Gazeta Mureşului, 1937 (Anul 7, nr. 1-17)

1937-01-01 / nr. 1

„Gazeta Mureşului“ urează tuturor cetitorilor şi prietenilor ei an nou fericit, cu sănătate, cu voie bună şi cu spor la muncă. p.o Cum se va sărbători ziua de 1 Ianuarie în Capitală. Ziua de 1 Ianuarie va fi sărbătorită în Capitală cu tot fastul tradiţional. La orele 11 se va oficia un Te-Deum la biserica Sfintei Patriarhii la care vor lua parte toţii demnitarii statului. La orele 12 în sala Tronului, Majestatea Sa Regele Carol al II-lea va primi felicitările membrilor guvernului şi şefilor de autorităţi. In această zi registrele vor fi deschise la palatul regal. p:o Voevodul Mihai a plecat în Străinătate. Măria Sa Voevodul Mihai, care a petrecut zilele Crăciunului cu M. S. Regele la Sinaia, a plecat Luni in străinătate. Marele Voevod va rămâne în străinătate o lună de zile şi este însoţit în călătorie de d-nii general Condeescu şi c dor Fundăţeanu. Măria Sa Mihai se va opri mai multe zile la Florenţa. p.o Primul ministru iugoslav în România. Dl Stoiadinovici, primul ministru al Iugoslaviei, a petrecut sărbătorile Crăciunului în ţara noastră, ca invitat al D-lui Tătărescu, şeful guvernului. Dl Stoiadinovici a părăsit ţara Luni, înapoindu-se la Belgrad. p.o Pomenirea lui I. G. Duca. Marţi 29 crt., împlinindu-Se trei ani dela moartea lui I. G. Duca, s'a oficiat la mănăstirea Urşani un parastas, la care au participat membrii familiei şi membrii guvernului în frunte cu d. Gheorghe Tătărescu, preşedintele consiliului de miniştri. p.o Concert de colinde. In ziua întâia de Crăciun, a avut loc în cuprinsul catedralei ortodoxe, un minunat de isbutit concert de colinde, dat de corul Conservatorului de sub conducerea priceputului şi neobositului dirijor Dl Alexandrescu. Concertul, cuprinzând colinde din toate regiunile româneşti, a fost difuzat în piaţa oraşului, constituind astfel şi o plăcută surpriză, po Noul comitet al «Tinerimii». Harnica societate a „Tinerimii Române" din oraşul nostru şi-a constituit astfel comitetul pe anul viitor: Preşedinte, Dr. Nuţiu Emil, avocat; membri: Netea Vasile, dr. Bardan Vasile, Şildan Cornel, Iclănean Vasile, Şerbănuţiu Iuliu, Dredeţian Ion, Ormenişan Th,, d-ra Toma Maria, Jovrea Alex., Gorun Gh., Gridan Aurel, Ustea Teofil, Dr. Bad Alexandru, d-ra Roman Minerva, Cadar Emil, Uifalean Ion. p.o Pentru înteţirea propagandei Culturale. La Prefectura judeţului Mureş, au fost convocaţi toţii reprezentanţii diferitelor autorităţi din localitate, pentru întocmirea programului unitar de propagandă culturală în regiunea Mureş. Şedinţa a fost prezidată de d. Porubski Francisc prefectul judeţului Mureş. A asistat la această conferinţă d. inspector general şcolar Silviu Ţeposu, d. inspector Domide Bedeleanu, d. Nae Ionescu, deputat de Mureş, d. Duca Partenie, revizor şcolar, d. dr. I. Bozdog preşedintele despărţământului „ Astra" Mureş, etc. Hotărîrile luate se vor pune în aplicare după sărbători. p.o Cum e vremea. De ieri a început să ningă în întreaga ţară. Pe munţi s'a depus un strat gros de zăpadă, iar în regiunile unde zăpada n'a căzut, gerul este în creştere. Prima victimă a gerului din anul acesta a fost semnalată la Braşov, unde a înghieţat pe stradă femeia Solomon Maria. Transportată la spital nefericita victimă a încetat din viaţă. p,o Cerc cultural la Topliţa. Duminica trecută, a avut loc o şedinţă specială a Cercului Cultural învăţătoresc şi a Căminului „Patriarhul Miron" din Topliţa. Dimineaţa s-a ţinut o lecţie practică la clasa IV-a dela şcoala primară No. 1, de către d-na învăţătoare propunătoare Rafila Popescu dela şcoala primară No. 2. Critica lecţiei au făcut-o d. D. Barbuceanu, d. C. Popescu, d. V. Barescu, d. Gh. loan, d-na Cecilia Oprea, d. Gh. Huţu şi preşedintele cercului, d. N. Oprea, directorul şcoalei. La conferinţă intimă s-a tratat „Importanţa străjeriei în metodele de învăţământ“, de către d. N. Oprea, comandant OETR. După masa comună la ora 2, în sala cinematografului „Urania“, a avut loc o frumoasă serbare culturală încadrată programului străjeresc cu obiceiuri de Crăciun şi anul nou. p.o Moartea unui general german. Din Berlin soseşte ştirea că generalul de divizie în retragere Hans von Seekt a încetat azi din viaţă la Berlin, după o scurtă suferinţă. Din 1920 şi până în 1926, von Seekt a îndeplinit funcţiunile de generalism şi trecea drept principalul organizator al noii armate a Reichului. Von Seekt a murit în vârstă pe 71 de ani. p.o Nelegiuirile comuniştilor în Spania. Agenţia „Havas" transmite din isvor naţionalist ştirea că guvernamentalii au ucis, de la începutul răsboiului civil şi până azi 17.000 de preoţi şi călugări şi ar fi ars, în aceeaşi perioadă, 20.000 de biserici şi mănăstiri. p.o Crăciun vesel în Statele Unite. Ziarele ameticane consideră sărbătorile Crăciunului din acest an drept cele mai vesele pe care le-au cunoscut Statele Unite de la răsboiu încoace. Din nefericire, în aceste zile de sărbători accidentele de circulaţie au fost foarte numeroase : numărul victimelor în cele trei zile de Crăciun se cifrează la trei sute de persoane. Deasemenea au fost numeroase cazuri în care pomul de Crăciun a luat foc. In acest fel de accidente au pierit de Crăciun 40 de persoane. Boala Papei. De aproape două săptămâni, Popa se află grav bolnav şi nevoit să rămână nemişcat în pat. Dată fiind vârsta înaintată a marelui por, lumea catolică este îngrijorată şi urmăreşte cu atenţie şi emoţie evoluţia boalei. * 12 Cinema Oraşului 1, 2, 3, 4 Ianuarie Trădătorul Sing-Sing Boris Karloff, Walter Huston GAZETA! MUREŞULUI Pentru ajutorarea deţinuţilor Primim spre publicare următorul apel: In pragul unui nou an, următori unei vechi datine şi dorinţei de a îmbunătăţi pe orice căi situaţia deţinulilor, gândul nostru se îndreaptă către ei. Izolaţi vremelnic de societate, avem datoria de a lupta pentru moralizarea şi reclasarea lor. Acest lucru nu-l putem îndeplini însă, numai cu modestele noastre mijloace. Dacă parte dintre ei şi aceia într'un număr foarte mic, pot avea mulţumirea unui ajutor datorit situaţiunei lor materiale sau al familiei, cei mulţi sunt chinuiţi nu numai de lipsurile lor, dar şi de ale celor de acasă. Printre ei, veţi găsi copii desmoşteniţi, mame îndurerate, soţii părăsite şi suferinzi. Pentru aceştia, facem un călduros apel la toţi oamenii de bine, rugându-i să contribue la limitele posibilităţii cu obolul lor, în bani, lingerie, pânză, postav, încălţăminte, săpun, medicamente şi alimente. Ofrandele de orice natură, vor fi trimise administraţiilor de penitenciare, sau vor fi comunicate Direcţiunei Penitenciarelor din Ministerul Justiţiei (telefon 4.44.00 sau 3.65.98), pentru a se da dispoziţiuni să fie ridicate. Inventarierea şi distribuirea lor se va face prin întocmire de proces verbal, de către o comisiune alcătuită în acest scop, la fiecare penitenciar. Ajutorul ce solicităm, va contribui nu numai la înălţarea sufletească a acestor obidiţi ai soartei, dar mai ales la îmbunătăţirea stărei lor fizice, ferindu-i astfel de primejdia atâtor epidemii, gata să pătrundă acolo unde sunt multe lipsuri, justificate azi prin vitregia vremurilor ce trăim, încrezători în sentimentul de milă al poporului nostru, aducem cele mai călduroase mulţumiri, tuturor ce vor răspunde la acest apel. George M. Sescioreanu Secretarul Gen. al Min. Justiţiei Octav Gorescu Directorul Penitenciarelor Pagina 4. De la secţia literară a Astrei Secţia literară a „Astrei“ din Cluj, ne trimite spre publicare următoarele : Se publică concurs pentru următoarele lucrări literare: 1. O piesă de teatru originală potrivită pentru a fi reprezentată la ţară, cu subiectul, de preferinţă, din viaţa satelor. 2. O piesă adaptată, cu aceeaşi menire şi al cărei subiect e dedorit să fie de asemenea din lumea ţărănească. Pentru lucrarea I-a, se fixează un premiu de 3000 lei, pentru a doua : 2000 lei. Lucrările premiate vor fi publicate în „Biblioteca populară“ a „Astrei". Se cere ca lucrările să fie scrise în grai popular general, înţeles de toată lumea noastră de la ţară, fără provincialisme — iar în privinţa întinderii se va ţinea seamă de faptul că reprezentarea lor trebue să dureze cel mult o oră. Lucrările scrise îngrijit, pe o singură pagină (din care jumătate se va lăsa liberă) se vor înainta preşedintelui secţiei: d. N. Drăganu, prof. univ. Cluj, — Universitatea, — până la 1 Iulie 1937. N. Drăgan I. Chinezu preşedinte secretar Juraţi i eşiţi la sorţi în jud. Mureş pentru sesiunea Curţii cu juri din Februarie şi Noembrie 1937. Completul Tribunalului Mureş a procedat la tragerea la sorţi a juraţilor din lista generală de 250. Sorţul a indicat persoanele de mai jos, care urmează să intre în completele Curţei cu juraţi în sesiunea Februarie şi Noembrie 1937: d. dr. István Mihai avocat; d. dr. Horga V., notar public (Reghin) ; d Czitrom Bela avocat; d. Pop Cornel inginer; d. Teleki Carol proprietar (Dumbrăvioara); d. Muscă Teodor profesor; d. dr. Aurel Calipin avocat (Teaca); d. dr. Şogan Ilarie avocat, d. dr. Stoina Petre notar public, d. Hancu Ion director de şcoală, d. Dupont Arthur director de liceu, d. Bucşa Pompei plugar (Făgădău), d. Bucur Iosif librar, d. Farcaş Traian Nicolai plugar (Hodac), Viciu N., secretar general judeţ, d. Scheiner Ion căpitan rezervă (Teaca), d. dr. Micu Vasile avocat, d. Niculescu Zeno inginer şef judeţ, d. Maximilian Costin director Conservator, d. Roman Simion proprietar (Oroi), d. Finichi Dumitru locat-colonel rezervă, d. Boieru Vaier, director gimnaziu (Reghin) d. dr. Octavian Popescu consilier Curte pensionar, d. Pop Vasile, plugar (Moiss.), d. Popp Iosif profesor, d. Pastor Petru proprietar (Voiniceni), d. Olivier Perhaiţa funcţionar Municipiu, d. dr. Ion Harşia avocat (Reghin), d. Hurducaciu Petru, plugar (Crăeşti), d. Porav Gavrilă a lui Iacob plugar (Crăeşti). Din aceste 30 de persoane se va trage la sorţi pentru fiecare şedinţă, numărul prevăzut de lege. Tip. „PAX“ Tg.-Mureş.