Flacăra Iaşului, iunie 1989 (Anul 45, nr. 13258-13283)

1989-06-01 / nr. 13258

CRONICA LUNIIMAI întreaga activitate economico-socială şi politică din luna mai s-a desfăşurat în spiritul tezelor, ideilor, orientărilor, sarcinilor şi indicaţiilor cuprinse în Expunerea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la marele forum democratic din noiembrie 1988, în cuvântarea secretarului general al partidului la Plenara G.C. al P.C.R. din 12—14 aprilie a.c., documente de strălucită valoare teoretică şi practică, luminoase şi însufleţitoare programe de acţiune revoluţionară pentru edificarea cu succes în ţara noastră a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Mobilizaţi de organele şi organizaţiile de partid, oamenii muncii de pe întreg cuprinsul ţării, deci şi din judeţul Iaşi, au acţionat şi acţionează, într-un înalt spirit de răspundere, pentru îndeplinirea exemplară a tuturor sarcinilor de plan pe primul semestru şi pe întregul an 1989, pentru traducerea în viaţă a măreţelor obiective stabilite de Congresul al XIII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. Analiza modului cum se acţionează pentru realizarea sarcinilor economico-sociale în diferite sectoare de activitate a fost făcută, după cum se ştie, în şedinţele Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 6 şi, respectiv, 19 mai, desfăşurate sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Pe baza datelor prezentate, s-a apreciat că realizările obţinute în perioada care a trecut din acest an sunt superioare celor înregistrate în perioada corespunzătoare a anului trecut, în unele ramuri economice prevederile de plan la producţia marfă şi la alţi indicatori de bază fiind îndeplinite şi chiar depăşite. Cu toate acestea, într-o serie de sectoare, au continuat să se manifeste serioase lipsuri, încălcări ale disciplinei de plan, care au făcut ca rezultatele să nu fie la nivelul prevederilor, al posibilităţilor de care dispune economia noastră naţională, existînd o situaţie necorespunzatoare îndeosebi în ceea ce priveşte realizarea producţiei pentru export şi a exportului. Pentru eliminarea neajunsurilor manifestate, s-a cerut să se acţioneze cu toată hotărîrea în vederea realizării în întregime a sarcinilor de plan, inclusiv recuperarea restanţelor la producţia de export din luna aprilie. S-a cerut tuturor organelor şi organizaţiior de partid să pună în centrul preocupărilor unirea eforturilor colectivelor din întreprinderi, mobilizarea lor la înfăptuirea neabătută a planului, să acţioneze cu toate forţele pentru întărirea ordinii şi disciplinei, să dezvolte la toţi oamenii muncii — în calitatea lor de proprietari, producători şi beneficiari — un înalt spirit de răspundere pentru buna gospodărire a avuţiei naţionale, a proprietăţii socialiste, baza progresului întregii societăţi, a Evenimente interne ridicării bunăstării materiale şi spirituale a poporului. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, marţi, 30 mai, a avut loc şedinţa Consiliului de Stat care a dezbătut şi a adoptat Decretul privind unităţile agricole cooperatiste care beneficiază de anularea unor datorii provenite din credite şi dobînzi. Au fost discutate şi aprobate rapoarte privind activitatea desfăşurată de unele comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale, de Tribunalul Suprem, de organele Procuraturii Generale a Republicii Socialiste România. Luna mai a fost marcată, de asemenea, de o serie de evenimente cu semnificaţii deosebite in viaţa partidului şi a ţării. Poporul român a sărbătorit, la 1 Mai, împlinirea unut secol de la declararea zilei de 1 Mai ca zi a solidarităţii muncitorilor de pretutindeni şi a 50 de ani de la marea demonstraţie patriotică, antifascistă şi antirăzboinică de la 1 Mai 1939 din Bucureşti, evenimente cărora le-au fost dedicate numeroase manifestări ce au culminat cu Adunarea festivă din Capitală, desfăşurată în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu. Cu prilejul aniversării a 100 de ani de la declararea zilei de 1 Mai ca zi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc şi a 50 de ani de la marea demonstraţie patriotica, antifascistă şi antirăzboinică de la 1 Mai 1939, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au participat la deschiderea Expoziţiei omagiale fotodocumentare şi de carte, organizată în Capitală. Am sărbătorit, de asemenea, la 8 mai, împlinirea a 68 de ani de la făurirea Partidului Comunist Român, care, în decursul glorioasei sale existenţe, a condus şi conduce cu strălucire destinele poporului, îndeplinindu-şi cu cinste misiunea istorică de făurire a celei mai drepte orînduiri pe pămîntul patriei, societatea socialistă şi comunistă. La 9 mai, am sărbătorit împlinirea a 112 ani de la cucerirea Independenţei de Stat a României şi a 44 de ani de la victoria asupra fascismului. Intre evenimentele lunii mai, se înscrie şi vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, în judeţul Mehedinţi. Noul dialog de lucru al conducătorului partidului şi statului nostru cu colective de oameni ai muncii din unităţi economice, întîlnirea cu membrii biroului Comitetului Judeţean de Partid au prilejuit examinarea directă, la faţa locului, a modului cum se acţionează pentru înfăptuirea sarcinilor economico-sociale, a obiectivelorînscrise în planurile şi programele de dezvoltare în profil teritorial. Vizita de lucru în judeţul Mehedinţi a conducătorului partidului şi statului nostru a culminat cu marea adunare populară a oamenilor muncii din municipiul Drobeta-Turnu Severin, în încheierea căreia tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rostit o amplă şi însufleţitoare cuvântare ce a avut un larg ecou în rîndurile întregului nostru popor, determinînd o puternică angajare a tuturor forţelor pentru realizarea sarcinilor economico-sociale, întîmpinînd astfel cu noi şi însemnate succese cele două mari evenimente politice ale anului, a 45-a aniversare a Revoluţiei de Eliberare Socială şi Naţională, Antifascistă şi Antiimperialistă, şi Congresul al XIV-lea al partidului. CONSTANTIN LUPU Simpozionul judeţean „Educaţia materialist-ştiinţifică şi umanist-revoluţionară a elevilor“ Ieri, la Centrul de Cultură şi Creaţie Socialistă „Cîntarea României“ al Tineretului s-au desfăşurat lucrările simpozionului judeţean „Educaţia materialist-ştiinţifică şi umanist-revoluţionară a elevilor“. După deschiderea festivă a lucrărilor simpozionului, în cadrul căreia reprezentanţi ai organizatorilor — Comitetul Judeţean al U.T.C. şi Inspectoratul Şcolar Judeţean — au subliniat importanţa acestei manifestări periodice, menită a contribui într-o măsură tot mai însemnată la educaţia materialist-ştiinţifică şi umanistrevoluţionară a tinerei generaţii, la formarea ei multilaterală, au fost prezentate 21 de lucrări, abordînd atît probleme teoretice, cit şi prezentînd concluzii ale unor sondaje şi investigaţii. S-a evidenţiat participarea reprezentanţilor liceelor industriale nr. 8, Naţional, „Victoria", Economic nr. 2, Metalurgic, Agroindustrial Miroslava, de la şcolile din Sineşti şi Golăeşti, remarcîndu-se comunicări precum „Opoziţia fundamentală dintre ştiinţă şi religie“, „Rolul educaţiei materialist-ştiinţifice în formarea omului nou. Educaţia materialist-ştiinţifică şi umanistrevoluţionară — componentă a procesului educativ“. Iaşul va fi reprezentat la faza naţională a simpozionului pe această temă de laureaţii etapei judeţene, şi anume : Daniel Ţicău (Liceul Naţional) — locul I ; Cătălin Antoniu (Liceul Metalurgic) — locul al II-lea ; Stela Popescu (Liceul Industrial Tîrgu Frumos) — locul al III-lea. Manifestări dedicate zilei de 1 Iunie • Printre acţiunile organizate de către comisiile de femei în colaborare cu organizaţiile de Cruce Roşie din Centrul Universitar, menţionăm : expoziţiile de pictură ale copiilor oamenilor muncii din Institutul Politehnic, Universitate şi Institutul Agronomic, activităţi social-umanitare la Căminul de Copii Preşcolari, leagănele de copii nr. 1 şi 2, Casa de Copii. Pe 4 iunie, la Casa Universitarilor, vor avea loc vernisarea expoziţiei de pictură cu lucrări ale copiilor oamenilor muncii din Centrul Universitar, o lansare de carte şi a XIV-a ediţie a concertului de muzică şi poezie susţinut de copii. • Continuînd acţiunile care au debutat la începutul acestei săptămîni, se desfăşoară „Zilele cărţii pentru copii“. Astfel, astăzi, la Casa Cărţii, vor avea loc vernisajul unei expoziţii de artă grafică a pictorilor inspiraţi de universul eminescian, intitulată „Poveştile teiului“ şi, sub genericul „Muguri de vers“, un recital de poezie al laureaţilor concursului „Autori copiii !“. Mîine, la librării din Iaşi şi Paşcani, se vor desfăşura prezentări de cărţi nou apărute, destinate celor mici, iar la Casa Cărţii, o întîlnire cu redactori ai Editurii „Ion Creangă“ şi autori de cărţi pentru copii şi tineri. Sîmbătă, la Biblioteca Orăşenească Paşcani, va avea loc concursul „Recunoaşteţi personajul ?“, prilejuind o atractivă călătorie în lumea basmelor , la Şcoala Pîrcovaci, se va desfăşura revista literar-vorbită „Scrisori din ţara copilăriei“, la Biblioteca Orăşenească Hîrlău , un moment poetic dedicat lui Eminescu, intitulat „Fiind băiet păduri cutreieram...“, iar la casele pionierilor şi şoimilor patriei din Tîrgu Frumos, Răducăneni, Podu Iloaiei — vernisarea expoziţiilor de carte sub genericul „Partid iubit — îţi mulţumim pentru copilăria fericită“ • La Paşcani, au avut loc mai multe acţiuni în cinstea acestei zile, dintre care amintim un concurs desfăşurat la C.P.S.P., perimele locuri situîndu-se reprezentanţii şcolilor nr. 5, nr. 6, nr. 3 şi din Blăgeşti. In grădiniţe şi cămine, au fost susţinutede către şoimii patriei frumoase programe artistice, intitulate „Iţi mulţumim, partid iubit, pentru copilăria noastră fericită S-au desfăşurat, de asemenea, concursuri de desene pe asfalt, întreceri de triciclete, trotinete şi biciclete. Astăzi, este programat spectacolul „Copiii cîntă patria şi partidul“. • Astăzi, la Casa de Copii din Iaşi, este programată o manifestare complexă, cuprinzînd o expunere despre semnificaţia zilei de 1 Iunie, vernisarea unei expoziţii de picturi (aparţinînd membrilor cenaclului ,N. N. Tonitza“, îndrumaţi de prof. M. Zaiţ, de la Şcoala nr. 16) donate instituţiei, un spectacol de poezie şi muzică. Recitalul de muzică şi poezie „Unde eşti, copilărie“, prezentat de elevi ai Liceului Naţional din Iaşi, la faza republicană a Festivalului Naţional „Cîntarea României“ Recital de violoncel Filarmonica „Moldova“ ne informează că, din cauza îmbolnăvirii dirijorului Leonid Nikolaev, concertul simfonic de mîine, vineri, 2 iunie, ora 19, nu va avea loc. Melomanilor li se oferă în schimb, la aceeaşi oră, un recital de violoncel susţinut de Kiril Rodin (U.R.S.S.), în program, lucrări de Bach, Boccherini, Weber, Schubert. La pian : Yvonne Piedemonte. Filiala ieşeană a Institutului de Cercetări pentru Produse Electrotehnice Soluţii tehnice eficiente există. Cât de receptivi sunt insă beneficiarii lor ? Colectivul filialei ieșene a Institutului de Cercetări pentru Produse Electrocentrale îşi comensurează activitatea şi prin numărul de soluţii şi idei tehnice brevetate sau în curs de brevetare, încorporate în cele aproape 20 de teme de cercetare contractate anual cu unităţi economice din judeţ şi din ţară, stabilindu-se performanţa ca cel puţin o dată la doi ani fiecare specialist să materializeze într-un produs nou, necesar producţiei, o idee valoroasă, cu brevet de invenţie. Cum se mobilizează colectivul pentru ca soluţiile oferite să reprezinte reale noutăţi tehnice pe care şi producţia să le valideze ca atare ? „Desfăşurăm o serioasă muncă de documentare, pentru cuprinderea în activitatea noastră a noutăţilor tehnice de ultimă oră şi a ne dirija astfel cercetările, ne-a spus ing. Dorin Groza, şeful colectivului de acţionări. Pentru aceasta, numeroasele publicaţii de specialitate din cadrul bibliotecii noastre tehnice, prospectele şi cataloagele pe care le obţinem cu prilejul deplasării lucrătorilor noştri la tîrguri şi întîlniri de lucru din unităţile economice, din ţară sau de peste hotare, reprezintă valoroase materiale şi experienţe de documentare de care se bucură întregul colectiv, conducând la idei pentru produse noi sau pentru modernizarea celor proiectate, aşa cum este cazul familiei de traductoare cu ultrasunete, la care concepem a doua generaţie. „Noutatea trebuie să se impună ca trăsătură de bază a muncii, revelatoare în rezultatele fiecăruia în parte şi a întregului colectiv“, ne-a spus şi ing. Mihai Duca, responsabilul cu activitatea de invenţii şi inovaţii. Am reţinut de la interlocutorul nostru că, în 1988 şi în perioada trecută din acest an, cercetătorii de aici au propus 29 de soluţii noi, dintre care 15 au primit brevete de invenţii. O activitate ce se desfăşoară cu răspundere, argumentată şi de cele 14 produse noi omologate în aceeaşi perioadă (dintre care 6 sunt cu un grad înalt de miniaturizare), ale căror documentaţii tehnice au şi fost trimise la producători. Rezultatele obţinute de specialiştii filialei se regăsesc, firesc, în activitatea economică a beneficiarilor temelor de cercetare. In acest context, întreprinderea de Traductoare şi Regulatoare Directe din Paşcani va deveni producătorul unor reductoare pentru o linie tehnologică, apreciate ca noutate deosebită. Şi în cazul Combinatului de Fibre Sintetice, specialiştii filialei I.C.P.E. finalizează, în aceste zile, punerea în funcţiune a manipulatorului pentru eliberarea şi încărcarea automată a posturilor la maşina de încărcat fir. întreprinderea Metalurgică a fost, de asemenea, beneficiara unui model experimental de echipament de sudură în curent continui, la sfîrşitul lunii martie. Care sunt direcţiile în care se orientează cercetătorii de aici pentru a răspunde exemplar sarcinilor actuale subliniate de secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, privind dezvoltarea şi modernizarea producţiei, a întregii activităţi pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii ? „Trebuie să ne racordăm tot mai bine la cerinţele producţiei moderne, care are nevoie de soluţii tehnice pentru elaborarea cârora este necesar, de cele mai multe ori, un lanţ întreg de cooperări între cercetare, proiectare şi producţie, ne-a relatat şeful filialei, ing. Mircea Slănină. Astfel, realizarea modelului experimental pentru întreprinderea Metalurgică este un exemplu convingător, la finalizarea lui conlucrînd, alături de noi şi beneficiar, şi specialiştii de la C.U.G., unde am şi realizat constructiv produsul, şi filiala ieşeană a Centrului de Cercetare, Proiectare şi Fabricaţie pentru Ţevi şi Trefilate. Şi tema pe care o finalizăm în secţia fire II a C.F.S. este rezultatul unei filiere de cooperări cu I.I.T.P.I.C., filiala ieşeană a Institutului de Tehnică de Calcul şi, bineînţeles, cu specialiştii din combinat. Operativitatea în găsirea şi aplicarea soluţiilor depinde astfel de implicarea fiecărui participant, între care producătorul are cuvîntul decisiv, pentru că, atunci cînd acesta nu se pronunţă, nici o idee nu poate fi validată, oricit de valoroasă ar fi“. Şi astfel de situaţii sunt. Este vorba, spre exmplu, despre specialiştii Combinatului de Utilaj Greu, ce „răspund mai greu", sau despre cei ai întreprinderii Metalurgice, care, deşi au primit de două luni modelul unei componente esenţiale a unei noi tehnologii d re sudare a ţevilor, tac, „uitând" să furnizeze concluziile probelor tehnologice, pe care s-au angajat să le execute, concluzii necesare continuării cercetării. Iată de ce, la fundamentarea strategiei de modernizare tehnologică este chemată, alături de activitatea de cercetare, şi producţia, pentru a-şi exprima clar opţiunile, pentru a valida operativ ideile propuse, cooperarea dintre producţie şi cercetare devenind o cheie a rezolvării problemelor pe care le ridică dezvoltarea intensivă a economiei. DOINA BAZGAN Y 2 FLACĂRA LAȘULUI