERI AUTOBUZE — posesori ai permisului de conducere categoria „D“ ; — ŞOFERI — posesori ai permisului de conducere categoria „C“, cu peste 3 ani vechime în meserie, pentru obţinerea categoriei „D“ la curs de 15 zile ; ŞOFERI — posesori ai permisului de conducere categoria „C“, cu peste 1 an vechime în meserie, pentru obţinerea categoriei „D“ la curs de 3 luni ; — TINICHIGII CAROSIERI AUTO ; — ELECTRICIENI AUTO-MOTO. Solicitanţii trebuie să aibă domiciliul stabil în municipiul Iaşi sau în comunele limitrofe, cu posibilităţi de navetă. Informaţii suplimentare, la sediul întreprinderii din str. Uzinei nr. 12, Iaşi, i _ iWilllilliiiili FELICITĂRI COPIII, nepoţiişi strănepoţii urează dragei lor ştefânescu Lina mulţi ani fericiţi şi sănătate, cu ocazia împlinirii vîrstei de '10 ani. DIVERSE COLECTIVUL Tribunalului Judeţean Iaşi transmite tovarăşei Ciubotar« Elena condoleanţe pentru pierderea na«uneh COLECTIVUL de sculerimatriţeri din secţia mecanică 2 — C.F.S. Iaşi — transmite sincere condoleanţe tovarăşului Popescu Constantin şi familiei pentru stingerea din viaţă a ma-