Foaia poporului, 1898 (Anul 6, nr. 1-53)

1898-07-31 / nr. 30

Anul VI Sibiu, Dumineca, 19/31 Iulie 1898 Nr. 30 Prețul abonamentului: un an an ..........................8 fl. (6 coroane). Pa o jumătate de an . . . 1 fl. 60 cr. (8 coroane). Pentru România 15 lei anual. Abonamentele seriu: la „Tipografia“, soc. pe acţiuni, Sibiiu. Apare în oecare Duminecă INSERATE se primesc in biroul administraţiunii (strada Poplăcii nr. 15.) — Telefon nr. 14. Un şir garmond prima dată 7 cr., a doua oară 6 cr. a treia oară 5 cr., şi timbru de 30 cr. „Au defraudat“ - „vor defrauda“. Foaia ungurească a partidului poporal, Alkotmány, vorbind despre defraudările din Arad, caracterisează cu vorbele de mai sus stările derogătoriilor publice din Ungaria din restimpul de 31 de ani, de când se află la putere guvernele maghiare. Au defraudat , vor defrauda, adecă au şterpelit bani publici in trecut şi poate că aşa vor face şi în viitor, judecând după împrejurarea, că defraudările în loc să se împuţineze se tot înmulţesc. Şi în adevăr, că în nici o ţeară nu se întâmplă atâtea furături de bani publici ca la noi şi nicăiri nu se fac un aşa chip ca aici, în ţările străine, dacă se întâmplă vre-o defraudare, e descoperită în curând şi păcătoşii sunt puşi numaidecât la răcoare. La noi defraudările se fac ani de-a rîndul şi când se descoper, cinstiţii deregători au destulă vreme să-şi fee tălpăşiţa şi se treacă în America sau în alt loc depărtat, unde se află în siguranţă. Causa este prea slaba controlă, aplicările naţiei cavalereşti pentru lux şi benchetuiri — din banii altora, fireşte, căci ai lor s’au topit şi întreg sistemul, care cere mai înainte de toate, ca să fii şovinist, „patriot“, „cortes“ pentru cei dela putere, pe cari dacă le împlineşti, multe altele ’ţi se trec cu vederea. Şi ca să nu ni se arunce, că noi, ca „răi patrioţi“ le zicem aceste despre sistemul de stăpânire maghiar, dăm aci părerile câtorva foi ungureşti, cari le-au scris din prilejul defraudărilor de la Arad. Iată judecata lor, Alkotmány scrie: „Porunca a şeptea — să nu furi, priveşte în Ungaria numai pe pungaşi — nu şi pe domnii defraudanţi. Până acum pe defraudători îi porecliau boţi, gândirea domoală a liberalilor însă a aflat această numire de vătămare de onoare, şi a căutat alta, pentru aceia cari folosesc spre scopuri personale banii încredinţaţi chivernisirei lor. Defraudările şi înşelările, nici nu le urmăreşte din derogătorie statul ungar. Tribunalul ia lucrul acesta de nepedepsit, dacă păgubaşul nu doreşte pedepsirea vinovatului. Dacă Moise ar fi prevăzut-o aceasta, desigur ar fi adaus la cele 10 porunci încă două: să nu înşeli, să nu defraudezi, şi fiindcă în cele 10 porunci acestea nu se cuprind, unii se provoacă la caşul de precedenţă, când Jidovii au împrumutat de la egipteni vase de aur şi argint, ducându-le cu sine peste Marea Roşie, în vremea noastră Ungaria e Egiptul, car’ Oceanul-Atlantic e Marea Roşie, în loc de aur şi argint — îşi pachetează fugarii bancnote şi hârtii de valoare şi cu, sau fără paşaport, trec marea spre a-’şi căuta o patrie mai bună, dar’ mai frumoasă nici acolo nu-’şi află. După conjugarea liberală forma presentă a verbului defraudare e următoarea: Defraudezi, defraudează, ear’ în plural: defraudaţi. De 25 de ani in forma presentă: au defraudat; în viitor: vor defrauda, ear’ în forma poruncitoare: defraudaţi, — căci a voastră e ţeara fi puterea. De altcum nu e mirare: corupţia e fătul liberalismului şi defraudările sunt numai un ram al corupţiei. Căci liberalismul trăieşte şi domneşte în stat, în societate,şi-a supus sieşi biserica şi şcoala. Din şcoala aceasta fără Dumnezeu es cavalerii de înşelătorii şi toţi aceia, cari cred, că dacă nu au bani să fee banii altuia, fiindcă toate bancnotele sunt pe o formă, şi bani doar’ trebue să aibă şi ei. Numai stricteţa în moravuri şi morala în politică pot mântui poporul şi statul de paguba şi ruina, în care e l-a împins domnia de 30 de ani a liberalismului. Numai prin căderea sistemului liberal, ne putem mântui de pierire şi ruşine“. Foaia Magyarország zice: „Causa atâtor defraudări e sistemul politic de la noi. Guvernul are lipsă de corteşi şi corteşii cei mai buni sânt derogătorii de stat. Guvernul, pentru ca să nu-şi peardă corteşii închide ochii şi le trece cu vederea păcateler defraudările. Defraudările sunt o verigă în lanţul actualului sistem politic liberal. Am fi prea uşuratici în judecată, dacă am crede, că defraudările nu mai întregesc sistemul, ca gunoiul economia casnică. Oricât de curată am ţină casa, tot putem găsi încă gunoiu. Gunoiul însă e datină a-’l mătura din casă. Sistemul unguresc de corteşire ascunde gunoiul. Nu îl mătură, ca să-’l poată folosi. Apără şi ocroteşte pe cei decăzuţi, pentru că’s luptători bravi şi neruşinaţi, în lupta contra drepturilor cetăţeneşti“ — şi — putem adauge noi — în nimicirea şi încălcarea drepturilor naţionalităţilor. Hazánk scrie: „Catastrofa de la Arad nu e decât un ochiu de lanţ al păcătoşeniilor în care vor pieri toţi slujbaşii liberalismului veninos. Că controla e slabă ? Fireşte! Doar’ fiecare deregător e „cortes“ al guvernului, de unde să mai aibă timp a controla. Dar’ e îngăduitoare şi controla statului. Cel-ce arată lipsă în bilanţ mai scapă, dar’ cel-ce arată neinteres la alegeri, piere fără milă“. La aceste noi nu avem nimic de adaos, decât că să ne bucurăm, că noi Românii stăm departe de astfel de păcătoşenii, cari vor aduce prăbuşirea acelora, cari le fac. Proces de presă în contra lui „Nár. Noviny“. Tribunalul din Budapesta a hotărît ziua de 20 Octomvrie. pentru pertractarea procesului, pornit contra primului organ al Slovacilor, „Nár. Noviny“, pentru doi articoli, întitulaţi: Megalomania, ce au apărut în mmerii dela 15 şi 16 Aprilie. Ca acusat figurează cunoscutul Isidor Jiak, care de present petrece în temniţa de stat din sat, făcându-’şi pedeapsa ce ’i s’a dictat într’un proces de mai înainte. Autonomia Irlandei. La 21 Iulie casa de sus, a lorzilor, din Anglia, a primit în bloc, la cetirea a doua, proiectul de lege despre administraţiunea locală autonomă a Irlandei. Astfel rînd pe rînd, deşi nu pe deplin, Irlandezilor li se face dreptate. Curios Inse că în ziarele ungureşti nici o ştire nu se ia despre acest însemnat bill, a cărui primire ziarele vieneze o publicau ştire telegrafică. Se tem Ungurii şi se audă de dreptate împăratul Germaniei în România. Ziarul »Le Temps« din Paris publică următoarea telegramă de la corespondentul seu din Bucureşti: Generalul Podbielski, secretarul statului la oficiul poştelor şi telegrafelor imperiului german, care a petrecut acum de curând câteva zile la Bucureşti, a hotărît toate disposiţiunile vizitei deja anunţate, pe care împăratul Wilhelm II va face-o Regelui României, întorcendu-se de la Ierusalim. Va fi o mare revistă de trupe ale armatei române în câmpul fortificat al Bucureștilor și o mare vânătoare în împrejurimile castelului din Sinaia.