Gazeta de Sud, decembrie 1997 (Anul 3, nr. 834-857)

1997-12-02 / nr. 834

GAZETA De SUD 1 Decembrie 1818 - Ziue In cere România a fost învingătoare înainte de unirea de fapt a fost unirea-n cuget și simțiri „1 Decembrie - o zi în care este bine să ne amintim de frații noștri de dincolo de Prut, dar și de românii din Ardeal, în special de cei din Harghita și Covasna, români minoritari la ei în țară“, a spus prof. Mihai Dragu, vicepreședintele filialei Dolj a Partidului România Mare, la o masă rotundă organizată de această formațiune politică cu tema „1 Decembrie - Ziua României Mari“. Masa rotundă s-a bucurat de participarea lui Ion Voiculescu, președintele Consiliului Județean Dolj, Vasile Bulucea, primarul Craiovei, Nicolae Vasilescu și Gheorghe Ionescu, deputați de Dolj, Mihai Duțescu, directorul Muzeului de Istorie al Olteniei, Ion Zarzăre, directorul Arhivelor Județene, reprezentanți ai unor formațiuni politice. Deși situația politică și socială a acelor vremuri a fost la fel de încordată ca și cea de astăzi, 1 Decembrie 1918 este ziua în care România a fost învingătoare - a fost una din concluziile acestei întâlniri. Generația 1918 a reușit să pună în fața faptului împlinit o întreagă Europă. Marea Unire a fost expresia Marți, 2 decembrie 1997 PT 153: str. Sinoe, Rîndunelelor, Căprioarei, Babadag, Techirghiol, Topolniței, Doicești, Buzăului, Cerbului, Călărași, Năsăud; PT 436: Sărari,bl. K2-K24, M10-M41, PT 438: Sărari, bl. M15-M53, K2-K6, Pl-Pl 1,01-03, PT 402: Cra iovița, bl. 200 L-T, 200 E3-E7,200 O-P, Centrala Termică. Miercuri, 3 decembrie 1997 PT 153: str. Sinoe, Rîndunelelor, Căprioarei, Babadag, Techirghiol, Topolniței, Doicești, Buzăului, Cerbului, Călărași, Năsăud, PT 40: str. Obedeanu, E. Teodorini, C. Lecca, Zorele, Brestei, unei democrații evidente, nu s-a făcut cu sabia. Prin propaganda pe care tinerii intelectuali români ai acelor vremuri au făcut-o în afara granițelor țara noastră a devenit cunoscută în lume. A fost poate cel mai puternic lobby al românilor în lume din întreaga noastră istorie. „Generația de atunci s-a regăsit în tinerii care au ieșit în stradă în decembrie 1989. Greșeli politice ulterioare au făcut ca unele dintre idealurile acelor zile să se piardă. Este vorba de permiterea înființării partidelor politice pe criterii etnice în 1990 și de ratarea momentului 1991, cînd printr-o politică abilă s-ar fi putut realiza unirea cu Basarabia. Generația următoare trebuie să aibă șansa de a negocia. Să nu i se închidă căile prin semnarea acum a unor tratate absurde, net defavorabile României. Steagul postrevoluționar, acela cu stema ruptă, a fost parcă o presimțire sumbră pentru situația în care se află acum Ardealul. Românii din Harghita și Covasna nu au plecat de trai bun“, a spus Mihai Duțescu, directorul Muzeului de Istorie al Olteniei. • Roxana STOIAN Tabacu, PT 458: Sărari, bl. 04-021, P4-P13. Joi, 4 decembrie 1997 PT 155: str. Odessa, Codlea, Homei, Ecoului, Petrila, Tarcăului, PT 444: Sărari, bl. M17-M31, K16-K24, PT 457: Cornițoiu, bl. 2,4,6-8,10-12, S1,S2,14-16,18,20-22,24-26,28-30,46,42-44, 38-40,34-36,32, S3. Vineri, 5 decembrie 1997 PT 155: str. Odessa, Codlea, Homer, Ecoului, Petrila, Tarcăului, PT 544: G. Enescu,bl. E7-E10, F1-F15, F25-F28, G3, PT 59N: Liceul Electroputere,UCECOM,bl. 110G. PT = post de transformare Programul de întrerupere în furnizarea energiei electrice în Craiova, în perioada 1.12-5.12.1997, între orele 8.90-15.99 CASE DE SCHIMB VALUTAR cursuri de schimb valabile în ziua de 2 decembrie 1997 în Craiova r j .. , La cumpărare La vînzare Casa de schimb „SDTM — SD DM 5 S 8130 4700 8160 4750. 8130 4700 8160 4750 ( L) 8150 ~4700 8170 Im (X) 8150 4700 8170 4720 Olt Vegas Valută gjjQ gig() 475g (vizavi Minerva) CURSUL VALUTAR 633 ! 1 liră irlandeză 11616 5370 I 100 lire italiene 454 216 I 100 yeni japonezi 6152 5521 ! 1 leu moldovenesc 1681 5508 I 1 gulden olandez 3952 BNR face următoarele precizări în legătură cu aceste cursuri: 1. Cursurile incluse în această listă au la bază cotații ale societăților bancare autorizate să efectueze operațiuni pe piața valutară. 2. Prezenta listă nu implică obligativitatea utilizării cursurilor în tranzacții efective de schimb valutar și înregistrări contabile. 1 șiling austriac 1 dolar australian 1 franc belgian 1 dolar canadian 1 franc elvețian 1 marcă germană 1 coroană daneză 2839 I 1 ECU 8820 1 liră egipteană 100 pesetas spaniole 1 franc francez 1 liră sterlină 100 drahme grecești 4452 I 1 coroană norvegiană 1091 1169 I 100 escudos portughezi 4358 2311 I 1 coroană suedeză 1014 5263 I 1000 lire turcești 40 1330 1 dolar SUA 7860 13168 * 1 DST 10720 ACTUALITATE la Craiova se va desfășura anul viitor festivalul internațional Amiza Pellea 3V Fundația „Amza Pellea“, în colaborare cu Televiziunea Română, Consiliul Județean Dolj, Primăria Craiova, Teatrul Național din Craiova și organizatorii festivalului D’Aurillac din Franța, va iniția începînd cu anul viitor festivalul in ternațional „Amza Pellea“. Prefectura Dolj a găzduit sîmbătă, 29 noiembrie, o primă întîlnire a organizatorilor acestui festival. La această întîlnire au participat și Jean-Marie Longy, director al festivalului francez D’Aurillac, și Jean- Claude Hasié, director al primului festival mondial de music-hall de la Yerres-Essone, Franța. Festivalul va dura mai multe zile (14-19 iunie 1998) și va cuprinde diverse acțiuni. După modelul francez, vor fi și spectacole în plină stradă, în piețe publice, spectacole gratuite și accesibile unui public divers și numeros. Pe toate scenele craiovene, pe scena Teatrului Național din Craiova, pe platforme industriale vor avea loc diverse manifestări culturale. Ilarian Ștefănescu, președintele executiv al fundației „Amza Pellea“ și inițiatorul acestui proiect, și Gabriel Vlăduț - vicepreședintele fundației - au explicat ce va însemna acest festival pentru craioveni. „Deocamdată, nu am încheiat toate demersurile pentru organizarea acestui festival. Ducem tratative cu diverse firme și companii artistice precum și cu diverse formații instrumentale care vor participa la acest festival. Am primit asigurări din partea Consiliului Județean Dolj și a Primăriei Craiova că ne vor susține în organizarea acestui festival. El nu este întru totul o noutate, ci doar o altă dimensiune a festivalului anual «Amza Pellea». Tema «Comicul în cultură» va cuprinde expoziții de carte, de pictură, de caricatură, act artistic, scenic, toate acestea desfașurîndu-se direct în stradă, în mijlocul publicului craiovean“. • Florentina ENACHE a La Băilești se va Înființa Sala „Amza Pellea“ în orașul Băilești va fi înființată Sala „Amza Pellea“ unde vor fi găzduite evenimente și activități educaționale în cinstea regretatului actor oltean. Cu ajutorul Domnicăi și Oanei Pellea vor fi aduse materialele necesare vizionării tuturor filmelor în care a jucat Amza Pellea. Sala „Amza Pellea“ este concepută ca spațiu de desfășurare a proiectelor didactice și, în același timp, ca muzeu dedicat marelui actor băileștean, în memoria lui „Nea Mărin“, în Băilești a fost înființată Casa de Cultură „Amza Pellea“ și a fost amplasat un bust al actorului. • Florin RÎNDAȘI Spitalul Orășenesc Băilești - o altă rudă săracă a Spitalului Municipal Craiova Datoria de aproximativ 200.000.000 de lei acumulată în decursul anilor a adus Spitalul Orășenesc Băilești la limita supraviețuirii. Ioan Negreț, primarul orașului, este de părere că alocarea fondurilor pentru spital s-a făcut numai teoretic, fapt care a înrăutățit situația, și așa precară, a unității. Deși se opune categoric variantei extreme a închiderii spitalului, primarul a subliniat necesitatea alocării urgente de fonduri bănești. Alături de cele 11 dispensare arondate, Spitalul Băilești asigură asistența sanitară pentru 60.000 de oameni care trăiesc în zonă. Situațiile de urgență maximă sunt rezolvate tot pe plan local, a mai spus primarul, adăugind că va solicita forurilor superioare alocarea de bani pentru spitalul orășenesc. • Florin RÎNDAȘU Și bătut... și cu banii luați » » . Florea Cîrstea, de 48 de ani, din Craiova, a fost bătut și jefuit în seara de vineri, 28 noiembrie, de două persoane necunoscute. El a reclamat organelor de poliție că doi indivizi l-au acostat pe stradă, l-au lovit cu pumnii, după care i-au luat toți banii pe care îi avea la el 280.000 de lei. în urma cercetărilor efectuate de o echipă operativă a poliției, cei doi infractori au fost identificați. Ei sunt Pavel Florin Dumitrache, de 19 ani, și Marian Cristian Nae, de 18 ani, ambii din Craiova. Celor doi li s-au emis mandate de arestare pe termen de 30 de zile, iar dosarele penale au fost trimise spre judecare la Parchetul de pe lîngă Tribunalul Dolj. • Brigada specială GdS La Herat, pentru împroprietărire mai ale necesara 3011 ha teren Primăriei Cerăt i s-au adresat 30 de foști proprietari îndreptățiți, conform Legii 18/1991 modificate, să primească peste 10 ha de teren arabil. După ultimele prevederi, persoanele cărora li s-a reconstituit dreptul de proprietate în limita suprafeței de teren de 1.0 ha de familie, în echivalent arabil, pot cere reconstituirea acestui drept și pentru diferența dintre această suprafață și cea pe care au adus-o în cooperativa agricolă sau care a fost preluată în orice mod de aceasta. La Cerăt, moștenitorii fostului moșier Ion Becherescu au cerut 50 ha teren arabil și 30 ha de pădure, iar pe total solicitările s-au ridicat la 300 ha teren. Primarul Gheorghe Iordache a declarat că nu are în rezervă această suprafață, dar a fost identificată o variantă susținută de prevederile Legii 18/1991. Se va încerca astfel preluarea terenului de la IAS Portărești, aflat în imediata vecinătate a comunei, și distribuirea acestuia către solicitanți. • Florin RÎNDAȘU Geo Saizescu își va serba cai 65 de ani la Craiova Cinematograful „Jean Negulescu“ din Craiova va găzdui joi, 4 decembrie, la ora 13.30, întîlnirea dintre artiștii craioveni, criticii și iubitorii filmului românesc cu maestrul comediei cinematografice românești, Geo Saizescu. Această întîlnire îl aniversează pe renumitul regizor cu ocazia împlinirii a 65 de ani și este totodată un prilej pentru a lansa cartea „Secretul lui Saizescu sau Un surîs în plină iarnă“ a lui Călin Căliman, un titlu-parafrază din filmul „Un surîs în plină vară“ regizat de Geo Saizescu. • Florentina ENACHE Elevii craioveni invitați ai festivalului internațional de la Ankara Echipa de dansuri a Centrului pentru Surzi din Craiova a sărbătorit Ziua Națională a României în Turcia. Membrii ei au fost invitații unui festival internațional de folclor din Ankara și vor reprezenta România timp de cinci zile la diversele secțiuni ale festivalului. Echipa este pregătită de prof. Georgeta Golubovici și prof. Filonela Salahoru. Copiii vor prezenta diverse dansuri populare românești din mai multe zone ale țării. • Florentina ENACHE 834 / marți, 2 decembrie 1997 La Bilteni se va desfășura simpozionul „Persoana cu handicap - partener și cetățean“ Pacienții centrului pilot pentru persoane cu handicap sever de la Bîlteni vor sărbători miercuri, 3 decembrie, Ziua mondială a persoanelor cu handicap. în centrul de la Bîlteni, Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Handicapați Gorj va organiza un simpozion cu tema „Persoana cu handicap - partener și cetățean“. Programul simpozionului va cuprinde comunicări, un moment artistic pregătit de copiii internați în centru și o fotoexpoziție. In final, Ansamblul „Doina Gorjului“ va prezenta un program artistic. Radu Coiculescu, inspectorul-șef al Inspectoratului de Stat Teritorial pentru Handicapați Gorj, a declarat că scopul simpozionului este sensibilizarea opiniei publice față de această categorie dezavantajată. • NeK CARAMETE Alexandru Costache din Afumați - Dolj a plătit cîteva gesturi indecente cu trei luni de pușcărie Alexandru Costache, de 45 de ani, din Afumați - Dolj, a fost arestat pentru că și-a amenințat un consătean cu toporul. în seara de vineri, 28 noiembrie, Alexandru Costache a consumat băuturi alcoolice la un b^^ din comună. încins de aburii alcoolului, el a făcut semne și gesturi obscene unei tinere de la o masă alăturată. Încercînd să-l potolească, Militaru Costinel, de 24 de ani, a fost amenințat cu toporul de acesta. Pentru faptele sale, Alexandru Costache a fost dus în arestul Poliției Băilești. Conform prevederilor Legii 61/1991, el a primit o pedeapsă de trei luni închisoare. • Brigada specială GdS in județul Colj aratul se va încheia la jumătatea lunii februarie în urma centralizării rapoartelor primite pe semnătură de la producătorii agricoli. Direcția Generală a Agriculturii informează că în județul Dolj aratul s-a încheiat pe data de 12 noiembrie. Pentru grîu s-au arat 156.082 ha din cele 155.000 ha planificate. Pentru orz interesul fiind scăzut s-au arat 10.082 ha, din cele 18.000 ha planificate, în schimb suprafața arată pentru orzoaică s-a dublat datorită interesului arătat de către fabricile de bere. Astfel, pentru orzoaică sau arat 5.171 ha, față de 2.500 ha planificate. 298.000 ha de pămînt din Dolj trebuie făcute ogoare. Florea Popescu, directorul Direcției Generale a Agriculturii Dolj, a declarat că pînă în prezent s-au arat pentru a fi făcute ogoare doar 66.457 de ha, elaborîndu-se un program pentru aratul celorlalte 232.000 de ha. Avînd în vedere că în județul Dolj există 2.491 de tractoare disponibile pentru arat și că norma zilnică a unui tractor este de două hectare, Direcția Generală a Agriculturii Dolj speră ca aratul să fie gata pînă la jumătatea lunii februarie. • Cosmin STUPARU Viteza la volan a mai nenorocit o familie Sebastian Gaiță, de 36 de ani, muncitor din Târgu Jiu, și-a pierdut viața intr-un accident de circulație care s-a produs duminică, la ora 14.00, în comuna Logrești, județul Gorj. Fiica sa, Floriana, de 6 ani, a suferit leziuni grave, iar soția, Ileana, de 30 de ani, a fost accidentată ușor. Din cauza vitezei neadecvate condițiilor de trafic, Sebastian Gaiță a pierdut controlul volanului și autoturismul său marca Oltcit cu numărul de înmatriculare GJ-02-AYR a intrat în coliziune cu autospeciala L.A cu numărul de înmatriculare 31-GJ-5502, proprietatea secției pentru Administrarea Drumurilor Naționale Gorj, care staționa: • Grigore CRAIOVEANU Directorul SC FONTANEF Băilești crede în șensele fabricii Aflat în prezent într-o situație fără ieșire din cauza neîncheierii nici unui contract de execuție pe 1998, directorul SC FONTANEF Băilești se arată totuși încrezător în șansele fabricii. Peste cîțiva ani în România va fi o adevărată foame de piese turnate, spune directorul Constantin Vlăduț. Totuși FONTANEF funcționează în prezent la 25% din capacitate. Dintre cei 1.475 de angajați nu au fost păstrați decât 247, care produc piese turnate pentru industria electrotehnică, agricultură și minerit. După 1990 s-au pierdut mulți dintre clienții tradiționali ai fabricii (producătoarele de motoare electrice de la Pitești, Sfîntu Gheorghe, UMEB), iar căderea pieței rusești de desfacere a făcut ca FONTANEF să-și reducă dramatic eficiența. •Mioara ROSCA-DRAGALINA Invitații oficialităților sunt tratați în funcție de... buzunarul gazdei Limitele maxime în cadrul cărora se pot aproba și efectua cheltuieli pentru acțiuni de protocol de către autoritățile locale și instituțiile publice au fost stabilite de către guvern în funcție de...invitat. Astfel, pentru mesele oficiale oferite de prefecți, primari ai municipiilor, președinți de consilii județene, suma maximă cheltuită nu trebuie să depășească 130.000 de lei pentru un invitat. La mesele oficiale organizate de subprefecți, vicepreședinți de consilii județene, viceprimari de municipii, directori generali, se poate cheltui maximum 97.500 de lei/persoană. Delegațiile străine invitate ale prefectului, primarului de municipiu sau președintelui de consiliu județean beneficiază de un alt regim, cheltuindu-se 195.000 de lei/persoană/zi. Dacă sunt invitați de subprefect, viceprimar de municipiu sau vicepreședinte de consiliu județean, suma alocată pentru o persoană este de 162.500 de lei/persoană/zi, în timp ce pentru invitații străini ai directorilor generali se cheltuie 130.000 lei/persoană/zi. Tot din fondul de protocol sunt cheltuiți 32.500 de lei/zi pentru însoțitorii sau șoferii delegațiilor. La cocteilurile organizate de oficialități, suma maximă cheltuită pentru protocol nu trebuie să depășească 29.000 de lei de persoană. Pentru invitații „obișnuiți“, cheltuielile de reprezentare și tratațiile nu trebuie să depășească 5.500 de lei/persoană/zi. Cheltuielile pentru delegațiile străine, cu ocazia tratativelor sau ședințelor la care se servesc casele, apă minerală, sucuri sau alte tratații nu trebuie să depășească 15.000 de lei de persoană. • Florentina ENACHE ■ a III A Societatea Culturală „Lyra Gorjului“ împlinește 95 de ani de existență Concertul aniversar la împlinirea a 95 de ani de la înființarea Societății Culturale „Lyra Gorjului“ va avea loc astăzi la ora 18.00 la Muzeul Județean Gorj; înființarea acestei instituții culturale a avut loc cu doi ani înaintea celei de la Craiova din 1904. Sunt invitați soliștii Alexandru Crețescu - Timișoara, cu piese de referință pentru chitară, și cvartetul Filarmonicii „Oltenia“ din Craiova, cu Vasile Petrencu, concertmaistru, Gabriela și Mihai Epuran - șef de partidă la vioara a doua și violă și Paul Stoenescu - violoncel. Repertoriul abordat este din muzica romantică și clasică, cuprinzînd Concertul pentru chitară și orchestră și Concertul pentru violoncel și orchestră (partea a II-a și a IlI-a) de Antonio Vivaldi, solistă Diana Buzală. Mai participă și instrumentiștii Mircea Suchici și Izabela Crucetu. • Alexandra COCHINA-IONESCU