Gazeta de Sud, martie 2009 (Anul 15, nr. 4272-4297)

2009-03-02 / nr. 4272

I GAZETA «le SÍID Nr. 4272 | 12+16 pagini | www.gds.ro | Luni, 2 martie 2009 | Preț. 1,2 lei Director: Adrian VOINER 'X Stiinta. vânată „Centralul“ Corpodean a pus umărul la victoria obținută vineri seară de Poli Iași, scor 1-0, în fața Universității, experimentatul arbitru român făcând greșeli de începător. Una dintre acestea a fost eliminarea prea ușoară dictată împotriva australianului Josh Mitchell, care a primit gratuit cel de-al doilea avertisment. Susțin acest lucru atât oficialii clubului din Bănie, cât și oamenii de fotbal. Patronul Adrian Mititelu a lansat un atac virulent la adresa lui Sorin Corpodean, finanțatorul Științei bănuind că arbitrul a fost trimis special de cuplul federal Ionuț Lupescu - Florin Prunea să-i „ardă“ pe olteni, care au prins și o zi cu ghinion în Copou. pagina 12 Arbitrul Sorin Corpodean s-a grăbit să lase Universitatea cu un om în minus Ministrul sănătății a redus cu 20 la sută , cheltuielile de personal Ministrul sănătății a anunțat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, că a redus atât cheltuielile de personal, cât și posturile cu 20%, așa cum a decis guvernul. Referitor la declarația premierului Boc, care a anunțat că va cere miniștrilor să spună cum văd comasarea sau desființarea agențiilor din subordinea fiecărui minister, ministrul sănătății, Ion Bazac, dar și președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, prof. Irinel Popescu, au spus că nu cred că se vor face modificări la agențiile subordonate, adică la Agenția Națională a Medicamentului, respectiv Agenția Națională de Transplant. Premierul Emil Boc a anunțat sâmbătă, la Realitatea TV, că în termen de zece zile va fi emisă o OUG de modificare a Legii organizării guvernului, prin care va fi desființată Cancelaria primului-ministru, și că va cere miniștrilor să procedeze la restructurarea agențiilor și a altor instituții guvernamentale. Guvernul a decis în luna ianuarie să reducă numărul posturilor din aparatul central cu circa 2.000, iar instituțiile vizate sunt ministerele, aparatul de lucru al executivului, agențiile și autoritățile din subordinea guvernului și ministerelor. Potrivit unor surse guvernamentale, posturile vizate de restructurare sunt doar cele ocupate, decizia nereferindu-se la cele vacante. Măsura are în vedere diminuarea cu circa 20% a numărului total de posturi, astfel încât unele ministere ar putea să reducă posturile cu mai puțin de 20%, altele, cu mai mult, au explicat reprezentanții executivului. Newsln T — Locuitorii unei comune din Modova pun mână de la mână și - într-o singură zi - fac un pod din bârne și beton pe care trec zilnic zeci de mașini și sute de oameni. Podul vechi fusese rupt de inundațiile din 2007, autoritățile au promis scă-l fac până la alegeri, apoi până la Crăciun, la Paște și uite așa... Sătui să ocolească destui kilometri, sâ explice șoferilor de pe mașinile de salvare și pompieri pe unde să se strecoare, să treacă vadul cu piciorul - când se putea -, oamenii se adună, aduc un buldozer, ceva materiale și construiesc podul de dimineață până seara. Ce fac autoritățile? îi denunță penal de „făptași“ pentru construcție fără autorizație, dau declarații presei că oamenii aceia nu știu ce fac, se pot întâmpla accidente, cine răspunde?! Iar „făptașii“ nu numai că nu se sperie, dar repetă că au mai construit și un drum pe care merg acum mașinile primăriei și județului, iar dacă își pun mintea, vor mai construi vreo două poduri despre care se promite în fiecare campanie electorală. Făptașul principal, proprietarul unei mici firme de construcții din zonă, care a adus buldozerul și excavatorul, declară că este gata să meargă în fața oricărei instanțe... Nu știe bietul om ce i se poate întâmpla... Cine are dreptate? Autoritățile au dreptate, nu se poate ca fiecare să construiască unde vrea și cum, punând în pericol viețile altora. De exemplu, în București nu se poate construi un hotel cu sute de camere pe un teren aflat în litigiu și fără nici o autorizație. Ba se poate, iar proprietarul respectiv este acum membru în Parlamentul României... Pe Valea Prahovei nu se poate construi o pensiune chiar deasupra unei conducte de gaz, este împotriva oricărei reguli. Ba se poate, iar proprietarul câștigă proces după proces, el fiind șeful Baroului de avocați din localitate... Cetățenii au și ei dreptatea lor. Este de imaginat ca un pod care poate fi construit într-o zi să aibă nevoie de atât de multe hârtii încât să solicite ani buni pentru a începe construcția și alți ani pentru a o termina? Da, se poate imagina... Un guvern contractează o autostradă de 450 km cu 2,5 miliarde, vine al doilea guvern care renegociază contractul și costul crește la șapte miliarde, vine al treilea guvern, care reduce lungimea la 150 km, dar mărește prețul la 11 miliarde, iar acum, în fine, vine al patrulea guvern, care negociază numai 45 km cu aproape prețul inițial pentru 450 km. Se poate... Acesta este războiul adevărat dintre stat și societatea civilă. Nu naționalizările americanilor și britanicilor, campionii economiei de piață funcționale, instructorii noștri în materie de democrație și libertăți economice. Ci faptul că, dacă statul se apucă de o lucrare, durează dublu, costă triplu și produce de patru ori mai multe necazuri decât dacă o execută un privat. Economia privată cere - la rândul ei supraveghere foarte strictă, pentru că astfel dă împrumuturi ipotecare, cu colateral o cocioabă din paiantă, unui om care în veacul vecilor nu va putea plăti un credit de sute de mii de euro. Și, când acea parte a economiei se prăbușește sub povara propriei incompetențe, se aleargă la statul considerat nevolnic până mai ieri, eventual într-un avion privat sau o limuzină ultimul tip, pentru a salva ce se mai poate salva din cișculațiile cu hârtii ale doctorilor în finanțe. Acesta este războiul renăscut al statului cu societatea civilă. Statul nu poate, dar nu acceptă ca altcineva să poată. Privatul face excese, pe care nu le tolerează statului, iar dubla factură o plătește cetățeanul obișnuit, care la un moment dat nu mai înțelege nimic din ce se întâmplă și devine pradă ușoară saltimbancilor, populiștilor și incompetenților cu gură mare. Războiul dintre stat și societatea civilă de Alin TEODORESCU 1 I Titlurile zilei EVENIMENT/ PAGINA 2 Marian Truică, preotul-ecograf Cum deosebim adevărul de șarlatanie? Cum ne dăm seama că un preot, care spune despre sine că „are momente de clarviziune“, este sincer sau doar a găsit o modalitate de a face un ban în plus? ACTUALITATE/ PAGINA 3 Elena, nu Cetate Zilele „Marin Sorescu“ s-au încheiat pe malul Dunării, la conacul din Cetate, unde, în sunetele de petrecere ale tarafului, peste 200 de invitați s-au bucurat de berbecuții la proțap și bucatele aromate. Oaspeți de seamă și oaspeți politici, printre care și Elena Udrea ACTUALITATE/PAGINA 4 Imobilul Parchetului, în grija aurolacilor O fostă școală situată în zonă ultracentrală zace în paragină, devenind adăpost pentru aurolaci. Primăria Craiova a oferit în urmă cu doi ani imobilul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel, pentru a-l utiliza drept sediu, însă abia din acest an clădirea este pusă pe lista de priorități bugetare a instituției ADMINISTRAȚIE ȘI POLITICĂ/ PAGINA . PD-L face opoziție Democrat-liberalii s-au manifestat, în ședința I a Consiliului Județean Dolj, ca partid de opozi încercând să blocheze hotărârile promovate d PSD-PNL LOTO 6/49 41,18,11, 34, 30, 21 NOROC 6339351 Rezultatele extragerii din 01.03.2009 ANDTEXIZS Str. Drumul Industriilor nr. 70 Tel Fax: 0251.471.087 Craiova, Dolj www.gto.ro Mobil: 0733.033.779 (cd35836) Gribenco, fată In fată cu martorul jafului Serghei Gribenco, suspectul reținut săptămâna trecută de polițiști, a fost recunoscut de un martor ca fiind autorul jafului armat de la Brașov. Surse din Poliție și Parchet susțin că Gribenco a fost dus alături de mai multe persoane, care nu au legătură cu jaful, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Zărnești. Acolo, anchetatorii au trecut la procedura „recunoaștere din grup“. Martorul care l-a recunoscut pe Gribenco este unul dintre cei doi angajați ai casei de schimb valutar, cel care a supraviețuit atacului. El a fost împușcat în umăr, dar și în ochi: în urmă cu aproximativ două săptămâni, acesta a fost externat din Spitalul Județean Brașov și se află sub protecția poliției. Newsln Obama participă la un summit UE-SUA la Praga Președintele american Barack Obama a acceptat invitația de a participa la un summit UE-SUA pe 5 aprilie, la Praga, a anunțat iezi premierul ceh Mirek Topolanek, a cărui țară deține președinția UE, relatează AFP. Cehia și-a anunțat intenția de a găzdui un asemenea summit încă din primele zile ale mandatului la președinția UE și avansase ca dată începutul lunii aprilie. De altfel, Summit-ul UE-SUA a fost încă un motiv de tensiuni între Cehia și Franța, după zvonurile persistente din februarie, conform cărora Parisul ar vrea să îl organizeze la Strasbourg. Cehia dorește ca „președintele Statelor Unite să lanseze semnalul că țările mici din Europa sunt pentru el parteneri la fel de importanți ca statele mai mari“, declarase ministrul ceh de externe Karel Schwarzenberg, care a făcut recent o vizită la Washington. Obama își anunțase deja participarea la Summit-ul G20 de la Londra din 2 aprilie și la Summit-ul aniversar al NATO din 3-5 aprilie, organizat de Franța și Germania. Newsln EURO 4,2909 USD 3,3851 1 gr. AUR 102,7832 Sf. Sfințit Mucenic Teodor, Episcopul Cirenei, Sf. Mucenici Isihie și Nestor (începutul Postului Mare Zi a liturgică) ABONEAZA-TE CU NUMAI 18 LEI* ECONOMISEȘTI ! LEI REDUCERE 43%13,2 Abonare și reclamații: 0251/412.146 Cotidian al oltenilor de pretutindeni Tiraj: 27.015 BRAT =5=5 ISSN:1841~1762 59484070291 16 Craiova Slatina Târgu Jiu Dr. Tr. Severin -2°C/4°C -2°C/4°C -3°C/6°C -2°C/4°C* -