Foaia poporului, 1904 (Anul 12, nr. 1-53)

1904-01-24 / nr. 3

Anul XII. Dumineca, 11/24 Ianuarie 1904 Nr. 8 Prețul Abonamentului: Pe an an................................................4 coroane. Pe o jumătate de an.............................2 coroane. Pentru România 10 lei anual, abonamentele se fac la „Tipografia“ Iosif Marschall, Sibiu. Apare in fiecare Dumineca INSERATE, se primesc la biroul administraţiune, (strada Poplăcii nr. 15). Un sir garmond prima dată 14 bani, a doua-oară 12 bani, a treia-oară 10 bani De preste septămâna, întâmplările mai însemnate: Partidul poporal din dieta Ungariei a păşit pe terenul împotrivirei contra guvernului. Obstrucţia continuă; situaţia s’a înăsprit. * In neînţelegerile dintre Rusia şi Japonia nu s’a întâmplat schimbare. Pregătirile de resboiu continuă. In Corea e mare agitaţia împotriva Europenilor ; se poate, că aceştia vor fi atacați de Coreani. ❖ In o colonie germană din Africade mează-zi s’a iscat o răscoala primejdioasă din partea unei seminții resboinice. * Despre toate aceste iubiții noștri cetitori află descrieri în foaie. La situație. Este anul, de când dieta ungară n’a putut vota legi — afară de cele două din zilele trecute: cea despre recruţi şi despre regularea plăţii oficialilor. Causa este obstrucţia (împotrivirea) opoziţiei, care a cerut pentru armata comună din Ungaria steaguri naţionale ungureşti, limba maghiară de comandă etc., aşa, că în chipul acesta armata în curând se împărţia în două. Din causa aceasta neputându-se vota budgetul pe 1903 şi proiectele de recruţi, nu s’au scos dările, nici nu s’au putut ţinea avântarea. In timpul acesta şi în lupta dintre guverne şi oposiţie a căzut ministerul Széli, a urmat ministerul contelui Khuen Héderváry, care încă s’a dus în curând pe copcă. In fine a venit contele Tisza și ’și-a luat asupra sarcina să sugrume obstrucția, să treacă proiectele de legi prin dietă, cu un cuvânt, să facă rânduială în parlament și în țeară. La început se credea, că Tisza va isbuti cu ceea ce ’și-a propus. Partidul guvernamental se grupa strîns în jurul lui — afară de câțiva Apponyiști — și partidul kossuthist încetă cu obstrucția. Din oposiție numai puțini (vre-o 10—12) continuau lupta și se credea, că aceștia nu vor putea rosbi mult. In adevăr în timpul din urmă se votară cele două proiecte, despre cari am făcut amintire mai sus. După aceste au urmat la desbatere proiectul despre oferirea recruților căci numai după primirea acestuia sar putea face avântarea feciorilor. Dar, lucrurile în zilele din urmă au început a se schimba. Ministrul comun de răsboiu, baronul Pitreich în o vorbire a sa în delegaţiunea austriacă a declarat că unitatea armatei trebuie să se susţine şi a dat puţine nădejdi pentru împlinirea dorinţelor maghiare, cu privire la armată. In urma acestor declaraţii, deputaţii din partidul poporal, au hotărât a se împotrivi și ei din toate puterile lui Tisza, zicând că a fost numai amăgire cele ce le-a făcut Tisza cu privire la armată, căci el nu le poate împlini. Să fie sincer acest motiv din partea partidului poporal, ori numai pretext, nu se știe, dar de fapt, că în ședința de la 18. c. a dietei, deputatul Buzáth Ferencz, în numele partidului poporal, ţinând o vorbire mai lungă a declarat, că partidul poporal cere garanţii (chezăşii) dela Tisza, că va împlini cele făgăduite, car’ dacă prim-ministrul nu vrea sau nu poate să dea garanţii, partidul poporal întră în luptă împotriva guvernului cu toată puterea. Şi aşa s’a întâmplat, car’ prin acest pas au început a se schimba starea lucrurilor. Oposiţia, care luptă, a câştigat nou curagiu, obstrucţia ’şi-a capetat nou intremânt şi Tisza a dat de noue pedeci şi de noue greutăţi. In astfel de împrejurări, nu se poate şti, când se va puta vota proiectul al doilea de recruţi. Votarea lui se va amina de tot prea mult, aşa, că de nou se vorbeşte despre disolvarea dietei şi de rînduirea de alegeri noue In acest cas Tisza va scoate din şirul deputaţilor pe cei mai mari împotrivitori, așa că noul parlament va vota tot ce cere el. Vom vedea. Reforma electorală. Ancheta (comisia) pentru adunarea materialului de lipsă la reforma electorală, despre care am amintit în anul trecut, a fost convocată de contele Tisza pe Mercuri, 20. c. In anchetă sunt deputaţi din toate partidele dietale şi alţi fruntaşi. Ancheta va ţinea mai multe şedinţe. Foiţa. La începutul anului. La mulţi ani... La mulţi ani cu veselie Voi să trăiţi Români iubiţi, Şi D-zeu cu voi să fie! Anul vechiu al Domnului — Pentru noi Plin de nevoi — Se duce, şi pe urma lui Alt an nou ne vine *n loc Pentru ei Pentru-ai mei... O! de-ar fi an cu noroc. Fraţi Rumâni, anul ce vine Vă poftesc Şi vă doresc Să-’i petreceţi toţi cu bine ! Mulţi ani încă-n veselie Voi să trăiţi Indestuliţi Şi D-zeu cu voi să fie! ■ Maria din Câmpie. Poesii poporale. Din Sânt lacobul-de-Câmpie. Culese de Simionfieudeni, cantor. Hai mândruţo până-’n drum C'am o vorbă să ţi-o spun Io bade nu pot veni Că-’s cu mânile în pâne Şi cu prostul lângă mine. Las’ mândruţo, lasă dragă Lasă pânea să dospească Şi pe prostu să-’l stropşească. Ştii tu mândro ştii tu dragă, Ştii tu mândră ce ziceai Când lângă mine şedeai? Eu mândră te am întrebat, Spume mândră, spune dragi Spune-’mi mândro când se viu Mai de vreme ori târziu? Tu mândro aşa ziceai: Vino bade, vino dragă, Vino bade ori-şi-când Că ţie ’ţi-oi face rînd, Vină bade când vei vrea Că bade, rînd ve-’i avea. Vino bade serile Nu-’ţi uita cărările, Vină bade și pe jos Că te oi primi bucuros Asta-’i lumea care o vezi, La nime să nu te ’ncrezi, Nici la soră, nici la frate Nici la cămeşa din spate Spune-i mândro, spune dragă Spune-’i mândro maicata Să-’ngrădească grădina, Tot cu lin și cu pelin Noi să nu ne mai tâlnim, Cu pelin de cel mărunt Să nu te 'ntâlnim mai mult