Gazeta de Sud, ianuarie 2008 (Anul 14, nr. 3916-3940)

2008-01-03 / nr. 3916

Zăpada care cade necontenit în Dolj de două zile a luat prin surprindere autoritățile locale și pe cele județene, deși meteorologii anunțaseră din timp că va ninge abundent. Mai multe porțiuni de pe zece drumuri județene erau ieri blocate de nămeți, iar pe drumul european Craiova-Filiași traficul era infernal. în Craiova, utilajele de deszăpezire au fost aproape inexistente, spre disperarea șoferilor. Nici lanțurile, nici cauciucurile de iarnă nu au făcut față troienelor care au îngropat străzile Băniei. în tot acest timp, autoritățile locale dormeau. 1 . pagina2 Șoferii au fost lăsați să se descurce pe cont propriu Din cauza zăpezii abundencinci drumuri județene din Mehedinți erau blocate ieri la vând. Este vorba de DJ 670 Godeanu-Balta, DJ 606 D Strehaia - Greci, DJ 607 D Cireșu, DJ 671 D Corcova și DJ 671 C Sisești. Circulația autovehiculelor este paralizată și în municipiul Drobeta Turnu Severin. La ora 11.00, în orașulr reședință al județului Mehedinți se putea circula fără probleme doar pe bulevardul Tudor Vladimirescu. De asemenea, ieri-dimineață, traficul rutier era blocat sau se desfășura cu dificultate pe mai multe drumuri naționale și județene din Olt. Circulația este îngreunată din cauza zăpezii și a viscolului puternic pe DJ546 Drăgănești - Slatina, DJ642 Gostavățu - Scărișoara, DJ642A - Vlădila - Traian, în jurul orei 13.00 s-a reluat traficul rutier pe DN64 și pe DN54, în județul Olt, unde fusese întrerupt din cauza ninsorii și a viscolului. Și pe drumurile din județul Dolj se circulă cu dificultate. Vremea se va înrăutăți Meteorologii anunță că vremea se va înrăutăți în următoarele zile în Oltenia, Muntenia, Dobrogea și jumătatea sudică a Moldovei, având loc ninsori abundente, iar vântul va sufla cu 70-80 de kilometri pe oră. Meteorologii au mai anunțat că astăzi va ninge mai mult în sud-estul țării, va fi ceață în depresiuni și la câmpie, iar temperaturile vor fi cuprinse între -8 și 1 grad Celsius. Mâine, ninsorile vor predomina doar în sud-estul extrem, în rest cerul va fi variabil, iar ceața se va extinde către sudvest și nord-est. Newson Trafic paralizat în Oltenia COMENTARIU In telenovela Ludovic Orban versus statul de drept care se desfășoară sub ochii noștri s-a ajuns deocamdată la o singură certitudine. Poliția e de vină. E de vină echipajul care a trecut pe la locul accidentului și nu a văzut nimic, pentru că un amic al ministrului culesese deja, ilegal, vehiculele hușite pentru a le transporta la service-ul lui, e de vină polițaiul de la numărul de urgență că vorbea peste cucoana împiedicată de la centrală, e de vină poliția de serviciu că nu și-a autoraportat un accident făcut de șoferul ministru care a uitat să îl raporteze și sunt de vină cei care au avut curaj după 30 de ore să dea un telefon lui dom- ministru să îi spună să vină pe acolo ca să dea o aparență de legalitate situației. Toți aceștia au primit sancțiuni serioase și își riscă serios cariera. Deși, una peste alta, au avut un singur păcat, au avut ghinionul ca pe tara lor să se întâmple un incident cu un demnitar controversat. Dacă dl. Orbán era un om cunoscut și atât, poliția nu și-ar fi făcut probleme, în ultimii ani le-a fost luat carnetul mai multor celebrități, deci se fac eforturi ca toată lumea să fie tratată la fel. Asta nu înseamnă că deja s-a realizat, pornind de la regimul inegalității totale, cum am pornit noi, unde întotdeauna cei cu relații, putere sau avere sunt altfel tratați decât ceilalți, este ceva de mers spre cel al statului de drept, unde domnește egalitatea totală. Dar eu susțin că poliția noastră, cu toate stângăciile ei, pornise pe acest drum. E instituția care a crescut cel mai rapid în încrederea publicului în ultimii ani, de când s-au luat mai puține bacșișuri la drumul mare, îmi crește inima când îi văd că mai trag la marginea drumului pe DN 1 câte un Mercedes, un BMW zănatic care depășesc pe linia continuă. Și de asta sancțiunile care plouă asupra poliției zilele astea sunt cum nu se poate mai nedrepte. Da, știu, cu toții înjurăm poliția. Nu știu să fluidizeze traficul, ți se bagă în ochi în loc să facă lucrurile să meargă, cum vezi în alte țări, unde o poliție discretă face una cu peisajul, dar totul funcționează. Nu ies la nevoie, dar, când e de făcut planul de amenzi, îi vezi pe stradă cu totul felul de pretexte. Există destule motive ca poliția să te calce pe nervi. Dar, deși poliția noastră nu e perfectă, ea a făcut mari eforturi în ultimii ani. Dacă nu îi tratează pe demnitari la fel ca pe restul lumii nu e din cauză că e coruptă, ci de frică. Șefii poliției sunt dați afară la fiecare schimbare de guvern și remaniați chiar la schimbări de ministru, deși nu ar trebui să fie numiți politic. Și chestorii locali sunt mult prea ușor destituiți și mutați încoace și încolo. Desigur, unii sunt incompetenți sau corupți, sau tot ce vreți. Dar mi se pare totuși suspect să descoperim asta doar când se schimbă guvernul. Știu câțiva șefi care au rezistat la două-trei schimbări, la ultima nu au mai făcut față. Au fost dați afară pur și simplu ca semnal că a venit o putere nouă, și încă una plină de clienți, îmi amintesc că, în 2005, Bogdan Olteanu mi-a răspuns, cu umorul care îl caracterizează, când l-am întrebat dacă noua putere are măcar o hartă adecvată cu toate agențiile guvernamentale (în vederea restructurării), să nu îmi fac griji, că, oricât de mică e o instituție publică, și pe aceea a pus ochii cineva din partid! Oricât este de neevitat un oarecare clientelism politic, asemenea politizare masivă nu poate fi,decât contraproductivă. Ea subminează eficiența instituțiilor. Dacă, indiferent cum performezi, soarta ta depinde doar de cine vine sau pleacă de la putere, performanța devine inutilă. Nimeni nu te va judeca după indicatori, de exemplu, după numărul de accidente, ci în funcție de câte servicii ai făcut sau nu ai făcut la oameni cu trecere. Și așa ajungi ca sarcina ta principală asta să fie, să furnizezi servicii celor mari și tari. Continuare în pagina 3 Nu trageți In poliție! de Alina MUNGIU-PIPPIDI I , ‘ A Titlurile zilei ACTUALITATE / PAGINA 3 Se întâmplă din nou Monopolul de stat a fost înlocuit, în numele capitalismului, cu monopolul privat. Rezultatul, în loc de economie funcțională, avem o economie păguboasă SOCIETATE / PAGINA 5 Elodia este căutată și în Banat Cazul avocatei Elodia Ghinescu, care a dispărut pe 30 august 2007 în condiții misterioase, îi macină pe tot mai mulți români. Oameni aflați la sute de kilometri distanță de locuința femeii au început să se implice în caz, vrând să le dea o mână de ajutor anchetatorilor ECONOMIE / PAGINA 6 ELECTROPUTERE a scăpat de executare Compania a achitat către bugetul local primii 200.000 de euro din datoria de patru milioane de euro pe care o avea ca restanță la taxe și impozite GORJ ȘI MEHEDINȚI / PAGINA 7 Stare de alertă din cauza ninsorilor abundente Prefectul de Gorj, Ștefan Marian Popescu Bejat, a dispus activarea comitetelor locale pentru situații de urgență, astfel încât să se poată interveni rapid în cazul unor căderi masive de zăpadă SPORT/ PAGINA 12 Florin Costea, cel mai bun de la Știinta » » Atacantul Universității Craiova a fost preferat de majoritatea votanților, în timp ce, la categoria conducători, Ovidiu Costeșnu l-a depășit clar pe Adrian Mititelu Vremea în ianuarie, februarie și martie Meteorologii prognozează o iarnă mult mai rece și mai bogată în precipitații decât cea de acum un an. Mai mult, luna martie pare să fie surprinzătoare: în ianuarie, temperaturile se vor situa în jurul valorilor normale. Mai cald va fi în Dobrogea și în cea mai mare parte a Moldovei și Munteniei, unde aceste valori pot fi depășite. Maximele vor depăși zece grade Celsius în sudul și estul teritoriului, iar minimele pot coborî, în cele mai reci nopți, sub minus 20 de grade Celsius. Dacă începutul lui ianuarie a venit cu ninsori puternice în sud, în a doua jumătate a lunii sunt așteptate precipitații abundente în jumătătea de nord a țării. Ninsorile vor fi asociate și cu viscol, ceață, chiciură și polei, în februarie va fi mai cald decât în mod normal în estul și sud-estul țării; în zilele cele mai calde, temperaturile vor depăși 15 grade Celsius, iar minimele pot coborî din nou sub minus 20 de grade Celsius. Cantitățile de precipitații vor fi mai mari în vest și centru. Va mai ninge și se vor forma ceață și polei; în martie, temperaturile medii vor fi în general apropiate de valorile normale, exceptând regiunile din sud-vestul țării, unde va fi mai rece decât în mod obișnuit. Se așteaptă atât zile care vor prezenta caracteristici de iarnă, cât și zile frumoase, de primăvară. Valorile termice pot atinge 20-22 de grade în sudul țării spre sfârșitul lunii, în nopțile cele mai reci, sunt posibile valori care pot să scadă sub minus zece grade Celsius în depresiunile din centrul și nordul țării. Este posibil chiar să ningă la începutul lunii martie. Adrian DINU De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a 99 Gazetei de Sud? Sună acum la 0251/412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD Cotidian al oltenilor de pretutindeni REDUCERE 0% Pentru că este de două ori mai ieftin decât dacă ai cumpăra Gazeta în fiecare zi. USD 2,4564 EURO 3,61021 gr. AUR 65,4269 Sf. Prooroc Maleahi, Sf. Mucenic Gordie ABONEAZA-TE CU NUMAI 12,9 LEI* aQ> REDUCERE ECONOMISEȘTI 13,5 lei Abonare și reclamații: 0251/412.146 50% Cotidian al oltenilor de pretutindeni Tiraj: 28.600 BRAT =5=55948407 0291 -3°C/-10°C -4°C /-10°C -2°C/-12°C -1°C/-10°C