Foaia poporului, 1905 (Anul 13, nr. 1-52)

1905-06-25 / nr. 24

Amil XIII. Duminecă, 12/25 Iunie 1905. Nr. 24 Prețul abonamentului: ...un M....................................................4 coroane. ?* o jumătate de an...............................2 coroane. România, America şi alte țeri străine 10 cor. anual. Abonamentele se fac la „Tipografia" Iosif Marschall, Sibiiu Apare in fiecare Duminecă INSERATE: se primesc la biroul administraţiunii, (str. Măcelarilor nr. 12). Un şir garmond prima dată 14 bani, a doua oară 12 bani a treia-oară 10 bani. Invitare de abonament. In curând se împlineşte iarăşi un jumătate de an în vieaţa „Foii Poporului“. Credincioşi programului de-a lumina, sfătui şi îmbărbăta poporul în lupta lui pentru propăşirea economică, morală şi pe toate terenele muţii, vie »Foaia Pop« a stăruit ca din an în an si satisfacă mai mult îndatoririi, ceşi-a impus. De aceasta instiinţă va fi călăuzită şi pe viitor »Foaia Poporului« ; ea va lucra tot în direcţia veche, silinduse a introduce îmbunătăţiri tot mai multe, pentru ca se fie vrednică de numele ceşi-a ales. Suntem convinşi deci, că lucrăm, nu în interesul ei propriu, ci al poporului român, a cărui înaintare ne zace tuturora la inimă, când rugăm pe abonaţii de până acum se o aboneze şi mai departe şi mânaţi de dragoste faţă de deaproapele, se îndemne şi pe alţii, ca se o aboneze. »Foaia Poporului« cuprinde în fiecare număr al său materie bogată, referitor la tot ce interesează publicul românesc. Ea ar trebui se nu lipsească din nici o casă românească, căci pe lângă ştirile politice şi din lumea mare cuprinde şi poveţe şi sfaturi din economie şi vieaţa practică. Afară de acestea ea apare ilustrată în fiecare număr. Şi cu toate aceste preţul abonamentului e mic, aşa că luând în socotinţă mărimea ei, „Foaia Poporului“ este cea mai ieftină foaie românească. Preţul abonamentului rămâne acelaşî anume: Pentru Austro-Ungaria: Pe un an întreg..........................................* lor. Pe un jumătate de an..........................a cor. Pentru România, Bulgaria, Rusia şi America: Perm an Întreg.....................IO franci (lei). Pe o jumătate de an ... . tiranei._____ Pentru a înlesni iubiţilor noştri cetitori trimiterea preţului de abonament, la numărul de faţă alăturăm câte un aviz poştal pentru toţi aceia, a căror abonament se sfirşeşte cu finea lunei Iunie, rugându-’i a-’şi înoi abonamentul cât mai curând. Administrafliinea „Foii Poporului“. Archiducele Iosif la Königrätz. De-ale şcoalei. I începutul ştiinţei de carte şi de cultură s’a făcut la toate popoarele în familie. Puţinele cunoştinţe ce le are un popor la începutul desvoltărei sale uşor se pot împărtăşi copiilor în cercul familiei. După ce cultura în decursul timpului s’a sporit, popoarele au început a-şi înfiinţa şcoale, acestea înse nu erau institute deschise pentru toate clasele societăţii. Ideia şcoalei poporale a dat-o omenirii Isus Christos. El ne a învăţat că, înaintea Tatălui ceresc toţi sânt egali, deci toţi au drept de cultivat-şi spiritul şi mintea pentru a se putea apropia de perfecţiune. Christos voeşte a şterge dosebirea de castă dintre om şi om. Dacă privim desvoltarea istorică a şcoalelor în secolii dintâiu ai evului mediu vom vedea, că şcoala a crescut pretutindenea sub scutul bisericei. Biserica era tulpina, care şcoala era vlăstarul resorit din biserică. Şcoala poporală e un institut de educațiune public și general, care sprijinit în activitatea sa de familie, bise-