Gazeta Sibiului, 1943 (Anul 10, nr. 1-52)

1943-01-01 / nr. 1

VAZIA SIBIULUI 1892 AMPANIE REPREZENTANTA SI DEPOZITUL RHEIN Schultz & Moss MARE DEPOZIT DE VINERI SIBIU, STRADA DEALULUI Nr. 2 — TELEFON 289 In urma directivelor d-lui Colonel Vasile C. Mihăilescu, prefectul jud. Sibiu, Serviciul Sanitar judeţean împreună cu Desp. de plasă al „Astrei“ de pe „Valea Hârtibaciului,“ de sub preş. pretorului Nicolae Lăzăriciu, a început o activitatea asiduă printr-o acţiune de cultualizare a maselor ţărăneşti prin înfiinţarea şcolilor ţărăneşti de bărbaţi şi femei, prin organizarea cantinelor obşteşti, prin organizarea şezătorilor culturale, prin îndeletniciri în ateliere comunale şi prin experienţe practice pe teren. Astfel s-a întocmit un progam ca în fiecare Duminecă şi sărbătoare în intervalul de la 1 Decemvrie până la 31 Martie, să se deplaseze conferenţiarii pe teren în fiecare comună după program stabilit, conferenţiind şi făcând demonstraţii practice. Conferinţele se ţin de către toţi reprezentanţii autorităţilor din plasă ca: pretor, ingineri, medici, preoţi, învăţători şi notari, ce fac parte din despărţământ. In comuna Fofeldea, s-a organizat o şcoală ţărănească de bărbaţi cu un număr de 70 cursişti, care şi-a deschis porţile în ziua de 1 Decemvrie, în faţa reprezentanţilor despărţământului „Astrei“, de plasă care au arătat rostul şi importanţa acestei şcoli. Şcoala funcţionează de 3 ori pe săptămână, în zilele de Marţi, Joi şi Sâmbătă, timp de trei luni. La această şcoală pe lângă conferinţele teoretice finite, se fac demonstraţii în mod practic, aplicându-se pe teren cunoştinţele teoretice ca: curăţirea şi stropirea pomilor, îngrijirea vitelor şi dependinţelor, facerea platformelor de gunoiu, cercetarea locuinţelor şi gospodăriilor, cât şi higiena acestora. La această şcoală pentru emulaţia cursiştilor şi pentru însuşirea cunoştinţelor practice se aduc maeştrii mobilizaţi din comunele din plasă, unde li se arată cum se lucrează diferite unelte de agricultură. Uneltele executate la cursuri se vor da drept premii celor mai buni cursişti la sfârşitul cursurilor. Această şcoală e sub conducerea preşedintelui despărţământului Nicolae Lăzăriciu, şi direcţia d-lui I. Căpântală inginer, şeful ocolului agricol. Predarea cursurilor se face de următorii propunători: Nicolae Lăzăriciu pretor, în domeniul administrativ şi gospodăresc, inginer I. Căpântală, în domeniul agricol, Dumitru Mărginean, subinspector şcolar în istorie geografie şi alte chestiuni şcolare, Dr. V. Mihăilescu, în chestiuni sanitare umane, Dr. Cristian Horvat, în ceea ce priveşte medicina veterinară, preoţii I. Ghicăşan, V. Bonea, A. Belaşcu, V. Cheşcu, Nechifor Teodor, în chestiuni de natură religioasă şi morală; D. Tipuriţă, notar Alţina, în chestiuni istorice şi militare. S’a hotărât de asemenea înfiinţarea şcolilor ţărăneşti de femei în comunele: Vurpăr, sub conducerea d-rei Anuţa Ursu; Alţina, sub conducerea d-rei Eva Stoican , Beneşti, Hosman şi Cornăţel câte-o şcoală ţărănească de bărbaţi. Proiecte şi executări: Fabrici de caramidă GARTNER Braşov, Piaţa Libertăţii 8 Telef. 29-10 Nr. 1 •tate • de telecomunicaţii De curând a fost publicat în presă un Import decret-lege privitor la conservarea şi îngrijirea lin şi instalaţiunilor de telecomunicaţii şi de energie trică, decret-lege, care, dat fiind împrejurările de ră, ju.. în care ne aflăm, merită să ne ocupăm mai pe larg de el. Noua lege prevede că păstrarea şi îngrijirea în bună stare a liniilor şi instalaţiilor de telecomunicaţii şi energie electrică, precum şi semnalele respective instalate pe drumurile de orice categorie, cad în sarcina comunei, care este răspunzătoare din punct de vedere material de dispariţia sau distrugerea acestor linii sau instalaţii. Incaz de distrugere şi când autorul nu a fost identificat, comuna este obligată să repare firele sau instalaţiile de pe teritoriul ei prin contribuţia tuturor locuitorilor. Pentru a pune la adăpost aceste mijloace de comunicaţii atât de importante pentru apărarea naţională şi pentru viaţa economică, legea prevede o serie de pedepse aspre şi o procedură de judecată rapidă. Distrugerea sau degradarea din neglijenţă sau din orice culpă neintenţionată se pedepseşte cu închisoare corecţională. Furtul firelor şi instalaţiunilor se pedepseşte cu moartea, dacă sunt de interes militar, ori deservesc armata română sau aliată Tentativa se sancţionează ca şi prima săvârşită, iar complicii, tăinuitorii, agenţii provocatori şi cei cari vor fi favorizat pe infractori, vor fi pedepsiţi ca şi autorii principali. De asemenea personalul P. T. T. care nu va raporta la timp despre dispariţia, distrugerea sau reaua stare a acestor mijloace de telecomunicaţii, va fi pedepsit cu închisoare corecţională de la 6 luni la un an şi amendă de la 2000 Lei, 5000 Lei. Severitatea acestor măsuri este pe deplin justificată dacă ne gândim de ce mare importanţă sunt aceste mijloace de comunicaţii, atât pentru apărarea naţională, cât şi pentru bunul mers al întregei vie civile. Şi pentru că s-au descoperit bande de ţigan care se îndeletniceau sistematic cu furtul firelor şi instalaţiilor de telecomunicaţii, a fost nevoe să se prevadă chiar pedeapsa cu moartea pentru asemenea soiu de infractori. Pentru a stimula vigilenţa organelor de pază s-a încredinţat comunelor conservarea acestor instalaţii de utilitate publică, iar răspunderea materială, în caz cum infractorul nu poate fi descoperit, revine întregei colectivităţi. In chipul acesta cetăţenii se vor simţi solidari la buna stare a firelor şi instalaţiunilor respective.Suntem siguri, însă, că fiecare cetăţean conştienţi cu dragoste de ţară, va da întreg concursul autrităţilor de pază, pentru ca răufăcătorii să-şi primeas pedeapsa meritată. Este o datorie şi cetăţenească şi naţională, care fiecare Român patriot o simte şi o ascultă. ION MUCI Fapta generoasă a unui director de şcoală prima Domnul Ioan Modran, director şcolar, şi comandant al Subcentrului P. P. „Mihaiu Viteazul“ din corn Şelimbăr, a înaintat Sub-inspectoratului P. P. Sibiu următorul raport: Nr. 1/1943. DOMNULE COLONEL, Subsemnatul, I. Modran, comand. Subcentru „Mihaiu Viteazul“ din corn. Şelimbăr, din imboli dragostei şi recunoştinţei curate faţă de cei ce şifrânt trupurile lor falnice pentru apărarea Ţării şi . Ea, pentru fericirea noastră a tuturora, respectuos rog să binevoiţi a dispune, ca retribuţiunea băneasă cuvenită mie pe lunile Octomvrie, Noemvrie şi Dcemvrie 1942, în sumă de 3000 Lei, să fie vărsată şe mandat poştal pentru „Palatul Invalizilor“ Bucureşti, Şelimbăr, la 1 Ianuarie 1943. Cu respect, I. Modrai. Acest preţios colaborator al „Gazetei Sibiului“ merită toată recunoştinţa atât pentru faptele sale generoase, cât şi pentru poeziile sale patriotice, prin care necontenit ţine vie şi trează conştiinţa dragostei de Neam şi Ţară.