Gazeta Sibiului, 1944 (Anul 11, nr. 1-51)

1944-01-01 / nr. 1

Pag. 2 RÂNDURI PENTRU FEMEI De ce ne place moda? In articolul introductiv al inaugurării rubricei dedicat femeii, m’am ocupat în linii generale despre cea mai interesantă problemă femenină: moda. Moda este cel mai susceptibil fenomen, dintre toate celelalte manifestețiuni, care intră în cadrul preocupărilor noastre. Susceptibilitatea ei constă în variaţiunea şi capriciozitatea care formează moda de la o zi la alta. Această fugă rapidă de la o notă la alta, deşi este uneori supărătoare, totuşi nu-i putem nega farmecul ei, căreia, de cele mai multe ori îi sacrificăm aproape toate sursele noastre disponibile. De ce ne plac atât de mult aceste schimbări brusce şi de ce ne încântă atât de mult extravagantele modei? Femeia, prin structura ei deosebită de cea a bărbatului, este în primul rând de o sensibilitate uşor de remarcat în toate acţiunile ei. Acest caracter sensibil al femeii o face mai uşor impresionabilă în faţa oricăror percepţiuni vizuale sau de altă natură. Micile schimbări ale modei, oricât ar fi ele de frecvente, vor mişca permanent sufletul femeii în goana lui veşnică după sensibilităţi care niciodată nu o vor satisface pe deplin. Nu voiu intra în amănunte pentru a discuta aceste fenomene bizare de manifestaţiuni, un lucru însă nu-i poate nega nici o femee: o stare sufletească proastă, oricât de demoralizantă ar fi ea, poate fi schimbată sau influenţată în bună dispoziţie printr’un ansamblu nou şi elegant de îmbrăcăminte. Vedem deci, cum, în aspiraţiinile permanente ale femeii pentru frumos şi nou, aceste variaţiuni sunt absolut necesare. Iată de ce, se insistă atât de mult asupra acestei probleme fără de care viaţa sufletească a femeii cu greu ar putea exista. Iată de ce, se insistă atât de mult asupra acestei probleme. Ca o afirmare imediată este cazul femeii în doliu. Ea nu se poate dispensa, nici chiar în cele mai tragice clipe din viaţa ei, de imboldul misterios care-i dictează cochetăria şi în această tristă haină de doliu. Această nelinişte şi goană după modă în vederea procurării unei stări morale mulţumitoare, a dat naştere la anumite fenomene patologice în modă. Este vorba de ceea ce se chiamă: extravaganţa. Este bine să ne ferim de această deviere în modă, deoarece de cele mai multe ori prin exagerarea ei dusă la extrem, poate fi ridicolă şi ne expunem la un efect care în niciun caz nu poate fi cel dorit de noi. Există totuşi extravagante, care ne atrag şi ne plac printr’o notă cu totul originală întovărăşită de un foarte mare bun simţ, ceea ce în modă numim gust. Pentru a putea însă armoniza ridicolul cu gustul, trebue în primul rând, să fii dotat cu un rafinament estetic , care să nu te lase să cazi pradă grotescului. Fiji deci, Doamnelor, cu multă precauţiune atunci când vă simţiţi robite de un lucru de care nu sunteţi sigure că vă vine bine. Lucia Simon Contabil autorizat preia încheieri de bilanţuri cum şi efectuarea opera- Iiunilor de contabilitate în legătură cu sfârşitul anului. Perfect în chestiuni fiscale şi operaţiuni pentru lucră- rile necesare moblcisărilor pentru lucru. A se adresa la ziar ! GAZETA 81 BIG L 11 Comandaţi acum instalaţia D-voastră de Gaz Metan 11 fiindcă acum o putem executa mai ieftin, mai bine şi mai repede Informaţiuni şi oferte prin: Societatea Naţională de Gaz Metan Distribuţia Sibiu Strada Regrina Maria 7 Telefon 540 Importanta craiul comercial pentru adulţi! Conferinţele „Astrei“ în satele judeţului Sibiu în lunile Noemvrie şi Decemvrie Desvoltarea comerţului românesc este legata nu numai de initiative și capitaluri învestite în variatele întreprinderi, ci în special de cunoştinţele temeinice ale conducătorilor, privind cunoaşterea mărfurilor, în ramura respectivă, locurile de producere, mijloacele de procurare, de transport, vamă, tarifele respective, problemele fiscale, elemente de organizare, precum şi cunoștințe contabile pentru ca, cel în cauză, să fie mereu orientat asupra mersului afacerilor proprii și asupra rezultatelor obținute. Fără cunoștințe teoretice și mai ales practice, încercări conjucturate sunt posibile, nu însă înjghebări temeinice şi de lungă durată. Pentru înlesnirea acestor cunoştințe, Camera de Comerţ şi de Industrie din Sibiu, cu aprobarea Ministerului Economiei Naționale, a înființat un curs seral pentru adulți, unde sunt propuse cunoștințe teoretice, cu aplicațiuni practice, din Contabilitate, Drept Comercial, Drept Fiscal, Aritmetică, Psihologie Comercială, Corespondență, documente și cunoștințe practice după dorințele cursiștilor. In afară de avantajele decurgând din asumarea de cunoștințe, cei ce frecventează aceste cursuri regulat, a căror durată este de 4 luni, sunt scutiți de Certificatul de practică comercială efectivă, cerut cu ocazia înscrierii firmei. Taxa de frecvență este de 2000 Lei lunar, invalizii de războiu, refugiații și orfanii de războiu, în bază de dovezi, putând fi scutiți parțial sau loial de această taxă. Cursurile pentru seria 2-a încep la 15 Ianuarie 1944. Înscrierile se fac la Secretariatul Camerei de Comerț și de Industrie Sibiu, în fiecare zi. Pentru lămuriri mai ample doritorii se pot adresa între orele 9 — 13 la Secretariatul Camerei, Sibiu, strada Regina Maria Nr. 15. comisiunea județeană pentru administrarea bunurilor evreești expropriate din judeţul Sibiu P u b 11 c a ) I u n e Se aduce la cunoştinţa celor interesați, că în ziua de 21 ianuarie 1944, orele 11, se va finea iteitafie publică la sediul comisiunei județene G. N. R. Sibiu, în strada Elisabeta Nr. 11, pentru arendarea prin bunăînnoială a atelierului electro-mecanic fost proprietatea repatriatului german Tischer Carol din Sibiu, str. Franciscanilor Nr. 6. Preţul de strigare începe de la 55.000 lei. Licitaţia se va tinea în conformitate cu art. 88—110 execuţivi din Legea Contabilității Publice. Ofertele se vor face numai în conformitate cu eactul de sareiul, care poate fi văzut în fiecare zi dela orele 8—13 la sediul Comisiunei. Sibiu, la 22 Decemvrie 1043. Administrația generală. Comercianţi de textile! Dacă doriţi să cumpăraţi mărfuri de calitate bună şi cu preţuri convenabile, vizitaţi magazinul IOAN CHIRTEA & Co. Societate în nume colectiv Comerţ en gros cu articole textile Sibiu, strada Plopilor Nr. 4 O singură încercare vă va convinge! \ Nr 1 Conferenţiarii Despărţământului central judeţean, au vizitat în cursul lunei Noemvrie şi Decemvrie 1943, următoarele sate : Casoli: Prof. Ioan Isacu, despre „Bogăţiile României“ ; Roşia: Prof. Ion Isalcu, despre „Rolul mamei române în istoria neamului“ ; Noul: Prof. Silviu Cosma, „Despre buna creştere a copiilor“ ; Daia : Dr. Octavian Oprean, despre „Igiena satului“; Cornățel: Nicolae I Martin, despre „Necesitatea independenţei noastre în domeniul fibrelor textile“; Nucet: Dir. şcolar Teodor Stoia, despre «Solidaritatea în jurul Regelui, a conducerii ţării şi a conducătorilor fireşti ai satelor“ ; Hosman: Insp. gen. şcolar loan Dragomir, despre „Rolul „Astrei" în trecut şi azi“ ; despre facerea de bine, ajutorarea văduvelor, orfanilor şi invalizilor de război“ ; Fofeldea: Dr. Liviu Ionaşiu, despre „Sfaturi practice medicale, răceli, reumatisme, profilaxia bolilor infectioase“; Sadu: Prof. Iulian Dumitru, despre „Banii şi întrebuinţarea lor“ ; Haşag : Insp. gen. şcolar loan Dragomir, despre „Mântuirea noastră prin credinţă“ ; Hamba: Dir. şcolar Teodor Stoia, despre „ Astra“ şi solidaritatea naţională“ ; Ruşi: Dir. şcolar Nicolae Boldan, despre „Prin patriotism, lumină şi şedinţă la izbândă“ ; Şura mare: Dr. Cornel Avrean despre „Bolile epidemice în special febra nioidă“ ; VflITxir: Dr. Mihai Lupaş, despre „Com■ baterea bolilor venerice“; Ţichindeal: Prof. Iulian Dumitru, despre „Noui mijloace de câştig“; Mohu: Prof. Ioan Isecu, despre „Luptele de apărare ale neamului românesc ca neam mărginaş“; Veştem: Prof. Iulian Dumitru, despre „Războiul nostru în Răsărit“ ; Turnişor: Inst. Patrica Radu, despre „îngrijirea copilului mic“; Săcel, Prof. Simeon Radu, despre „25 ani de la „ Unirea Ardealului cu Ţara Mamă“; Mag. Nicolae Martin, despre „Necesitatea independenţei noastre în domeniul fibrelor textile“. Toate aceste conferințe au fost încadrate în fru- I moase programe artistice, executate de elevii şi elevele şcoalelor primare. , Astra“ despărţământul central judeţean exprimă mulţumirile ei de recunoştinţă tuturor domnilor preoţi şi învăţători, doamnelor şi domnişoarelor învăţătoare, cari au dat tot sprijinul lor serbărilor „Astrei". Aceleaşi mulţumiri le exprimă domnilor notari, primari şi tuturor frunteşilor cari au contribuit la buna reuşită a acestor serbări. Conferenţiarii „Astrei“, s’au bucurat pretutindeni de o caldă primire, iar ţăranii şi ţărancele satelor noastre au ascultat în număr mare şi cu multă atenţie ideile şi sfaturile conferențiarilor. IM Dr. Eugen Piso a donat 50.000 Lei, pentru ajutorarea copiilor din Racoviţa In seara zilei de 19 Decemvrie 1943, a avut lot în comuna Racovița, serbarea pomului de Crăciun, organizată de corpul învăţătoresc. Cu această ocazie s’au distribuit pentru copii săraci, 35 per. opinci, 34 perechi pingele şi 18 basmale, obiecte cumpărate din suma de 50.000 Lei, donată de d-1 Dr. Eugen Piso, advocat din Sibiu. Programul a fost cât se poate de mulțumitor. La terminare, d-1 notar I. Podoreanu, a mulțum în numele locuitorilor, atât donatorului cât şi cor didactic pentru reuşita serbării. Pe lângă populaţia din sat au luat parte multe persoane de la Uzinele Mârşa, iar din autorităţilor de plasă a participat Censorul Novac Nicolae.