Flacăra Iaşului, aprilie 2002 (Anul 3, nr. 447-472)

2002-04-16 / nr. 460

CASA ŞoRJuLeŢul de tRUCATARIE Baghete din brânză de vaci 500 g brânză proaspătă de vaci, 1 pahar făină, 1 ou, 2 linguri smântână, zahăr tos, după gust, 1 praf de copt, 2 linguri zahăr pudră, 1 vârf de cuţit sare, puţin ulei, scorţişoară pisată, fructe congelate sau fructe din dulceaţă, compot Brânza de vaci se pasează bine I prin sită, după care se adaugă făina, I oul, smântână, zahărul tos, praful de copt (sau 1/2 linguriţă bicarbonat alimentar) şi sarea. Se amestecă bine totul, până se obţine un aluat omogen. Din acesta, se formează un rulou subţire care se taie apoi în bucăţele, din care se modelează bastonaşe de 8-10 cm lungime. Se încinge bine o tigaie adâncă, cu fund gros. Se toarnă ulei şi se pun la prăjit bastonaşele de cocă, până când capătă o culoare aurie. Se lasă să se răcească, apoi se aranjează bastonaşele rumenite pe un platou şi se pudrează din belşug cu zahăr amestecat cu scorţişoară pisată sau cu zahăr vanilat. Apoi se ornează bastonaşele cu fructe congelate sau cu fructe din dulceaţă, compot etc. Supă-cremă de broccoli 1 kg broccoli, 3-4 cartofi, 1 l supă limpede de pui sau legume (sau apă + Vegeta, Knorr, Delikat etc.), 1 ceapă, smântână sau iaurt, 2 ouă fierte tari, verdeaţă proaspătă. Broccolii se curăţă şi se spală, apoi, împreună cu cartofii, se pun la fiert în oalaminune sau la cuptorul cu microunde. Se fierb ouăle mai tari, se curăţă şi se taie în patru. Legumele fierte se pasează prin sită sau mixer, iar pasta obţinută se diluează cu supa limpede de pui/legume. Se pune pe foc până compoziţia atinge punctul de fierbere, apoi se stinge focul. Ceapa se taie inele, se căleşte în ulei până devine aurie şi se distribuie în fiecare farfurie de supă. Se toarnă deasupra supa-cremă, care se poate servi cu verdeaţă tocată şi cu fiert, sau creasă cu smântână/iaurt, sau/şi cu crutoane de pâine prăjită. Ragout de ciuperci 250 g ciuperci de orice soi, 2-3 cartofi mijlocii, 50 g orez, 2 linguri mazăre verde/din conservă, 1 lingură pastă de tomate, 40 g unt, verdeaţă, sare, piper, după gust Ciupercile, spălate şi curăţate, se taie în felii mari, se înăbuşă în unt cca. 15 minute, într-o tigaie cu pereţii înalţi. Se sărează şi se adaugă cca. 150 ml de apă fierbinte, în care s-a dizolvat 1 lingură pastă de tomate, apoi se lasă să dea în clocot. Cartofii, tăiaţi în cubuleţe, adaugă la ciuperci. După cca. 5 minute, se adaugă orezul. Se fierbe totul pe foc mic, aproximativ 20 de minute. Scurgeţi mazărea şi adăugaţi-o la ragout. După încă 5 minute de fiert, mâncarea este gata. Se adaugă piper după gust şi se serveşte presărată cu verdeaţă tocată. Clătite cu dulceaţă de vişine 500 g făină albă, 500 ml lapte, 150 ml ulei, dulceaţă de vişine pentru umplut clătitele, 250 g zahăr, 4 ouă, vanilină, sare. într-un lighenaş sau castron se amestecă făina, ouăle, zahărul, sarea şi vanilina până se formează o cocă ce se subţiază cu lapte călduţ, astfel ca amestecul să fie omogen. Intr-o tigaie cu puţin ulei înfierbântat cât să ungă tigaia, se toarnă un căuş din aluatul format, mişcând tigaia astfel ca aceasta să se întindă bine. Se mmeneşte foaia pe ambele părţi. Clătitele se aşează una peste alta într-o farfurie, se umplu cu dulceaţă de vişine şi se împachetează în formă de plic, presărându-se cu zahăr pudră pe deasupra. Foile de clătite se pot umple cu orice fel de dulceaţă, cu gem sau marmeladă, cu urdă, cu piure de spanac etc. Moda 2002 Se repetă cu tot mai multă insistenţă faptul că, în acest an, moda se află sub “semnul astral” al fanteziei galopante, fantezie concretizată nu doar în stiluri şi culori, ci şi într-o mulţime de combinaţii din cele mai neaşteptate: bluze romantice diafane, cu pantaloni evazaţi, fuste lungi şi ample asortate cu cămăşi clasice etc. Odată, de exemplu, o combinaţie de culori mai puţin obişnuită, dar extrem de rafinată: un maieu foarte seu albastru, purtat cu o bluză maron, cu tromneu floral mare şi mânecă 3/4, despicată la capăt. Un model clasic de bluză ar putea fi scos din anonimat, datorită materialului din care este confecţionată - cu pete mari, divers colorate - precum şi a ornamentelor din tul negru aplicate pe mânecile lungi. Atracţia acestei ţinute o constituie elementele inedite: fusta ruginie, din imitaţie de piele întoarsă, are o terminaţie dintr-un material cu perforaţii, iar bluza dintr-un material oranj, cu imprimeu floral mare, divers colorat, este încreţită cu un şiret, atât pe mânecă, cât şi în faţă. O Foarte, foarte modernă, în acest sezon, este şi o bluză vaporoasă din voal turcoaz, încreţiturile pe elastic din talie şi de pe mâneci îi conferă o tentă romantică irezistibilă. O La fel de căutate sunt, actualmente, şi materialele creponate. Bluzele, rochiile şi fustele confecţionate din astfel de ţesături sunt nu doar şic, ci şi uşor de întreţinut. O Moale şi plăcut la atingere, tricotul din bumbac este ideal pentru o bluză încreţită pe umeri şi în talie. Iar umerii goi permit completarea decolteului cu un accesoriu deosebit, cum ar fi un medalion Amsterdam, foarte în vogă. Mazărea verde, un aliment-medicament Sub fonnă de piureuri, mazărea a fost utilizată în scop terapeutic încă din vremuri străvechi, de către vracii din Europa Centrală, iar etruscii își hrăneau “fetele de companie” cu mazăre - pentru ca aceste preotese ale celei mai vechi meserii de pe Terra să-şi păstreze cât mai mult timp frumuseţea şi tinereţea. Diverse terapii empirice recomandă mazărea ca adjuvant în tratamentul unor maladii ale sângelui, ficatului, splinei, precum şi ale măduvei osoase. Un inamic al obezităţii Dacă în Orientul Apropiat, unde comunităţi izolate recurg şi astăzi la diete cu mazăre, pentru scăderea semnificativă a riscului îmbolnăvirilor de obezitate, s-a remarcat recent că 88 la sută dintre femeile aparţinând rasei europene, cu predispoziţie genetică la îngrăşare şi aflate în perioada de premenopauză, îşi pot păstra silueta prin dieta cu mazăre fiartă. Este o realitate medicală, care se explică prin faptul că acidul uric din mazăre favorizează absorbţia grăsimilor în organism cu foarte mare uşurinţă. Se afirmă astfel că, în ultimele 14 luni, dietele de slăbit bazate pe mazăre verde au dat rezultate pozitive în 86,68 la sută din cazurile studiate. Demn de menţionat, dietele vegetariene bazate pe mazăre au fost, mai nou, adoptate şi de către marile centre medicale din întreaga lume specializate în combaterea obezităţii. Un relaxant natural Potasiul, “metalul relaxării” prezent în mazăre, se absoarbe cel mai eficient primăvara. în context, trebuie amintit şi faptul extrem de important că potasiul, ca şi sodiul, sunt metale esenţiale care asigură vitalitatea tuturor celulelor din organism, în special a celor nervoase. Potasiul, metalul relaxării creierului şi sternului muscular, se absoarbe foarte uşor seara - în cazul bărbaţilor şi dimineaţa , în cazul femeilor. Efectul constă în aceea că anumiţi alcaloizi prezenţi în mazărea verde facilitează mobilitatea în organism a acestui “metal al liniştii psihice”, cum mai este supranumit potasiul. S-a constatat că, absorbit primăvara, potasiul reduce, cu 26 la sută riscul declanşării stărilor de tip isteric, la ambele sexe, principiile active din mazăre stabilind un raport benefic între raţiune şi pasiune. Reţeta de viaţă lungă a călugărilor tibetani Această reţetă, destinată consolidării sistemului imunitar şi prelungirii tinereţii, a fost descoperită de către membrii unei expediţii UNESCO, într-o veche mănăstire din Tibet. „ Amestecaţi câte 100 g ierburi uscate - muşeţel, sunătoare, siminoc şi muguri de mesteacăn şi puneţi-le într-un borcan care se închide ermetic. ’ O Seara, puneţi într-un vas 1 lingură din acest amestec de plante şi turnaţi peste el 0,5 apă clocotită. Lăsaţi să infuzeze, sub capac, 20 de minute, apoi strecuraţi ceaiul printr-un tifon curat, împăturit. Beţi 200 ml de ceai îndulcit cu 1 linguriţă de miere, după care nu mai mâncaţi/beţi nimic, timp de câteva ore. O , în ziua următoare, încălziţi pe bainmarie infuzia rămasă din ajun, amestecaţi-o cu 1 linguriţă de miere şi beţi-o pe stomacul gol. După 20 de minute, puteţi servi micul dejun. Continuaţi să beţi zilnic această infuzie, până epuizaţi amestecul de plante din borcan. ORIZONTAL: 1. Un fel de cancanuri 2. Animale care se înmulţesc prin ouă - Dar cu alifie 3. Producătoare de mac - Luna lui cuptor 4. îngândurată şi abătută - Carte mare 5. întârziaţi în instanţa de judecată 6. Şmecher de-al casei - Schimbul de Revelion -Acar! 7. Jocul cărţilor cenuşii - Aceasta 8. Pană - Ieşit din terenul de joc - Vârf în Apuseni 9. Secătuiesc ce intră la o muiere (mase.) 10. Stare bine argumentată VERTICAL: 1. Ne fac figura 2. DICŢIONAR: TAN, SMOC Constantin MATEI FERMĂ (rezolvare din numărul trecut): 1. Formalităţi 2. Eroare - Elan 3. Roşii - Asa - C 4. Mat - Inutila 5. Arid - Ata - Ip 6. Erezi - Mama 7. A - Ese - Jelit 8. Ra - Cutanata 9. Emir - Olt - An 10. Tocit - Bafta 11. Iris - Tarcat Ajung la închisoare la securitate - Piese de dosar 3. Lector pentru autori Deșteptul pământului 4. Generatoare de presiune 5. CanăLTania Radu - Pus la foc de mămăligă 6. Reunire a trei divinităţi - Măsură de greutate chineză 7. Pusă fără vină la zid - Cutie! 8. înfăşurat prin rostogolire - Urn pumn de păr 9. Primarii întreprinzători 10. încercare (literară sau la rugby) - Porţie Marți, 16 Aprilie 2002 Fedio Ușului Din tolba secretă a bunicii O Poşetele, pantofii şi cordoanele din piele albă se curăţă cu lapte, amestecat în părţi egale cu albuş de ou. Lustruiţi-le apoi cu o cârpă moale. O Poşetele din piele lustruită se curăţă cu partea interioară a unei coji proaspete de banană coaptă. Daţi luciu apoi cu o ţesătură din lână. O Poşetele din piele de şarpe se curăţă cu apă oxigenată. Lăsaţi să se usuce, apoi lustruiţi cu o bucată de pânză moale, îmbibată cu ulei de ricin. O Poşetele din piele de crocodil se curăţă cu un tampon de molton îmbibat cu ulei de măsline. Lustruiţi apoi cu o bucată de catifea sau pluş. Poşetele din lac nu se mai crapă, dacă la intervale regulate de timp le ungeți cu glicerină pură. în aprilie, se efectuează repicarea răsadurilor După ce, în luna martie, aţi însămânţat câteva din plantele dvs. preferate pentru grădină şi/sau balcon, acestea au crescut, astfel încât acum se impune repicarea lor, adică transplantarea răsadurilor din ghivecele mici, în alte ghivece mai mari (plantele cele mai rezistente) sau în răsadniţe (plantele mai sensibile), cu distanţe între răsaduri. Ce trebuie să facem în vederea repicării? Cu o zi înainte, se udă răsadurile. Fie că le mutăm în răsadniţe, fie în ghivece mari, vom avea grijă ca pământul să fie reavăn şi afânat, de aceea îl vom uda cu 48 de ore înainte. O Ne procurăm un beţişor de grosime potrivită, pe care-l ascuţim la unul din capete: cu el facem o gropiţă în care vom pune răsadul, căruia îi rupem foarte puţin din rădăcină. O Răsadul se pune în pământ numai până la nivelul frunzelor, apoi adunăm şi bătătorim bine pământul împrejurul răsadului. O Urmează udarea - prin pulverizare sau cu ajutorul unei stropitori mici - şi mai târziu, privirea buruienilor. O Dacă nu avem răsadniţe, vom repica răsadurile în ghivece mai mari, pe care le vom mai ţine în casă sau pe balcon (dacă acesta este acoperit), iar în luna mai, vom muta definitiv răsadurile, fie în alte ghivece, fie în grădină. Masca de peeling, pentru tenurile grase Se amestecă 1 lingură morcov ras , cu 1 lingură ulei de măsline şi 1 lingură de griş. Se omogenizează această pastă şi se aplică pe toată faţa, cu excepţia zonei din jurul ochilor şi a gurii. Se lasă să acţioneze timp de 5-10 minute, după care se freacă delicat faţa cu vârful degetelor, în toate direcţiile. Limpeziţi obrazul cu apă fiartă şi răcită, apoi aplicaţi o cremă adecvată tipului dvs. de tea Gene lungi şi arcuite ! După ce scoateţi periuţa din tubul de rimei, îndepărtaţi cu un şerveţel de hârtie excesul de rimei. O Ţineţi periuţa în poziţie orizontală şi aplicaţi rimeiul de la rădăcina genelor spre vârful acestora. Pentru a obţine nişte frumoase gene arcuite, apăsaţi uşor, timp de câteva secunde, periuţa cu rimei pe vârfurile genelor. O Pentru a evita lipirea genelor, aplicaţi cel de-al doilea strat de rimei numai după uscarea perfectă a primului strat O Aplicaţi cu foarte mare atenţie rimeiul pe genele inferioare, ţinârd periuţa în poziţie verticală. Bancul zilei cu un televizor ultimul răcnet - De unde ai televizoru’? întreabă soţia. - L-am câştigat la un concurs organizat de poliţie. - Ce fel de concurs? - De matematică. - Şi ce v-au dat de făcut? - “Cât fac 5x5?” Iar eu, cu 17, am ieşit pe locul trei.