Flacăra, ianuarie-martie 1989 (Anul 38, nr. 1-13)

1989-01-06 / nr. 1

Patria, cabinetul de lucru al preşedintelui 2 MESAJUL DE ANUL NOU AL TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU adresat întregului popor, la posturile de radio şi televiziune Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1938 cu importante realizări în dezvoltarea forţelor de producţie şi ridicarea gradului general de civilizaţie al patriei noastre socialiste. Şi în acest an poporul român, sub conducerea glorialului nostru partid comunist, a obţinut noi realizări însemnate în dezvoltarea economico-socială, în creşterea producţiei industriale, agricole, a venitului naţional, a avuţiei generale a patriei noastre. , S-au obţinut succese importante In dezvoltarea ştiinţei, învăţămîntului si culturii — factori fundamentali ai progresului economic si social. In anul pe care il încheiem s-a realizat un volum important de investită in industrie, agricultură, în alte sectoare ale economiei naţionale, precum şi în domeniul construcţiilor de locuinţe şi altor aşezăminte social-culturale. In concordanţă cu politica generală a partidului şi statului nostru de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, in acest an a inceput majorarea retribuţiilor şi pensiilor, de care au beneficiat, in ultima parte a anului, circa 4 milioane de oameni ai muncii. In acelaşi timp, s-a desfăşurat o largă acţiune de perfecţionare şi organizare a activităţii economico-sociale, a conducerii şi planificării tuturor sectoarelor de activitate, a activităţii statului şi organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Marea dezbatere, în partid şi în întreaga societate, pe baza Tezelor din aprilie, cu privire la problemele fundamentale şi stadiul actual al construcţiei socialiste în patria noastră, a evidenţiat cu putere marile realizări obţinute de poporul român în construcţia socialismului. Totodată, în cadrul marelui forum democratic de la sfirşitul lunii noiembrie, pornindu-se de la stadiul actual al societăţii socialiste româneşti, s-au trasat obiectivele dezvoltării in deceniul următor, pină în anul 2000şi, în unele domenii, şi in primul deceniu al celui de-al 3-lea mileniu, care vor asigura dezvoltarea puternică a tuturor sectoarelor de activitate, înfăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi crearea condiţiilor pentru înaintarea României spre noi culmi de progres şi civilizaţie, spre visul de aur al omenirii — spre comunism ! Trebuie să spunem — ca adevăraţi revoluţionari, in spiritul deplinei răspunderi în faţa partidului şi poporului — şi acum, la încheierea anului, că nu toate planurile şi programele de dezvoltare economico-socială s-au realizat in cele mai bune condiţii. Pe ansamblu, însă, trebuie să subliniem că, sub conducerea partidului nostru comunist, în strînsă unitate, poporul român a obţinut însemnate realizări, care au ridicat nivelul general de dezvoltare a patriei, de bunăstare a întregii naţiuni. Pentru toate măreţele realizări obţinute şi în acest an, adresez, din toată inima, eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, Intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregii naţiuni, cele mai calde felicitări şi urări de noi succese în Întreaga activitate de ridicare a patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de creştere a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, de întărire continuă a independenţei şi suveranităţii României ! Dragi tovarăşi şi prieteni, In marele forum democratic de la sfirşitul lunii noiembrie, in celelalte organisme democratice si in Marea Adunare Naţională i-au adoptat planurile şi programele de dezvoltare economico-socială pe anul 1989, al 4-lea an al celui de-al 8-lea cincinal, an hotăritor pentru Înfăptuirea obiectivelor strategice privind dezvoltarea intensivă a întregii economii , pe baza celor mai noi cuceriri ale stiintei şi tehnicii, pentru realizarea unei noi calităţi a muncii si vieţii si trecerea la un nou stadiu de dezvoltare a patriei noastre. Sunt bine cunoscute planurile şi programele de dezvoltare pentru 1989. Ele au fost larg dezbătute si aprobate In deplină unanimitate de toate organismele democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţionare, de toţi oamenii muncii din toate sectoarele de activitate, de Întregul nostru popor. Ele asigură ca, în anul viitor, să se obţină o dezvoltare importantă a industriei, agriculturii şi celorlalte ramuri de activitate, ridicarea continuă a nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului. Acum, hotăritor este să trecem cu toate forţele — din Prima zi a noului an —, la realizarea în viaţă a obiectivelor pentru anul viitor. Este necesar să înfăptuim neabătut planurile şi programele din toate domeniile de activitate, să acţionăm cu toată fermitatea pentru realizarea programelor de organizare şi modernizare a tuturor sectoarelor, să perfecţionăm activitatea ştiinţei, învăţămîntului, culturii, să organizăm întreaga noastră activitate pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiintei si tehnicii, ale noii revoluţii agrare. Să facem, astfel, incit în 1939 , anul cind se împlinesc 45 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi va avea loc cel de-al XIV-lea Congres al partidului — să obţinem cele mai bune rezultate in industrie, cea mai mare producţie agricolă, să realizăm în bune condiţii investiţiile si progresul tuturor sectoarelor de activitate. In anul viitor vom încheia — pină în luna august — majorarea retribuţiilor si pensiilor tuturor oamenilor muncii, realizîndu-se astfel o creştere importantă a veniturilor generale, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Este necesar să acţionăm cu toată hotărirea, din prima zi a noului an, pentru asigurarea bunei aprovizionări tehnico-materiale şi desfăşurarea ritmică a producţiei industriale, pentru creşterea productivităţii muncii, ridicarea calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, reducerea cheltuielilor de producţie şi materiale, pentru creşterea, pe această cale, a eficienţei economice şi rentabilităţii, în toate sectoarele de activitate. In acelaşi timp, va trebui să acordăm o atenţie deosebită dezvoltării schimburilor economice şi cooperării în producţie, realizării în cele mai bune condiţii a producţiei de export, participării şi înfăptuirii programelor de colaborare cu ţările CAER, cu alte ţări socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare şi ţările capitaliste dezvoltate ; să ne angajăm cu mai multă hotărîre şi să participăm activ la cooperarea internaţională, la diviziunea internaţională a muncii , ca o parte a politicii de făurire a socialismului în patria noastră, a politicii de prietenie cu toate popoarele lumii, de pace în întreaga lume.Să acţionăm cu toată hotărirea pentru perfecţionarea întregii noastre activităţi, pentru înfăptuirea neabătută a principiilor autoconducerii şi autogestiunii, pentru buna funcţionare a organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Să asigurăm creşterea şi mai puternică a rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate. Să întărim tot mai puternic unitatea întregului instru ponor în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, condiţie hotărîtoare pentru înfăptuirea tuturor programelor şi planurilor noastre de dezvoltare economicosocială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a întregii naţiuni. Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România. In anul 1988 au avut loc importante evenimente in viata politică, economică şi socială, precum şi importante schimbări în raportul general de forte pe plan mondial. Se poate aprecia că s-a menţinut si se menţine echilibrul relativ de forţe între cele două tendinţe fundamentale din viaţa internaţională. Pe ansamblu, se poate spune că situaţia internaţională continuă şi la sfirşitul acestui an să rămină complexă, contradictorie şi gravă. . După semnarea Tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii, din 1987, cu privire la eliminarea rachetelor cu rază medie şi mai scurtă de acţiune, şi în acest an au continuat tratativele în vederea unor noi acorduri privind armele nucleare şi începerea negocierilor pentru reducerea armelor convenţionale şi eliminarea celor chimice, dar anul se încheie fară rezultate concrete, fără nici un rezultat real. S-au realizat unii paşi importanţi in direcţia încetării unor conflicte militare şi încheierea unor acorduri privind soluţionarea unor conflicte, fără a se ajunge, insă, la soluţionarea deplină a acestora. Iată de ce se poate afirma că speranţele popoarelor ca, in anul 1938, să se obţină noi paşi importanţi pe calea dezarmării nuclare şi convenţionale, pe calea destinderii şi colaborării, nu au fost împlinite. Se poate asigna, cu deplin temei că se menţine pericolul unui nou război mondial, care s-ar transforma inevitabil într-un război nuclear, ar duce la distrugerea însăşi a vieţii pe planeta noastră. Au continuat şi continuă experienţele nucleare. S-au produs noi arme nucleare. NATO a discutat şi adoptat hotărîri cu privire la modernizarea unor serii întregi de arme nucleare. Continuă militarizarea Cosmosului. In aceste condiţii, este greu de afirmat că s-a produs o schimbare radicală in viaţa internaţională. Dimpotrivă, subliniez încă o dată, si trebuie să spunem cu toată claritatea — în spiritul înaltei răspunderi in faţa poporului nostru, a tuturor popoarelor — că situaţia mondială continuă să fie gravă. Este necesar ca, acum, la începutul noului an 1989, să afirmăm cu deplină claritate că se impune intensificarea luptei şi acţiunilor hotărîte ale tuturor forţelor realiste, progresiste, antiim- terialiste, ale tuturor popoarelor pentru a determina o schimbare fundamentală în viaţa politică internaţională. Să facem, astfel, incît în anul 1989 să se realizeze noi acorduri si înţelegeri in problemele dezarmării , să acţionăm cu toată hotărârea pentru încheierea tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii privind reducerea cu 50 la sută a armelor nucleare strategice. Să acţionăm, cu toată fermitatea, pentru oprirea oricăror experienţe nucleare şi a modernizării armelor nucleare care mai rămîn, pentru încetarea oricăror acţiuni de militarizare a Cosmosului. Să acţionăm pentru folosirea Cosmosului numai şi numai in scopuri paşnice ! Să acţionăm pentru realizarea unor acorduri generale cu privire la eliminarea totală, in mai multe etape, a armelor nucleare, să facem totul pentru începerea, în anul 1989, a tratativelor privind reducerea substanţială a armelor convenționale, pentru realizarea unor acorduri privind eliminarea armelor chimice, pentru reducerea radicală a cheltuielilor militare. România consideră că este necesar să se încheie, cu rezultate cit mai bune, in prima parte a anului, Conferinţa pentru colaborare, securitate şi dezarmare de la Viena, prin adoptarea unor asemenea hotărîri, care să deschidă calea unei largi colaborări economice, tehnicostiintifice şi culturale intre toate popoarele continentului nostru. Hotărîrile şi documentele ce vor fi adoptate să pornească de la realităţile epocii noastre, de la noile cuceriri ale ştiintei si tehnicii, ale cunoaşterii umane, in general. Ne pronunţăm pentru o Europă a colaborării egale intre toate naţiunile, pentru o Europă a ştiinţei, culturii şi progresului economic şi social, a bunăstării şi fericirii fiecărei naţiuni, o Europă unită în diversitatea orinduirilor sociale, a naţiunilor libere şi independente. România se pronunţă pentru realizarea, in anul viitor, a unor noi paşi importanţi pentru colaborarea in Balcani şi realizarea unei zone fără arme nucleare si chimice, fără baze militare străine. Să facem astfel ca, in anul 1989, să se realizeze acordurile şi înţelegerile existente privind soluţionarea unor conflicte pe cale paşnică şi să se treacă la lichidarea tuturor conflictelor pe calea tratativelor, să înceapă conferinţa internaţională pentru Orientul Mijlociu, să se asigure realizarea năzuinţelor poporului palestinian de a trăi în statul său propriu, în strînsă colaborare şi pace cu toţi vecinii săi. Ţinînd seama de agravarea şi în anul 1988 a situaţiei tarilor in curs de dezvoltare, de creştere a datoriei lor externe, România se pronunţă pentru o soluţionare globală — in cadrul unei conferinţe internationale, sub egida Organizaţiei Naţiunilor Unite — a problemelor subdezvoltării, a realizării noii ordini economice mondiale. Este necesar să facem totul pentru participarea activă la soluţionarea problemelor internaţionale a tuturor statelor si, in primul rind, a ţârilor mici şi mijlocii, a ţărilor nealiniate, a ţărilor in curs de dezvoltare. Considerăm că este necesar să se acţioneze cu toată hotărirea pentru creşterea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale in soluţionarea democratică a problemelor complexe si grave ale vieţii internaţionale. România socialistă este hotărîtă să acţioneze cu toate forţele sale pentru dezvoltarea largă a colaborării cu ţările socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare, cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele şi popoarele lumii, pe baza principiilor deplinei egalităţi, în drepturi, ale independenţei, suveranităţii, neamestecului în treburile interne şi respectării dreptului fiecărui popor de a-şi alege calea dezvoltării în mod liber, fără nici un amestec din afară. Să facem astfel incit anul viitor să ducă la realizarea unor noi gândiri şi concepţii politice, a unor noi acţiuni şi unei politici noi in viaţa internaţională. Acum, la începutul noului an 1989, in numele poporului român, adresăm tuturor statelor şi popoarelor lumii chemarea pentru întărirea colaborării în vederea realizării dezarmării şi asigurării păcii, pentru încheierea secolului al XX-lea cu înlăturarea definitivă a multor probleme grave şi complexe care preocupă omenirea, pentru a intra în mileniul al 3-lea cu o perspectivă mai bună, fără teama dezastrului nuclear, din care să fie lichidată împărţirea lumii în bogaţi şi săraci, şi care să asigure o deplină egalitate si conlucrare intre toate popoarele, in scopul, progresului lor economico-social, al făuririi unei vieţi demne, civilizate, pentru toate naţiunile. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Intrăm in noul an cu încrederea deplină in forţele poporului nostru, în capacitatea sa creatoare. Pe baza realizărilor de vină acum, privim cu incredere deplină in realizarea programelor de dezvoltare economico-socială, in victoria socialismului şi comunismului în patria noastră. Să ne angajăm că vom acţiona, fiecare, in spiritul concepţiei ştiinţifice despre lume şi viaţă, al principiilor socialismului ştiinţific, ca adevăraţi revoluţionari, pentru creşterea răspunderii in muncă, întărirea ordinii şi disciplinei, a respectării hotărîrilor de partid şi a legilor ţării, că vom face totul pentru înfăptuirea neabătută a planurilor pe anul 1989 şi perfecţionarea activităţii din toate domeniile vieţii economico-sociale. Fie ca Anul Nou pe care îl începem sâ aducă poporului nostru noi şi măreţe Împliniri în toate domeniile de activitate, să asigure ridicarea patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de bunăstare şi fericire a poporului, pe cele mai înalte culmi ale civilizaţiei socialiste şi comuniste, să ducă la întărirea şi mai puternică a forţei materiale şi spirituale, a independenţei şi suveranităţii României ! Fie ca anul 1989 să aducă popoarelor noi cuceriri pe calea dezarmării, pe calea păcii, a colaborării, a realizării unei lumi mai drepte şi mai bune pentru toate naţiunile lumii ! Cu prilejul Noului An, vă adresez, dragi compatrioţi, cele mai calde urări revoluţionare de noi şi importante realizări pe calea înfloririi continue a României socialiste, a colaborării şi prieteniei cu toate naţiunile lumii ! Vă doresc, dragi tovarăşi, din toată inima împlinirea tuturor năzuinţelor de mai bine, satisfacţii depline în muncă şi viată, multă sănătate si fericire ! LA MULŢI ANI ! Flacăra - anul XXXVIII — Nr. 1 (1750) 6 ianuarie 1989