Foaia Românească, 2011 (Anul 61, nr. 1-52)

2011-09-02 / nr. 35

2 SEPTEMBRIE 2011FOAIA fitm românească INJ ■ __• fgSfffi Coliturghisire arhierească la Budapesta Răspunzând invitaţiei adresată de întâistătătorul Eparhiei Ortodoxe Maghiare, aflată in jurisdicţia canonică a Patriarhiei Moscovei, sâmbătă, 20 august, Preasfinţitul Părinte Episcop Siluan a coliturghisit cu înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop Marc Golovcov în Catedrala Ortodoxă Maghiară din Budapesta, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului", din Piaţa Petofi, nr. 2, în prezenţa unui număr mare de credincioşi. Din soborul slujitor, alături de clericii Catedralei Episcopale şi de alţi clerici din Episcopia Ortodoxă Maghiară, au făcut parte şi cei doi slujitori ai Aşezământului Românesc din Budapesta, respectiv Protosinghelul David Pop şi Protopopul Marius Maghiaru, dar şi Părintele Cosmin Pop, parohul Jacăi şi Arhidiaconul Claudiu Condurache, de la Catedrala Episcopală din Jula. La finalul Sfintei Liturghii, cei doi ierarhi, soborul slujitor şi toţi credincioşii au făcut o procesiune cu icoane în jurul bisericii, rostind în locurile potrivite rugăciunile rânduite pentru astfel de împrejurări şi stropind cu apă sfinţită biserica şi pe credincioşi - informează Biroul de presă al Episcopiei Ortodoxe Române de la Jula. Punctul de trecere dintre Grăniceri şi Aletea a fost deschis timp de două zile în zilele de 20-21 august a fost deschis punctul de trecere a frontierei dintre Grăniceri şi Aletea. Sâmbătă, 20 august, cei care au trecut graniţa în Ungaria, la Aletea, au avut ocazia să participe şi la programul de cântece şi dansuri populare, organizat de localităţile înfrăţite Aletea-Sântana-Grăniceri, în cele două zile, prin punctul temporar de trecere, au trecut peste 1300 de persoane. Duminică, 21 august, serbarea a continuat la Grăniceri cu o zi cultural-folclorică, în cele două zile, atât românii, cât şi maghiarii, care locuiesc de-o parte şi de alta a graniţei, rude, prieteni, cunoştinţe, au petrecut împreună două zile de sărbătoare şi bucurie, ne-a informat Petru Hoţea din Aletea. A.B. Caravana filmului istoric românesc la Budapesta La 20 august, Asociaţia Femeilor Ortodoxe Române şi Centrul Pastoral-Misionar „Sfântul Vasile cel Mare" din Budapesta au fost gazdele „Caravanei filmului documentar istoric românesc", organizat de Asociaţia pentru Integrare Culturală Europeană cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei. Această amplă acţiune cinematografică de popularizare a filmului artistic şi documentar despre istoria naţională şi tradiţiile româneşti a fost concepută sub forma unui festival de film artistic şi documentar în cadrul comunităţilor româneşti din afara graniţelor României. La Budapesta au fost proiectate filmele: „Războiul de independenţă", primul lungmetraj românesc, realizat în 1912 de cinematografia naţională şi „Coroana României: Regina Maria", un film documentar despre destinele regilor României, realizat în 2010 de studioul cinematografic Sahia. Participanţii la eveniment au avut prilejul să vadă primul lungmetraj românesc, un film istoric care reconstituie principalele etape ale Războiului de Independenţă de la 1877, cu o distribuţie de excepţie: Constantin Nottara, Aurel Athanasescu, Aristide Demetriade, Maria Filotti. De o deosebită apreciere s-a bucurat şi „Coroana României: Regina Maria", film istoric documentar realizat în 2010 de Marian Baciu, pe baza unor materiale din arhiva de film a Studioului Sahia. Evenimentul s-a bucurat de moderarea de înaltă ţinută a părintelui protosinghel David Pop, conducătorul Centrului Cultural Pastoral-Misionar „Sfântul Vasile cel Mare" din Budapesta. După proiecţia filmelor, participanţii au fost invitaţi să guste din mâncărurile tradiţionale româneşti, pregătite cu acest prilej de gazde. G.E.E.